|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg synes hele diskusjonen blir litt rar, og nesten tåpelig. Når jeg ser i kalenderen, så har vi altså en høytid kombinert med helgedager som strekker seg fra lørdag 22.desember til og med tirsdag 1.januar.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Erfaren nok
|
Ferievikarbudsjettet er lite ja
|
|
|
#4 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg mener at ansatte i barnehagen gjør masse for at det skal være hyggeligt i barnehagen i romjulen, men noen barn kan kjede seg litt fordi de faste kanskje har fri, og det er få barn å leke med. Ikke at de ansatte gjør det tregt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Nå har som sagt jeg aldri jobbet en eneste jul tiltross for at jeg har jobbet i barnehage i 15 år, så mulig jeg er litt på gyngende grunn. MEn mitt inntrykk er at de aller fleste barna koser seg disse romjulsdagene, det er mye kos. I vår barnehage er det iallefall slik at det alltid er en av de faste pr avdeling på jobb slik at det alltid(iallefall i prinsippet) er noen der som de kjenner godt. Så jeg tror egentlig ikke helt på at det nødvendigvis blir så kjedelig som enkelte hevder. Og ja, det er noen barn som gjerne kunne trengt seg en dag eller 3 fri, men denne jula vil alle få ganske så mye fri, så i mine øyne er ikke det et argument engang. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg har litt forskjellige barn. For Skatten er det ingen større lykke enn å sitte i sofa'n og se film etter film. Dag etter dag. Han kjeder seg gjerne hjemme. Rusket er mer fysisk, og kunne nok kanskje ha hatt godt av å ha en dag i barnehagen i romjula. Det samme med Skatten.
|
|
|
#7 |
|
Pen. Så det så.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg bare spør i ren nysgjerrighet, men ser du en tendens til at det er de "vanskelige" barna som er der mest? Eller skal jeg si de svært aktive, som krever mye av voksne?
|
|
|
#8 |
|
Men først, kaffe!
Jeg betviler heller ikke at det er barn som har det slik. Men det slår meg at det kan være at disse barna faktisk har det bedre i barnehagen enn hjemme. Det vet sikkert dere som jobber der bedre enn meg, men det er faktisk noen barn som ikke har det så bra hjemme, og da må jeg si at jeg priser meg lykkelig for at de hvertfall har et godt tilbud i barnehagen. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sånn litt ut i det - du er nok kanskje ikke så helt på jordet, nei.
|
|
|
#10 |
|
Ja, det kan gjerne være tilfellet. Men jeg syntes som voksen at det var vanskelig og sette fingeren på om hva som skyldes denne "utfordringen". Men lite oppmerksomhet hjemmefra var nok ofte et stikkord. Slike ting kan jo observeres gjennom hente/-bringesituasjoner og gjennom foreldresamtaler med foreldre. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
© All rights reserved
|
Analyseres vi i hente-/bringesituasjoner? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Det går jeg ut fra, til en viss grad. At de ansatte observerer hvordan vi og barna snakker og fungerer sammen i disse situasjonene synes jeg da er både naturlig og bra. Både for at de skal kunne plukke opp eventuelle problemer, og for å bli bedre kjent med barna og se litt mer hvordan de fungerer utenfor barnehagesituasjonen.
|
|
|
#13 |
|
Men først, kaffe!
Men da har man jo en mye større utfordring enn bare det at barnet er for mye i barnehagen, jeg tror neppe dette barnet får det bedre hvis man presser foreldrene til å ha det mer hjemme. I slike tilfeller kan det høres ut som man trenger bedre og mer omfattende tiltak. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Vi bor ganske øde til (på landet med lite naboer) så det hender at vi bruker barnehagen som "lekeplass" når vi ellers har fri. Vesla kjeder seg og vil ha noen å leke med = hun går i barnehagen (selv om vi kanskje har fri). |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg kjenner jeg liker dårlig at folk "tenker sitt", og det gjelder om det meste. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Det får meg iallfall til å tenke litt nytt om barnehageansatte om en blir evaluert opp og ned som foreldre. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Dette er jo en selvfølge og lovpålagt i rammeplanen for barnehager. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg sykler litt sent inn i diskusjonen, men lar det stå til.
Nei, men dette blir å sammenligne epler og pærer. Det at enkelte barn ikke har det bra er trist, men man kan ikke lage generelle retningslinjer ut fra det. Det vil alltid være noen råtne egg, og dette kommer til syne på forskjellige måter i forskjellige samfunnslag. Men dette har jo ikke noe med den opprinnelige diskusjonen og man får da virkelig håpe at dette er spesifikke tilfeller og ikke generelle problemer.
Selv kan jeg rett og slett ikke skjønne at det skal være bedre for barna å bli passet av noen andre? Hverken jeg eller mannen min har slekt i byen og derfor er barnehagen og SFO for oss, også en avlastning for oss som foreldre. Jeg kan ikke helt se at det skal være en enorm fordel for ungene våre at vi får oss annen avlastning? Jeg kan rett og slett ikke skjønne at det å bli passet av Kari i 2 timer er bedre enn å være 2 timer i barnhagen?
Men da slår jo til gjengjeld "rolig argumentet" inn? (Nå er det riktignok M|nken som forfekter det argumentet, så det er kanskje ikke noe du er enig i?)
|
![]() |
|
|