|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Dette synes jeg er et fryktelig godt poeng. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
By the Sea
|
Det er ikke mitt inntrykk i det hele tatt og over grensen for både usaklig og urimelig.
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Som en av de som ikke mener at alle kvinner som bruker hijab nødvendigvis er undertrykt, så kanskje den går mot meg også?
|
|
|
#5 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg skjønner ikke hva du mener. Sist redigert av bønna : 19-02-09 kl 23:40. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er riktig det at duftstoffer,feromoner, som virker på sexlyst både hos menn og kvinner i stor grad blir borte ved fjerning av kroppshår. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg vil gjerne bidra til å dra debatten ned på et tabloid nivå ved å trekke inn en av mine høyst private erfaringer. Fordi jeg mener de er av en viss relevans i forhold til dette med fri vilje. |
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Det er ikke sånn at jeg tenker "stakkars deg" når jeg ser damer med hijab. Jeg vet at noen bærer dem frivillig, mens andre ikke har noe valg.
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg kommer sent (men godt?) inn i diskusjonen. For meg er en hijab bare et symbol og ikke det virkelige problemet. Jeg synes vi bør arbeide med det som er det virkelige problemet - det at mange kvinner som kommer fra andre kulturer enn oss ikke er likestilte med menn juridisk sett, de har ikke samme menneskelige verdi i sin kultur som en mann har. Det er dette som er problemet, hijaben er bare et ytre tegn.
|
|
|
#10 |
|
By the Sea
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?him... det tror jeg de aller fleste av oss skjønner.
|
|
|
#11 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hvis et samfunn legitimerer de ytre tegnene på kvinneundertrykking,- som for mange hijab er en del av, så må det vel ta enda lenger tid å likestille disse kvinnene?
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Men et ytre tegn er bare et symbol. Hvis kvinneundertrykkingen forsvinner vil hijaben bare være som en giftering eller at kvinnen skifter etternavn i vårt samfunn. Det vil bli et "tommere" symbol, for det det en gang symbolisert ikke eksisterer lengre.
|
|
|
#13 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvor enkelt er det for disse kvinnene det gjelder å ta oppgjør for å frigjøre seg selv?
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Er det egentlig noen som ønsker å forby hijab? (Bortsett fra som del av politiuniformen, og det er egentlig en annen debatt)
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Nemlig. Det eneste gyldige argumentene sånn som jeg ser det i forhold til politituniform er om vi skal være et samfunn som er tolerant på den måten at alle religioner skal kunne være synlig, eller om vi skal ha et samfunn som er strengt sekulært og at religion skal kun være en privatsak. Og om konsekvensene av det ene versus det andre er mer eller mindre ønskelige.
|
|
|
#16 |
|
By the Sea
|
Det synes ikke jeg.
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Jo det er likegyldig fordi man må se religiøse hodeplagg under ett. Man kan ikke i den diskusjonen skille på sikh-turban eller hijab.
|
|
|
#18 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Det eneste jeg synes er vanskelig, er bruk av hijab på unge jenter, på skolen og i fritidsaktiviteter.. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Nei, det kan jeg ikke tro. Ikke noen andre enn de som evt ønsker å forby alle hodeplagg? |
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg lurer litt på hva de tenker, de "stolte hijab-brukere" altså den gruppen som består av voksne, sterke unge kvinner som selvstendig har valgt å ta på seg hijab de siste årene, når de ser hordene av 5-6-7-årsgamle jenter i hijab. Noe jeg syns er et helt groteskt syn, fordi det 1)seksualserer barn og 2)er legitimert med at "det er viktig å venne dem til å gå med hijab fra de er små, for det blir så vanskelig å overtale dem til å begynne med det når de blir større".
|
![]() |
|
|