Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-08, 18:18   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Jeg har sånn liksomformeltorgandonorkort, og kan godt brukes til forskning også. :Potet:

...jeg er mer opptatt av å ikke bli utsatt for vitsing om kropp og sånt i levende tilstand enn i død.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 18:23   #2
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Hvilken praktisk funksjon har et donorkort egentlig? Er det ikke nok å informere sine nærmeste - det er jo de som kontaktes dersom det skulle være aktuelt å høste organer.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 18:33   #3
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Hvilken praktisk funksjon har et donorkort egentlig? Er det ikke nok å informere sine nærmeste - det er jo de som kontaktes dersom det skulle være aktuelt å høste organer.

Selve donorkortet i seg selv har ingen praktisk funksjon. Det er ikke slik at om man omkommer i en ulykke og de finner donorkortet, så setter de bare rett i gang med å donere bort organer. De pårørende må uansett gi samtykke. Derfor står det også på kortene at man skal snakke med pårørende om at det er det man ønsker. Det er uansett de pårørende som har det siste ordet i saken, men det er mye lettere for pårørende å si ja dersom det er noe man har snakket om på forhånd. Ofte er det knapt med tid, og det er ikke en enkel avgjørelse å ta i en krisesituasjon for pårørende, og dersom man er usikker, så sier man gjerne heller nei enn ja.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 19:01   #4
scilla

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Selve donorkortet i seg selv har ingen praktisk funksjon. Det er ikke slik at om man omkommer i en ulykke og de finner donorkortet, så setter de bare rett i gang med å donere bort organer. De pårørende må uansett gi samtykke. Derfor står det også på kortene at man skal snakke med pårørende om at det er det man ønsker. Det er uansett de pårørende som har det siste ordet i saken, men det er mye lettere for pårørende å si ja dersom det er noe man har snakket om på forhånd. Ofte er det knapt med tid, og det er ikke en enkel avgjørelse å ta i en krisesituasjon for pårørende, og dersom man er usikker, så sier man gjerne heller nei enn ja.

Det var nettopp det jeg mente og lurte på om jeg hadde gått glipp av noe ifm donorkortene.
Jeg har snakket med mine nærmeste om dette så da trenger jeg ikke donorkort i tillegg.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 23:51   #5
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Om dere har/hadde spontanabortert da, ville dere donert fosteret til forskning?

Ja det har jeg gjort!
Man bidrar der man kan.

Gammel 26-02-08, 23:54   #6
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt.
Det gjelder for meg selv og barna.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 09:31   #7
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Ja, uten tvil.
Jeg skal ikke bruke kroppen min mer, så da kan noen andre få nytte av den - det er resirkulering på høyeste plan!

Gammel 27-02-08, 17:14   #8
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, absolutt.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 19:52   #9
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg vil donere bort det som kan brukes.

Gammel 27-02-08, 20:11   #10
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg vil gjerne donere bort brukbare organer. Jeg syns det er vanskeligere å si ja til å donere bort barnas organer, men det har vel mer en sammenheng med at jeg ikke orker tenke tanken på at det skulle bli en mulighet... jeg håper jeg ville være nærværende nok til å si ja til det også.

Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 21:03   #11
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Å donere organer etter jeg er død eller tilnærmet død ser jeg ingen problemer med, og jeg synes det burde vært et register hvor en kunne registrert sitt ønske angående dette. Slik får man sikret at ens vilje blir fulgt, satidig kan man spare pårørende for en vanskelig avgjørelse i en tung tid.

I pappas del av familien er det tradisjon for å donere bort kroppen til forskning. Da bestemor døde i fjor ble kroppem sendt til nærmeste medisinske institutt (ved et universitet). Asken får familen igjen etter "bruk", og den skal plasseres i graven ved siden av bestefar. Min far har også donert kroppen sin til forskning, da spesielt med tanke på at han har en kronisk sykdom det kan være bra å forske på.

Bestemor var dette bevist helt til det siste, til tross for at hun surret på slutten. Da hun for et par år siden oppdaget en kul på leggen sa hun til tante og pappa "Når jeg dør, kan dere passe på å markere denne klumpen med ei kulepenn, slik at de ikke overser det. Det kan jo være noe av interesse!"

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 21:37   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Jeg gir villig bort mine organer.

Jeg har vært blodgiver også, og har tenkt å bli det igjen nå når jeg er ferdig med barn og alt rundt det.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 21:40   #13
Lizzie

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg gir villig bort brukbare organer, men er usikker på om jeg liker tanken på å gi kroppen min i sin helhet til forskning.

Gammel 27-02-08, 22:43   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

LilleVille: Fantastisk!

Gammel 27-02-08, 23:28   #15
Tulip
Rather Unfriendly

Tulip sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Tulip har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Si at du kommer ut for en ulykke, og du må holdes i live av maskiner; vil du da at kroppen din skal kunne redde et annet menneskes liv? Vil du donere bort kroppsdeler?

Jeg bærer også donorkort og mine nærmeste vet dette. Men alle dere som svarer at dere vil være donorer, ER dere det?? Hjelper lite å være positiv til det, man må skaffe seg kortet...

Gammel 27-02-08, 23:38   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xizh, her.

Hjelper lite å være positiv til det, man må skaffe seg kortet...

Det hjelper ikke med kortet, det som spiller rolle er hva de pårørende sier. Hvis man har sagt til sine pårørende at man ønsker å være donor, er det ikke stort annet man kan gjøre. (Motsatt kan man vel heller ikke hindre de pårørende i å donere vekk organer selv om man selv ikke ønsket å være donor.)

Gammel 27-02-08, 23:48   #17
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xizh, her.

Jeg bærer også donorkort og mine nærmeste vet dette. Men alle dere som svarer at dere vil være donorer, ER dere det?? Hjelper lite å være positiv til det, man må skaffe seg kortet...

KOrtet betyr egentlig ingenting. Det viktigste er å opplyse sine nærmeste om hva man ønsker.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 00:04   #18
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Definitivt ja. Både til donasjon og forskning. Er jeg død, så er jeg død, og om min kropp da kan brukes til noe fornuftig, så vær så god. Skulle noen studenter eller hvem det nå måtte være, slå av en vits mens de forsket på meg, så er det også greit. Jeg er der jo ikke alikevel.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 11:04   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kom igjen, da!

Sist redigert av Skremmern : 06-03-08 kl 15:29.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 11:10   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er lov, men ganske byråkratisk og kronglete, og med strenge begrensninger på sted. Før var det ikke lov å søke før etter man var død, sånn at man ikke kunne være sikker på om man fikk lov før man døde. Jeg vet ikke om det er endret nå. Jeg vet at HEF kjempet for en endring, i hvert fall.

Emneord
organdonasjon

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:56.