Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-06, 23:33   #101
morlilla
Nybegynner

morlilla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
morlilla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Sikring av barn i bil ER viktig! Vi har og skrevet under på papirer i bh der vi tillater bh å ta med barna hvis de er sikret i bilen. Jeg har alltid regnet med at de da følger norsk lov og tenker høyde/vekt når de skal sikre ungene i bilen. Jeg har lært hos trygg trafikk at på et trepunktsbelte, skal "skrå"- beltet gå over skulderen(ikke over halsen!) og "mage"-beltet skal gå over hofter (ikke over mage!) Ved å bruke pute eller bilstol får barna den høyden de trenger for ikke å få belte galt på kroppen. Hvis man kolliderer og beltet ligger feil kan barnet få større skader enn om det ligger riktig.
Dette med å legge skråbeltet bak ryggen til barna er direkte farlig. Men hva som er verst, belte over halsen eller bak ryggen, skal ikke jeg uttale meg så mye om.
Jeg har selv i et forhastede øyeblikk dratt avgårde med barna i bilen på en slik måte at jeg nok ville få en klekkelig bot om jeg ble stoppet og barna ville nok bli skadet i en eventuell kollisjon. Jeg gjør aldri det flere ganger, for den bil-turen var nervepirrende, selv om den bare varte i fem minutter. Vi kunne ikke gå denne strekningen for det var fryktelig uvær og vi måtte dra fra huset vårt. I ettertid tenker jeg at jeg kunne ha bestilt en taxi med barnesete, for været var ikke såå ekstremt at jeg måtte rømme i en fart. Det var bare ubehagelig, og når svigerfar kom på besøk med en bil som bare hadde to seter, tok jeg jentungen på fanget og ble med....

Det er bra at man reagerer på barnehager som slurver med sikkerheten, og det er bra at det hjelper at man reagerer. Jeg hadde ikke tenkt over dette med Maxi-taxi før nå, og jeg skal jammen meg sende de en mail å spørre hva praksisen er i forhold til frakting av barnehage-unger.

Gammel 19-11-06, 23:35   #102
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

[quote=Kaz;112326][quote=Lucifer;112316]
Javisst kan vi gå, men skal barnet da gå alene eller setter du fra deg bilen i barnehagen og går sammen med det?

Sitat:

Akkurat dette forstår jeg ikke helt. Hvis en bor rett i nærheten kan en jo bare parkere hjemme også hente ungene i barnehagen?
Her hvor vi bor er det mest blokker og rekkehus, dvs at det er veldig korte avstander mellom skole/barnehage og hjemmene. Alikevel registerer jeg at mange fortsatt kjører barna sine. Hvorfor det?

Jeg mente at har man først kjørt til barnehagen og det står to par dådyr øyne og ber pent om at venninna skal bli med hjem kjører ikke jeg to-tre minutter hjem og går 15 minutter tilbake for å hente dem for så og gå med tre unger hjem igjen. Da tar det mye lenger tid enn 15 minutter!

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 23:40   #103
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

[quote=Lucifer;112408][quote=Kaz;112326]

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Javisst kan vi gå, men skal barnet da gå alene eller setter du fra deg bilen i barnehagen og går sammen med det?

Jeg mente at har man først kjørt til barnehagen og det står to par dådyr øyne og ber pent om at venninna skal bli med hjem kjører ikke jeg to-tre minutter hjem og går 15 minutter tilbake for å hente dem for så og gå med tre unger hjem igjen. Da tar det mye lenger tid enn 15 minutter!

Ja, det er helt klart viktigere å spare tid enn å sikre ungene skikkelig i bilen.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 08:52   #104
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

[quote=Stillongs;112412][quote=Lucifer;112408]

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Ja, det er helt klart viktigere å spare tid enn å sikre ungene skikkelig i bilen.

Det er helt klart viktig å kunne se realistisk på ting. Jeg anser Lucifers scenario som ganske relevant og ganske realistisk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 09:29   #105
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Men hadde du sjekket med foreldrene til venninnen?

Jeg har aldri latt min sønn være med noen hjem uten at jeg har sjekket at de har sete og han sitter forsvarlig sikret.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 09:46   #106
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flott jobbet, Hønni (og Clubby). Jeg ville glatt latt spontane turer utgå, dersom det gikk på bekostning av sikkerhet.

