|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Mild avstraffelse av barn bør tillateshttp://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=176877
![]() |
#2 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børOm de har tatt skade av det er jo ikke alle helt sikker på da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børNei jeg ser overhodet ikke noe godt å det å slå, rise eller knipse barn. Hva er det barn lærer ved det, jo det å slå er greit! Det vi iherdig prøver å lære våre barn er jo nettopp det å ikke slå osv. At man det er lov å være sint, men da kan man si det, ikke utrykke det i slag.
![]() |
#4 |
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børHårreisende! Når er det barn skal få alminnelige menneskerettigheter?
![]() |
#5 |
Bare sær
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør
Jeg stusser alltid over at det i det hele tatt skal være nødvendig å lovfeste forbud mot å slå barn.
![]() |
#6 |
Passiv
|
Jeg synes dette oppsummerer hele problemstillingen godt. Det går ikke an å diskutere dette på noe annet enn på det prinsipielle plan. Man slår ikke voksne, og derfor slår man heller ikke barn. Det burde være unødvendig å presisere. |
![]() |
![]() |
#7 |
Epikur
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesDet er ikke lov å slå voksne og barn skal ha akkurat samme rettigheter som voksne. De skal ikke krenkes. De skal omfattes av menneskerettighetene. Kan det være så innmari vanskelig?
![]() |
#8 |
På vei
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Nei, det er ikke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Borte
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børDet er vondt å lese at fremtredende politikere mener fysisk straff er greit. Vold er aldri greit. Om man ikke har andre måter å sette grenser på, så har man virkelig tapt integriteten sin.
![]() |
#12 |
Ustabil
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børDet spørs jo alltid hvor langt man trekker begrepene. Jeg tror de fleste av oss er enige om at å banke unger med en kjepp eller et belte er langt over grensen. Men jeg tror også at de fleste av oss tar hardt i ungene av og til. Tar dem hardt i armen som en korreksjon, eller lemper dem inn i bilen, osv. Det er jo forsåvidt også fysisk avstraffelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
har tatt seg sammen
|
Jeg tror det finnes en veldig stor gråsone som går på å ta hardt i armen, holde barna fast, slenge dem litt uvørent i seng. Kjenner at jeg kan bli affektert til å handle i denne sonen, og er ikke stolt av det. (Han har aldri utrykt smerte, selv om det ikke er et argument).
![]() |
#14 |
Ustabil
|
Jeg registrerte bare at i artikkelen har også fhv barneombud Trond Viggo uttalt seg om grensesetting for barn - likevel uttaler de fleste i denne tråden seg utelukkende om "å slå" barn. Men jeg mener at gråsonen ER stor, og de fleste av oss beveger oss tidvis i denne gråsonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bare sær
Det har du antagelig rett i. Men jeg tror de færreste av oss vil forsvare disse handlingene som ok etterpå. Vi klarer bare ikke å gjøre alt det riktige midt i situasjonen.
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børDet er jo så velkjent nå at fysisk avstraffelse ikke er et spesielt bra middel for barneoppdragelse, at man kommer like greit i mål med andre metoder.
![]() |
#17 |
frakoblet
|
Fordi det er en enkel måte å få viljen sin på.
![]() |
#18 |
Mother of Dragons
|
Jepp, og som du skrev: dette sier noe om deres intellektuelle nivå. At en voksen må ta i bruk fysiske virkemidler viser at de har kommet til kort intellektuelt.
![]() |
#19 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børJeg lurer på hvor de setter grensen for når du skal slutte å slå barnet ditt når det er vrangt og vanskelig.
![]() |
![]() |
#20 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, eller for å få ut sin egen frustrasjon/irritasjon over barnet på...
![]() |
|
|