|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Klassetilhørighet og barnehagestart. | |||
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. |
|
21 | 13,73% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved toårsalder. |
|
8 | 5,23% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved treårsalder. |
|
17 | 11,11% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. |
|
2 | 1,31% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Vi brukte ikke barnehage. |
|
0 | 0% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. |
|
86 | 56,21% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved toårsalder. |
|
29 | 18,95% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved treårsalder. |
|
7 | 4,58% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. |
|
0 | 0% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Vi brukte ikke barnehage. |
|
0 | 0% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart.
Nåh, da jeg kjente han så slang han rundt på Dragvoll.
|
|
|
#102 |
|
Epikur
|
hehe, her kommer det for en dag.
|
|
|
#103 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartNå har jeg lest gjennom denne tråden, og spørsmålet jeg stiller meg er; hvorfor denne enorme iveren etter å plassere folk i klasser?! Spesielt de mest venstreorienterte her inne oppviser en utrolig iver og oppfinnsomhet (?) for å kunne sette folk i klassebåser som for meg virker ulogiske, gammeldagse og utdaterte. Sist redigert av daffy : 22-07-07 kl 14:39. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Har fått nytt nick
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart
Men er ikke egentlig nettopp det vi kom frem til? |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Epikur
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg ror det er litt sånn:
|
|
|
#106 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Eh ..... men hva er det som definierer klassetilhørighet? Pappa er gammel ml-er. Han er utdannet ingeniør, men har ALDRI jobbet som noe annet enn murer (nå er han murerlærer pga. yrkesrettet attføring). Det var aldri noen tvil om at vi tilhørte arbeiderklassen da jeg var barn.
|
|
|
|
#107 |
|
Epikur
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartTjorven, jeg er enig i at bakgrunnen din ikke kan plassere deg enkelt. Men at noen enkeltpersoner havner midtmellom eller i to båser, gjør allikevel ikke analysen ugyldig.
|
|
|
#108 |
|
|
Vi er kanskje ikke så uenige. Det jeg mente å si er at den gammeldagse inndelingen av samfunnet i arbeider-, middel- og overklasse ikke er særlig relevant i dag. Lånekassen bl.a sørger for at mobiliteten mellom de ulike klassene er så stor at den eliminerer hele systemet. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg er tydeligvis middelklasse siden jeg har bøker i bokhyllene og jobber med regnskap. Eller middelklasseaspirant, siden jeg skal bli regnskapsfører? |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Epikur
|
Det siste momentet ditt er jeg delvis enig i, selv om en del problemer og løsningene på dem også er knyttet til klasse.
|
|
|
#111 |
|
Epikur
|
Selvsagt! Mange av dem som bestrider klassetankegangen, tror at man kobler menneskers verdi med hva slags klasse man tilhører. Det er ikke det det handler om! Alle mennesker er like mye verdt og skal ha like muligheter. Og det er det klassene legger hindre eller gir glitrende utgangspunkt for. Alt ettersom.
|
|
|
#112 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Epikur
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg blir litt sånn
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 21-07-07 kl 18:21. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Epikur
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartRekruttering til høyere utdanning
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 21-07-07 kl 18:22. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Epikur
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartKort oppsummert:
|
|
|
#116 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dersom det er et mål å få flere inn i, eller gjennom, høyere utdanning, så er vel norske menn den gruppen som først og fremst trenger oppfølging. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartDette er jo absolutt veldig interessante fakta. Men det blir litt som å beskrive geologien i Norge syns jeg. Det er ikke alt man kan (eller bør) styre med politiske virkemidler. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Epikur
|
Jeg tror Lånekassens månedløge beløp er for lite i dag, og kanskje man skulle ha noe mer behovsprøving. For jeg skulle tro at en som har gode forutsetninger økonomisk og sosialt trenger mindre lesetid og mindre penger enn en som har en bakgrunn med færre bøker og penger.
|
|
|
#119 |
|
anglofil
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartLånekassen er ganske så unik i verdenssammenheng - dvs studiefinansieringen her i Norge (og Norden forøvrig) er veldig veldig gode. Her får alle stipend og lån til å ta høyere utdanning, helt uavhengi av "hvem" du er eller hvor mye inntekt foreldre har. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
anglofil
Hvis jeg husker rett så var det vel kun studenter i Norge som ble betegnet som "fattige" i forhold til FN's index for fattigdom i den vestlige verden. Selv om det er generøse ordninger så er det helt klart altfor lite å leve på og det er tragisk at det forventes at studenter skal jobbe så mye som det de må i tillegg til å studere. Hvor ble det av illusjonen om fulltidsstudenten? Kvalitetsreform og flere krav til timer og undervisning men ikke mer å leve på for studentene. Utrolig dårlig. |
|
|
|
![]() |
|
|