Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Har du adventslys i vinduet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Adventstake
Ja, de er fine og det blir ikke jul uten 91 52,00%
Nei, men har lyst på 6 3,43%
Nei, de er stygge 60 34,29%
Nei, det er harry 18 10,29%
Deltakere: 175. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-07, 20:55   #101
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du adventslys i vinduet?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Spesielt fine er dei ikkje, men det er veldig koselig å sjå lysa frå adventsstake når det er mørkt ute (sett utanifrå altså)

Helt enig. Jeg synes til og med at det er koselig å se lysene innenfra, jeg. Frokost med tent stake i vinduet er veldig koselig.
Min er forresten i rødmalt tre, så den er da ikke altfor ille. Vi har en i sort messing på stua i en helt annen stil.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-07, 20:58   #102
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes ikke sånne lysestaker var fine i det hele tatt, men da eldstegutten min var tre år (i 1989) hadde han lagt merke til disse lysestakene, syntes de var så fine, og spurte om ikke vi kunne kjøpe sånn. Det er ikke da man sier til treåringen at de er stygge og harry og at de ikke passer inn i interiøret. Så vi kjøpte sjuarmet elektrisk lysestake, til stor glede for treåringen. Vi hadde denne framme hver jul i flere år, men da den gikk istykker og gutten som ville ha den var stor, kjøpte vi ikke ny.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-07, 22:10   #103
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I stuevinduet står en sjuarmet lysestake i sort smijern, og i skapet står en trehvit med sju dreide armer som er sikkert 20 år gammel.
Allehelst vil jeg ha den som mamma har i stuevinduet sitt. Den er egentlig ikke fin, men vi har hatt den så lenge jeg kan huske og den hører med til julen. Den er i smijern og har noe farget glasspynt på.

Gammel 04-12-07, 23:05   #104
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Vi har ikke. Jeg synes ikke de er fine, men det er ok å se på andres utenifra.

Helt enig!
Vi har stjerne i flere av vinduene, synes det er mye finere!

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 02:04   #105
Raggsokk
:egendefinert:

Raggsokk sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: On the otherside
Raggsokk har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har både lys i vinduet, samt stjerne. :tar helt av:

Gammel 05-12-07, 10:11   #106
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Vi har hatt en, men den deiset i gulvet etter at en nysgjerrig katt absolutt skulle undersøke hva det var for noe rart, så det var enden på den visa.
Siden vi ikke har gått til anskaffelse av en ny, går jeg ut fra at det ikke er noe stort savn.
Vi fikk en ekstra adventsstjerne som vi hengte i det vinduet vi pleide å ha staken, så det er kanskje grunnen til at vi ikke har savnet den.

Gammel 05-12-07, 11:30   #107
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har adventsstake i to vinduer, men i en litt annen stil en de på bildet. Den ene er sort med små lys, den andre søv/stålfarget med små lys. I et stuevindu har jeg et lysende hjerte (en diger sak fra Ikea). I går kjøpte jeg sånne lyskjeder med stjerner på - planen er å ha de i vinduet i gangen.

Ungene snakket om at de ville ha lys i vinduene sine, så da kan det godt hende at den 7-armede furustaken kommer fram igjen.

For meg er jul først og fremst lys og blomster. Harry eller ikke - i årets mørkeste måned synes jeg det er kjempekoselig med lys i vinduene

Gammel 06-12-07, 23:27   #108
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hannuka-lysestaken har åtte lys fordi festen varer i åtte dager.

Er det det den opprinnelig er? :vilhahistorikk:

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, jeg har. Men jeg lurer - hva er symbolikken på disse 7-armede lysestakene med en spiss? Ser at noen selger dem under betegnelsen "lysbro".

Jeg lurer også. For svigers synes vår var så fin, så din kjøpte en som de har i vinduet sitt i England. Der er de ikke så vanlige, så folk har spurt svigers om hva lysene betyr og jeg er svar skyldig ...

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 09:45   #109
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er det det den opprinnelig er? :vilhahistorikk:

Her er en forklaring jeg fant der de hadde Hannuka-lysestake til salgs:

Sitat:

Hanukka-stake
(åtte-armet lysestake)
Størrelse: Høyde 18 cm
Material: Messing
Beskrivelse:
Hanukka (channuka) er en jødisk lysfest som feires til minne om hendelsene i 1. Makkabeerbok (november/desember). De åtte lysene tennes ett etter ett gjennom åtte dager til minne om oljeunderet under tempelinnvielsen: Lyset brant i åtte dager, selv om israelittene ikke hadde olje til mer enn én dag. Det niende lyset brukes til å tenne de andre med.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 10:26   #110
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt forvirret her. Snakker du kun om de "ekte" Hanukkah-lysestakene eller mener du at disse norske adventslysene er en avart av disse?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 22:26   #111
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Nei, de er stygge.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 22:33   #112
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Nei, de er duperharry.
Stemte visst i fjor, ser jeg.

Men, - jeg synes det er koselig å se at andre har, så jeg håper naboene flesker til med staker i alle vinduer.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 22:33   #113
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg liker dem ikke noe særlig.

Jeg er enig i at det er fint med lys i advents- og juletiden, men jeg foretrekker stearinlys og så får heller folk finne seg i at det er mørkt i vinduene våre når vi ikke er der.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 22:33   #114
Ema
Bør lage seg en tittel selv

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Nei, men har lyst på. Vi har ikke noe vinduskarm å ha den på.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 23:21   #115
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ingen adventsstake i vinduet, nei, men minst 5 andre lys-greier som henger i vinduer....

Gammel 29-11-08, 23:22   #116
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har både adventslys og adventsstjerne.

Det eneste jeg liker ved desember er alle lysene folk har rundtomkring.

Gammel 29-11-08, 23:24   #117
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror forresten ikke at de kommer opp i år. Jeg vil heller ha en julestjerne eller to til og så har vi et lys som ser ut som et juletre ala pyramideform. Tror heller den kommer opp.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 00:17   #118
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Oj, jeg har tre røde og en blå av den typen som flest ikke liker. De grønne plastikkdingsene er kastet da. Så har jeg en i messing, med plastikkdingser på, den ser så naken ut uten de plastikkdingsene.

Så har jeg to store hvite papirstjerner og en messingstjerne (denne vet jeg ikke hvor jeg skal ha i år).

Til slutt har jeg en Luciabarnstake som jeg også kaller adventsstake som ser slik ut og som jeg er usannsynlig glad i:

Julegal ja ...

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 10:10   #119
Guffen
Hvor er hengekøyen!?

Guffen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 4
Guffen er litt kulGuffen er litt kul
Standard

Nettopp satt opp 2 stk...

Syns de er greie jeg.

Gammel 30-11-08, 10:14   #120
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke jødisk, og jeg liker ikke at en ukritisk adopterer andres skikker. Dette er jo relativt ferskt, og har komemt via svenskene. Jeg har heller flere stjerner og andre lys. Tre i hagen med blanke lys har jeg fra første søndag i advent også.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:26.