Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 15:48   #101
astrid_d
Superduperaktiv

Medlem siden: Oct 2006
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Barnevernet

Jeg føler mange ganger at det er et bedre foreldrevern enn barnevern i Norge. Man får som forelder mange muligheter til å bli bedre, mens barnet fortsatt lever under forhold de ikke fortjener å vokse opp i.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:53   #102
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Barnevernet

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

(..) Og historier hvor barn som bor i fosterhjem rømmer tilbake til sine biologiske foreldre for så å bli hentet tilbake med makt.

Det betyr ikke at de har det bedre hos de biologiske foreldrene eller bør være der.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:54   #103
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av astrid_d, her.

Uff, nå fikk jeg vondt i hjertet. Det som er så ille er at du nok er langt fra alene.

Det er nettopp det - det er mange sånne unger der ute.

Jeg har jo hatt flaks og har det jo bra nå. Men alle andre har jo ikke det.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:10   #104
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Re: Sv: Barnevernet

Men betyr ikke barnas ønsker noe for deg? Det virker som alle andre(les: gjerne fagfolk som i makt av sine stillinger) vet hva som er til barnas beste utenom barna selv.

Nei, barnas ønsker betyr ikke noe og skal ikke bety noe.

Litt av poenget er at barna er i så ille ivaretagelse at de må vekk derfra. Og da må de det enten de vil eller ikke.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:10   #105
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet

Men betyr ikke barnas ønsker noe for deg? Det virker som alle andre(les: gjerne fagfolk som i makt av sine stillinger) vet hva som er til barnas beste utenom barna selv.

Nei, barnas ønsker betyr ikke noe når det er snakk om barn som blir mishandlet/utsatt for overgrep/omsorgssvikt osv. Da vet de ikke selv hva som er best for dem. Og, som flere av oss som har vært i den situasjonen selv har sagt gjentatte ganger i denne tråden: barn vil ikke forlate foreldrene sine uansett hvor grusomt de har det. Lojalitet, forutsigbarhet, man vet hva man har og det er det en trygghet i osv.

Synes du virkelig at barn som blir utsatt for slikt skal få lov å velge å fortsette å bo hos de som utsetter dem for det?

Gammel 28-01-09, 16:22   #106
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men i tilfeller hvor de har bodd i fosterhjem og så rømmer tilbeke til foreldrene? Da tenker jeg at har de det da så ille hjemme?

Jeg begynner å lure på om du leser tråden i det hele tatt?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:22   #107
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men i tilfeller hvor de har bodd i fosterhjem og så rømmer tilbeke til foreldrene? Da tenker jeg at har de det da så ille hjemme?

Hva?
Selv barn som er utsatt for grove overgrep er så lojale mot sine foreldre at de gjerne rømmer tilbake. Fordi mor kanskje sier at hun ikke klarer seg uten barnet, eller fordi foreldrene lover bot og bedring (for 5. gang). Skal barnet da overlates til sin skjebne?

Gammel 28-01-09, 16:23   #108
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:25   #109
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Det gjør jammen meg jeg og.

Også gjentar jeg spørsmålet mitt til deg, Nora H:
Synes du virkelig at barn som blir utsatt for slikt skal få lov å velge å fortsette å bo hos de som utsetter dem for det?

Gammel 28-01-09, 16:25   #110
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller vet noen ting om barn?!?!

Gammel 28-01-09, 16:25   #111
Slettet bruker
Passiv

Standard

Eller at de tror at mamma kan dø av overdose hvis de ikke er der og kan ringe etter hjelp?

Eller at pappa ikke klarer seg alene, så de må hjem så han ikke sulter?

Eller at ingen mater katten når de ikke er der.

En fosterfar jeg kjenner sa at det som gjorde sterkest inntrykk på ham ved et besøk på Aline spedbarnssenter var når han så barn på alder lenge før skoleklar - tre-fire år kanskje, som matet en baby og tydelig kunne det.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:26   #112
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det handler nok ikke om at det ikke "er så ille hjemme". Det handler som regel om alle de faktorene som tidligere er nevnt i tråden som til sammen skaper en uhyre sterk psykologisk og følelsesmessig binding til foreldrene. Den samme bindingen som noen kan oppleve i voksen alder og som er en del av forklaringen på hvorfor for eksempel kvinner forblir i destruktive forhold i lang tid.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:27   #113
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller en treåring jeg vet om som bekymret seg for hvem som skulle varsle foreldrene om politirazziaer når han ikke var der. Hans jobb var jo å holde utkikk.

Gammel 28-01-09, 16:29   #114
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet

Nå er det jo gjerne psykologer, leger, altså mennesker som i kraft av sine posisjoner gjerne bestemmer hva som er best for barna uten en gang å kjenne barna.

Jeg synes selvfølgelig ikke barn skal bli utsatt for mishandling, det er ikke det vi diskuterer heller. Ingen er vel uenig i at barn som utsettes for mishandling, ikke skal bo hos foreldrene. Men jeg synes at barna også skal bli hørt og lyttet til. Ikke bare bli møtt med "Vi vet bedre hva som er best for deg, du er for liten til å ha noen mening om dette".

Det er da heller ingen her som påstår at de skal møtes slik.

Gammel 28-01-09, 16:31   #115
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Men det betyr jo at de er oppriktig bekymret for foreldrene. Det er jo følelser som må tas på alvor. Det må da være grusomt å ha det slik.

Jepp, så da skal vi bare sende dem rett tilbake?

Gammel 28-01-09, 16:31   #116
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er absolutt tilhenger av å snakke med barn ja.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:31   #117
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Barnevernet

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er absolutt tilhenger av å snakke med barn ja.

Ja, så absolutt, hvem er ikke det.

Gammel 28-01-09, 16:31   #118
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Men det betyr jo at de er oppriktig bekymret for foreldrene. Det er jo følelser som må tas på alvor. Det må da være grusomt å ha det slik.

Nei, etter min forstand handler det om at barn har/tar et ansvar som de ikke bør ha.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:32   #119
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet

(..) Ingen er vel uenig i at barn som utsettes for mishandling, ikke skal bo hos foreldrene.

Du sier jo at dersom de rømmer tilbake, så er det sikkert ikke så ille hjemme, så da kan de få være der. Da sier du jo på en måte det.

Gammel 28-01-09, 16:33   #120
Slettet bruker
Passiv

Standard

Da må de trygges på at det ikke er deres ansvar å rydde opp i det. De må da for fankern ikke tilbakeføres til oppdraget om å forhindre at sånt skjer?

Jeg blir helt forvirret av deg her jeg - mener du at unger skal få vokse opp under sånne forhold hvis de "sier at de har lyst"?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:30.