Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-16, 11:56   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Vi skal ha gås, kalkun eller elg. Mannen er kokken, så han har det siste ordet. Jeg liker veldig godt kalkun og har ikke spist det i år, så jeg heier på det. Vi er uansett bare fire til middag.

Til dessert lurer jeg på om jeg skal teste ut å lage en gluten- og laktosefri variant av mad muff pie. Fruktsalat blir det også.

Gammel 28-12-16, 22:51   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi fant ut at det blir is-bar til dessert. Vaniljeis med valgfritt tilbehør; jordbærcoulis, tuttifrutti-strø, brownie-terninger, peanøtter, melkesjokokadesaus, karamellsaus, hakkede nonstop.

Sist redigert av Guttemammis : 29-12-16 kl 00:40.
Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-16, 23:16   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boende nok opp med indrefilet av storfe i år. Hva er ok tilbehør? Sopp utgår.

Gammel 29-12-16, 00:05   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år blir det helstekt indrefilet og bakte løk. I fjor var vi mange fler, da serverte vi både kalkun og ribbe.

Gammel 29-12-16, 00:18   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

I år blir det helstekt indrefilet og bakte løk. I fjor var vi mange fler, da serverte vi både kalkun og ribbe.

Hvilken saus og hvilke poteter skal dere ha?

Gammel 29-12-16, 01:22   #6
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Er porvinssaus godt? Lurer på å ha det til kalkunfileten siden det allikevel ikke blir så mye kraft av å steke fileter ift en hel kalkun. Eller så blir det fløtesaus.

Lurer på om jeg skal lage minipavlovaer med en eller annen krem, jordbær og revet lime til dessert istedenfor pannacotaen som jeg først tenkte.

Gammel 29-12-16, 12:04   #7
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Er porvinssaus godt? Lurer på å ha det til kalkunfileten siden det allikevel ikke blir så mye kraft av å steke fileter ift en hel kalkun. Eller så blir det fløtesaus.

Portvinssaus er nydelig, men mon tro om det blir litt kraftig i smaken til kalkun?

Gammel 29-12-16, 09:47   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg har ikke helt bestemt meg enda, men på grunn av minsten blir det nok dampede mandelpoteter. Jeg kunne tenkt meg noe "festligere", som f eks. hasselbackpoteter, men han liker ikke så godt stekte poteter. Og spiser i tillegg lite kjøtt. Noe må vi få i han, når han skal holde det gående til etter midnatt.

Gammel 29-12-16, 11:04   #9
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal ha pannekaker til dessert, eller crepes. Med is og diverse sauser.

Gammel 29-12-16, 11:01   #10
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke Niobe, men svarer likevel.

Vi hadde helstekt indrefilèt 1. juledag, og da serverte jeg den med
-Ovnsstekte morenepoteter (hadde mest lyst på perlepoteter, men fant ikke noe sted)
-Grillet asparges
-Fylte tomater (fyller med finhakket bacon og løk, samt tomatkjøttet, kokes en stund med litt tomatpurè, gratineres i ovn).
-Friterte løkringer
-Dampet mais
-Stekt hjertesalat
-Hjemmelaget bearnaise
-Peppersaus

Gammel 29-12-16, 09:32   #11
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her blir det kalkunbryst med standard tilbehør - noe som faller i smak hos alle. Lurer på å lage pavlova til dessert. Tror ikke det blir forrett.

Gammel 29-12-16, 11:05   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Mmmmm, nextlife! Det høres godt ut. Potetene, fikk de selskap av noe før du stekte dem? (Urter, olje, etc.)

Gammel 29-12-16, 11:15   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mmmmm, nextlife! Det høres godt ut. Potetene, fikk de selskap av noe før du stekte dem? (Urter, olje, etc.)

Ja, ringler med nøytral olje og drysser over flaksalt, peppermix (en skikkelig god jeg kjøpte på TGR), paprikapulver og timian.

Gammel 29-12-16, 11:37   #14
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Jeg skal servere kalkun, som alltid. Jeg aner ikke hvor mange vi blir ennå, men jeg kjører litt sånn ønsketilbehør, slik at alle får det de liker aller best.
-kokte mandelpoteter
-waldorfsalat
-ovnsbakte gulrøtter (bakes i folie med lime, salt, pepper og olje, og muligens en eller annen urt)
-Rosenkål stekt med løk og bacon (har av den lilla rosenkålen Findus lanserte i begrenset opplag, men har egentlig mer lyst på fersk, ikke frosset som den lilla er).
-Maarud potetgull med paprika (ikke spør, men noen MÅ bare ha det )
-Ris og bearnaise (jada, noen må ha det).
-Saus kokt på kraften

Til dessert er det ytret håp om Crouchemboque, det har jeg lagd og servert både nyttårsaften og 17.mai nå, og det er skikkelig stas.

