Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Æsj, kom først til en sykkelulykke i kveld

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-08, 13:17   #101
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æsj, kom først til en sykkelulykke i kveld

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har hvert fall ingen problemer med å skille mellom dårlig språk og dårlige holdninger.

Men det tror jeg faktisk flere har i denne tråden og det var derfor reaksjonen ble som den ble. (Av de som reagerte.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 13:21   #102
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Men det tror jeg faktisk flere har i denne tråden og det var derfor reaksjonen ble som den ble. (Av de som reagerte.)

Det tror jeg også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 14:07   #103
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Selv om Avelonia kanskje formulerte seg litt dumt, så synes jeg det er liten vits i å komme med kritikk etter den opplevelsen hun hadde. Da hodet er fult av kaos og tanker som det er hos mange etter en sånn opplevelse så kan det være ekstra vanskelig å få det ut skriftlig. Ja jeg reagerte litt selv, men jeg vet at det ikke alltid er lett å formulere seg skriftlig, så jeg ville ikke kommentere det en gang, skader ikke å vise litt mere forståelse enn hva som blir gjort her vel.

Avelonia har hatt en vond opplevelse, ja jeg synes synd på henne, for det er ikke godt å se at andre er skadet hardt. Etter denne opplevelsen så synes jeg ikke hun fortjener å få kritikk på grunn av hvordan hun fortalte om dette.
Hun har jo til og med rettet hovedinnlegget. Så vi bør vel være voksne nok til å slutte å diskutere dette nå.

Enig.

Så lenge hun handlet i situasjonen der og da, så må hun da få lov til å avreagere selv etterpå.

Jeg har selv opplevd å være vitne til en ulykke hvor et menneske ble skadet. Jeg var den som undersøkte vedkommende, og som ringte ambulansen. Der og da opptrådte jeg som jeg mener at man skal på et ulykkessted. Men i ettertid kom det noen reaksjoner som jeg hadde behov for å prate ut om, og ja, da ble det en del fokus på mine egne følelser og opplevelser og tanker.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 15:48   #104
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg er forbannet over hvor ovenfra og ned enkelte har svart i denne tråden.

Gammel 18-08-08, 17:59   #105
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes mange leser med vrangebrillene på. Det kan være et sterkt syn som møter en på ulykkesstedet, så at Avelonia skriver om sine følelser er ikke annet enn forståelig.

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg er sjokkert over hvordan dere imøtekommer en som nettopp har hatt en så traumatisk opplevelse. Dere retter pekefingeren mot Avelonia, men hva med å se litt på deres egen oppførsel i denne tråden. Er det ikke helt normalt å reagere... ha følelser etter en slik opplevelse?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg leste hovedinnlegget før det ble endret og er fullstendig enig med Skremmern og Nooria.

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Når jeg tenker over det, noe jeg har gjort flere ganger etter jeg leste det, er det fryktelig arrogant av oss å kommentere måten innlegget er skrevet på, fremfor å skjønne hvordan dette faktisk oppleves.
Jeg beklager på egne vegne.

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Jeg leste hovedinnlegget før det ble rettet.
For meg ville det helt klart vært ekkelt å se noe sånt, jeg ville også muligens blitt kvalm og uvel av å se noe sånt, selv om jeg ikke ville brukt ordet kvalmt ved å beskrive det. Men det er ikke alltid lett å ordlegge seg, og spesielt ikke etter en sånn opplevelse. Så jeg ville ikke ha kommentert det på den måten noen har gjort her.

Håper det gikk bra med mannen.

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Jeg leste hovedinnlegget før det ble endret.

Jeg skjønte med en gang at dette var et "avreageringsinnlegg", _nettopp_ fordi det var formulert slik det var.

Synes Avelonia faktisk er ekte og ærlig om sine følelser her. Det fins nok av dem som screener sine reaksjoner og følelser på ting, som faktisk gjør at man får et helt feilaktig inntrykk av hvordan det er vanlig å reagere på slike hendelser.
Det er ikke få som står og spyr i veikanten når de har fått gjort sitt beste som "nr 1" etter en trafikkulykke. Å tolke det som manglende empati vil vel være å trekke det litt langt?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Til informasjon er det faktisk folk som får langvarige traumereaksjoner (mareritt/flashbacks) etter slike syn. Folk har også svært ulike grenser for hvordan de takler blod/skader.
(...)
Jeg leste innlegget før det ble endret, og skjønte godt hva som stod mellom linjene. Selvsagt er det mest synd på mannen, men det er ingen spøk havne midt oppi slikt, og det undrer meg litt om folk ikke forstår det.

