Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-07, 09:49   #101
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har vokst opp med å kalle svarte for neger, det var helt vanlig der jeg kom i fra. Selvsagt har jeg sluttet med det, men innimellom så glipper det, men jeg prøver å rette opp i det om jeg sier det.

Jeg har vært med på denne diskusjonen på et annet forum og da spurte jeg min afrikanske mann hva han syns om å bli kalt neger. Hans svar var at han likte det ikke spesielt godt, men at det heller ikke var et stort problem og om han hørte noen si det så ble han ikke forbanna dersom han skjønte at det ble brukt beskrivende. For det er en forskjell, og jeg tror at stort sett kan man høre på tonefallet om det er ment rasistisk eller beskrivende.

.. i tillegg til sammenhengen det blir sagt i. Om det er sagt i en uformell samtale eller om det blir sagt av en offentlig person (her, en politimann) i en offisiell sammenheng. Din mann hadde vel neppe godtatt å bli kalt neger av politiet eller sosialkontoret e.l. ?

Samme som at jeg godt kan finne meg i å bli kalt "kjerring" på dialekter der hvor det er vanlig, i betydninga "jeg møtte nettopp XXX og kjerringa". Da betyr det helt enkelt "kona".

Men hvis politiet hadde sagt at de etterlyste ei kjerring i 30-årene så hadde jeg virkelig stusset. Uansett hva slags dialekt eller dagligtale den aktuelle politimannen hadde hatt.

Gammel 12-08-07, 10:03   #102
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg synes måten du svarte på hentyder i retning av at HI er mindre oppegående og opplyst, og peker også i retning av at vedkommende kan være rasist. Det liker jeg ikke. Her er hva du svarte:

Jeg liker ikke slike svar til meddebattanter. Jeg liker heller ikke annen form for mobbing eller hersketeknikk. Jeg liker heller ikke rasisme. Så ja, du har rett, jeg ble provosert av svaret ditt, for det kommer tydelig frem i denne tråden at ikke alle er like oppdatert og kunnskapsrik på hvilket eller hvilke ord som er best å bruke for å beskrive et mennesker med afrikansk mørkhudet utseende.

Jeg mente ikke å slenge dritt til deg, bare reagere. Mange synes å være i den tro at rasismen nærmest blir borte ved bare å slutte å bruke ordet neger. Det er den ikke. Hverdagsrasismen lever i beste velgående uten at vi til daglig tenker over det. Det er mange former for rasisme som vi ganske sikkert ikke vet består og som vi ikke tenker på dersom det ikke foregår i vårt eget land eller at vi har hørt om den. De aller, aller fleste av oss vet altfor lite om bestående rasisme til å kunne si at andre er rasister eller lite oppdatert bare fordi de ikke vet at ordet neger heldigvis er utdøende. Selv ble jeg kalt "kaaskop" (som betyr ostehode - fordi jeg er hvit) for eksempel da jeg bodde på Nederlandske Antiller. Kanskje ikke daglig - men ofte.Først en plystrelyd ,nesten lydløs plystrelyd, for å påkalle min oppmerksomhet, og deretter hviske kaaskop rett opp i trynet på meg. Det er heller ikke greit med slik type rasisme. Den lever i aller beste velgående i den kulturen der borte.

Derfor reagerte jeg blant annet. Ikke verre enn det, Monsoon. No hard feelings

Vet du, man kan faktisk begynne aa lure på hvor folk har vaert hvis man spor om det er ok aa si neger i norge i aar 2007. Denne debatten har vaert paa forsiden av aviser, i nyhetene og i utallige debatt programmer i godt over 10 aar.

Hverdagsrasisme og rasisme forovrig er som du sier SAA MYE mer en ordet neger men det kan jo vaere et ok utgangspunkt kanskje aa slutte aa bruke slavespraak paa svarte mennekser som et utganspunkt? Derifra kan man jo kanskje begynne aa takle andre problmer.

At du sammenlikner at du blir kalt et ord paa en liten oy (den type rasisme) som ble kolonisert med slavehandel og ordet negro er ganske enkelt utrolig. veldig sammenliknbart og relevant liksom.

