Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-08, 20:58   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

:doh:

Gammel 24-04-08, 21:02   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

:doh:

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 21:15   #3
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har aldri servert alkohol i verken barnedåp eller konfirmasjon.Har aldri tenkt tanken,faktisk.Tror heller ikke det er så vanlig i Norge.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 22:13   #4
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

I konfirmasjoen til ene søskenbarnet til mann,ble det servert rødvin til maten.
konfrimanten fikk og vin

jeg synnes ikke alkohol og barn hører i hop.
Og så drikker jeg selv verken vin eller øl så kanskje derfor jeg ikke ser på det som noe rart å iKKE servere vin

Ikke blitt servert i noen ander,og heller ikke i barndåp

Sist redigert av Honda : 25-04-08 kl 09:59.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 22:13   #5
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen motforestillinger mot alkohol i sånne sammenhenger, i hvert fall ikke der jeg velger ut gjestene. Det er jo snakk om en øl eller et glass vin til god mat, ikke noe fyllekalas.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 23:37   #6
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg serverer ikke alkohol i dåp, uten at det ligger noe veldig gjennomtenkt bak valget. Sannsynligvis er det fordi dåpsselskapet foregår midt på dagen og gjerne har form av en buffetlunsj. Men jeg hadde ikke reagert dersom jeg hadde blitt servert alkohol i en dåp.

Hvis mine barn velger å konfirmere seg så skal de få være med på å bestemme om vi skal servere alkohol til de av gjestene som er over 18 år. Jeg har vært med på konfirmasjon både med og uten alkoholservering, og begge deler har vært like hyggelig.

Hvis noen hadde forventet eller krevd alkoholservering hadde jeg blitt like oppgitt som hvis noen hadde krevd at selskapet var avholds, uten at det forelå en særskilt begrunnelse for kravet. (Jeg kan ikke se at det finnes særskilte begrunnelser for å kreve alkoholservering, mens det kan være spesielle grunner til at alkoholen ikke bør frem.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 23:46   #7
Gri

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

For min del er dåp og konfirmasjon festar der barnet er hovudpersonen, og eg synes ikkje det passer med alkohol i slike samanhengar.

Gammel 24-04-08, 23:55   #8
scilla

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er litt snodig at noen gjerne tar seg et glass øl og en akevitt til julemiddagen, men gud forby et glass vin i dåp eller konf.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 00:17   #9
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lotte, her.

Konfirmasjoner og dåp bruker å være på søndager, jeg synes ikke det er naturlig å drikke alkohol da.

Gammel 25-04-08, 00:18   #10
scilla

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Nei, la oss holde oss til flatfylla på lørran

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
Gammel 25-04-08, 00:22   #11
scilla

scilla sin avatar

Standard

...det er jo tilogmed to(!) r`er.

Gammel 25-04-08, 08:47   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Nei, la oss holde oss til flatfylla på lørran

Ja, det er jo sånn vi gjør her i Norge.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 00:18   #13
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ikke servert alkohol i barnedåp. Det har ikke vært noe superbevisst valg, vi tenkte vel ikke over det, tror jeg. (Veldig avslappet forhold til alkohol, serru. ) Jeg hadde neppe reagert dersom jeg hadde fått servert alkohol i en barnedåp.

I konfirmasjoner har jeg opplevd begge deler, uten at jeg har reagert på hverken den ene eller den andre varianten.

Vi kan finne på å ta oss et glass vin til maten en tirsdag (eller en søndag, rebellske som vi er), dersom vi har laget noen godt som "trenger" følge av vin. På julaften og nyttårsaften har vi gjerne god mat, og da er vin selvsagt følge. Samtidig feirer vi f.eks. 17. mai uten alkohol (pølsefest med rødvin er ikke helt meg), så jeg øyner et håp om at ungene skal lære at alkohol er helt ok i små mengder både til hverdag og fest, men ikke obligatorisk hverken til hverdag eller fest.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 13:24   #14
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker som fyllesyk i dag:

Jeg ser ikke automatikken i at alkoholservering = fyll.
For de fleste er et glass vin eller to, et glass vin eller to og det spiller ingen rolle fra eller til sånn formmessig. Ser virkelig ikke problemet med å servere litt i en dåp.

