Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 17:26   #101
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

om det så innebærer at enkelte bare pugger seg til den.

Så du syns altså at det er viktigere at man kan lære seg masse greier utenat i stedet for å forstå? Hva er vitsen da?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 17:37   #102
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes alt som står i hovedinnlegget burde være del av et obligatorisk innføringskurs om hvordan det er å leve i Norge.

Jeg kan ikke helt se for meg at det skal bli en test som man må bestå for å få statsborgerskap.

Jeg mener også at alle innvandrere- uansett bakgrunn- burde gå gjennom et slikt kurs. Jeg kjenner mange vestlige innvandrere som er like lite oppdatert og integrert som mange ikke-vestlige innvandrere. Det bare synes ikke på samme måte.

Jeg kunne sikkert hatt godt av et slikt kurs når jeg flyttet hit, men som vestlig innvandrer var det ingen som fortalte meg om noe som helst- heller ikke om at jeg hadde krav på gratis norsktimer eller at det fantes noe annet tilbud for de som er ny i landet. Det tas som en selvfølge at vi fra Vesteuropa er "norske" nok i utgangspunktet. Det tror jeg er en farlig antakelse.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 17:45   #103
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tror nok vestlige innvandrere kan bli like forvirret av den maniske friskussøndagsturen, påbudt trappevask, at vi tror andre verdenskrig varte fra 1940 til 1945, at det var FORBUDT med nærradioer inntil helt nylig, at vinmonopolet er stengt på besynderlig valgte tidspunkt, at folk lar barna sove i barnevogn utenfor kafeene, und zu weiter, som det pakistanere blir.

Gammel 09-06-09, 17:46   #104
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller helt andre ting - hva vet jeg.

Gammel 09-06-09, 17:54   #105
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenkte like mye på "alvorligere" ting, som f.eks. politikk, utdanningssystem, osv. Det er sikkert like store forskjeller mellom det politiske systemet i Norge og enkelte andre europeiske land som flere steder utenfor Europa.

Og det er ingen automatikk i at man gidder å lære seg dette bare fordi man er fra et land ikke altfor langt unna Norge, selv om Nordmenn veldig ofte ser ut til å tro at alle i Europa kan det meste om Norge, mens alle med en annen hudfarge trenger opplæring i alt fra flaggvettregler til grunnloven.

Gammel 09-06-09, 17:58   #106
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Så du syns altså at det er viktigere at man kan lære seg masse greier utenat i stedet for å forstå? Hva er vitsen da?

Kan du ikke lese hele innlegget. Jeg sier at det er en bivirkning jeg er villig til å ta med på kjøpet, at enkelte kan pugge seg til det.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 18:18   #107
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg tenkte like mye på "alvorligere" ting, som f.eks. politikk, utdanningssystem, osv. Det er sikkert like store forskjeller mellom det politiske systemet i Norge og enkelte andre europeiske land som flere steder utenfor Europa.

Og det er ingen automatikk i at man gidder å lære seg dette bare fordi man er fra et land ikke altfor langt unna Norge, selv om Nordmenn veldig ofte ser ut til å tro at alle i Europa kan det meste om Norge, mens alle med en annen hudfarge trenger opplæring i alt fra flaggvettregler til grunnloven.

Ja, jeg lurer på om nordmenn "flest" er klar over at Norge ikke engang er MED på mange europakart?? Det er liksom bare en skygge ved siden av Sverige.

Passer ikke helt til selvbildet, nei.

Gammel 09-06-09, 19:00   #108
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Kan du ikke lese hele innlegget. Jeg sier at det er en bivirkning jeg er villig til å ta med på kjøpet, at enkelte kan pugge seg til det.

Jeg leste hele innlegget ditt. Og det er en holdning jeg ikke skjønner. Hvis man vil at noen skal få kunnskap om noe, bør man sørge for at de får nettopp det. Ikke teste hvor flinke noen er til å pugge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 20:12   #109
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg leste hele innlegget ditt. Og det er en holdning jeg ikke skjønner. Hvis man vil at noen skal få kunnskap om noe, bør man sørge for at de får nettopp det. Ikke teste hvor flinke noen er til å pugge.

Som sagt, jeg er åpen for forslag.
Men jeg synes ikke man skal kreve så veldig mye i en slik test, hvis den skal brukes for å sile ut statsborgere. Bare for å sikre at den som tar dem ikke har sovet seg totalt bort i undervisningen. Eller hva tenker du?

Gammel 09-06-09, 20:16   #110
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Bønna: Tror du virkelig på alvor at noen som står på en slik test har mer respekt for sitt nye hjemland enn noen som ikke har kunnet svare? Eller at vedkommende bryr seg mer?

Min erfaring som ytlänning er i hvert fall at de som ønsker seg et norsk statsborgerskap vil vanligvis gjøre hva som helst for å få det, om de så må pugge døgnet rundt. Det vil ikke få folk fra å søke om statsborgerskap- uansett hva slags skumle motiver de måtte ha og uansett hvor lite de egentlig liker Norge.

Gammel 09-06-09, 20:18   #111
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Påbudt trappevask?

