Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julemiddag og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 18:03   #101
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg ser hva du mener, men synes fortsatt at man godt kan få bevise både for seg selv og andre at det går an å være i "festlige sammenhenger" uten å drikke alkohol også. Det er jo unektelig et problem at nordmenn drikker veldig, veldig mye, nettopp i sånne sammenhenger hvor det er "noe utenom det vanlige."

Eg er heilt einig, men eg trur faktisk at den "vanlege" helgefylla er eit mykje større problem enn julemåltidet.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:05   #102
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Men du ser vel forskjell på livssituasjonen, Line? Jeg vil nå se for meg at det er ganske annerledes å ha store barn enn småtasser som gjerne trenger litt mer klarhodede foreldre. (og som ikke forstår hvorfor de voksne oppfører seg annerledes)

Selvfølgelig. Jeg refererte til at hun ikke likte hverken øl eller vin, og ikke kunne skjønne dette med vin og mat, f.eks.
Jeg hadde da anledning til å ta meg et glass vin til maten da barna var små også, en fest hendte til og med at det ble. Om man da var så heldig å få barnevakt.

Poenget mitt var at det virket som man ikke skulle unne seg noe. Små eller store barn.
Jeg er for at barn bør få et avslappet forhold til alkohol.

Gammel 19-12-07, 18:08   #103
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er heilt einig, men eg trur faktisk at den "vanlege" helgefylla er eit mykje større problem enn julemåltidet.

Huff, nå kom jeg til å tenke på alle de stakkars barna som faktisk gruer seg til jul pga alkoholmisbruk.

Gammel 19-12-07, 18:12   #104
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Helle i glasset på kjøkkenet er jo virkelig ikke tingen. Det gir meg også skikkelig ekle vibrasjoner bare å tenke på det.

Ok, da.

Sjikkelig dårlig ide. :graver meg ned:

Gammel 19-12-07, 18:12   #105
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Huff, nå kom jeg til å tenke på alle de stakkars barna som faktisk gruer seg til jul pga alkoholmisbruk.

Ja, og det er då det som er det store problemet. Ikkje at eg eller du tek ei øl til maten.

Eg vaks opp i ein stor familie (besteforeldre, oldeforeldre og mange tanter og onklar), og det stod alltid ei flaske raud- og ei flaske kvit vin på bordet når det var bursdagar, sommarfestar el.l. Men eg såg aldri nokon av dei bli synleg påverka, og nokre gongar vart ikkje flaskene opna i det heile tatt. For meg er ikkje vin nokon trussel mot familiekos. Men e forstår godt frykta og dei sterke reaksjonane hos dei som har vakse opp og vore utrygge fordi foreldra har drukke seg fulle i deira påsyn.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:17   #106
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde nok ikke servert alkohol til noen middag dersom noen av gjestene hadde et dårlig forhold til alkohol, enten med egne problemer, dårlige erfaringer eller andre årsaker.

Her i huset serveres det øl til maten, og de som vil får gjerne en konjakk når barna har lagt seg.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:17   #107
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føyer meg inn i rekken, Elias. Jeg ville ikke servert alkohol med de gjestene du skal ha.

Jeg er oppvokst uten alkohol på julaften. Først i voksen alder fikk jeg vite at det var pappa som hadde villet ha det slik - han hadde erfaring med berusede voksne i festlige lag, og ønsket ikke å ha alkohol fremme hos oss. Etter at vi ble voksne løsnet han på slipset. Det ble servert øl, og mamma fikk sin årlige akevitt (vi kunne fått vi også, men ... æsj!).

Personlig synes jeg det er greit å drikke alkohol til mat. Både på julaften og andre dager.

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Ok skyt meg men..:sjokket: Drikker dere alkohol på 17 mai?
Har aldri sett eller hørt om noen som gjør det....

Er ikke champagnefrokost vanlig på 17. mai?

Gammel 19-12-07, 18:21   #108
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jada, men det gjør vel de aller fleste voksne i hverdagen. Poenget med julemiddagen er jo - i og for seg, å poengtere at den er litt mer enn hverdagskost.