Kan noen forklare meg hva som er logikken bak alkoholservering og barn = fy fy? (Forutsatt at man VET at de som kommer vet å ikke drikke seg fulle).

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 14:38   #15
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Kan noen forklare meg hva som er logikken bak alkoholservering og barn = fy fy? (Forutsatt at man VET at de som kommer vet å ikke drikke seg fulle).

For noen barn så kan det være vondt nok å se foreldre eller andre voksne kun ta seg et glass eller to i et selskap, noen barn har sett nok av hva alkoholen kan gjøre av negative ting og de kan føle en ganske stor frykt av at noen tar en vin til maten. de vet jo ikke om det blir med det ene glasset eller to. Ikke sikkert andre i familien en gang vet om problemmet og frykten til disse barna.

Gammel 25-04-08, 14:42   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

For noen barn så kan det være vondt nok å se foreldre eller andre voksne kun ta seg et glass eller to i et selskap, noen barn har sett nok av hva alkoholen kan gjøre av negative ting og de kan føle en ganske stor frykt av at noen tar en vin til maten. de vet jo ikke om det blir med det ene glasset eller to. Ikke sikkert andre i familien en gang vet om problemmet og frykten til disse barna.

Det der blir noe helt annet. Hvis det er vondt for barn å se noen drikke et glass eller to til maten, så er det jo alkoholproblemer inni bildet, og det blir en annen problemstilling enn om det bare "passer seg" å servere alkohol i dåp og konfirmasjon.
Jeg tviler på at jeg ville droppet serveringen i tilfelle det var noen i min familie, som jeg vet det meste om, som hadde skjulte alkoholproblemer og hadde barn som vi ikke visste ville få vondt av det. Det er ikke alle eventualiteter man kan ta i betrakning til enhver tid i enhver setting.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 15:42   #17
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det der blir noe helt annet. Hvis det er vondt for barn å se noen drikke et glass eller to til maten, så er det jo alkoholproblemer inni bildet, og det blir en annen problemstilling enn om det bare "passer seg" å servere alkohol i dåp og konfirmasjon.
Jeg tviler på at jeg ville droppet serveringen i tilfelle det var noen i min familie, som jeg vet det meste om, som hadde skjulte alkoholproblemer og hadde barn som vi ikke visste ville få vondt av det. Det er ikke alle eventualiteter man kan ta i betrakning til enhver tid i enhver setting.

Jeg har jo ikke skrevet det ikke passer seg å servere alkohol i dåp og konfirmasjon. men svarte på spørsmål om hvorfor logikken bak alkoholservering og barn = fy fy
Og det svaret jeg ga er ganske reelt i mange tilfeller. for noen så er alkoholservering og barn = fy fy og for andre er det ikke det.
Vi kan drikke alkohol med våres barn til stede, for vi har et normalt forhold til alkohol, Men jeg vil ikke servere alkohol i selskaper jeg arrangerer der 2 av de jeg er filletante til er, fordi jeg vet hvor vondt de har det.

Eldstejenta her var ganske gammel før vi tok oss et glass eller to da hun var i nærheten, Mannen min var litt preget av barndommen sin der begge foreldrene var alkohollikere, (de drakk seg rett og slett i hjel) Vi tok en diskusjon på dette med barn og alkohol og kom frem til at barna våre tok ingen skade av å se oss drikke alkohol fordi vi har et normalt forhold til det.

Gammel 25-04-08, 14:53   #18
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Jeg synes dette er en interessant tråd. Jeg kjenner også at jeg synes det er litt dumt at alkohol virker så nødvendig for å få festpreg.

Jeg vil tro at dette blir en veldig polarisert tråd.

