|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Dele" opp familien når man flyr
Hva sier de om risikoøkningen ved å bruke to fly?
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Jeg kan bare gjenta, de ser på det som stikk motsatt. Hvis hovedårsaken ligger i det faktum at man til enhver pris vil unngå at hele familien blir utslettet så kan det umulig skje hvis man tar to fly. At to fly faller ned er så godt som helt 100% usannsynlig. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Sær og kresen
Dette er jo irrasjonelt. Alt man foretar seg vil jo innebære større eller mindre grad av risiko. Og det å fly er vel noe av det som statistisk sett innebærer minst risiko, i forhold til bilkjøring og annen ferdsel i trafikken. Som andre har nevnt tidligere. For ikke å snakke om all forurensning de utsettes for hver eneste dag (i større byer, spesielt). selv om det er en mindre drastisk/dramatisk form for risiko.
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: "Dele" opp familien når man flyrDet begynner å komme så langt i diskusjonen at jeg tar sjansen på å slå fast at det å dele familien på flere fly for å øke sjansen for at noen skal overleve har en konsekvens. Nemlig at risikoen for at noe skal skje familien i det hele tatt økes proporsjonalt med antall fly man sprer seg på. |
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Spør du retorisk, eller for å få svar? Det er jo ingen her som deler opp familien sin.
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Sv: "Dele" opp familien når man flyrVi deler ikke opp. Det er mye mer sannsynlig at det skjer en ulykke når vi kjører bil enn når vi flyr, og det ville ikke falle så mange inn å kjøre to biler på Rimi, IKEA eller til mormor på landet?
|
|
|
#9 |
|
Fortynnet
|
Sv: "Dele" opp familien når man flyrJeg har ikke flyskrekk, egentlig mer bilskrekk. Men for meg hadde det vært veldig vanskelig å sende et lite barn alene med fly. Hvis det skulle skje noe så syns jeg det hadde vært forferdelig å tenke på at han var alene når det skjedde. Selv om det selvfølgelig hadde vært fint lite jeg kunne gjort om jeg hadde vært med. Bare en irrasjonell følelse, men siden vi ikke har besteforeldre i flyavstand så har det heller aldri vært en aktuell problemstilling. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Sv: "Dele" opp familien når man flyrDet er i grunn merkelig å se hvor stor frykten er for flyulykker, og hvordan mange tenker etter en slik katastrofe som den som nå skjedde. Det er jo langt flere som omkommer i trafikken i løpet av et år.
|
|
|
#12 |
|
anglofil
Yes vi gjør dette ... og jeg synes det er helt idiotisk men vi gjør det ... og som sagt, jeg klarer heller ikke tanken på at vi, 4 generasjoner (meg, datter, mamma og bestemor) skal ta samme fly til Stockholm ... så jeg må vel ha en slags sympati for denne tanken innerst inne selv om jeg vet det er totalt irrasjonelt |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Sær og kresen
Sv: "Dele" opp familien når man flyrMange barn er jo nødt til å ta fly alene for å besøke far/mor som bor på ulike steder i landet (ev. også utlandet). Da vil man jo være nødt til å sende barna med fly alene. Hvis man da ikke velger å fly sammen med dem til de er voksne.
|
|
|
#14 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: "Dele" opp familien når man flyrJeg tenker faktisk på at vi hele famileien blir "utslettet" om det skjer en ulykke, men vi velger uansett å kjøre sammen. Det er jo sjelden det faktisk skjer slike ulykker med tanke på hvor mange avganger det er i løpet av et døgn i hele verden. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
safariqueen
![]() ![]() ![]() |
Sv: "Dele" opp familien når man flyrVi deler oss ikke når vi flyr. Bilturen til flyplassen anser jeg som langt mer risikoutsatt. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
Sv: "Dele" opp familien når man flyrVi deler oss heller ikke, og jeg har også tenkt den grusomme tanken at om skulle det først skje noe, ja, så får det skje oss alle. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
|
Sv: "Dele" opp familien når man flyrJeg ville heller at alle skulle dø, enn at halvparten skal sitte igjen med sorgen, for å være ærlig. Om dette skulle vært en problemstilling jeg måtte ha standpunkt til da.... Hva er verst da, egentlig. Å dø, eller å sitte igjen etter en tragisk ulykke? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: "Dele" opp familien når man flyrDette har jeg aldri tenkt på før. Vi har alltid flydd samlet og kommer til å fortsette med det. Vi gjør langt farligere ting sammen enn å fly; kjøre bil blant annet.
|
|
|
|
#19 |
|
anglofil
Sv: "Dele" opp familien når man flyrJeg ønsker overhode ikke å ta opp igjen denne debatten men jeg tok opp dette med en britisk familie sist jeg var i London og med en norsk/dansk familie nå i ettermiddag, begge familiene deler seg når de flyr. Grunnene de oppgir er ganske like og igjen går det på at de må til enhver pris forhindre at hele familie enheten blir utslettet. Jeg tror særlig i UK, i en britisk øvre middelklasse kontekst så går dette mye på arvelinjen osv. (som noen her spekulerte i??) og noe av forklaringen ligger sikkert der. Jeg sa ikke dette direkte til dem men de er begge fra upper middle class og det er litt av et spekter av hensyn og ting og tang disse folkene forholder seg til i livet. Men, når vi diskuterte frem og tilbake om hvor irrasjonelt det er å ta denne forhåndsregelen kun på fly så var det også en total erkjellelse på at yes indeed, det var til og med ridiculous men det var en vane og gikk en automatikk i det.... Det norsk / danske paret har gjort dette i snart 14 år, de har bodd veldig mange steder rundt om i verden. De begynte å gjøre det da de merket hvor mange andre rundt seg som gjorde det, dette var da innenfor bistands samfunnet de levde i Afrika. Så har de bare gjort det siden den gang og de ser også genuint ut til å være veldig opptatt av å forhindre at noe skal skje de alle på engang som i en katastrofal flystyrt. De gjentok at hvis noe skjer på fly så dør vi antakeligvis alle, med andre transportmidler er det en større sjangs for at noen kan overleve. Så her kommer fly og katastrofetenkingen inn i bildet igjen ..... og de ble faktisk litt snurt når jeg sa jeg var overassket over at de ikke tok forhåndsregler og kjørte to bilder når de kjører rundt i Johannesburg hvis de gjorde det på fly ... |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Det var dette jeg regnet med og. For oss "vanlige" så er tanken på å miste halve familien, mye verre enn tanken på at vår arvelinje er stoppet. |
|
|
|
![]() |
|
|