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg føler med deg her Avelonia. Jeg har stått i mange fæle situasjoner på jobb med både småbarn, mye blod og bein uten å si mer om det. Der og da er jeg rolig, nesten kald og proffesjonell.

Kvalmen etterpå, skjelvingen og tårene kommer de. Vi er da ikke annet enn mennesker. Hvilke ord en bruker i en sånn sjokksituasjon spiller ingen rolle for mitt vedkommende.

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Når man opplever en slik stresset situasjon som den Avelonia gjorde, da gjør det noe med en. Opplevelsen sitter kanskje veldig lenge, og reaksjonen er det bare den som har opplevd dette som forstår helt.

Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå at hun følte disse tingene midt i alt kaoset som uforberedt kom over henne.
Det er forskjellige måter å reagere på. Og det må vi prøve å forstå.

(...)Jeg er veldig glad for at det finnes så mye bra språk på FP, men jeg synes det har gått for langt når jeg leser enkelte svar i denne tråden.

Jeg har hvert fall ingen problemer med å skille mellom dårlig språk og dårlige holdninger.

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Jeg er forbannet over hvor ovenfra og ned enkelte har svart i denne tråden.

En god klem til Avelonia som har hatt en fæl opplevelse. Og quotene over sier alt jeg mener. Og selvfølgelig håper jeg også at det har gått bra med mannen, men han ble i det minste tatt hånd om av profesjonelle, man kan dessverre ikke si det samme om Avelonia her på FP. Dette var virkelig ikke rette diskusjonen for flisespikking og påpeking av ordlegging.

Gammel 18-08-08, 18:10   #106
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

En god klem til Avelonia som har hatt en fæl opplevelse. Og quotene over sier alt jeg mener. Og selvfølgelig håper jeg også at det har gått bra med mannen, men han ble i det minste tatt hånd om av profesjonelle, man kan dessverre ikke si det samme om Avelonia her på FP. Dette var virkelig ikke rette diskusjonen for flisespikking og påpeking av ordlegging.

Amen!

Gammel 18-08-08, 18:47   #107
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen ganger hender det at sykdom og uttrykkene for det omtales i f.eks. helsevesenet av profesjonelle fagfolk, på en måte som helt sikkert ville ha sjokkert noen.

Debriefing og veiledning kaller vi de settingene da. Pasienten er ivaretatt. Alt har blitt gjort riktig. Og så sitter man kanskje der sammen med kolleger som har taushetsplikt og skjønner settingen og fokuserer på egne opplevelser og tanker. Også de ukorrekte om det er en god debriefing/veiledning. Man "tømmer seg", setter ord på og deler. Bearbeider og etterhvert kanskje også endrer syn på den reaksjonen man opprinnelig hadde med til debriefingen.

Det er positivt. Man sier de "dumme" tingene høyt. At man kanskje ble kvalm da man så alt blodet. At man går og kjenner på sinne og motvilje mot en bestemt pasient. Eller lignende. Så snakker man om det. Får innspill om hvordan man kan gjøre noe annerledes. Prater litt om motoverføringer. Lærer mer om sykdommen. Får forståelse for sykdommen. Får aksept for at de ukorrekte følelsene også er der. Og så forsvinner de på merkelig vis. Kanskje fører det også til at noen blir sett av kolleger som innser at den "sinte" egentlig er sliten og at arbeidsfordelingen har vært litt skjev. Kanskje ser man at noen sykdommer er så slitsomme å forholde seg til at man må bytte på å ha den pasienten.

Man er litt klokere etter en sånn økt. Får litt fornyet energi. Har fått ut det man brant inne med uten å bryte taushetsplikten. Og istedet for at man tøyler de vanskelige følelsene mens de vokser, så er de bearbeidet og lagt vekk. På ordentlig.

Jeg reagerte også på innlegget sånn helt i starten. Men jeg tok det i meg fordi jeg tenkte at det kanskje var en litt sånn setting denne tråden var i? "Pasienten" er ivaretatt, nå trenger vitnet noe også. Kanskje å få fokusere litt på egen opplevelse og reaksjon.