Sist redigert av Lisa : 12-08-07 kl 10:19.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 10:25   #103
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

.. i tillegg til sammenhengen det blir sagt i. Om det er sagt i en uformell samtale eller om det blir sagt av en offentlig person (her, en politimann) i en offisiell sammenheng. Din mann hadde vel neppe godtatt å bli kalt neger av politiet eller sosialkontoret e.l. ?

Samme som at jeg godt kan finne meg i å bli kalt "kjerring" på dialekter der hvor det er vanlig, i betydninga "jeg møtte nettopp XXX og kjerringa". Da betyr det helt enkelt "kona".

Men hvis politiet hadde sagt at de etterlyste ei kjerring i 30-årene så hadde jeg virkelig stusset. Uansett hva slags dialekt eller dagligtale den aktuelle politimannen hadde hatt.

Det vil jeg tro han hadde reagert på, jeg spurte ikke så spesifikt. Men man har selvsagt andre forventninger til offentlighetspersoner om hva de kan si eller ikke si, så jeg kan tenke meg at det er noe han ville sagt i fra om dersom han hadde blitt kalt neger i en offentlig sammenheng.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 11:12   #104
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg må le litt jeg. Har flere afrikanske venner og bare en håndfull av dem er mørkhudet. Har blitt kjent med flere fra Sør-Afrika og de er da vitterlig like afrikanske som andre - uavhengig av hudfarge.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 11:14   #105
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

At du sammenlikner at du blir kalt et ord paa en liten oy (den type rasisme) som ble kolonisert med slavehandel og ordet negro er ganske enkelt utrolig. veldig sammenliknbart og relevant liksom.

Åh, så du mener det ikke er sammenlignbart? Så du mener at den ene formen for rasisme er mer relevant enn den andre? Jeg fordømmer ALLE former for rasisme for min del, men jeg går ut i fra at du ikke er enig i det,ettersom du svarer slik. At jeg ble kalt kaaskop er bare et lite eksempel. Jeg kan gi deg mange flere eksempler på graverende rasisme mot hvite og homofile i denne øygruppen. Skal jeg ikke reagere på å bli kalt noe jeg ikke er? Jeg var ikke med på koloniseringen av ned.Antiller ved hjelp av slavedrift, ei heller er jeg hverken antillianer eller nederlender, men hvit ja, det er jeg - derfor ble jeg kalt kaaskop. Jeg forstår og aksepterer virkelig ikke noen form for rasisme være seg det er mot mørkhudede, hvite, homofile eller hvem som helst. Det synes jeg er både relevant og viktig.

(...og dersom man har lest geografileksen sin så vet man dessuten at Ned. Antiller ikke er en liten øy. Det er en øygruppe med mer enn 250 000 legale innbyggere i tillegg til nesten like mange illegale innbyggere. )

Gammel 12-08-07, 11:31   #106
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Åh, så du mener det ikke er sammenlignbart? Så du mener at den ene formen for rasisme er mer relevant enn den andre? Jeg fordømmer ALLE former for rasisme for min del, men jeg går ut i fra at du ikke er enig i det,ettersom du svarer slik. At jeg ble kalt kaaskop er bare et lite eksempel. Jeg kan gi deg mange flere eksempler på graverende rasisme mot hvite og homofile i denne øygruppen. Skal jeg ikke reagere på å bli kalt noe jeg ikke er? Jeg var ikke med på koloniseringen av ned.Antiller ved hjelp av slavedrift, ei heller er jeg hverken antillianer eller nederlender, men hvit ja, det er jeg - derfor ble jeg kalt kaaskop. Jeg forstår og aksepterer virkelig ikke noen form for rasisme være seg det er mot mørkhudede, hvite, homofile eller hvem som helst. Det synes jeg er både relevant og viktig.

(...og dersom man har lest geografileksen sin så vet man dessuten at Ned. Antiller ikke er en liten øy. Det er en øygruppe med mer enn 250 000 legale innbyggere i tillegg til nesten like mange illegale innbyggere. )

For all del, jeg ble kalt en white bitch engang, derfor mener jeg det er helt ok at jeg kaller svarte mennesker for negere. Skulle bare mangle.
Lurer jo på om du tuller eller ikke ....

