Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-09, 13:36   #1
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Sånne klasser går seg til, jeg er akkurat i gang med en langt verre klasse på 8.trinn nå, og vi jobber hardt, men det begynner å gå seg til.

Jeg synes det er rart han ikke får inn mer hjelp fra ledelsen. Hos oss med den nokså kjipe klassen vi holder på med har vi fritt leide til rektor med en del elever som trenger å prates mye med. Problemet er at det ikke er mulig å få pratet skikkelig med elevene underveis, for du har 27 andre elever i tillegg til den eller de som slår seg vrange.

Du trenger noen som kan være der sammen med deg slik at du får ryddet opp i problemene når de oppstår. Jeg synes ledelsen er fraværende i forhold til å gi gode råd.

Gammel 13-09-09, 16:59   #2
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Enig med Pamina. Ingen umulighet å få en sånn klasse på rett kjøl, men det krever gjerne mer enn en person - i hvert fall når den ene personen er helt fersk og ikke får noen støtte ...

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 08:30   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser på en måte ikke hvilke "voldsomme" problemer hos barna som ble eksponert her jeg. Det vi så var jo rimelig uskyldige ting. Kanskje er jeg også preget av å være lærer, men at man er litt urolig, kan slite med å komme igang, sloss litt av og til er nå iallfall normalt i den aldersgruppen. At barna leser variabelt i 1. klasse er vel noe alle vet og at man der ikke kan lese er jo ikke "unormalt". At noen barn bør få forsterket norskopplæring er heller ikke noe å være flau over, og den gutten som ble eksponert ift det fremstod jo ellers i et veldig sympatisk lys, rolig og arbeidssom (og så er det selvfølgelig veldig trist at ikke de hadde lærere til å støtte ham. Men det er ingen bombe). Ift minstejenta synes jeg foreløpig konklusjon av typen "sliter antagelig litt med bruk av språk" heller ikke er noe som på noen måte er å eksponere henne i et negativt lys, man hørte jo på foreldrene at her blir det ikke snakket lange og avanserte samtaler på norsk hjemme, så høyst sannsynlig vil vel jenta få sving på sakene med litt ekstra hjelp, selv om det selvsagt er ønskelig at en førsteklassing er sterkere språklig sett, og at det er utfordrende for skolen med mange som trenger ekstra hjelp med norsken - men det er jo en del av skolehverdagen mange steder i landet.

Jeg synes liksom ikke at tingene som ble vist fram var noe voldsomt, sikker på at de kunne ha eksponert andre og mye "verre" diagnoser og problemer, og at de har tenkt bevisst ift dette.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 08:47   #4
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har altså ikke sett programmet, men er prinsipielt imot slik eksponering. Jeg har fått med meg mer enn èn trailer for programmet, hvor de viser barn som sloss og en lærer som kjefter. Ja, det er sikkert represenmtativt for "vanlige" barn og "vanlige" situasjoner i skolen, men det å være det barnet som "illustrerer" slike problemer kan umulig være særlig greit, selv om de ikke selv kan se omfanget av det nå.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 09:49   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg ser på en måte ikke hvilke "voldsomme" problemer hos barna som ble eksponert her jeg. Det vi så var jo rimelig uskyldige ting. Kanskje er jeg også preget av å være lærer, men at man er litt urolig, kan slite med å komme igang, sloss litt av og til er nå iallfall normalt i den aldersgruppen. At barna leser variabelt i 1. klasse er vel noe alle vet og at man der ikke kan lese er jo ikke "unormalt". At noen barn bør få forsterket norskopplæring er heller ikke noe å være flau over, og den gutten som ble eksponert ift det fremstod jo ellers i et veldig sympatisk lys, rolig og arbeidssom (og så er det selvfølgelig veldig trist at ikke de hadde lærere til å støtte ham. Men det er ingen bombe). Ift minstejenta synes jeg foreløpig konklusjon av typen "sliter antagelig litt med bruk av språk" heller ikke er noe som på noen måte er å eksponere henne i et negativt lys, man hørte jo på foreldrene at her blir det ikke snakket lange og avanserte samtaler på norsk hjemme, så høyst sannsynlig vil vel jenta få sving på sakene med litt ekstra hjelp, selv om det selvsagt er ønskelig at en førsteklassing er sterkere språklig sett, og at det er utfordrende for skolen med mange som trenger ekstra hjelp med norsken - men det er jo en del av skolehverdagen mange steder i landet.

Jeg synes liksom ikke at tingene som ble vist fram var noe voldsomt, sikker på at de kunne ha eksponert andre og mye "verre" diagnoser og problemer, og at de har tenkt bevisst ift dette.

