Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-07, 19:23   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Nokon som hugsar den reklamen for breidband frå Telenor? Med han mannen som er fullstendig ute og køyrer ang. sine nye naboar? Er han rasist? Eller er han berre dum? Eller berre sosialt eller kulturelt klønete?

Han er morsom.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 16:06   #2
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Skjønner hva du mener. Vi har samme problem angående det med barna å være langt ute på natta. Vi prøvde å ta det opp med naboen på best mulig måte. Men hun ble fornærmet og sur og mente at vi ikke hadde noe med det.

Ja det er greit nok vi ikke har noe med det. Men dem trenger nå ikke å bråke under våres soveromsvindu.

Dem er norsk den familien jeg snakker om.

Tror nok det har ingenting med hvor familien kommer fra og hvor mye norsk noen kan. Men hvordan dem er ellers som person.

Ja, det kan likegodt være norske som har bråkebarn ute. OG det kan jo være at de ikke VIL samarbeide. Like langt som da de ikke forstår/eller vil forstå norsk.
Jeg nekter liksom å lære meg arabisk for å kunne kommunisere med naboene.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 16:10   #3
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

dobbelt

Gammel 22-10-07, 20:43   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Da tenker du og jeg svært ulikt. Jeg kunne tenke meg å lære meg arabisk, nettopp for således lettere kunne kommunisere med arabisktalende mennesker.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 20:58   #5
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Da tenker du og jeg svært ulikt. Jeg kunne tenke meg å lære meg arabisk, nettopp for således lettere kunne kommunisere med arabisktalende mennesker.

Jeg vet ikke om vi tenker veldig ulikt om språk, jeg synes språk-kunnskaper er et gode. Jeg har lært meg fransk, og den beste måten å lære språk på er å oppholde seg i det landet der de bruker språket, og det gjorde jeg et år.
Der var det også en del arabere som jeg kjente litt og lærte noen ord av, som jeg ikke husker nå.
Men jeg lærte fransk av lyst, ikke av nødvendighet.

Jeg mener virkelig at man ikke skal måtte lære seg arabisk for å kommunisere med naboene i Norge. Det burde holde med å kunne norsk (og evt. engelsk). Jeg forventet da ikke at franskmennene skulle lære seg norsk for å kunne kommunisere med meg i Frankrike! Det vil jo bli ekvivalenten.

men ang. arabisk, du vet at det er et ganske annerledes alfabet? Stor jobb å lære seg det.

Gammel 23-10-07, 00:22   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Ja, det kan likegodt være norske som har bråkebarn ute. OG det kan jo være at de ikke VIL samarbeide. Like langt som da de ikke forstår/eller vil forstå norsk.

Det skal selvsagt ikke være nødvendig å skulle lære seg arabisk. Det er heldigvis blitt sånn at man nå MÅ gå på norskkurs for å få bli her i landet, men det er selvsagt ikke alle som bruker det de lærer. Jeg tror imidlertid at om vi hadde vært mer inkluderende så hadde det blitt mye lettere for disse å lære seg norsk. Jeg traff en gang en mann fra afganisthan, en godt voksen mann, og det han sa var at han skulle ønske flere ville snakke med dem for da ville det bli lettere å lære seg språket, men vi nordmenn var så vanskelig å komme i kontakt med.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 20:44   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne er skrevet for lenge siden, men er dessverre vel så aktuell i dag:

Sitat:

Fröna växer sakta under ytan Dom trivs där det är fuktigt, mörkt och kallt Först när bladen börjar synas kan man se att det är ogräs överallt Men om man tittar bort inget hör, inget ser hur vet man då För hör man inget, finns väl ingenting Och det, man inte ser, finns säkert inte till I mars har du fortfarande tid
Du kan ta det innan knopparna slår ut
Men om du låter det stå kvar tills sommar'n är förbi
så har det växt dej över huvudet till slut
Idag tar rasisterna en
Imorgon så tar dom kanske två
Frankrike tar dom med storm
Vem vet när det är dej, dom ger sej på
Vakna upp
Fatta mod
Börja se dej omkring
Bli inte en av dom
som bara står där sen
och säger att jag visste ingenting
Varje dag föds nya hot mot våra liv
Varje morgon gör sej bödlarna klara
I det mörker som vi blundar där rustar dom för krig
Hur kan vi slåss ifall vi inte inser faran
Idag har du arbete och lön
Imorgon så kanske du får gå
Miljonerna som svälter i världen utanför
står bara lite längre ner i samma hål
Vakna upp…
Dom flesta går med strömmen om det går
Dom flesta vill ju helst ha lugn och ro
Men om fascismen kommer smygande tillbaks
så är det du och jag som måste stå emot
Ogräset växer och frodas
Så slipa och vässa din kniv
Om du låter det spridas med vinden över världen
får du plikta för din tvekan med ditt liv
Vakna upp
Börja se dej omkring
Fatta mod
Så du kan säg' till dina ungar när dom frågar dej
att du var en av dom som stod emot"