Gammel 12-08-07, 11:35   #107
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For all del, jeg ble kalt en white bitch engang, derfor mener jeg det er helt ok at jeg kaller svarte mennesker for negere. Skulle bare mangle.

Neimen kjære vene menneske, kan du ikke lese eller? Elin har da aldri sagt at det er greit å kalle mennesker for neger. Hun viser bare et eksempel på at rasismen i verden ikke blir borte og alle blir lykkelige hvis orden neger forsvinner fra alles vokabular.

Nå er ikke det en unnskyldning for å fortsette å bruke ordet neger heller, men det har hun heller ikke sagt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 11:42   #108
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Neimen kjære vene menneske, kan du ikke lese eller? Elin har da aldri sagt at det er greit å kalle mennesker for neger. Hun viser bare et eksempel på at rasismen i verden ikke blir borte og alle blir lykkelige hvis orden neger forsvinner fra alles vokabular.

Nå er ikke det en unnskyldning for å fortsette å bruke ordet neger heller, men det har hun heller ikke sagt.

Men kjaere vene menneske, jo jeg kan lese takk. Jeg tipper der hun bodde saa var det nok helt akseptert bladt expatene aa refere til "de innfodte" som negere, skulle ikke forundre meg i det hele tatt.

Hvorfor dra inn et slikt eksempel i en negerdebatt hvis man ikke skal legitimere noe? SElvfolgelig gaar rasisme begge veier - derfor er det ok aa bruke nedsettende ord?? hva annet var poenget med det hun sa?

Gammel 12-08-07, 12:12   #109
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke slike svar til meddebattanter. Jeg liker heller ikke annen form for mobbing eller hersketeknikk. Jeg liker heller ikke rasisme. Så ja, du har rett, jeg ble provosert av svaret ditt, for det kommer tydelig frem i denne tråden at ikke alle er like oppdatert og kunnskapsrik på hvilket eller hvilke ord som er best å bruke for å beskrive et mennesker med afrikansk mørkhudet utseende.

Jeg mente ikke å slenge dritt til deg, bare reagere.

Jeg er enig i at hersketeknikk ikke er bra. Det var derfor jeg reagerte på ditt motsvar til meg, fordi det å grunnløst anklage meg for å ikke vite hva rasisme er var en måte å prøve å få meg til å se dum ut. Som jeg opplever som hersketeknikk. At du ikke mente noe slikt kan jeg dog tro på, da jeg vet hvordan det er å bli provosert og så slå kjapt tilbake uten å tenke på hvordan.

At det å bruke et negativt ladet begrep ikke bekjemper rasisme alene er jeg så klart enig i. Jeg velger å nok en gang sitere Afrikan Youth:

Sitat:

Å ta et oppgjør med en rasistisk praksis fjerner nødvendigvis ikke rasisme som fenomen. I et demokratisk samfunn er det allikevel et uttalt mål å bekjempe diskriminering. Afrikanere tror ikke at rasisme forsvinner dersom man fjerner et begrep, men anser det som et skritt i riktig retning.

Altså: Et skritt i riktig retning. Havet består som kjent av mange dråper.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 12:17   #110
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Hva som er negativt ladet avhenger ofte av sted og vil varierer fra person til person.

Negativt ladet er begrepet fordi det har en grusom opprinnelse. Det er ikke noe som avhenger av sted eller person. Skal du spørre hver enkelt da, om det er greit om du kaller vedkommende for neger? Noen homofile omtaler seg selv som sopere. Skal det legitimere at jeg omtaler alle homofile som sopere?

Sitat:

Å påstå at ”neger” opprinnelig er et norsk ord, er i beste fall misvisende. Ordet har sin bakgrunn i det latinske negre/negro, som opprinnelig betyr svart. Men bakgrunnen for at ordet har blitt tatt inn i det norske språk er at europeiske nasjoner satte dette som en merkelapp på afrikanske slaver. Språk er ikke statisk og norsk språk plikter å oppdatere seg på lik linje med andre. (...)