Joda, i en normal setting. Det er ikke lenger det når gutten har erfaringene han har. Se hva Desembermamma skriver:

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg kjenner at det knyter seg i magen og jeg blir uvel og nedfor når jeg feirer jul hos svigers som til og med er avholds. Og det fordi det står flasker med vørterøl fremme på bordet. Jeg vet at det ikke er noe gale med det, men den brune væsken i glasset, lyden som kommer når de åpner flasken, og selve flasken på bordet setter i gang fysiske og psykiske reaksjoner i meg. Selv om jeg vet bedre.

Champagne til frokosten. Ikke hjemme, da. Men når vi er samlet til vennefrokost.

Gammel 19-12-07, 18:28   #109
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri drukket alkohol på 17. mai, bortsett fra det året jeg var russ.

Gammel 19-12-07, 18:30   #110
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Er ikke champagnefrokost vanlig på 17. mai?

Ikke i min verden, hvertfall.

Gammel 19-12-07, 19:14   #111
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Ikke i min verden, hvertfall.

Du har ikke studert i Tromsø.

Gammel 19-12-07, 19:25   #112
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hverken 17.mai, dåp eller lignende er tilstelninger jeg forbinder med alkohol. Og det er liksom ikke vanlig i vår vennekrets og familie heller.
Men jeg ser ikke noe galt i det, vi har bare ikke noen "tradisjon" på det.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 19:29   #113
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Hvis man har folk på besøk som ikke har gode erfaringer med alkohol, les: traumatiske - da serverer jeg ikke.

Hos oss er det ingen slike. Så her blir det øl, vin og akevitt til maten, og konjakk til kaffen.
Vi har også vin på 17. mai. Og bursdagsfeiringer. Ikke barnebursdager da.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 19:38   #114
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Som flertallet ville jeg ha unngåt alkoholservering med de gjestene HI skisserer. Men jeg ville nok gitt beskjed på forhånd til de voksne som "forventer" en pils til maten, for å slippe argumentasjon/skuffelse på dagen.

I år blir det rimelig hvit jul på oss, magen min er så stor at også den kommende tobarnsfaren holder seg avholdene i påvente av plutselig tur på sykehuset. Men vi har voksne gjester som får det vi selv ville ha drukket i en mer passende situasjon. Jeg stoler på gjestene og midtpunktet blir nok uansett treåringen og hans inntak av julebrus...

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 19:48   #115
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Vi lever nok i forskjellige verdener. Jeg drikker knapt selv, men ser på vin til mat som en selvfølgelig mulighet for mennesker som ikke skal kjøre i høytidstunder. Champagnefrokost er jo et begrep når det gjelder 17 mai.

I min erfaring er de mest skeptiske til alkohol i slike sammenhenger de samme som drikker for å bli fulle. Å drikke noe du ikke liker for å få en rus har jeg ikke gjort på minst 20 år.

Riktig vin til måltidet er komplimentær til maten og det danner et hele sammen. Cola har liksom ikke samme effekten.

Det sies nå at en skal avstå fordi det ikke nytter å oppfordre til måtehold, for de med problemer selv tror de er måteholden. Så fordi enkelte mennesker lurer seg selv så skal man ikke kunne nyte et godt måltid til fulle med viner og tilbehør. Det blir for dumt for meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 19:52   #116
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Champagnefrokost har jeg aldri hørt om. :domm:

Gammel 19-12-07, 19:59   #117
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her drikkes det alkohol til maten. Men her er det heller ingen som har dårlige erfaringer knyttet til det. Jeg hadde nok droppet alhohol i en sånn setting.

Gammel 19-12-07, 20:09   #118
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Du har ikke studert i Tromsø.

Kanskje jeg burde gjøre det i mitt neste liv.

Gammel 19-12-07, 20:28   #119
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En øl eller et glass vin til middagen på 17. mai er helt normalt i min omgangskrets. Nå sist var vi på grilling sammen med en haug venner med småbarn, og vi som ikke kjørte drakk et par glass øl til maten - i fjor (eller var det i forfjor?) ruslet vi rundt på Grønland på formiddagen og spiste lunsj og tok en utepils (og Poden fikk et gedigent stykke brownie og koste seg minst like mye ) i den solfylte bakgården til Dattera til Hagen. Jeg kan ikke se det aller minste trist i noen av de scenariene, hverken for Poden eller oss.

Gammel 19-12-07, 20:33   #120
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trist? Hvem har sagt det?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.