|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
♡
|
Sv: Flere enn meg som reagerer?Jeg synes dekningen er usmakelig.
Gutta (02) og Lillesøster (06) Sist redigert av Hønni : 13-05-09 kl 20:12. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Flere enn meg som reagerer?Når noe helt uforståelig skjer så ønsker man jo å "forklre" det. Vi trenger ikke det, vi ser en gal, ond mann, done deal. De ser en helt vanlig nabo bli rablende gal og gjøre noe grusomt.
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Flere enn meg som reagerer?
Det er jo klart, og at debattprogram tar for seg kvinnedrap generelt, med en masse psykologer og forskere som legger ut om menneskesinnet, er helt greit. At nærmeste nabo står frem og sier at mannen var så presset at han var nær sammenbrudd, høres bare ut som unnskyldninger og sympatierklæringer overfor gjerningsmannen i mine ører. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Whatever, never mind
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Flere enn meg som reagerer?Det jeg mente var at det er høyst forståelig at de noenlunde nære prøver å forklare. Det betyr ikke at de BORTforklarer. Men det er journalistens jobb å vurdere om det bør komme på trykk...
|
|
|
#8 |
|
Ringskrømt
|
Det kommer selvfølgelig an på hva de sier, forklaringer kan absolutt være bortforklaringer. Det at de spekulerer i gjerningsmannens psykiske helsetilstand (presset på grensen til sammenbrudd), og påstander om at kona lyver i retten, er vel uansett lite relevant og langt ifra forklarende? Det er derfor jeg snakker om unnskyldninger og sympatierklæringer - altså veldig fælt og trist og sånn, men mannen var jo pressa og kona løy jo i retten. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Flere enn meg som reagerer?Det er uansett et stykke imellom å si at "mannen ble ute av seg fordi han ikke vant frem i retten" og "her er det mannen som er offeret". |
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Flere enn meg som reagerer?Det er sant. "Også et offer" var det vel han sa, men lell. Helt på trynet.
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Flere enn meg som reagerer?Også har jeg litt problemer med å se at det er rimelig at man er presset inn i det syke ved å ende opp i et skilsmisseoppgjør som gir halvparten av en større formue til hver jeg da. |
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Samme her, jeg stoler aldri på tabloidavisenes fremstilling av en sak, så jeg har tatt mitt utgangspunkt i sitatene som ble fjernet, samt det som ble sagt i TV-opptaket. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere enn meg som reagerer?Det er trist at ikke norske journalister klarer å følge "Vær varsom"-plakaten, som helt krystallklart sier noe om at man skal "beskytte folk mot seg selv". Det gjorde de virkelig ikke i den originale utgaven av artikkelen. Dette er mennesker i sjokk som strever med å finne fotfestet igjen, tenker jeg.
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Dette må jo være noe av det smarteste som er sagt om akkurat dette tror jeg. Veldig bra skrevet. |
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Flere enn meg som reagerer?Det finnes absolutt kvinner som er helt på jordet og som er skadelige for sine omgivelser. Det finnes absolutt kvinner som dreper også. Men de fleste av disse dreper andre enn partneren. |
|
|
|
#17 |
|
Shake it out!
|
Vel, i denne saken er det dessverre ingen tvil om at damen fyller definisjonen, og ikke kommer i kategorien drittsekk
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Jeg blir utrolig provosert av denne typen uttalelser. Dette er en type tenkemåte som på en måte som legitimerer/forklarer/unnskylder menns vold mot kvinner. (fysisk, seksualisert, psykisk vold).
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Det er fremdeles ikke helt klart for meg hvorfor du mener at dette er en hendelse som har noe i denne tråden å gjøre. Jeg antar det henger noe sammen med dette:
Og det spiller altså ingen rolle hvor vanskelig man er å ha med å gjøre. Det er ikke lov med dødsstraff likevel. Det at man er ugrei er ikke et argument for at det skal vises forståelse for at noen tyr til drap. |
|
|
|
#20 |
|
Shake it out!
|
Hvis du leser innleggene mine så ser du at jeg er 100% enig i det du sier, og at det er INGENTING som forsvarer mishandling og drap. Overhode ingenting. Folk kan være så vrange og vanskelige de vil, det gir ikke rett til å mishandle fysisk eller psykisk, og heller ikke drepe.
Det har med en tone i tråden som sa at kvinner alltid er ofre, aldri overgripere. Som jeg ikke likte. Det finnes kvinnelige overgripere også, og det må være lov å påpeke det, uten å bli tatt til inntekt for at menn kan slå kvinner de synes er vanskelige. Noe jeg IKKE mener. Jeg forsvarer ikke overgrep mot kvinner. Jeg snakker ikke om menn som mishandler kvinner de synes er vanskeliger. Jeg snakker om kvinner som mishandler menn, fysisk og psykisk. Uten at jeg sier at det gir mennene rett til å mishandle eller drepe disse kvinnene av den grunn.
Igjen, du misforstår meg. Jeg sier IKKE at de kvinnene som har blitt mishandlet og drept har blitt det fordi de ikke har vært lette å ha med å gjøre. Jeg sier bare at det finnes kvinner som er slik som menn: som mishandler ektemennene sine, faktisk både fysisk og psykisk.
|
![]() |
|
|