|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2006
![]() |
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Sikring av barn i bil ER viktig! Vi har og skrevet under på papirer i bh der vi tillater bh å ta med barna hvis de er sikret i bilen. Jeg har alltid regnet med at de da følger norsk lov og tenker høyde/vekt når de skal sikre ungene i bilen. Jeg har lært hos trygg trafikk at på et trepunktsbelte, skal "skrå"- beltet gå over skulderen(ikke over halsen!) og "mage"-beltet skal gå over hofter (ikke over mage!) Ved å bruke pute eller bilstol får barna den høyden de trenger for ikke å få belte galt på kroppen. Hvis man kolliderer og beltet ligger feil kan barnet få større skader enn om det ligger riktig.
![]() |
![]() |
#102 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)[quote=Kaz;112326][quote=Lucifer;112316]
Jeg mente at har man først kjørt til barnehagen og det står to par dådyr øyne og ber pent om at venninna skal bli med hjem kjører ikke jeg to-tre minutter hjem og går 15 minutter tilbake for å hente dem for så og gå med tre unger hjem igjen. Da tar det mye lenger tid enn 15 minutter!
![]() |
#103 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)[quote=Lucifer;112408][quote=Kaz;112326]
Ja, det er helt klart viktigere å spare tid enn å sikre ungene skikkelig i bilen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)[quote=Stillongs;112412][quote=Lucifer;112408]
Det er helt klart viktig å kunne se realistisk på ting. Jeg anser Lucifers scenario som ganske relevant og ganske realistisk.
![]() |
#105 |
--
|
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)
Men hadde du sjekket med foreldrene til venninnen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Epikur
|
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Flott jobbet, Hønni (og Clubby). Jeg ville glatt latt spontane turer utgå, dersom det gikk på bekostning av sikkerhet.
![]() |
#107 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)I den forrige barnehagen vår så opplevde vi at de tok 2-åringen vår med på tur i privatbil, sittende på en barnepute. Da fikk de grei beskjed om at hun ikke skulle på biltur flere ganger uten barnesete, og etter det så gav de beskjed når vi måtte sette igjen setet hennes om morgenen.
![]() |
#108 |
Yes, we can!!
|
Jeg skal vedde temmelig mye på at risikoen forbundet med å sykle langs en vei der det kjører biler, samme hvordan man er sikret med sete og hjelm, er BETYDELIG mye farligere enn å snirkle seg 5 minutter med bil gjennom en 30-sone omtrent uten sideveier, med barnet sittende ikke-optimalt sikret, som er det Miss Norway beskrev.
![]() |
#109 |
Textrovert
|
Men risiko eller ikke, å kjøre med barn usikret i bil er ULOVLIG. Hva om det mot alle odds likevel skulle skje noe? Man kan selvsagt ikke gardere seg mot alle farer her i verden, men jeg kan ikke fatte hvordan jeg skulle kunne takle det dersom det skjedde noe med barna mine, og enda mindre hvordan jeg skulle kunne takle å vite at jeg faktisk hadde gjort noe ulovlig i den forbindelse og i tillegg kanskje bli holdt strafferettslig ansvarlig.
![]() |
#110 |
Ringskrømt
|
Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er relevant? Hva er poenget med å sette risikoer opp mot hverandre på den måten? Er du i bil, er det alltid en risiko for at noe kan skje. Vi er mange som ferdes på veien, og enten det er lovens lange arm som vinker deg til siden, eller du kommer ut for en ulykke, er det revnende likegyldig hvorvidt det er farlig å sykle langs en vei, eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Jeg må nesten si at jeg er enig med alle her!
![]() |
#112 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Nå føler jeg veldig for å påpeke at jeg aldri har brutt loven angående bilsikring selv, altså.
![]() |
#113 |
lissom sjarmør
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er akkurat det jeg mener også, og som jeg har prøvd å støtte Miss Norway i. For verken hun eller noen andre i denne diskusjonen har ment at barn ikke bør sikres i bilen, slik som det virker på meg som om flere har trodd. Så må gjerne folk mene at guniss og moren hennes burde kjørt innom Babyshop og kjøpt et ekstra sete før de svingte innom barnehagen, eller latt jentungen bli igjen i barnehagen to timer etter stengetid for å vente på at pappa kom hjem fra jobb. Men jeg hadde gjort det samme som guniss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Erfaren nok
|
![]() |
#115 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Jeg skjønner det fremdeles ikke. Og selv om vi er uenige, og selv om noen av oss påpeker faren ved å ikke sikre barnet skikkelig, betyr ikke det at Miss N får "pepper". |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Erfaren nok
|
![]() |
#117 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Men for meg, som bare har ei snuppe på 15 mnd.. De derre putene dere snakker om. For de større barna. Er det slike helt enkle puter som de sitter på for å komme høyere opp?
![]() |
#118 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Miss N får ikke pepper, men "handlingen" (å kjøre en kort streking i 30-sone uten avkjørsler uten optimal sikring) får voldsomt mye pepper, synes jeg. I forhold til mange andre ting som er farligere. Som mange gjør uten å tenke to ganger på det.
![]() |
#119 |
Yes, we can!!
|
Jepp, det er funksjonen.
![]() |
#120 |
Ringskrømt
|
Ja, det er sant. Folk hopper jo i fallskjerm og ramler ned fra fjellvegger, så hvorfor sikre ungen i bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|