Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dødsstraff

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-07, 22:25   #101
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsstraff

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ikke for å unnskylde det at noen uskyldige får dødsstraff, for det er selvsagt grusomt, men det skjer uhyre sjelden.

Jeg syns ikke 17 stykker på fire år er uhyre sjeldent jeg. Fra 1974 til 2005 var det 119 stykker. Og det er bare dem som har blitt frikjent til slutt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 22:27   #102
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvsagt misforstår du og mikser tallene etter din egen metode her, for først samler du alle som ikke er hvite under en felles betegnelse, svart, for deretter å si at 12.8% av befolkningen er svart (hvor du ikke tar med asian, latino osv....)
Forsøk igjen. Bedre lykke neste gang. (Det finnes altså flere raser enn svart og hvit, og de svarte er som du ser av tallene ikke overrepresenterte. )

Jeg skrev:
Texas: kortversjon: 393 totalt, 161 svarte, 121 hvite

Det jeg mente med kortversjon var at jeg ikke siterte hvor mange latinoer, asiatiske og nat.am det var med unntatt den første rekken, men jeg trodde det kom frem siden jeg tok med total antallet. (161 + 121 = 282 og ikke 393).

Jeg bør vel ta med hele tabellen.

Texas 393 totalt, 161 svarte, 121 hvite, 107 latinoer, 4 asian, 0 nat.am
Florida 397 totalt, 139 svarte, 221 hvite, 35 latinoer, 1 asian, 1 nat.am

osv.

I følge linken som jeg oppga, som er offisiell amerikansk statistikk så er det disse forholdstallene i befolkningen pr 2005
Black 12.8, American Indian and Alaskan Native 1.0%, Asian Persons 4.3%, Native Hawaiian and Other Pacific Islander 0.2%, Persons reporting two or more races 1.5%,

Men du har rett i dette: av de hvite 80.2% regner man også med latinoer.

Det riktige er hvite 66% av befolkningen om man unntar latinoer.

Likevel er svarte overrepresentert i forhold til befolkningsprosenten.

Og så: bedre lykke neste gang? Hva slags tone er det? Må da gå an å diskutere statistikker på en minnelig måte vel?

Sist redigert av Esme : 04-09-07 kl 22:53. Årsak: presisering
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 22:34   #103
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elin, for det første kan du tydeligvis verken telle eller regne. For det andre synes jeg du er over alle støvleskaft usaklig og uforskammet i denne tråden. Skjerp deg!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 22:40   #104
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Mulig jeg uttrykker meg klønete, men det var i grunnen det jeg mente å si - at svarte er overrepresentert både i fengsel og på dødscellen.

Da er vi enige.

Gammel 04-09-07, 22:46   #105
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har ingen problemer med å si at jeg synes det er forskrudd å være tilhenger av institusjonalisert mord.

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg er klar over at det er mange som er for, men det forundrer meg likevel. Men det burde det kanskje ikke, for primitive mennesker som faller for enkle argumenter og simple løsninger finnes det jo overalt sånn ellers, så hvorfor skulle ikke folk være hjernedøde nok til å være for middelalderske straffemetoder i et moderne, demokratisk samfunn også ...

De to eksemplene du viser til har ingenting å si for meg ang min oppfatning av dødsstraff. Dødsstraff hindrer ikke at slike forbrytelser skjer. Åpenbart, siden disse eksemplene kommer fra et land som faktisk har dødsstraff allerede. Man kan si mye om de som synes dødsstraff er en grei måte å kvitte seg med uønskede element på, men særlig løsningsorienterte er de i allefall ikke, hvis målet er å få ned kriminaliteten.

Gammel 04-09-07, 22:47   #106
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Øye for øye gjør ikke verden til et bedre sted. Dødsstraff er etter min mening barbari satt i system.

Gammel 04-09-07, 23:12   #107
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg er totalt mot dødsstraff, jeg lærer ungene mine fra de er små at man ikke skal slå noen selv om de selv blir slått. Da er de ikke noe bedre selv, og den som slår vil aldri lære at han gjør noe galt.

Gammel 04-09-07, 23:33   #108
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Elin, for det første kan du tydeligvis verken telle eller regne. For det andre synes jeg du er over alle støvleskaft usaklig og uforskammet i denne tråden. Skjerp deg!

Å, nei, jeg kan ikke telle heller nå! I tillegg til at jeg er USA-elsker og usaklig?

