|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Farsen i KongoLa oss seie at historia om landeveisrøvarar er sann. Dersom eg hadde vore i deiras sko kunne eg godt funne på å ta eit slikt bilde og til og med smile på det. Dette er sikkert ikkje det første drapet desse to har vore vitne til. Med eit slikt yrke som dei har utviklar ein etterkvart litt galgenhumor for å overleve mentalt. Det må ha vore ganske dramatisk å berre såvidt overleve eit angrep frå landeveisrøvarar, så litt galgenhumor mens ein vaskar blod kan ha vore ein måte å avreagrere på.
|
|
|
#3 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Farsen i KongoHva synes dere om at guttene nekter å uttale seg da? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Farsen i Kongo
Idiotisk. Er det en ting jeg har lært på CSI, så er det at de som er uskyldige ikke har noe å skjule, og like gjerne kan åpne munnen med en gang. De som holder munn har som regel noe å skjule.
|
|
|
#5 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Jeg hørte en eller annen Kongo-ekspert uttale seg om dette. Han mente at de fremstod som uhyre respektløse, siden de faktisk hadde fått en eksepsjonelt ordentlig og ordnet rettssak etter lokale forhold - og at de fornærmet alle ved ikke å se på dette som seriøst. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Farsen i KongoOm de er skyldige eller ikke, har jeg ingen formening om. Jeg har ellers ingen tro på at vi har med to søndagsskolegutter å gjøre. Likevel, uansett hva man har gjort eller ikke gjort, har alle krav på en rettferdig rettergang, og det virker ikke akkurat som om disse to karene får det.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Farsen i KongoHentet fra SIG-brosjyren på nett: |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Farsen i KongoSkulle de ha criminal record pluss cv eller gjelder den som cv? |
|
|
|
#13 |
|
villende
|
Sv: Farsen i Kongo:fniser av Esme, Ulvefar og Monsoon: At disse gutta ikke er hjernekremen, er det vel ingen tvil om. Og jeg ser det vel heller ikke som helt usannsynlig at de er gjerningsmennene, og sånn sett er det jo et tilfelle av "er du med på leken, får du smake steken". Samtidig så utvikler jo denne rettssaken seg omtrent i samme retningen som en middels dårlig amerikans slapstick og når jeg leser fremgangsmåten og påstandene til aktor sitter jeg til tider og rister på hodet mens jeg ikke vet om jeg burde grine eller le. Det er jo rett og slett tragisk at befolkningen i Kongo skal måtte lide under et rettsaparat som oppfører seg som en krysning mellom dramateater og komedie. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt muligheten til å se rettssaken på film for å se hvordan aktørene faktisk oppfører seg (og forsvarer er jo ikke det spøtt bedre, men han er vel påvirket av det rettssystemet han virker i). Ja, og så var det de erstatningskravene, da... Djises. 18,5 mill kroner for å ha mistet et ærlig fagforeningsmedlem. Jarra, det kaller jeg forsøk på å sko seg på andres ulykke. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Farsen i KongoJeg tror neppe Kongo hadde hatt mulighet til å gå til krig med Norge.
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Men mener du for alvor at om en stat er misfornøyd med hvordan en annen stat fører etterforskning og rettsak mot en av dennes statsborgere for en angivelig forbrytelse skjedd på den annen statens territorium så er det ok å gå til krig dersom man er rimelig sikker på å vinne? Det er sånn man gjør at verden blir et bedre sted?
|
|
|
#16 |
|
Absolut ateist
|
Krig? Jeg trodde vi diskuterte ulovlig uthenting av egne borgere. Klart at faren for krigshandlinger fra landet man entrer bør tas med i betraktning, men hvor stor er sjansen egentlig for at Kongo ville gått til krig mot Norge?
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Om man sender bevæpnede nordmenn inn i Kongo for å hente ut fanger der, så har man vel i alle henseende gått til en væpnet invasjon vel, altså man har i praksis gått til krig (uten at jeg er noen jurist). Det er grunnleggende i folkeretten at stater skal respektere andre staters suverenitet, Norge kan bare ikke gå utenom det altså.
|
|
|
#18 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ikke i utgangspunktet i alle fall...
Minn meg på å være glad for å ha blitt akademiker. Operasjon Hente ut Pompel & Pilt fra et Kongolesisk Fengsel ville antakelig fått kodenavnet HALO for "Helsikes Avanserte Logistikk-Operasjoner", og med sånn circa 99% sjanse for seriøst havari om ikke man hadde transportstøtte og lokalkunnskap fra f.eks. Fremmedlegionen.
|
|
|
|
#19 |
|
Ser lyst på livet
|
dersom man skal hente noen ulovlig ut av et land så kan det jo komme til skyting. Er det bedre å drepe noen andre for å hindre at noen som har blitt dømt i en rettssak skal risikere å bli drept? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Akkurat. En av grunnene til at det ikke er noen kjempeidé.
|
|
![]() |
|
|