Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Velgerguiden 2009: Hvilket parti bør du stemme på?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-09, 11:00   #101
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Velgerguiden 2009: Hvilket parti bør du stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

(…) Valgomaten til Aftenposten er så langt den beste (…)

Den så faktisk veldig bra ut, både innholdsmessig og grafisk. Bakgrunnsstoff og informasjon er jo veldig kjekt; det er det generelt for lite av i valgkampen. Og på denne kom jeg ut med Venstre klart på topp, fulgt av Høyre og så SV, hvilket virker rimelig. Det er nok vektingen av spørsmålenes betydning som gjør at denne virker bedre når jeg svarer.

Ben "driter vel i ulven" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 11:01   #102
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På valgomaten til Aftenposten havnet SV på en klar 1.plass med 68%
FrP havnet på siste, 1%

Fornøyd med dette reultatet, som forøvrig er ganske likt med resultatet på VG sin test.

Gammel 30-07-09, 11:04   #103
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ben "driter vel i ulven" Murphy

Det gjorde ikke jeg, men allikevel havnet tullepartiet SP på hele 45 % hos meg. Var jeg for snill med bøndene og skogen, mon tro?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 11:15   #104
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aftenposten sin variant var veldig bra! Jeg tok den fort og galt uten å lese noe om bakgrunnen til spørsmålet, skal ta den en gang til senere for å se om det blir så jeg endrer på noe. Resultatet denne gang var:

SV 86 %
Rødt 77 % (pluss i boka for å ta med Rødt!)
Ap 73 %
V 65 %
Krf 53 %
Sp 49 %
H 15%
Frp 0 %

Null prosent!

Gammel 30-07-09, 11:52   #105
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Irma:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 12:08   #106
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Nå prøvde jeg Valgomaten til Aftenposten og fikk samme resultat som på TV2-testen. Jeg synes Valgomaten til Aftenposten er så langt den beste - der kan man også få vite bakgrunnen til spørsmålet (uten at de avslører "partitilhørighet" til spørsmålet).

H: 68%
AP: 52%
V: 49%
FrP: 41%
SV: 40%
SP: 32%
KrF: 28%
R: 28%

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3191988.ece

Ja, den testen var den beste hittil! Bra med informasjonen man kunne finne. Jeg kom ut med Venstre på topp, og AP på nummer to. Det er også det som stemmer best med mitt politiske ståsted.

Gammel 30-07-09, 13:43   #107
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ap: 28%
SP: 22%
SV: 13%
V: 25%
FRP: 44%
H: 51%
KRF: 18%

R: 15%

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 14:08   #108
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Aftenpostens test ble jeg kåret til SV-velger, med Rødt hakk i hæl.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 15:42   #109
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På Valgomaten fikk jeg
V 51 %
SV 48 %
Ap 45 %
R 41 %
H 32 %
KrF 28 %
SP 27 %
FrP 17 %

- og det er vel ikke noen ravgal rekkefølge, kanskje. (Selv om jeg er litt nysgjerrig på hvilke svar som gjorde at Rødt kom så høyt opp.)

Gammel 30-07-09, 18:32   #110
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

I Aftenpostens test ble jeg kåret til SV-velger, med Rødt hakk i hæl.

Jeg også. Den beste testen så langt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 19:32   #111
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Da tok jeg også Valgomaten på Aftenposten, og endte slik:

H: 53 %
Krf: 38 %
FrP : 37 %
V : 36 %
Sp : 34 %
Ap : 27 %
R: 11 %
SV : 7 %

Dette var en type test som jeg likte bedre enn den i VG. Følte at VG-testen ga for lite nyanser og ikke minst at en del av spørsmålene var meg knekkende likegyldig... Denne følte jeg også stemte mer slik jeg føler at jeg ligger politisk. Rent bortsett fra at jeg nok ville byttet om KrF og Sp, men prosentene er jo rimelig like på fire av partiene.

Og klart, jeg stemmer Høyre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 22:00   #112
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ap kom på topp i VG sin test, Venstre i TV2 sin. Aftenposten sin valgomat har jeg bare sett på, ikke tatt. Men den virker så langt best da (prøvde et par spørsmål), kommer nok til å se filmene og svare når det nærmer seg valgdagen.

For øvrig bare 45 dager og 11 timer til valglokalene åpner nå, i følge Aftenposten. Valgkampen har ikke vært så fremtredende enda synes jeg, så jeg har ikke tenkt på at det egentlig er veldig kort tid til valget.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 00:35   #113
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Aftenposttesten var veldig bra ja. Absolutt den beste, og mest nyaserte til nå.
Kanskje ikke helt tilfeldg at jeg her havnet på det partiet jeg alltid har stemt?

SV: 64%
AP: 59%
R: 59%
V: 57%
SP: 53%
KRF: 52%
H: 22%
FRP: 6%

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 17:50   #114
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg gjennomført NRK sin valgomat. Resultatet ble en del forskjellig fra de tidligere testene tror jeg (orker ikke sjekke nå), på den måten at det er et svært stor sprang mellom Ap og SV. Normalt bruker disse å ligge forholdsvis tett på toppen.

SV 87 %
Rødt 84 %
Ap 38 %
V 34 %
Sp 32 %
Krf 25 %
H 14 %
Frp 11 %

Gammel 14-08-09, 17:58   #115
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

VG:
SV 73.1%
AP 65.7%
SP 52.9%
V 52.2%
KRF 47.9%
H 31.6%
FRP 15.2%

Aftenposten:
SV 86 %
Rødt 77 %
Ap 73 %
V 65 %
Krf 53 %
Sp 49 %
H 15%
Frp 0 %

NRK:
SV 87 %
Rødt 84 %
Ap 38 %
V 34 %
Sp 32 %
Krf 25 %
H 14 %
Frp 11 %

Jeg måtte visst sjekke allikevel. Jeg tror vel Aftenposten sin valgomat foreløpig er den jeg fester størst lit til.

Gammel 14-08-09, 22:01   #116
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har prøvd VG, Aftenpostens valgomat og Dagbladets. Endte opp med 2x SV (selv om VGs strengt tatt ikke burde telle siden Rødt ikke er med) og 1x Rødt. I følge Aftenpostens valgomat, som er den beste siden man får bakgrunnsinfo for hvert spørsmål, er jeg like mye tilhenger av Rødt som KrF. Det må være abortspørsmålet.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 22:25   #117
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får samme svar på alle testene. Jeg skal stemme arbeiderpartiet.

Kanskje ikke så rart siden jeg er medlem av partiet. Jeg er for tiden ikke aktiv, men jeg leser jo det av materiellet jeg får tilsendt. I noen saker er jeg ikke like enig, men ikke nok til å få meg over til et annet parti.

Gammel 14-08-09, 22:43   #118
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

I testen i Aftenposten endte jeg opp som følger:
H 59 %
R 13 %
V 30 %
FRP 33%
KRF 18 %
AP 47%
SP 24 %
SV 21 %

Dette stemmer godt overens med slik jeg stemmer også.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 22:50   #119
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

mitt resultat

V 55.6%
KRF 52.6%
SP 51.3%
AP 48.8%
FRP 43.1%
H 41.9%
SV 38.8%

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.