Nei, jeg kommer ikke til å skjerpe meg mer enn andre i denne tråden. Absolutt ikke, Tinetoff! Hva er det jeg har sagt som er usaklig? Hvor er jeg uforskammet, annet enn mot Sitron som faktisk startet med å (som vanlig....) være uforskammet og ufin mot meg?

Gammel 04-09-07, 23:38   #109
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Ethnic groups:

white 81.7%, black 12.9%, Asian 4.2%, Amerindian and Alaska native 1%, native Hawaiian and other Pacific islander 0.2% (2003 est.)
note: a separate listing for Hispanic is not included because the US Census Bureau considers Hispanic to mean a person of Latin American descent (including persons of Cuban, Mexican, or Puerto Rican origin) living in the US who may be of any race or ethnic group (white, black, Asian, etc.)

Av de på death-row i USA er 11% hispanic, 42% svarte og 45% hvite. Er svarte da overrepresentert på death-row?

Gammel 04-09-07, 23:44   #110
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ethnic groups:

white 81.7%, black 12.9%, Asian 4.2%, Amerindian and Alaska native 1%, native Hawaiian and other Pacific islander 0.2% (2003 est.)
note: a separate listing for Hispanic is not included because the US Census Bureau considers Hispanic to mean a person of Latin American descent (including persons of Cuban, Mexican, or Puerto Rican origin) living in the US who may be of any race or ethnic group (white, black, Asian, etc.)

Av de på death-row i USA er 11% hispanic, 42% svarte og 45% hvite. Er svarte da overrepresentert på death-row?

Hvis det er 12.9% svarte i befolkningen, og 42% på death row er svarte, så er de ganske kraftig overrepresentert, ja. Jeg ser av fotnotene at en del av dem som hører til Hispanic/Latino-gruppen også kan være svarte, men selv om de alle hadde vært svarte (hvilket de jo ikke er), så utgjør ikke denne gruppen til sammen mer enn drøyt 27% av befolkningen.

Gammel 04-09-07, 23:47   #111
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis det er 12.9% svarte i befolkningen, og 42% på death row er svarte, så er de ganske kraftig overrepresentert, ja. Jeg ser av fotnotene at en del av dem som hører til Hispanic/Latino-gruppen også kan være svarte, men selv om de alle hadde vært svarte (hvilket de jo ikke er), så utgjør ikke denne gruppen til sammen mer enn drøyt 27% av befolkningen.

Nemlig. Hvis svarte ikke skulle vært overrepresentert, måtte det ha vært bare 12,9 % av dem på death row også. : presiserer:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 23:59   #112
Elin

Elin sin avatar

Standard

Ja, ok, men hele diskusjonen går vel omtrent på hvor diskiminerende det er at det er svarte som er overrepresentert på deathrow. Da er jo en diskusjon som faller noe i grus uansett, for i så måte er vel ikke USA noe særtilfelle, er det jeg vil frem til. Hadde vi hatt dødsstraff i Norge, så ville også svarte vært overrepresentert (selv om de er nordmenn...).

Så hva er poenget? Er det ille med dødsstraff uansett farge på den dømte , eller er det ekstra ille med dødsstraff fordi det er omtrent like mange svarte som hvite som blir dømt til døden?

Gammel 05-09-07, 00:03   #113
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Nei, de kjøper seg ikke fri fra en dødsdom de har fått, men de kjøper seg advokater som er så gode til å argumentere for seg at de slipper dødsdommen i utgangspunktet.

Ok, sånn som O.J. Simpson mener du?

Gammel 05-09-07, 00:04   #114
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ok, men hele diskusjonen går vel omtrent på hvor diskiminerende det er at det er svarte som er overrepresentert på deathrow. Da er jo en diskusjon som faller noe i grus uansett, for i så måte er vel ikke USA noe særtilfelle, er det jeg vil frem til. Hadde vi hatt dødsstraff i Norge, så ville også svarte vært overrepresentert (selv om de er nordmenn...).

Og gitt at det hadde vært tilfelle, så ville det gjort saken bedre fordi …?

Sitat:

Så hva er poenget? Er det ille med dødsstraff uansett farge på den dømte , eller er det ekstra ille med dødsstraff fordi det er omtrent like mange svarte som hvite som blir dømt til døden?

Dødsstraff er forkastelig uansett, men jeg synes det er ekstra forkastelig når sjansen for å bli dømt til det ikke beror bare på forbrytelsen man har begått, men i stor grad også på hvilken hudfarge man har.

Gammel 05-09-07, 00:06   #115
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ok, men hele diskusjonen går vel omtrent på hvor diskiminerende det er at det er svarte som er overrepresentert på deathrow.