Jeg har plassert ekstra seter og puter både her og der, slik at det i hvertfall ikke skal stå på mulighetene til sikring. Vi har seter hos besteforeldre, og ved avtaler om besøk setter vi igjen i bhg osv. Våre seter er ganske enkle å feste, og Kjære bruker heller 10 minutter på å feste en mark enn å la marken sitte løst i bilen. Er det virkelig SÅ viktig å komme hjem ti minutter før? (Jeg har ikke lappen, men jeg sikrer ungen på sykkel )

Gammel 20-11-06, 10:53   #107
Svaggen
Aktiv

Svaggen sin avatar

Svaggen er litt kul
Standard

I den forrige barnehagen vår så opplevde vi at de tok 2-åringen vår med på tur i privatbil, sittende på en barnepute. Da fikk de grei beskjed om at hun ikke skulle på biltur flere ganger uten barnesete, og etter det så gav de beskjed når vi måtte sette igjen setet hennes om morgenen.

Gammel 20-11-06, 16:08   #108
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

men jeg sikrer ungen på sykkel )

Jeg skal vedde temmelig mye på at risikoen forbundet med å sykle langs en vei der det kjører biler, samme hvordan man er sikret med sete og hjelm, er BETYDELIG mye farligere enn å snirkle seg 5 minutter med bil gjennom en 30-sone omtrent uten sideveier, med barnet sittende ikke-optimalt sikret, som er det Miss Norway beskrev.

Gammel 20-11-06, 16:28   #109
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg skal vedde temmelig mye på at risikoen forbundet med å sykle langs en vei der det kjører biler, samme hvordan man er sikret med sete og hjelm, er BETYDELIG mye farligere enn å snirkle seg 5 minutter med bil gjennom en 30-sone omtrent uten sideveier, med barnet sittende ikke-optimalt sikret, som er det Miss Norway beskrev.

Men risiko eller ikke, å kjøre med barn usikret i bil er ULOVLIG. Hva om det mot alle odds likevel skulle skje noe? Man kan selvsagt ikke gardere seg mot alle farer her i verden, men jeg kan ikke fatte hvordan jeg skulle kunne takle det dersom det skjedde noe med barna mine, og enda mindre hvordan jeg skulle kunne takle å vite at jeg faktisk hadde gjort noe ulovlig i den forbindelse og i tillegg kanskje bli holdt strafferettslig ansvarlig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 16:39   #110
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er relevant? Hva er poenget med å sette risikoer opp mot hverandre på den måten? Er du i bil, er det alltid en risiko for at noe kan skje. Vi er mange som ferdes på veien, og enten det er lovens lange arm som vinker deg til siden, eller du kommer ut for en ulykke, er det revnende likegyldig hvorvidt det er farlig å sykle langs en vei, eller ikke.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 16:39   #111
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må nesten si at jeg er enig med alle her!

Og jeg tror alle (ogs Miss N ) vet, skjønner og er enig i at det er viktig å sikre barn ..

Nå har jeg ei datter på 15 mnd, så vi bruker ikke pute i bilen, men bakovervendt stol. Litt mer "kronglete" som sagt, men ennå har hun ikke vært med på tur med bil i barnehagen.

Men, jeg har også brutt loven en gang, allerede... Mannen skulle hente Hannah, og har setet i sin bil. Jeg hadde vært borte og fått skyss med mamma, så ringer mannen og sier han ikke rekker bhg. Så da svinger mamma meg bortom bhg, og Hannah sitter i fanget mitt baki bilen med seler rundt oss..

Ikke ideelt - nei. Men hjem måtte hun. Dette var mens det var snø og kaldt. Og vi hadde ikke vogn. Det er i underkant av 1km hjem da.

Sånt kan skje. Og personlig er jeg mye mer redd for å sykle med Hannah langs veiene her

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 20:56   #112
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå føler jeg veldig for å påpeke at jeg aldri har brutt loven angående bilsikring selv, altså. Jeg er lovlydig inntil det latterlige.

Men jeg syns bare at den "tabben" eller hva man skal kalle det, får uproporsjonalt mye pepper i forhold til andre handlinger som faktisk er farligere. Det virker bare litt - irrasjonelt? - på meg. JEG syns det er rarere at folk tør å sykle i trafikken med disse sykkeltrallene, lovlig eller ikke lovlig.

Gammel 20-11-06, 21:03   #113
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Men jeg syns bare at den "tabben" eller hva man skal kalle det, får uproporsjonalt mye pepper i forhold til andre handlinger som faktisk er farligere. Det virker bare litt - irrasjonelt? - på meg.