Det tilhører en historie som rettferdiggjorde mishandling og utrydding av afrikanere. Mer enn et oppgjør med ordtrender er kritikken av ordet ”neger” en forventning om at Norge tar et oppgjør med denne fortiden.

(http://www.ayin.no/index.php?id=365375)

Sist redigert av Pepper Lemon : 12-08-07 kl 12:27. Årsak: Glemte å linke til kilden.
Gammel 12-08-07, 12:22   #111
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

.. enn det er å si "psykisk utviklingshemmet" i stedet for "åndssvak", si "person med downs syndrom" i stedet for "mongoloid"/"mongo" (eller sier du det fremdeles også Maggie?),

Så fordi man tidligere har brukt begrepet neger, så har man automatisk brukt mongo og åndssvak?? *lete febrilsk etter klaskepanne smilyen*

Gammel 12-08-07, 12:30   #112
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg håper (og tror) ikke du bruker det, men jeg synes det er rart at du synes det er så vanskelig å skjønne hvorfor vi ikke lenger kan bruke neger, som var ok å bruke før, når det er helt greit at vi ikke lenger kan bruke åndssvak. Det var det jo også helt ok å bruke før, og folk sa det rent beskrivende, uten å mene noe vondt med det. Så da må det jo være greit?

Før din tid kanskje, men på ett eller annet tidspunkt, har man innsett at det var på tide å innføre et annet begrep i stedet for "åndssvak", på grunn av meningen det har fått etterhvert. Nå (det vil si for en god stund siden for de aller fleste) er det på tide å gjøre det samme med ordet "neger". Noe de har skjønt i de fleste andre land.

Gammel 12-08-07, 13:21   #113
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Åh, ville de ikke bli fornærmet? Vet du det med sikkerhet?

Jeg må innrømme at jeg rynker litt på nesen hver gang en amerikaner sier til meg "which state are you from?", "oh, I can hear your accent is Canadian, where in Canada are you from?"

Svar: "I'm not from the States, I'm Norwegian!!"

Opphav er langt viktigere enn vi tror for de aller fleste mennesker. Det går på stolthet, kultur osv.

Hvis jeg hadde visst det med sikkerhet, hadde jeg vel ikke slutte setningen med et spørsmålstegn eller brukt ordet "neppe". Jeg vet ingenting om de Nederlandske Antiller. Poenget mitt var veldig enkelt at det er forskjell på å si at noen "er afrikaner" (peker på opphav) og det å si at noen "ser afrikansk ut" (peker på utseende). Hvis folk på de Nederlanske Antiller har noe i mot at folk sier de ser afrikanske ut, så stemmer jo helt sikkert det. Men har f.eks. den jamne afroamerikaner/african american noe i mot det? (er ikke helt oppdatert på den fronten.) Når det gjelder opphav så har jo de svarte i Karibia og Amerika unektelig opphav i Afrika.

Og et annet eksempel - i hele den europeiske/nordamerikanske verden er vel f.eks. "nordic look"/"nordisk utseende" en grei måte å beskrive folk på uten at man av den grunn mener noe om opphav; at de nødvendigvis må komme fra Norden?

I Stillehavet finnes det folk som er temmelig svarte i huden og har krusete hår. Det er i mitt hode og for de jeg kjenner der temmelig uproblematisk å si at de ser afrikanske ut hvis jeg skulle beskrive hvordan de ser ut, og det selv om de har over hodet ingen ting å gjøre med afrikanere i kjent historisk tid.

Gammel 12-08-07, 14:19   #114
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

N..., men jeg synes det er rart at du synes det er så vanskelig å skjønne hvorfor vi ikke lenger kan bruke neger, ...

Det er ikke det at jeg synes det er vanskelig å skjønne hvorfor, men jeg ville bare få vite hvorfor, og det har jeg fått vite, så da er jeg glad og fornøyd. Men det har jeg vel skrevet for ca ørti innlegg siden.