For å sammenligne med jobb igjen:
Hadde "debriefing-utsagn" kommet under pasientkontakt, pårørendemøter eller behandlingsmøter ville jeg nok ha reagert. Eller satt en mental "debriefing"-merkelapp på utsagnet dersom jeg skjønte hva det var.

I debriefing og veiledning så er det jo faste rammer rundt opplegget. Vi vet hva vi går til når vi skal ha det og vi vet hva det handler om. På et forum har man ikke de rammene. Med mindre hovedinnlegger presiserer intensjonen med tråden tydelig.

Kan det være at reaksjonene her rett og slett handler om at vi oppfatter trådens "setting" litt forskjellig og har forskjellige forventninger utifra det?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 19:11   #108
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror ikke det bare er det, Kie, fordi at når HI forklarte seg, og til og med rettet på det hun skrev først, så fortsatte de uempatiske innleggene (i mine øyne) å komme.

Gammel 18-08-08, 19:41   #109
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Er det uempatisk, misforståelser, eller mangel på erfaring med slike situasjoner som ligger bak disse innleggene? Jeg reagerte også opprinnelig på ordlyden i hovedinnlegget, men er glad for at jeg ikke skrev noe om det. Jeg ser jo i ettertid at jeg ikke har forstått Avelonia. Jeg har heldigvis aldri vært i en slik situasjon, og da er det ikke så lett å plutselig sette seg inn i hvilke tanker og følelser hun må jobbe seg gjennom.

Det er en grunn til at helsepersonell har en utdannelse. Jeg er glad for at Kie og dere andre gir meg innsikt i dette faget, men jeg håper dere er forsiktige med å dømme folk fordi vi ikke intuitivt oppfatter det dere med fagkunnskaper straks ser.

Gammel 18-08-08, 20:54   #110
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Jeg tror ikke det bare er det, Kie, fordi at når HI forklarte seg, og til og med rettet på det hun skrev først, så fortsatte de uempatiske innleggene (i mine øyne) å komme.

Men da var hun vel også allerede kommet i en forsvarsposisjon? Da er det ikke alltid at man er på sitt mest empatiske heller. Eller misforsto jeg deg nå?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 18-08-08, 20:55   #111
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Og, som sagt; jeg reagerte også i starten. Det kunne like gjerne vært meg som kritiserte HI. Tilfeldighetene gjorde at jeg ikke rakk å skrive i tråden der og da.

Gammel 18-08-08, 20:55   #112
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

A skille mellom dårlig språk og dårlige holdninger er en kunst alle på et forum bør kunne. Ikke alltid lett før man "kjenner" en person.

Og det er lov å tenke seg om to ganger før man svarer også.
Ikke alltid lett det heller når man er i farta

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 20:58   #113
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det egentlig noen som kritiserte dårlig språk her? Jeg kjenner at jeg ikke gidder å bry meg så veldig mye mer når jeg prøver å forklare hvorfor man reagerer på en saklig måte, og får sutring tilbake. Dog tar jeg til etterretning at det var en heftig opplevelse for Avelonia.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 21:01   #114
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Og det er lov å tenke seg om to ganger før man svarer også.
Ikke alltid lett det heller når man er i farta

Joda.

Jeg er forresten helt med på å gi ris til baker som fortjener det. Avelonia fortjente det ikke.

Gammel 18-08-08, 21:05   #115
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Var det egentlig noen som kritiserte dårlig språk her? Jeg kjenner at jeg ikke gidder å bry meg så veldig mye mer når jeg prøver å forklare hvorfor man reagerer på en saklig måte, og får sutring tilbake. Dog tar jeg til etterretning at det var en heftig opplevelse for Avelonia.

Dårlig "ordlegging" da. Jeg reagerte også på den, men leste hele tråden og tenkte annerledes på slutten.

Gammel 18-08-08, 21:06   #116
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Standard

Joda.

Jeg er forresten helt med på å gi ris til baker som fortjener det. Avelonia fortjente det ikke.

Jeg er ikke alltid så flink til å finne ut hvem som fortjener det, men man kan jo øve seg

Gammel 18-08-08, 21:26   #117
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så enkelt kan det seiast!

Gammel 18-08-08, 21:48   #118
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg er ikke alltid så flink til å finne ut hvem som fortjener det, men man kan jo øve seg

Spør meg, jeg vet.

Gammel 18-08-08, 21:51   #119
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Standard

Spør meg, jeg vet.

I know

Gammel 18-08-08, 21:58   #120
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke lett å skulle være tankeleser alltid.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.