|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?
.. i tillegg til sammenhengen det blir sagt i. Om det er sagt i en uformell samtale eller om det blir sagt av en offentlig person (her, en politimann) i en offisiell sammenheng. Din mann hadde vel neppe godtatt å bli kalt neger av politiet eller sosialkontoret e.l. ?
![]() |
#102 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Vet du, man kan faktisk begynne aa lure på hvor folk har vaert hvis man spor om det er ok aa si neger i norge i aar 2007. Denne debatten har vaert paa forsiden av aviser, i nyhetene og i utallige debatt programmer i godt over 10 aar. Sist redigert av Lisa : 12-08-07 kl 10:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Tittel og tittel....
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg må le litt jeg. Har flere afrikanske venner og bare en håndfull av dem er mørkhudet. Har blitt kjent med flere fra Sør-Afrika og de er da vitterlig like afrikanske som andre - uavhengig av hudfarge.
![]() |
#105 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Åh, så du mener det ikke er sammenlignbart? Så du mener at den ene formen for rasisme er mer relevant enn den andre? Jeg fordømmer ALLE former for rasisme for min del, men jeg går ut i fra at du ikke er enig i det,ettersom du svarer slik. At jeg ble kalt kaaskop er bare et lite eksempel. Jeg kan gi deg mange flere eksempler på graverende rasisme mot hvite og homofile i denne øygruppen. Skal jeg ikke reagere på å bli kalt noe jeg ikke er? Jeg var ikke med på koloniseringen av ned.Antiller ved hjelp av slavedrift, ei heller er jeg hverken antillianer eller nederlender, men hvit ja, det er jeg - derfor ble jeg kalt kaaskop. Jeg forstår og aksepterer virkelig ikke noen form for rasisme være seg det er mot mørkhudede, hvite, homofile eller hvem som helst. Det synes jeg er både relevant og viktig.
![]() |
#106 |
anglofil
For all del, jeg ble kalt en white bitch engang, derfor mener jeg det er helt ok at jeg kaller svarte mennesker for negere. Skulle bare mangle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Introvert optimist
|
Neimen kjære vene menneske, kan du ikke lese eller? Elin har da aldri sagt at det er greit å kalle mennesker for neger. Hun viser bare et eksempel på at rasismen i verden ikke blir borte og alle blir lykkelige hvis orden neger forsvinner fra alles vokabular.
![]() |
#108 |
anglofil
Men kjaere vene menneske, jo jeg kan lese takk. Jeg tipper der hun bodde saa var det nok helt akseptert bladt expatene aa refere til "de innfodte" som negere, skulle ikke forundre meg i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Peppy!
|
Altså: Et skritt i riktig retning. Havet består som kjent av mange dråper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Peppy!
|
Negativt ladet er begrepet fordi det har en grusom opprinnelse. Det er ikke noe som avhenger av sted eller person. Skal du spørre hver enkelt da, om det er greit om du kaller vedkommende for neger? Noen homofile omtaler seg selv som sopere. Skal det legitimere at jeg omtaler alle homofile som sopere?
Sist redigert av Pepper Lemon : 12-08-07 kl 12:27. Årsak: Glemte å linke til kilden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
|
Så fordi man tidligere har brukt begrepet neger, så har man automatisk brukt mongo og åndssvak?? *lete febrilsk etter klaskepanne smilyen*
![]() |
#112 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Nei, jeg håper (og tror) ikke du bruker det, men jeg synes det er rart at du synes det er så vanskelig å skjønne hvorfor vi ikke lenger kan bruke neger, som var ok å bruke før, når det er helt greit at vi ikke lenger kan bruke åndssvak. Det var det jo også helt ok å bruke før, og folk sa det rent beskrivende, uten å mene noe vondt med det. Så da må det jo være greit?
![]() |
#113 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Hvis jeg hadde visst det med sikkerhet, hadde jeg vel ikke slutte setningen med et spørsmålstegn eller brukt ordet "neppe". Jeg vet ingenting om de Nederlandske Antiller. Poenget mitt var veldig enkelt at det er forskjell på å si at noen "er afrikaner" (peker på opphav) og det å si at noen "ser afrikansk ut" (peker på utseende). Hvis folk på de Nederlanske Antiller har noe i mot at folk sier de ser afrikanske ut, så stemmer jo helt sikkert det. Men har f.eks. den jamne afroamerikaner/african american noe i mot det? (er ikke helt oppdatert på den fronten.) Når det gjelder opphav så har jo de svarte i Karibia og Amerika unektelig opphav i Afrika.
![]() |
#114 |
|
Det er ikke det at jeg synes det er vanskelig å skjønne hvorfor, men jeg ville bare få vite hvorfor, og det har jeg fått vite, så da er jeg glad og fornøyd. Men det har jeg vel skrevet for ca ørti innlegg siden.
![]() |
#115 |
Men du, har jeg sagt at det er ok å kalle noen for neger? Nei, det har jeg alldeles ikke. Jeg mener det er stygt å kalle noen for neger, og jeg bruker aldri den betegnelsen. Derfra, til å mene at noen som ikke har fått det med seg at det er feil å si neger, er lite oppdatert og kanskje til og med rasist, er noe helt annet.
![]() |
#116 |
Nei, det er overhode ikke vanlig. De innføde blir kalt antillianere. Halvparten av mine venner fra Antillene er antillianere. Jeg bryr meg ikke om fargen og bakgrunnen til folk. Er det vanlig at expats i f.eks. Tyskland kaller tyskere av 2007 for nazister? Eller er det vanlig at nordmenn som jobber for Telenor i Asia kaller lokalbefolkningen for pakkiser? Jeg tror ikke det, Lisa.
![]() |
#117 |
anglofil
Jo det tror jeg saa absolutt, i aller hoyeste grad. Jeg har vanket nok i expat miljoer og har sittet ganske mange sene kvelder i ambassadebarer der folk har mimret over "de gode gamle dager" og snakket stygt om lokalbefolkningen. Tror nok ikke nedelendere er et spor bedre en briter. Det finnes nok av norad folk ogsaa som snakker nedsettende om "negere" eller de innfodte som de ogsaa gjerne referer til. Det er en grunn til at de fleste som tar disse jobbene liker aa holde seg godt adskilt fra "lokalbefolkningen", det er ikke alltid bare av sikkerhetshensyn. Tror nok helt sikkert du skjonner hva jeg mener, i alle fall hvis det er i forbindelse med diplomatiet du har bodd i utlandet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Peppy!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Jeg har også opplevd ex-patmiljøer (dog ikke norske) hvor det å snakke nedlatende om lokalbefolkningen er vanligere enn det motsatte - særlig på fuktige kvelder.
![]() |
#120 |
flisespikker
|
Jeg synes det høres ut til at det er litt motstridende meninger om hva "opplyst" og "lite opplyst" betyr også, jeg. Som du påpeker her, så ser man i tråden at ikke alle er like oppdatert på hvilke ord det er akseptabelt å bruke. For meg betyr "lite opplyst" i nærheten av det samme som "lite oppdatert", og jeg synes derfor det er rart at du reagerer så veldig på at flere sier at de synes man er "lite opplyst" hvis man ikke er oppdatert på dette.
![]() |
|
|