Gammel 29-12-16, 12:08   #15
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

-Maarud potetgull med paprika (ikke spør, men noen MÅ bare ha det ).

Her også. Her skal man ha salt potetgull fra Maarud til juleribben. Jeg har aldri spist det for jeg glemmer å ta på men det er fast på bordet hver julaften for mannen og svigers.
Omtrent som jeg er vokt opp med, å bløyte møljebrød i fett/kraft.

Gammel 29-12-16, 21:01   #16
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Her også. Her skal man ha salt potetgull fra Maarud til juleribben. Jeg har aldri spist det for jeg glemmer å ta på men det er fast på bordet hver julaften for mannen og svigers.
Omtrent som jeg er vokt opp med, å bløyte møljebrød i fett/kraft.

Herrefader, hadde det ikke vært for at min mann ikke har noen bror ville jeg trodd vi var i samme familie. De kjører også potetgull til ribben.

Gammel 29-12-16, 12:16   #17
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Til dessert er det ytret håp om Crouchemboque, det har jeg lagd og servert både nyttårsaften og 17.mai nå, og det er skikkelig stas.

Åh, jeg har så lyst til å prøve meg på det jeg også! Blir ikke på nyttårsaften, men snart må jeg få lage dette altså.

Gammel 29-12-16, 21:05   #18
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Åh, jeg har så lyst til å prøve meg på det jeg også! Blir ikke på nyttårsaften, men snart må jeg få lage dette altså.

Gjør det, du blir dagens helt, jeg lover.
Jeg har laget dette i selskaper nå en 4-5 ganger, og gjestene blir så imponert. Barnebarnet mitt på snart 5 bønnfaller mormor om å lage sånn tårn med masse pynt på.
Når kidsa skal spise pøser jeg på med kakepynt i ulik farge og glitrende kuler, dypper gjerne noen av vannbakkelsene i sjokolade og det blir skikkelig kult og overdådig.

Gammel 30-12-16, 19:27   #19
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Siste opptelling viser 11 stk. Kalkunen er 7 kg, så det burde holde. Jeg legger til bacondadler og rødkål i tilbehøret, og hvis jeg får tid lager jeg noen kjøttboller i tillegg.
Det blir croquembouche, pyntet i rosa tema, og jeg smeller nok sammen en sjokolademoussèkake i tillegg.

Jeg skal servere kalkun, som alltid. Jeg aner ikke hvor mange vi blir ennå, men jeg kjører litt sånn ønsketilbehør, slik at alle får det de liker aller best.
-kokte mandelpoteter
-waldorfsalat
-ovnsbakte gulrøtter (bakes i folie med lime, salt, pepper og olje, og muligens en eller annen urt)
-Rosenkål stekt med løk og bacon (har av den lilla rosenkålen Findus lanserte i begrenset opplag, men har egentlig mer lyst på fersk, ikke frosset som den lilla er).
-Maarud potetgull med paprika (ikke spør, men noen MÅ bare ha det )
-Ris og bearnaise (jada, noen må ha det).
-Saus kokt på kraften

Gammel 30-12-16, 19:37   #20
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Standard

Jeg ser også gjerne kaken din, Nextlife.
Husker at du viste den frem i fjor også. Jeg har fortsatt ikke prøvd å lage sånn.

Har laget porsjonspavlova, oreokake (Eldstemann hadde bursdag i går så det er hans ønske, pluss at jeg lagde en liten sjokoladekake i går også så vi har kaker nok.
Eldstemann vil være hjemme og det er mulig at to eller tre kompiser kommer hit i morgen ila kvelden så da skal vi nok bli kvitt litt kaker allikevel.

Ingen slanking her så vi skal nok uansett klare å spise opp rester ila helgen.
Har skrelt poteter og minsten har delt opp sopp, pluss rosenkål så vi har en rolig dag til forbredelser i morgen. Kun rydding og dekking av bord + selve middagen da.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.