Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva betyr julen for dere?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Hva betyr julen for dere?
Fering av Jesu fødsel. 29 17,79%
En høytid hvor man koser seg med familie og venner. 133 81,60%
Tradisjoner som pakker, god mat og pynt. 92 56,44%
Ikke så mye - en nødvendighet som må gjennomføres 14 8,59%
Feirer ikke jul 3 1,84%
Annet 5 3,07%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 163. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 12:22   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Njaaa, jeg synes du bommer litt her. Krikebyggene er fra en tid hvor alle måtte være kristen og hvor samfunnets penger ble brukt til å bygge noen veldig flotte bygg.

Jeg må innrømme at det er ganske surt å oppleve her jeg bor at folk må leie lokaler til gravferd, såfremt de ikke ønsker en kristen begravelse, fordi samfunnet ikke har tatt seg råd til å bygge like flotte sermonirom for de.

Det samme problemet har man rundt navnefester, borgerlig konfirmasjon og borgerlige giftemål. Jeg forstår de som velger å bli i statskirken og heller ta lett på løftene de avlegger ved dåp, bryllup mm.

Mener du virkelig at det er seremonirommene som gjør at folk velger å gifte seg i kirken? Hvor mange tror du dette dreier seg om?

Det jeg skrev er at jeg synes det virker pussig å ha en sekulær vigsel i et kirkerom på grunn av symbolikken. Jeg synes det virker som toppen av "snodighet" eller hva man kan kalle det dersom man skulle få en vigsler fra HEF til å stå for alteret i en kirke for å vie et par bare fordi bygget, englene, krusifiksene osv. var så vakre. Jeg regner ikke med at noen vigslere fra HEF ville gjort det anyway.

Hvorvidt kirkebygg er flotte avhenger av hvor man bor. Da vi giftet oss hadde vi valget mellom å gifte oss i en bunkerslignende kirke fra syttitallet eller min barndoms alt for store minimalistiske kirke. Ingen av dem var ideellt for vår type bryllup hvis bygningen skulle være viktig. Hadde vi valgt andre kirker hvor vi ikke var folkeregistrert måtte vi betalt ganske dyrt (gjelder ikke alle steder). Det samme gjelder gravferd. Skal jeg gravlegges der jeg ønsker er det et temmelig grått og trist kapell som er den eneste muligheten. Dette kapellet brukes forresten også av andre nettopp fordi det er så grått og symbolløst.

Kommunen har plikt til å stille lokale til gravferd også for dem som ikke er medlemmer av kirken. At kommuner ikke har vakre nok rom er noe man må regne med, men det er også noe enkelte kirkemedlemmer må regne med.
Jeg kan ikke regne med å få begraves fra den nydelige katolske kirka bare fordi den er vakrere enn kapellet. Jeg vil heller ikke bli katolikk av den grunn.
De fleste kommuner kan stille et greit nok kulturhus eller samfunnshus til disposisjon både til vigsel og gravferd. Jeg tror ikke det at bygningen er vakker eller ikke er den store innvendingen, men heller det at det ikke er "vanlig" at det skjer fra en slik bygning og fordi man er opptatt av at ting skal skje der forfedrene gjorde det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 14:48   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men hvorfor er det så ille å bruke kirken som et fint sted der man gifter seg? Her jeg bor brukes også kirken til konserter og slike ting, som ikke nødvendigvis har et religiøst innhold. Er det så ille å bruke kirken når man skal giftes, fordi man synes det gir en fin ramme?
Nesten som et kulturbygg.

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det er ikke bygget i seg selv jeg synes det blir hyklersk å bruke -det er seremonien.

Ja, det er seremonien og innholdet jeg også reagerer på at man bruker. Selv om jeg som Fnatten ikke helt klarer å forstå hvorfor man akkurat må i kirken som tross alt oser av religiøsitet, det finnes mange fine bygg rundtomkring. (Da vi giftet oss i 2003 var det imidlertid kul umulig å få tak i noen til å vie utenfor tinghuset, det har vel endret seg siden den gang.)

Når det gjelder mitt valg om ikke å bruke kirkerommet til det som for meg er høytidsstunder så dreier det seg faktisk om respekt for den religionen jeg isåfall helt uten grunn "innvaderer". For meg vil det å stå i kirken i slike settinger være ensbetydende med løgn og bedrag. Det betyr ikke at jeg mener at jeg synes andre som velger annerledes er løgnere, men snodig synes jeg det er. Det må jeg innrømme.

Gammel 23-11-08, 13:29   #3
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er vanskelig å svare på hva som er "greit" i forhold til å ønske kirkelig vigsel. Jeg tenker at det må være opp til enhvers samvittighet. En kirkelig vigsel innebærer forbønn og dette kommer man ikke unna uansett hvordan man vrir og vender på det. Hvis man synes dette er ubehagelig og ikke ønsker å motta det bør man velge en annen form for vigsel.
Å sette strenge kriterier for hvor sterk tro man skal ha er umulig og det synes jeg heller ikke vil være rett i forhold til kirkelig vigsel. Vigsel er i luthersk sammenheng ikke et sakrament og det gjør det også ganske annerledes enn f.eks. dåp.
Vigsel er ingen bekjennelseshandling og kontrakten som inngås inngås kun med den man gifter seg med. Det er rammen rundt som har religiøse elementer.
Skal man gifte seg i kirken må man ta "full pakke" og er man villig til det synes jeg ikke det er så lett å mene så mye fra eller til. Å vurdere om folk er "verdige nok" eller "tror nok" vil jeg ikke. Blir det derimot snakk om å sekularisere seremonien, kutte forbønn osv. passerer det en grense for hva jeg synes er greit.

