|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødsel
Ja, jeg er enig i at det mentale betyr mye. Men å kontrollere det mentale bevisst tror jeg krever mye trening. Selv ble jeg plutselig smertefri i min første fødsel fordi barnet fikk for lite oksygen, da jeg hørte det ble jeg så redd at alle smerter forsvant. Jeg har også tidligere (og senere) vært så full av adrenalin at smertene forsvinner, men å gjøre dette bevisst er jeg litt i tvil om at jeg greier.
|
|
|
#2 |
|
padawan
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselJeg fikk høre at mange JM på norske sykehus gjerne klipper for da kalles det et inngrep og det øker raten på hva de får dekket av staten for fødselen. Mulig dette bare er tull. Men hvis så er er det skummelt.
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Mitt inntrykk er at det nesten er slutt på den slags praksis. Eneste gangen jeg har fått denne prosedyren utført var ved den fødselen barnet måtte hjelpes ut med forceps/vakum.
|
|
|
#4 |
|
padawan
Det er mulig det er på vei ut. Men på Ullevål ble det sagt at de eldre JM er veldig kjappe med saksen.
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Det er kanskje riktig. Generasjonen før oss hadde vel som vanlig praksis å klippe. Sammen med en hel andre utdaterte metoder før og etter fødsel.
|
|
|
#6 |
|
Protonterapeut
|
Nå har jeg veldig lyst til å spørre en kollega om akkurat det, hun jobber med koding og journaler og vet garantert svaret. Problemet er da bare å forklare hvorfor jeg lurer.
|
|
|
#7 |
|
padawan
Det hadde vært litt spennende å se hva statistikken sier på dette området ja. Du kan jo bare henvise til en eller annen avisartikkel du har lest.
|
|
|
#8 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselMan får ganske mange ukritiske inngrep i USA. Fødende får presset på seg veneflon og drypp fra de setter foten innenfor, slik at man skal være forberedt på ks. Fødende får ikke spise, fordi man skal være forberedt på ks. Fødende blir presset til å ta imot pitocin, når fødselen ikke har gått fremover på en time eller to, slik at andelen ks blir høyere. Slik er hverdagen for en ganske god del av USAs fødende. Ikke alle KAN velge sykehus med omhu. Noen må ta til takke med det forsikringen dekker.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Det er nok riktig. |
|
|
|
#10 |
|
Pauset
|
Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselJeg skjønner ikke poenget med å detaljplanlegge noe man ikke kan bestemme. Det må jo by på skuffelser.. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselEpidural var himmelen for meg under første fødsel. Det startet en ny tidsregning, fødsel før og etter epidural. Han må ha vært flink, legen som satt den. På barsel dagen etter fødsel snakket jeg med en som hadde født samme natten som meg, og hun vurderte å kalle opp barnet etter anestesilegen som ga henne epidural |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselEpiduralen funket perfekt på meg. Tok de verste toppene, men ingen lammelser eller slikt.
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselJeg har hatt fødsel med og uten epidural.
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselFikk epidural i den første fødselen og det var som å komme til himmelen!
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror det var litt sånn med meg og. Det var flere ikke så hyggelige ting som skjedde under fødsel nr to og jeg var mye mer sliten. Jeg klarte rett og slett ikke å jobbe med fødselen. Med nr en hadde jeg veldig god kontroll, stod nesten hele fødselen og det var mye mindre vondt. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
villende
|
Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselJeg har født både med og uten epidural. Først fødsel ble jeg påprakket en epidural som sannsynligvis forlenget fødselsforløpet. Andre gang fødte jeg med akupunktur, badekar og lystgass, og det var noe helt annet. Jeg var da helt klar på at jeg ikke ville ha epidural uten at det var medisinske grunner til at jeg måtte få det. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselHadde en fødsel på 5 dager med sønnen hvor ingenting ble som det skulle,men hvor jeg allikevel tok det som det kom. Ser jo selvsagt i ettertid at jeg skulle ha slått litt mere i bordet. Men som førstegangsfødende vet man ikke hva man går til. |
|
|
|
#18 |
|
Ute på tur
|
Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselJeg hadde en planlagt andre fødsel, med en plan a og en plan b. Plan a var igangsatt fødsel som skulle ha slik og slik progresjon, hvis ikke så gikk vi over til plan b som var keisersnitt. Jeg kunne også hele tiden si at nå ønsket jeg plan b. For min del var det dette som måtte til for at jeg skulle tørre å føde igjen, for da visste jeg at ting ville bli tatt tak i på et mye tidligere tidspunkt om denne fødselen utviklet seg som min første.
|
|
|
#19 |
|
padawan
Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselKikket på Jordmødrene nå, den svenske versjonen. Og jeg blir sykt fødeklar. Bare en til hadde vært topp. Lurer på om det gir seg noen gang.
|
|
|
#20 |
|
Absolut ateist
|
Lysten på fødsel eller lysten på barn?
|
![]() |
|