|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner / Anorak?
Eg tenker at det er ho sjølv som har bidratt til dette personfokuset. Ingrbrigt Steen-Jensen skreiv ein kronikk i går om anstendighet frå ein statsråd. Og dette handler om retorikk, form og presentasjon, i tillegg til politikk. Det er greit for ein statsråd å ta upopulære beslutninger og gjere tøffe prioriteringar. Men det er veldig ugreit å smile, le, fjolle og køyre "Lik og del"-kampanjer.
|
|
|
|
#102 |
|
Leser
|
Reklamer i avis, TV, radio og ukesmagasiner har en form som er gjenkjennbar og dette er jo det som gjør at mottaker skjønner at det er reklame. I de tilfellene hvor reklamen er veldig lik ordinært innhold skal den merkes spesifikt.
Dette er jo nettopp det hun legger opp til selv ... Det er jo dette inntrykken hun "reklamerer" for. På samme måte som en blogger gjør hun seg selv til et produkt. Jeg synes det er betenkelig - ikke akkurat med tanke på Listhaug, men generelt.
|
|
|
#103 |
|
|
Eeeeexactly. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Bloggere og andre some-aktører plikter å følge markedsføringsloven, slik at de har plikt til å merke kommersielt innhold, dvs ting de får betalt for å skrive om. Skillet går ved om det blir betalt eller ikke. Oppfordringer til å gi til veldedig organisasjon er ikke underlagt dette lovverket, slik forbrukerombudet sa klart i går. Hvis Joner hadde fått betalt av noas for å fronte dem skulle saken ha vært merket. Hvis jeg er superkjendis og fremsnakker feks noas, Kreftforeningen eller foreningen for sokkeløse barn, kan jeg gjøre det så mye jeg orker. Det er først når noen betaler meg for det at det blir reklame/markedsføring
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg regner med at det handler om tydelighet rundt hvem som har tatt initiativet, altså hvor ideen kom fra, ikke hvem som fikk penger. At Joner "har vært i dialog med" NOAS kan f.eks. leses som at "jeg fikk denne ideen, også sjekket jeg med dem hvordan vi kunne gjøre det" (jeg leste det slik, men skumleste bare så det er mulig jeg hadde oppfattet det riktig hvis jeg hadde lest mer nøye). Fremfor "NOAS kontaktet meg for å få folk til å støtte dem". Det er ikke veldig rart at man stusser litt hvis man tror man har selv har valgt å gi bort en hundrings til noen, og etterpå finner ut at det var den du ga til som fikk deg til å gjøre det. Det betyr jo ikke at det var dumt at NOAS fikk penger eller at man plutselig er imot det de jobber for. Men det er vel ingen veldig lur strategi dersom man får folk til å føle dette, da, uansett hvor rasjonelt eller irrasjonelt det er. På en annen side kan det se ut til at det er under tredve personer som føler dette spesielt sterkt, så egentlig er det litt ille at alle bruker så mye tid på å debattere denne saken. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Glamorøs
|
Men det kom fra ham selv. Han er ikke skuespiller i denne konteksten.
|
|
|
#107 |
|
Fola Blakken
|
Men det er det Listhaug bruker i sin retorikk. Enten er man enig med henne, eller så vil man ha åpne grenser og sharialover. Og i tillegg vil man ikke hjelpe folk "der de er". Argumentasjonen hennes er forkastelig.
|
|
|
|
#109 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
I samarbeid med et reklamebyrå. Det var de ikke tydelige på.
|
|
|
#110 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Nettopp dette syns eg gjer heile innvandringsdebatten håplaus. Det er ei diger grøft på begge sider der en som nolo seier er enten eller. Dette kneble debatten og irriterer meg voldsomt.
|
|
|
|
#111 |
|
Glamorøs
|
Men det er da ingen andre kampanjer som sier eksplisitt at de samarbeider med et reklamebyrå! Selv ikke når samarbeidet er kjøpt og betalt, slik det ikke var her!
|
|
|
#112 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, jeg synes det er interessant at de som klager over asylinnvandring oftest er de samme som klager over de enorme summene Norge sender ut av landet på bekostning av "våre egne".
|
|
|
|
#113 |
|
Hertuginne
|
Det er egentlig ikke så viktig. De aller, aller fleste kampanjer er utarbeidet av et byrå. Men han var ikke så tydelig på hva som var hans rolle i kampanjen, og det har jeg litt større problemer med.
|
|
|
#114 |
|
intro
|
|
|
|
|
#115 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
|
|
|
#116 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner / Anorak?Jeg synes det er lureri. Jeg lot meg rive med av Joners ekte og impulsive støtte, og ble glad over nettopp ektheten og impulsiviteten. Da det viste seg å være et reklamestunt, ble jeg nesten litt lei meg. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Bedreviter
|
Det trenger man heller ikke være. Det er knekkende likegyldig om det er bedriften selv eller et byrå som har utformet en kampanje. Det man bør være tydelig på, er hvem som er avsender. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner / Anorak?Jeg så innlegget på facebook, det var klart at dette var et samarbeid mellom KJ og Noas, og jeg antar da at det er noen med peiling på kommunikasjon som er inne i bildet. Jeg forstår ikke at dette forårsaker så stort oppstyr.
|
|
|
#119 |
|
Glamorøs
|
Du kan være sikker på at engasjementet er ekte. Det er svært vanskelig å få artister til omstille opp for veldedighet i Norge, med mindre sakene er noe alle støtter. De er livredde for å bli kritisert, eller miste fans. Jeg skjønner ikke st man trekker en konklusjon om at engasjementet er mindre ekte bare fordi noen ubetalte reklamefolk har vært involvert.
|
|
|
#120 |
|
saftig
|
Hvordan kan du vite at han ikke er ekte?
|
![]() |
|
|