Gammel 12-08-07, 14:56   #115
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Men du, har jeg sagt at det er ok å kalle noen for neger? Nei, det har jeg alldeles ikke. Jeg mener det er stygt å kalle noen for neger, og jeg bruker aldri den betegnelsen. Derfra, til å mene at noen som ikke har fått det med seg at det er feil å si neger, er lite oppdatert og kanskje til og med rasist, er noe helt annet.

Jeg tror faktisk at du misforstår meg helt. Jeg er ganske sikker på at det er langt fler enn vi liker å tro som fortsatt bruker ordet neger for å beskrive en mørkhudet fra Afrika, Karibien, sør-Amerika uten at de er rasister av den grunn - jeg tror de samme menneskene som eventuelt bruker ordet neger fortsatt ikke nødvendigvis bruker andre nedlatende beskrivelser for å beskrive en gruppe mennesker som f.eks. svartinger, pakkiser o.l. Jeg tror faktisk rett og slett det er en god del mennesker som ikke vet at bruken av neger er feil. Det kunne vært interessant med en undersøkelse på det, et annet sted enn her på FP, for å se om folk flest vet det eller ikke.

...og du, rasisme mot hvite eller for den saks skyld homofile, går ganske mye lenger enn å bli kalt white bitch eller kaaskop enkelte steder. Det går f.eks. på at hvite blir ekspedert sist i matbutikkens delikatesseavdeling, at man ikke inngår avtaler med hvite for å utføre arbeid eller tjenester, at man sutrer seg i mellom om hvor fæle alle hvite utlendinger er som kommer og tror de skal redde verden og tar jobbene fra lokalbefolkningen osv.ovs. Det går på at man slår ned homofile som kommer som turister fordi de er homofile.

Og nok en gang, all rasisme pga. hudfarve,religion,legning osv. er like ille uansett hvor og når den foregår. Man skal fordømme all form for rasisme- ikke bare drive subjektiv selektering på hvilken type rasisme man selv synes er verst.

Gammel 12-08-07, 15:07   #116
Elin

Elin sin avatar

Standard

Jeg tipper der hun bodde saa var det nok helt akseptert bladt expatene aa refere til "de innfodte" som negere, skulle ikke forundre meg i det hele tatt.

Nei, det er overhode ikke vanlig. De innføde blir kalt antillianere. Halvparten av mine venner fra Antillene er antillianere. Jeg bryr meg ikke om fargen og bakgrunnen til folk. Er det vanlig at expats i f.eks. Tyskland kaller tyskere av 2007 for nazister? Eller er det vanlig at nordmenn som jobber for Telenor i Asia kaller lokalbefolkningen for pakkiser? Jeg tror ikke det, Lisa.

Gammel 12-08-07, 15:41   #117
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Nei, det er overhode ikke vanlig. De innføde blir kalt antillianere. Halvparten av mine venner fra Antillene er antillianere. Jeg bryr meg ikke om fargen og bakgrunnen til folk. Er det vanlig at expats i f.eks. Tyskland kaller tyskere av 2007 for nazister? Eller er det vanlig at nordmenn som jobber for Telenor i Asia kaller lokalbefolkningen for pakkiser? Jeg tror ikke det, Lisa.

Jo det tror jeg saa absolutt, i aller hoyeste grad. Jeg har vanket nok i expat miljoer og har sittet ganske mange sene kvelder i ambassadebarer der folk har mimret over "de gode gamle dager" og snakket stygt om lokalbefolkningen. Tror nok ikke nedelendere er et spor bedre en briter. Det finnes nok av norad folk ogsaa som snakker nedsettende om "negere" eller de innfodte som de ogsaa gjerne referer til. Det er en grunn til at de fleste som tar disse jobbene liker aa holde seg godt adskilt fra "lokalbefolkningen", det er ikke alltid bare av sikkerhetshensyn. Tror nok helt sikkert du skjonner hva jeg mener, i alle fall hvis det er i forbindelse med diplomatiet du har bodd i utlandet.