Det er akkurat det jeg mener også, og som jeg har prøvd å støtte Miss Norway i. For verken hun eller noen andre i denne diskusjonen har ment at barn ikke bør sikres i bilen, slik som det virker på meg som om flere har trodd. Så må gjerne folk mene at guniss og moren hennes burde kjørt innom Babyshop og kjøpt et ekstra sete før de svingte innom barnehagen, eller latt jentungen bli igjen i barnehagen to timer etter stengetid for å vente på at pappa kom hjem fra jobb. Men jeg hadde gjort det samme som guniss.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 21:06   #114
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Det er akkurat det jeg mener også, og som jeg har prøvd å støtte Miss Norway i. For verken hun eller noen andre i denne diskusjonen har ment at barn ikke bør sikres i bilen, slik som det virker på meg som om flere har trodd. Så må gjerne folk mene at guniss og moren hennes burde kjørt innom Babyshop og kjøpt et ekstra sete før de svingte innom barnehagen, eller latt jentungen bli igjen i barnehagen to timer etter stengetid for å vente på at pappa kom hjem fra jobb. Men jeg hadde gjort det samme som guniss.

Er langt til Babyshop fra denne bygda her

Og jeg er enig med Ryli og Polyanna.. klart vi skal sikre barna, men noen ganger oppstår det situasjoner som man må løse på litt diffuse måter.. og da kan det nettopp være slike situasjoner som jeg har skissert.
Men når jeg kjører de 200 m fra mamma og pappa og hjem hit, så har jeg jo Hannah i bilstolen. Det er helt naturlig.

Gammel 20-11-06, 21:12   #115
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner det fremdeles ikke. Og selv om vi er uenige, og selv om noen av oss påpeker faren ved å ikke sikre barnet skikkelig, betyr ikke det at Miss N får "pepper".

Jeg argumenterer imot Miss N nettopp fordi jeg ikke kan skjønne at det oppstår situasjoner hvor man ikke har tid eller får til (?) å sikre barnet. Fartsgrensen, kjøreforholdene og strøket, er i hvert fall ikke faktorer som gjør det unødvendig å sikre barnet.

Gammel 20-11-06, 21:17   #116
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg skjønner det fremdeles ikke. Og selv om vi er uenige, og selv om noen av oss påpeker faren ved å ikke sikre barnet skikkelig, betyr ikke det at Miss N får "pepper".

Jeg argumenterer imot Miss N nettopp fordi jeg ikke kan skjønne at det oppstår situasjoner hvor man ikke har tid eller får til (?) å sikre barnet. Fartsgrensen, kjøreforholdene og strøket, er i hvert fall ikke faktorer som gjør det unødvendig å sikre barnet.

Jeg skjønner hva du mener

Men for meg var det ikke et alternativ å gå hjem 1 km i vinterkulde og mørke, uten vogn. Så da ble det sånn. Ikke ideelt. Men det gikk nå. Så får jeg håper jeg slipper det flere ganger.

Gammel 20-11-06, 21:18   #117
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men for meg, som bare har ei snuppe på 15 mnd.. De derre putene dere snakker om. For de større barna. Er det slike helt enkle puter som de sitter på for å komme høyere opp?

Er funksjonen det at man da får selen på riktig plass - i motsetning til om man ikke har pute?

Gammel 20-11-06, 21:20   #118
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Miss N får ikke pepper, men "handlingen" (å kjøre en kort streking i 30-sone uten avkjørsler uten optimal sikring) får voldsomt mye pepper, synes jeg. I forhold til mange andre ting som er farligere. Som mange gjør uten å tenke to ganger på det.

Gammel 20-11-06, 21:21   #119
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men for meg, som bare har ei snuppe på 15 mnd.. De derre putene dere snakker om. For de større barna. Er det slike helt enkle puter som de sitter på for å komme høyere opp?

Er funksjonen det at man da får selen på riktig plass - i motsetning til om man ikke har pute?

Jepp, det er funksjonen. De fleste velger vel nå et sete også til de større barna, siden det også gir beskyttelse ved sidekollisjoner, samt økt komfort (selv om sønnen min foretrekker bilens integrerte pute, fordi den gir ham et sted å sette beina). Men en pute er et greit alternativt for korte turer, vennekjøring, ekstrabil, osv.

Gammel 20-11-06, 21:29   #120
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Miss N får ikke pepper, men "handlingen" (å kjøre en kort streking i 30-sone uten avkjørsler uten optimal sikring) får voldsomt mye pepper, synes jeg. I forhold til mange andre ting som er farligere. Som mange gjør uten å tenke to ganger på det.

Ja, det er sant. Folk hopper jo i fallskjerm og ramler ned fra fjellvegger, så hvorfor sikre ungen i bil.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:24.