|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Det kommer an på bilen. Skal vi på langtur tar vi hans bil, og da kjører han. Skal vi på kort tur tar vi min, og da kjører jeg. Selv på veldig lange turer bytter vi ikke på. Ungene har kortere tålmodighet med bilkjøring enn det han har.
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Ja, jeg synes det. Sånn "likestillingsmessig" vet jeg at det jo ikke spiller noen rolle, men hos meg er følelsene sterkere enn fornuften i mange saker, og når det kommer til akkurat sånne ting så handler det til syvende og sist om smak. Og jeg ville ikke ha en mann med mitt etternavn. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Her er det kun jeg som kjører, men det er fordi reven ikke har lappen enda
|
|
|
|
#7 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Han kjører. Jeg sover. Perfekt.
|
|
|
#8 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg klarer ikke å holde munn. Jeg tror jeg lever forut min tid, jeg overraskes stort av den siste tidens holdninger som kommer frem i diverse tråder. Jeg kan virkelig ikke forstå at det er så mange som fortsatt sitter fast i 50-tallets kjønnsmønster. Også på FP da, hva sier det om gjennomsnittet i resten av Norge? Umandig å ta konas etternavn liksom. Djiises.. Jeg er tydeligvis blitt rimelig naiv av å ha hatt foreldre som er fullstendig likestillte, for jeg visste virkelig ikke at det var så mye tradisjonelle kjønnsrollemønstre rundt om kring. Kjære skal ta mitt navn når vi gifter oss, rett og slett fordi jeg identifiserer meg sterkere med mitt etternavn enn han gjør med sitt, og fordi han gjerne vil at hele familien skal ha samme etternavn. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Det er bare meg som har sertifikat og dermed er det tryggest at jeg kjører. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?
|
|
|
#11 |
|
Princess Skids and Scars
|
Nei da, på ingen måte. Det er ikke til å stikke under en stol at mange sier/tror at de tar mannens etternavn fordi det er det mest spesielle eller what ever, mens man i underbevisshetens navn gjør det fordi det tradisjonelt sett er det mest vanlige. Men jeg har ingen problemer med å forstå at mange også gjør det uten å være farget av det tradisjonelle. Hadde jeg hatt et vanlig etternavn hadde jeg tatt Kjæres nydelige navn jeg, uten å ha tenkt noe videre over det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Det er også viktig å holde tungen rett i munnen når man snakker om trender, enten det gjelder etternavn, matlaging eller bilkjøring. Man kan si noe om likestillingsmønster, ut fra hva en stor gruppe gjør. Hvis det er slik at sannsynligheten for et utfall er 50/50, vil det i en stor nok gruppe være omlag like menn som tar kvinnens etternavn som omvendt. Det samme ville man sett for bilkjøring. Nå viser det seg at virkeligheten ikke er slik. Den viser en klar skjevfordeling mellom kjønnene, og det er vanskelig å forklare forskjellene som noe annet enn kjønnsbasert. |
|
|
|
#13 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Denne opplevelsen var vel en av grunnene til at jeg la ut denne tråden. Jeg er overrasket over hvor mange fastgrodde kjønnsrollemønstere jeg ser blant bekjente og omgangskrets, også når det gjelder dette med bilkjøring. Jeg måtte sjekke på FP hvordan det lå an her, og selv om mange sikkert har gode grunner til at det er mannen som kjører, så kan jeg ikke fri meg for at jeg syns det er overrepresentasjon av menn som kjører her. Er virkelig bilkjøring så spesielt at menn på generell basis liker det så mye mer enn damer? Eller er det slik at menn føler seg mindreverdig på et vis om de må være passasjer?
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Det at mannen min kjører mest når vi er sammen har overhode ikke noe med noen fastgrodde kjønnsrollemønstre å gjøre. Men jeg blir så utrolig trøtt av å kjøre langt (jeg trenger nok bedre briller), og det blir ikke han. Vi liker å kjøre begge to, men jeg synes det er digg å slumre ved siden av han istede for å kjøre. Det synes ikke han. Som nevnt tidligere i tråden så kjører jeg totalt sett mer enn han pr uke. Dessuten så skal jeg ikke late som jeg er en bedre sjåfør enn han, jeg har bare hatt lappen i 5 år, han i 22. Og ja, han er mann OG en bedre sjåfør enn meg, men kun pga mer erfaring. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
Jeg har diskutert dette før, og sånn er det jo bare. Hver gang jeg hører at en mann har tatt konas navn, så får jeg sånne "rødstrømpetanker" og ser for meg ei kone som virkelig skal vise hvor skapet skal stå. Jeg gjør det. Fornuften sier at et navn er et navn, og det burde være hipps om happ, og enhver har sin grunn, men følelsen er der like fullt. Sånn er det bare. Sist redigert av Dronningen : 23-02-09 kl 12:03. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sånn er det bare? Er det ikke en ide å prøve å gjøre noe med disse følelsene da? Jeg tror det er relativt sjeldent mannen tar konas navn for at kona skal vise hvor skapet skal stå altså. Jeg hadde ihvertfall, som skrevet tidligere, ikke hatt noe problem med å ta navnet til Kjære om jeg hadde et navn som var mindre viktig for meg. Det å være likestillt i forhold til navn er for meg at begge alternativene er like naturlige, man behøver ikke blande inn mann/kvinne greia i tankerekken engang. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
Hos meg jobber følelser separat fra fornuft. Sånn er det bare. Hvis du ikke er en slik person selv, så kan du ikke forstå. Du ser jo at jeg skriver det også. Det betyr jo ikke noe, og vet at det er opp til hvert enkelt på å vurdere åssen de gjør ting. Men den umiddelbare følelsen er sånn uansett, og tiltalte ikke meg da vi skulle bestemme oss for dette. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg synes det er sunt å etterstrebe at det er like naturlig for mannen å ta kona's etternavn som motsatt, og at det skal bli like naturlig at dama kjører som at mannen gjør det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Det er igrunn det som skjer når vi er på lengre turer og. Jeg blir så sinnsykt trøtt av å sitte i bil. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Det er så utrolig kjedelig å kjøre når noen sitter ved siden av og sover! Jeg liker best å kjøre av meg og gubben, men i det siste har han likevel kjørt minst like mye som meg. En av grunnene er at jeg kjeder meg fordi han setter seg rett til å sove, så da foretrekker jeg ofte at han kjører i steden :selskapssyk: |
|
|
|
![]() |
|
|