Gammel 12-08-07, 15:42   #118
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Jeg mener det er stygt å kalle noen for neger, og jeg bruker aldri den betegnelsen. Derfra, til å mene at noen som ikke har fått det med seg at det er feil å si neger, er lite oppdatert og kanskje til og med rasist, er noe helt annet.

Jeg skjønner ikke helt. Du synes det er stygt å kalle noen for neger. Samtidig mener du at ved å kalle noen neger så er man ikke lite oppdatert, og heller ikke rasist? Er ikke det selvmotsigende?

Gammel 12-08-07, 15:57   #119
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jo det tror jeg saa absolutt, i aller hoyeste grad. Jeg har vanket nok i expat miljoer og har sittet ganske mange sene kvelder i ambassadebarer der folk har mimret over "de gode gamle dager" og snakket stygt om lokalbefolkningen. Tror nok ikke nedelendere er et spor bedre en briter. Det finnes nok av norad folk ogsaa som snakker nedsettende om "negere" eller de innfodte som de ogsaa gjerne referer til. Det er en grunn til at de fleste som tar disse jobbene liker aa holde seg godt adskilt fra "lokalbefolkningen", det er ikke alltid bare av sikkerhetshensyn. Tror nok helt sikkert du skjonner hva jeg mener, i alle fall hvis det er i forbindelse med diplomatiet du har bodd i utlandet.

Jeg har også opplevd ex-patmiljøer (dog ikke norske) hvor det å snakke nedlatende om lokalbefolkningen er vanligere enn det motsatte - særlig på fuktige kvelder.

På den andre siden har jeg også opplevd å bli snakket om som noe som tilsvarer "hvitingen" av venner i fjerne strøk - og har f.eks. overhørt folk skremme barna sine med meg. "Nå slutter du å skrike, ellers kommer hun hvitingen og tar deg". Effektivt som fy - de ble stive av skrekk. Men spøk til side så var det en svært nyttig erfaring å oppleve hvordan det kjennes når du først fremst "er" hudfargen din og bare sekundært et individ.

Gammel 12-08-07, 16:08   #120
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes måten du svarte på hentyder i retning av at HI er mindre oppegående og opplyst, og peker også i retning av at vedkommende kan være rasist.

(...)

Så ja, du har rett, jeg ble provosert av svaret ditt, for det kommer tydelig frem i denne tråden at ikke alle er like oppdatert og kunnskapsrik på hvilket eller hvilke ord som er best å bruke for å beskrive et mennesker med afrikansk mørkhudet utseende.

Jeg synes det høres ut til at det er litt motstridende meninger om hva "opplyst" og "lite opplyst" betyr også, jeg. Som du påpeker her, så ser man i tråden at ikke alle er like oppdatert på hvilke ord det er akseptabelt å bruke. For meg betyr "lite opplyst" i nærheten av det samme som "lite oppdatert", og jeg synes derfor det er rart at du reagerer så veldig på at flere sier at de synes man er "lite opplyst" hvis man ikke er oppdatert på dette.

For meg er det opplagt at man er lite opplyst på "politisk korrekthet" hvis man ikke har fått med seg at ordet "neger" er lite PK, men å være lite opplyst betyr jo bare at man trenger å opplyses, og tar man til seg nye opplysninger, så er jo alt greit. Skulle man derimot nekte å ta til seg nye opplysninger, så vil jeg synes det grenser til å være lite oppegående. (Men jeg kan ikke se at noen i denne tråden har nektet noe slikt.) Det å være uopplyst betyr på ingen måte at man er dum eller tilbakestående eller noe annet man trenger å bli fornærmet over å bli kalt - hvis det er noe viktig man ikke vet om en sak, så er man jo uopplyst om akkurat dette.

Så å si at noen høres ut som om de enten er lite opplyst eller lite oppegående eller rasist fordi de bruker ordet "neger" i fullt alvor, virker rimelig på meg, fordi man ikke uten videre kan vite om de bruker ordet fordi de faktisk ikke vet at det er et uakseptabelt ord å bruke, eller fordi de nekter å bry seg om/gå med på at ordet er problematisk, eller fordi de vet at ordet er problematisk og ønsker å bruke det likevel.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.