Jeg håper at denne serien kanskje kan sette et nytt lys på lærere og skolen. Hvor avgjørende det er for barna å få den hjelpen de trenger. Hvor dramatisk det kan være at de ekstra midlene uteblir. Samt hvor mangefull deler av lærerutdanningen er. Jeg synes det var litt vondt å se på han som var nyutdanna brølelærer, men jeg skjønner godt frustrasjonen. Og jeg kjenner veldig igjen redselen foran en foreldresamtale (selv om jeg er førskolelærer). Foreldrekontakt er vel en mangelvare i lærerudanninga også tenker jeg?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 19:02   #6
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg så på i går og tenkte nok det lå en tråd her et sted.

Jeg fikk en bismak i munnen av hvordan så sensitiv (synes jeg) informasjon om enkeltelever blir brettet ut på TV. Den stakkars nyutdannede læreren burde kanskje også vært skånet for seg seg selv.

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg håper at denne serien kanskje kan sette et nytt lys på lærere og skolen. Hvor avgjørende det er for barna å få den hjelpen de trenger. Hvor dramatisk det kan være at de ekstra midlene uteblir. Samt hvor mangefull deler av lærerutdanningen er.

La oss håpe det, men det er trist at dette er virkemiddelet: å blottlegge forsvarsløse barn for hele landet.

Jeg hadde håpet at serien ville vise mer av en lærers hverdag med før- og etterarbeid, teamsamarbeid, og praktiske arbeidsdag.

Og hvis dette virkelig er som hverdagen på en typisk Oslo-skole. All ære til dere som holder ut! Jeg kjenner jeg er meget takknemlig for arbeidsplassen min.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 19:06   #7
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ved elever som viser så store kontaktproblemer og fysisk utagering blir det da ofte spekulert i hvordan hjemmeforholdene egentlig er. Selv om dette absolutt ikke trenger å ha en sammenheng, så er dette med på å utlevere forsvarsløse unger? Syns du ikke?

Dessuten synes jeg at "man er litt urolig, kan slite med å komme igang, sloss litt av og til" er et understatement av hva det var vi så. Og på min skole er slåssing ikke vanlig nei.

Gammel 27-08-09, 19:11   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Ved elever som viser så store kontaktproblemer og fysisk utagering blir det da ofte spekulert i hvordan hjemmeforholdene egentlig er. Selv om dette absolutt ikke trenger å ha en sammenheng, så er dette med på å utlevere forsvarsløse unger? Syns du ikke?

Jeg synes ikke det var snakk om voldsom fysisk utagering her (selv om det selvsagt var litt å jobbe med). Jeg lurte på ingen måte på hjemmeforholdene iallfall.

Angående kontaktproblemer og det som kom fram i programmet, konstaterte jeg at foreldrene snakket dårlig norsk. Hverken mer eller mindre. Samtalen med dem minnet om den jeg har med en haug av foreldrene til mine elever, de forstår lite av hva som blir sagt, iallfall mor, og vil ikke ha tolk. Et veldig vanlig problem i Osloskolen, og sikkert også andre steder.

Det er mulig jeg har blitt litt herdet, selv med begrenset antall år erfaring fra læreryrket, men jeg synes ingen ble stilt i et dårlig lys i programmet. Kunne man ikke vist fram såpass med utfordringer hos barna hadde det ikke blitt noe realistisk program.

Igjen, jeg er selvsagt klar over at ting som ble vist går utover taushetsplikten og forutsetter i mitt svar at NRK har sitt på tørre akkurat der ift foreldre og barn.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 19:29   #9
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg så litt av programmet og likte det ikke. Jeg liker dårlig realityserier.

Jeg lurer veldig på hvordan NRK har jobbet inn mot barna og foreldrene i forkant og etterkant av denne serien. Jeg synes ikke det at foreldre har signert og godkjent osv. automatisk gjør en slik eksponering OK. Jeg synes det blir temmelig klamt å titte på slikt TV og kommer ikke til å se neste.

Hadde det vært snakk om skoler jeg kjenner så vet jeg om mange foreldre som hadde vært over seg av begeistring over at barnet deres skulle bli "kjendiser" og som ikke hadde sett noen negativt i å få livet til barnet brettet ut på TV.
Jeg har også sett foreldre som har solgt sjela si til Se og Hør for å eksponere seg selv og ungene.

Jeg liker ikke sånt rett og slett og hadde blitt fly f. om NRK hadde laget program i klassen til sønnen. Jeg hadde ikke likt å være den ene eller en av de to mødrene som hadde sagt blankt nei, men jeg hadde gjort det.

Jeg er ikke redd for media sånn ellers, men jeg hadde virkelig ikke likt om barnet mitt hadde blitt eksponert i skolesituasjonen.

Der hadde Hattifnatten sagt det jeg ville si.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:39.