Gammel 22-10-07, 22:09   #8
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Ganske annerledes?

Dessuten er ikke alfabetet det vanskeligste når man lærer språk.

Gammel 22-10-07, 22:31   #9
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Ganske annerledes?

Det er i alle fall likere enn "alfabetet" til kinesisk.
Og dersom det er annet alfabet, så er det større jobb å lære seg språket.

Vel, det var ikke ment som noe annet enn at jeg tror arabisk er vanskelig å lære seg. Men kinesisk tror jeg er verre. Jeg begynner i alle fall ikke på noen av dem. Selv om bestemoren min vokste opp i kina, og sånn sett skulle vært morsomt å kunnet.

Gammel 25-10-07, 21:25   #10
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Ganske annerledes?

Det vanskeligste å omstille seg til, når man lærer arabisk, er at ordene for "han hopper", "hun hopper" og "de hopper", kan være totalt forskjellige, ikke bare ha ulik endelse. Alfabetet er så absolutt ikke det vanskeligste.

Gammel 20-10-07, 23:32   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Jeg tror det er en god del rasister ja.
Min datters bestevenninne er fra Afrika. det synes jeg er helt ok. Ei koselig jente som er her veldig mye, Hun blir som en ekstra datter i huset. men jeg må si at i et forhold så ville jeg vært skeptisk. på grunn av kulturforskjeller og religion. er jeg rasist som innrømmer det ?
Men så traff min datter en gutt som hun også ble god venn med da, på nippet til å bli kjærester, jeg dømte han ikke på forhånd, ville gjerne bli kjent med han, og han virker koselig nok han. han har vært her flere ganger, jeg har hentet han, han har overnattet her og jeg har kjørt han hjem igjen. men de har selv funnet ut at det var litt store forskjeller mellom dem til at de kan bli kjærester, så de er bare venner.

Min mor var veldig skeptisk til at jeg ble sammen med en afrikaner, det syns jeg forsåvidt er greit nok, jeg syns det hadde vært værre om hun pga at han var afrikaner ikke var villig til å gi han og forholdet vårt en sjanse, da ville jeg kalt henne rasist. Men nå godtar hun det og har et godt forhold til ham, ofte handler det bare om å bli kjent med vedkommende og stole på at man klarer å ta en fornuftig avgjørelse....

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 23:34   #12
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Jeg tror det er en god del rasister ja.
Min datters bestevenninne er fra Afrika. det synes jeg er helt ok. Ei koselig jente som er her veldig mye, Hun blir som en ekstra datter i huset. men jeg må si at i et forhold så ville jeg vært skeptisk. på grunn av kulturforskjeller og religion. er jeg rasist som innrømmer det ?
Men så traff min datter en gutt som hun også ble god venn med da, på nippet til å bli kjærester, jeg dømte han ikke på forhånd, ville gjerne bli kjent med han, og han virker koselig nok han. han har vært her flere ganger, jeg har hentet han, han har overnattet her og jeg har kjørt han hjem igjen. men de har selv funnet ut at det var litt store forskjeller mellom dem til at de kan bli kjærester, så de er bare venner.

Det synes jeg bare er realistisk. Jeg er selv gift med en som har en helt annen kulturell bakgrunn enn meg selv, og det er ikke til å stikke under en stol at det kan by på problemer og utfordringer innimellom.
Jeg mener det er viktig å være obs på den andres bakgrunn, uavhengig av nasjonalitet og kultur, ganske enkelt for å være forberedt på eventuelle motsetninger og uenighet i fremtiden (barneoppdragelse osv.).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.