Ja, det var jo nettopp det du sa var "tullball" og at alle andre måtte "lese fakta" og ikke tro på "myter og antakelser", og "bedre lykke neste gang" og slikt. (Det virker sikkert ekstra uforskammet siden det faktisk var feil, det du sa.)

At dette er et sidespor i forhold til en prinsipiell diskusjon om dødsstraff, er jeg enig i, og selv ville jeg være like motstander av dødsstraff selv om det ikke var noen form for diskriminering involvert. Men grunnen til at akkurat denne biten ble så grundig diskutert nå, var dine påstander om at det som ble sagt var tullball og myter, så det er litt malplassert at du spør om hva som er poenget med å diskutere akkurat dette.

Gammel 05-09-07, 00:10   #116
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og gitt at det hadde vært tilfelle, så ville det gjort saken bedre fordi …?

Dødsstraff er forkastelig uansett, men jeg synes det er ekstra forkastelig når sjansen for å bli dømt til det ikke beror bare på forbrytelsen man har begått, men i stor grad også på hvilken hudfarge man har.

Det gjør saken verken bedre eller verre, for det er klinkende likegyldig om en som begår en så alvorlig forbrytelse at det blir straffet med døden er svart eller hvit, for forbrytelsen skal og bør straffes.

Jeg tror ikke at sjansen for å bli dømt beror på den hudfargen man har.Ikke i USA og ikke i Norge. Allikevel er svarte overrepresentert i kriminalstatistikk både i USA og Norge. Man kan ikke slutte å straffe de fordi de er svarte, men man må straffe de fordi de har begått en alvorlig forbrytelse.

Gammel 05-09-07, 00:11   #117
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør saken verken bedre eller verre, for det er klinkende likegyldig om en som begår en så alvorlig forbrytelse at det blir straffet med døden er svart eller hvit, for forbrytelsen skal og bør straffes.

Jeg tror ikke at sjansen for å bli dømt beror på den hudfargen man har.Ikke i USA og ikke i Norge. Allikevel er svarte overrepresentert i kriminalstatistikk både i USA og Norge. Man kan ikke slutte å straffe de fordi de er svarte, men man må straffe de fordi de har begått en alvorlig forbrytelse.

Du mener altså at det ikke foregår rasediskriminering i USA?
Dette håper jeg ikke du mener seriøst.

Gammel 05-09-07, 00:14   #118
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg tror ikke at sjansen for å bli dømt beror på den hudfargen man har.Ikke i USA og ikke i Norge. Allikevel er svarte overrepresentert i kriminalstatistikk både i USA og Norge.

Du tror ikke at det finnes rasisme i det amerikanske rettsvesenet, altså?

Gammel 05-09-07, 00:16   #119
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det kaller jeg å snu saken på hodet. (Egentlig kaller jeg det noe helt annet, men jeg skal være høflig og holde den tanken for meg selv.)

Har det slått deg at ikke alle dødsdommer er rettferdige? At grunnen til at flere svarte dømmes til døden enn hvite ikke er fordi de svarte gjør flere og værre forbrytelser enn hvite, men at svarte straffes hardere enn det hvite gjør? Har du reflektert over at en svart kanskje dømmes til døden for en forbrytelse som en hvit bare hadde fått fengselsstraff for og at det er det som er årsaken til at svarte er overrepresentert? Det tror nemlig jeg.

Gammel 05-09-07, 00:20   #120
Elin

Elin sin avatar

Standard

Ja, det var jo nettopp det du sa var "tullball" og at alle andre måtte "lese fakta" og ikke tro på "myter og antakelser", og "bedre lykke neste gang" og slikt. (Det virker sikkert ekstra uforskammet siden det faktisk var feil, det du sa.)

Nei, jeg tok ikke feil. For hvis man leser statistikken videre og ser hvem av de som har sittet på deathrow som faktisk er blitt henrettet, så er tallene klare. (ja, fortsatt samme factinfo-sheet fra deathpenaltyinfo.org). 622 hvite mot 373 svarte i perioden 1976-2007.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda

. Men grunnen til at akkurat denne biten ble så grundig diskutert nå, var dine påstander om at det som ble sagt var tullball og myter, så det er litt malplassert at du spør om hva som er poenget med å diskutere akkurat dette.

Fordi folk uttalte seg i hytt og pine uten å legge tall på bordet før ovennevnte side med FAKTA ble oppdaget. Og jeg står ved at det er mye tullball nettopp pga. det jeg har forklart.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:51.