På den ene siden har du folk som meg som synes det er veldig rart med alkohol i barnedåp, mye på grunn av sedvane og mye på grunn av praktiske ting - og dette blir oppfattet som jeg er pietistisk, følelsesstyrt og ikke kan drikke når det er barn til stede. Og så blir jeg litt småsnurt.

På den andre siden har du folk som synes at alkohol "hører med" i barnedåp, mye på grunn ac sedvane og mye på grunn av praktiske ting - og dette blir oppfattet som om de ha vin i barndåp. Og så blir de litt småsnurte.

Og så blir debatten mer og mer polarisert, og vi ligger i hver vår grøft og roper henholdsvis "pietist" og "alkis". (Jadda, jadda, satt på spissen. Jeg vet, det. )

Til syvende og sist tror jeg det dreier seg mer om sedvane. Til det Irma snakker om alkoholfrie soner, vil jeg hevde at hvis man er i en situasjon hvor alle festlige anledninger må ha følge av alkohol så mener jeg at man allerede har et alkoholproblem. (Jeg for min del synder litt med mat på akkurat samme feltet. Det er ikke slik at alle fine stunder må få følge av noe godt å spise. Det går fint ann å gå på kino uten å spise gotteri - har jeg hørt. )

Gammel 25-04-08, 14:46   #19
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg ser ikke automatikken i at alkoholservering = fyll.
For de fleste er et glass vin eller to, et glass vin eller to og det spiller ingen rolle fra eller til sånn formmessig. Ser virkelig ikke problemet med å servere litt i en dåp.

Jeg kan ikke huske å ha lest at noen i denne tråden antyder at alkoholservering er ensbetydende med fyll? Forebygging og holdningsoverføring går ikke kun på hvor mange fulle mennesker et barn ser. Et barn behøver ikke å se mange fulle mennesker for å opparbeide seg alkoholholdninger som gjør dem mer utsatt for problematikk senere i livet. Jeg har forståelse for at mange ikke ser det som viktig å drive aktivt forebyggende rusarbeid for egne barn (med tanke på offentlige anbefalinger), eller at man velger å tro på noe annet enn de offentlige anbefalingene og hva man vet statistisk. Jeg har valgt å gjøre det ut i fra at jeg vet at det er ekstremt mange med rusproblematikk der ute, og da ikke kun mennesker som er vokst opp i et alkoholikerhjem. I min jobb ser jeg ikke kun de som sitter på benken på torvet med ølflaska, jeg ser også bedriftseieren som går på jobb hver dag. Det er mye skjult problematikk der ute, og det er ikke nødvendigvis særlig synlig.

Jeg er for øvrig på linje med Fnatten i forhold til dette med alkohol i Danmark. Så vidt jeg har fått med meg har de mye større utfordringer i forhold til rusproblematikk og rusrelaterte skader enn det vi har i Norge. Jeg håper ikke vi kommer dit at vi får den såkalt naturlige hverdagsalkoholgreia i tillegg til helgefylla. Vi beveger oss så vidt jeg har skjønt i den retningen.

Gammel 25-04-08, 14:56   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forbrukerkverulanten: Jeg tror ikke NOEN mener at du er sær fordi du ikke vil ha alkohol i disse anledningene. Tvert imot, i din situasjon.

Men å ikke servere alkoholfri drikke som LIGNER på alkohol (Munkholm), hvis noen vil ha det, det er helt sært.

Fnatten: Jeg syns hovedargumentet i tråden her ikke har vært at det må være alkohol for å få "festpreg", men at det smaker godt til den type mat de serverer i disse anledningene. Jeg hadde syns det var mer spesielt om det ble satt frem et bredt utvalg av alkoholholdige drikkevarer i et barneselskap der menyen var pølse, lompe og sjokoladekake.

Danmark: Danskene drakk inntil få år siden ca. 150 liter øl per person per år. I snitt. Annen alkohol utenom. De hadde en promillegrense på 0,8 og har hatt store problemer knyttet til alkohol. Blant annet en kolossal gruppe stordrikkere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.