|
|||||||
| Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveldSånne klasser går seg til, jeg er akkurat i gang med en langt verre klasse på 8.trinn nå, og vi jobber hardt, men det begynner å gå seg til.
|
|
|
#2 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveldEnig med Pamina. Ingen umulighet å få en sånn klasse på rett kjøl, men det krever gjerne mer enn en person - i hvert fall når den ene personen er helt fersk og ikke får noen støtte ... |
|
|
|
|
|
#3 |
|
I mål
|
Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveldJeg ser på en måte ikke hvilke "voldsomme" problemer hos barna som ble eksponert her jeg. Det vi så var jo rimelig uskyldige ting. Kanskje er jeg også preget av å være lærer, men at man er litt urolig, kan slite med å komme igang, sloss litt av og til er nå iallfall normalt i den aldersgruppen. At barna leser variabelt i 1. klasse er vel noe alle vet og at man der ikke kan lese er jo ikke "unormalt". At noen barn bør få forsterket norskopplæring er heller ikke noe å være flau over, og den gutten som ble eksponert ift det fremstod jo ellers i et veldig sympatisk lys, rolig og arbeidssom (og så er det selvfølgelig veldig trist at ikke de hadde lærere til å støtte ham. Men det er ingen bombe). Ift minstejenta synes jeg foreløpig konklusjon av typen "sliter antagelig litt med bruk av språk" heller ikke er noe som på noen måte er å eksponere henne i et negativt lys, man hørte jo på foreldrene at her blir det ikke snakket lange og avanserte samtaler på norsk hjemme, så høyst sannsynlig vil vel jenta få sving på sakene med litt ekstra hjelp, selv om det selvsagt er ønskelig at en førsteklassing er sterkere språklig sett, og at det er utfordrende for skolen med mange som trenger ekstra hjelp med norsken - men det er jo en del av skolehverdagen mange steder i landet. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveldJeg har altså ikke sett programmet, men er prinsipielt imot slik eksponering. Jeg har fått med meg mer enn èn trailer for programmet, hvor de viser barn som sloss og en lærer som kjefter. Ja, det er sikkert represenmtativt for "vanlige" barn og "vanlige" situasjoner i skolen, men det å være det barnet som "illustrerer" slike problemer kan umulig være særlig greit, selv om de ikke selv kan se omfanget av det nå.
|
|
|
#5 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld
|
|
|
#6 |
|
guru advisor
|
Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveldJeg så på i går og tenkte nok det lå en tråd her et sted.
La oss håpe det, men det er trist at dette er virkemiddelet: å blottlegge forsvarsløse barn for hele landet. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
guru advisor
|
Ved elever som viser så store kontaktproblemer og fysisk utagering blir det da ofte spekulert i hvordan hjemmeforholdene egentlig er. Selv om dette absolutt ikke trenger å ha en sammenheng, så er dette med på å utlevere forsvarsløse unger? Syns du ikke? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
I mål
|
Jeg synes ikke det var snakk om voldsom fysisk utagering her (selv om det selvsagt var litt å jobbe med). Jeg lurte på ingen måte på hjemmeforholdene iallfall. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
guru advisor
|
Der hadde Hattifnatten sagt det jeg ville si. |
|