Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Max Manus

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-09, 19:36   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Max Manus

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har ikke alle nickene her inne i hodet, så jeg husker ikke hvor gamle dine barn er, eller hvilket kjønn. Ha meg derfor unnskyldt hvis jeg tar veldig feil nå, men jeg får et inntrykk av at du kanskje ikke har den største erfaringen med 11 år gamle gutter ut fra det du skriver om her?

For ordens skyld er det ikke synd på noen av barna jeg har nevnt mediebruken til i denne tråden. De kommer fra gode trygge hjem med fungerende omsorgspersoner alle sammen, enda de får se mer på tv enn min får. Ikke er de utagerende voldelige bøller på skolen heller - de er greie unger.

Logikken din holder ikke vann, smilefjes. Det er uvesentlig om man har tonnevis erfaring med elleveåringer eller ingen, jeg snakker om det som er fornuftig og tilrådelig i forhold til barn av den aldersgruppen - ikke hva de faktisk foretar seg. Og jeg har faktisk godt grunnlag for å uttale meg om dette.
Og selv om ikke alle blir voldelige bøller av å se ting de ikke bør, betyr det ikke at det er fornuftig eller at de ikke kan ha et forkvaklet syn på vold. Det blir jo som å si at du har røkt i femti år uten å få lungekreft -og bruke det som bevis for at det ikke er skadelig.

Gammel 02-01-09, 22:53   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar ikke hensyn til aldersanbefalingene, for unger er forskjellige, de tåler, takler og prosesserer på hver sin måte.

Jeg har ingen problemer med å vise filmer basert på fantasi (Ringenes Herre, Pirates of the Caribbean) til en som er langt under elleve år. Man må selvsagt se an ungen og vurdere utifra det, for ingen unger er som sagt like. Men "voldsfilmer", krigsfilmer og mer ekte saker, jeg kan nevne nyhetene for den saks skyld, er noe jeg venter med. Det finnes filmer jeg automatisk putter i ventekategorien basert på hvor ekte og reelt innholdet er.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 14:20   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tar ikke hensyn til aldersanbefalingene, for unger er forskjellige, de tåler, takler og prosesserer på hver sin måte.

Jeg har ingen problemer med å vise filmer basert på fantasi (Ringenes Herre, Pirates of the Caribbean) til en som er langt under elleve år. Man må selvsagt se an ungen og vurdere utifra det, for ingen unger er som sagt like. Men "voldsfilmer", krigsfilmer og mer ekte saker, jeg kan nevne nyhetene for den saks skyld, er noe jeg venter med. Det finnes filmer jeg automatisk putter i ventekategorien basert på hvor ekte og reelt innholdet er.

Igjen er jeg veldig enig med Skremmern ser je. Filmsensur er en anbefaling som man som foreldre kan gjøre en vurdering ut fra. Min datter på snart 6 har nok sett en god del filmer anbefalt eldre barn. Da ser vi filmene sammen, og jeg snakker og forklarer underveis. På den måten blir dette en opplevelse vi deler, og som ufarliggjøres gjennom min deltakelse. Så måten barn opplever film på har også en del å si.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 17:36   #4
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Filmsensur er en anbefaling som man som foreldre kan gjøre en vurdering ut fra.

Nei, aldersgrenser (jeg antar at du med «filmsensur» mener aldersgrenser satt av Medietilsynet) på kinofilm er faktisk ikke det (de burde være det, men det er en annen diskusjon); de er jurdisk bindende, og det er ikke lov til å slippe inn noen som ikke er gamle nok på en kinovisning. For DVD er det opp til distributøren å sette aldersgrense, den er ikke juridisk bindende for visning, men den er det for salg.

Ben "ikke forhåndskontrollert" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 16:13   #5
~froggie~
Fullverdig medlem

Medlem siden: May 2007
~froggie~ har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg skal se den i dag og gleder meg masse. Har store forventninger til filmen.

~froggie~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:39   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi så den i går og jeg likte filmen. Spennede!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 19:38   #7
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt enig med Safran her.. Det er greit at det er forskjell på elveåringer og interesser, men dette er en veldig grafisk film og ikke en bok.

Jeg ville ikke latt et barn se en så blodig film. Uansett interesser eller ikke.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 20:36   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke den passer for elleveåringer.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 17:54   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og mannen så den i går, sammen med krystallklart og hennes mann. Jeg elsket den! Fantastisk film! Og så ble jeg jo stormforelsket i Ken Duken da, for et mannfolk.
Sprøtt å tenke på at han ikke kunne ETT ord norsk før filmen.

Gammel 15-02-09, 19:17   #10
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Bidrag til debatten: I min 7.klasse (12 og 13-åringer) er det omtrent ikke en eneste som IKKE har sett filmen. Så i RL er det visst en annen holdning enn på FP. Jeg ville selv ikke at mitt barn skulle sett denne filmen så tidlig - men det er kanskje enkelt å si her jeg sitter med en på 2 og en på 4...

Gammel 22-08-09, 15:18   #11
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Synd Thomas ikke fikk oppleve Amanda i går

Gammel 25-08-09, 12:59   #12
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Utdrag fra min Facebookpost om filmen:

Da fikk vi endelig sett den filmen, og selv om den er laget på en flott og troverdig måte, så opplevde vi den som veldig "så skjedde det, så skjedde det, så skjedde det og så var krigen ferdig". Det var i det hele tatt en lite beskrivende film, og man fikk på en måte ikke en god nok eller grundig nok opplevelse av det hele. Men det er sikkert vanskelig å få til i en film om en person, kontra en film basert på en helhetlig historie. Terningkast 3.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.