Jeg har bare skumma gjennom, og dette er sikkert nevnt før, men jeg tror en innføring i hvordan offentlige etater virker, hvordan man bør henvende seg når man søker jobb, hvordan man får en bankkonto - alle sånne ting, det burde man fått god opplæring i.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 20:20   #112
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Bønna: Tror du virkelig på alvor at noen som står på en slik test har mer respekt for sitt nye hjemland enn noen som ikke har kunnet svare? Eller at vedkommende bryr seg mer?

Min erfaring som ytlänning er i hvert fall at de som ønsker seg et norsk statsborgerskap vil vanligvis gjøre hva som helst for å få det, om de så må pugge døgnet rundt. Det vil ikke få folk fra å søke om statsborgerskap- uansett hva slags skumle motiver de måtte ha og uansett hvor lite de egentlig liker Norge.

Det er en mulighet jeg holder åpen, men jeg synes prinsippet er fint for det. Man gir signal om at ønsker at statsborgere skal ha et minimum av kunnskap om landet, jeg synes det er helt greit jeg? ER det det dere protesterer på, eller er det noe annet?

Gammel 09-06-09, 20:26   #113
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns mange her blander introkurs til helt nye innvandrere, og hva man bør kurse (og teste) folk som har bodd her en del år og skal få statsborgerskap, i. Jeg syns at man etter fem år i Norge bør ha såpass erfaring fra det norske samfunnet, at et statsborgerskapskurs på 2-3 dager, med en test på om du har vært der og fulgt med, eller sittet og twitret, ikke bør være uoverkommelig.

Jeg er såååååååå enig!

Gammel 09-06-09, 20:30   #114
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvorfor skulle du få hetta av det. Etter et visst antall timer/kvelder med undervisning hadde du sikkert klart å svare på noen spørsmål.

Nemlig!

Gammel 09-06-09, 20:38   #115
Elin

Elin sin avatar

Standard

Her kan man lese litt om den nederlandske test-varianten. Virker ikke på noen måte avskrekkende synes jeg. Tvert i mot.
http://www.naarnederland.nl/document...p?pagkey=53768

Gammel 09-06-09, 20:44   #116
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Påbudt trappevask?

God integrering er å gi innføring i tvangsvask i blokkoppgangene (ellers får du svært sure naboer), at søppelsjakta er i gangen og ikke ut av vinduet og at nordmenn blir schikkelig mannevonde hvis du ikke møter opp til dugnad. Gjerne med et smil og kaffe på termos.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 20:45   #117
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

God integrering er å gi innføring i tvangsvask i blokkoppgangene (ellers får du svært sure naboer), at søppelsjakta er i gangen og ikke ut av vinduet og at nordmenn blir schikkelig mannevonde hvis du ikke møter opp til dugnad. Gjerne med et smil og kaffe på termos.

Jeg er en usedvanlig dårlig nordmann uten dugnadsånd whatsoever. :innser:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 20:51   #118
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Her er mitt forslag:

* Skitest: kandidaten stiller med langrennski på testdagen og viser at han/hun kan konversere i minst 10 min. om skismøring. Deretter skal kandidaten kunne gå minst 1 km i nyoppkjørt løype og bestille passende snack i skihytten.

* Historie, økonomi, religion, idrett og geografi: kandidaten skal vise innsikt i grunnleggende temaer, såsom at nordmennenes forfedre var Vikinger, og disses forfedre var aper. Norge har lenge vært fattig men NÅ har pipen fått en annen lyd, og Norge er verdensmester i MGP, håndball for damer men IKKE fotball for menn, og selvtillid på langrennski. Nordmenn som kalder seg for Kristne er vanligvis veldig kristne. Det blir bikkjekalt i Norge om vinteren, men klimaeksperter har lovet bedring.

* Bilkjørsel: kandidater som har lappen skal vise at de har tilegnet seg passende kjørevaner: kjøre midt i veibanen, ikke gi tegn ved sving, styre kompulsiv trang til alltid å skulle ha alle lys i fungerende tilstand, etc.

* Samfunnsforhold: kandidaten skal kunne sitere Kardemommeby-loven. Den gjelder for hele Norge. Og om man ikke plager andre og ikke fører seg fram for mye, kan man faktisk regne med å få være i fred.

Min innvandrer-anekdote: siden jeg trodde at formålet med Vinmonopol var, at alkoholdistributionen skulle rationeres, hadde jeg pass med ved første besøk. Jeg spurte damen bak skranken om hun ville se det ? (Så jeg kunne bli innregistrert, tenkte jeg, og få mitt rasjonskort.) Damen bak skranken smilte vennligt og svarede, at det ikke ble nødvendig...

Gammel 09-06-09, 20:53   #119
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 21:12   #120
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er en usedvanlig dårlig nordmann uten dugnadsånd whatsoever. :innser:

Men det er faktisk greit å vite HVILKE regler man bryter, dersom man skal bryte dem. Hvis man bor i et borettslag av den "gode, gamle sorten" så er det greit å slippe å finne ut hva "alle" forventer, før den sure boretsslagsformannkjerringa står på døra og skjeller deg ut.

Mange av de tingene som er foreslått er vel egentlig mest nyttig for den som vet det - det ER lettere å leve i et land man skjønner litt av.

(Og så fniser jeg av passhistorien på polet. )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:04.