Det er en god del mennesker som gifter seg kirkelig fordi det er viktig for den ene i forholdet. Jeg skjønner ikke det helt problematiske ved det med mindre man er motstander av å motta forbønn.

Hvis man sammenligner med å gifte seg i en moske er det noe jeg personlig ikke ville gjort med mindre jeg giftet meg med en muslim. Jeg ville ikke hatt prinsippielle motforestillinger mot å gifte meg i en moske på muslimsk vis i seg selv, men jeg hadde vært opptatt av hva ekteskapssynet innebar. Det er der jeg ville fått problemer tror jeg. Jeg ville hatt like store motforestillinger mot å gifte meg katolsk pga. ekteskapssynet i den katolske kirke.

Jeg synes det er underlig at mennesker som ikke har noe forhold til innholdet i en kirkelig vigsel velger å gifte seg i en kirke bare fordi huset et pent. Det finnes mange pene hus å gifte seg i. Jeg har ikke inntrykk av at det er veldig utbredt å tenke slik ettersom det er ganske få (totalt sett) av de kirkelige vigslene som er bryllup med høy stæsjfaktor. I kommunen her er vel det lokale som oftest er brukt til kirkelig vigsel et kjedelig kontor (mye kjedeligere enn kontoret til Notarius Publicus).

Dåp er et sakrament så det blir noe ganske annet.

Gammel 23-11-08, 15:41   #4
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ser at mange kristne er opptatt av at de ikke lever etter bibelen. Hvorfor ikke? Det gode i kristendommen er jo både humant og godt.

Selv er jeg agnostiker og humanetiker, og har ingen problemer med å se fellestrekk mellom kristendom og humanetikk. De universelle "leveregler". Det jeg derimot har problemer med er tanken på en "Gud", og generelt fenomen som ikke kan forklares ut fra
fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, empati og medmenneskelighet.

Jeg kan derimot forstå tanken og behovet for en Gud. At livet og forgjengeligheten kan skape et behov for å tro at det er noe mer. At det er vondt og vanskelig å akseptere at livet bare er her og nå, og alt ender ved døden. Enkelte dager har jeg vondt for å tro det selv også.

Jeg er veldig enig med aC i denne tråden, men ser nyansene, og forstår også de som ved høytider oppsøker kirken og finner glede i tradisjonen ved å gå dit. Ikke alle er så bevisste i sine valg. Mens noen tar stilling til ting og dermed konsekvenser, så er det mange som ikke har behov for å "velge side".

Selv kan nok bli fordomsfull over de som "ikke er kristne", men ikke vil melde seg ut av statskirken fordi de vil være gudmor/gudfar. Det står liksom litt høyt i kurs. Eller de som vil gifte seg i kirken fordi det er "fint". At ungdom konfirmerer seg i kirken pga. at de da får mest penger må man derimot bare forvente. Det er jo slik "systemet" er.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 22:58   #5
Kate

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Tradisjon og hygge. Og stress. Vi praktiserer ikke kristendom på noen måte, og furuten lystenning hos våre kjære på kirkegården, er vi ikke i kirken heller.

Gammel 24-11-08, 12:51   #6
Guava

Guava sin avatar

Standard

Hvis du har rett vil det si at det er ganske mange spesielt kristne her til lands ettersom andelen kirkelige vigsler i mindre pene bygg er ganske høy.

Gammel 24-11-08, 12:54   #7
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis du har rett vil det si at det er ganske mange spesielt kristne her til lands ettersom andelen kirkelige vigsler i mindre pene bygg er ganske høy.

Noen kan jo ikke velge. Det er greit. Men de fleste kirker er jo fine innvendig og høytidelige, og mange ønsker å ha et fint rom å gifte seg i. De synes det blir for stusselig hos sorenskriveren.

Gammel 24-11-08, 12:59   #8
Guava

Guava sin avatar

Standard

Alle kan velge bare de er villige til å betale. Sorenskrivere har gjerne vakrere kontor enn prester.

Gammel 24-11-08, 13:00   #9
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Alle kan velge bare de er villige til å betale. Sorenskrivere har gjerne vakrere kontor enn prester.

Jeg tror den gjengse oppfatning er basert på f.eks. bilder fra tv, der dette kan variere. Laget en egen tråd om dette under generelt. Litt interessant å se.

Gammel 24-11-08, 13:07   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vigselsrommet på Tinghuset i Oslo var veldig fint, husker jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:55   #11
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kos og hygge sammen med familien. Julen feires fordi det er tradisjon, fordi vi liker å feire og for å imøtekomme barnas forventninger. Religion har ingenting med saken å gjøre for oss, men vi vil jo at barna skal vite at det er Jesu fødsel som er bakgrunnen for tradisjonen, selv om vi ikke feirer av den grunn.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 15:48   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK. Jeg har svart på vigsel i den andre tråden.

Vi feirer jul med tanke på samvær med familien og god mat. Jeg pynter svært lite, men jeg liker egentlig at andre har gjort det.

Gammel 24-11-08, 16:02   #13
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke kristen, så for meg betyr julen En høytid hvor man koser seg med familie og venner.samt Tradisjoner som pakker, god mat og pynt.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:14.