Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Guttungen og Jentungen"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-09, 01:52   #1
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jeg bruker guttungen og jentungen både skriftlig og muntlig.
Jeg er også fæl til å bruke kosenavn på ungene, til og med offentlig. Mest Ebba-mor og vennen min og gullet mitt og sånt, men det er kanskje ille nok det.

Gammel 09-11-09, 09:09   #2
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke ord jeg bruker. Vet ikke helt hvorfor, men det har ikke en positiv klang i mine øre. Ikke gubben heller.

Gammel 08-11-09, 22:33   #3
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Jentungen og guttungen er helt vanlig på min dialekt. Veikja og gluintn/striken likeså. Jeg legger ingenting negativt i noen av delene (eller jo, kanskje striken er litt negativt)

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 00:11   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg forresten på at fader'n presterte å kalle broren min for "guttungen" her om dagen. Det var i grunn en smule komisk, all den tid "guttungen" i dette tilfellet er 55 år.

Skal jeg virkelig dra opp eldste guttungen min, kaller jeg ham "lille pjuskelusken til mamma" og slikt noe - da får han småmark og spader så det holder.

Gammel 09-11-09, 01:37   #5
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ifølge min far, er det kun dyr som har ungar. Mennesker har barn. Har aldri forska noko vidare på den påstanden, så i kva grad det stemmer, anar eg ikkje... har dog fått det påpeikt nokre gongar!

Gammel 09-11-09, 11:02   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I følge enkelte er det bare dyr som eter. Mennesker spiser. Det blir kanskje noe av det samme. (En jeg kjenner sier at det stammer fra dansk og jeg har en mistanke om at kanskje det faren din sier om unger og barn også kan ha bakgrunn fra dansk.)

Betydning og nyanser i ord og begreper varierer veldig fra dialekt til dialekt.

Jepp. Det er ikke vanlig å si barna på Stavangerdialekt, med mindre man snakker litt "penslig". Jeg sier "ongane".

Gammel 09-11-09, 12:59   #7
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

"Mine menn" som kollektiv betegnelse for modell 1959, samt 1997 og 2003.

Ellers noen fine franske kjælenavn.

Guttunge /gubbe brukes her jer bor, men det er vel temmelig "brei". Og er en gubbe ikke helst over 50 og med skjeggstubber ?

Gammel 09-11-09, 09:29   #8
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Dere damer, liker dere å bli kalt kjerring? Her kaller mange mannfolk kona si for kjerringa.

Jeg synes det høres fælt ut rett og slett. Like fælt som gubben. Dere høres så gammelt ut.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 13:06   #9
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

...de kjære barna har mange navn....

13 åringen liker det særs godt når mamsen sier; duttebasset mitt!
...han liker det faktisk!

Gammel 10-11-09, 13:10   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gubben må gjerne kalle meg kjerring.

Jeg kaller forøvrig Mr. che med etternavn (det er veldig kort)

Gammel 09-11-09, 10:52   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kaller jo gutta boys for "gutlærvan", så jeg bør nok ikke uttale meg. Er det noen som anser det som fælt altså?

Gammel 09-11-09, 10:56   #12
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Mange her sier gubben, og det blir helt snålt for meg.

Her betyr snål kjekk/søt så da er det vel helt greit at jeg kaller mannen for gubben innimellom.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Av og til sier jeg drittunger og.

Jeg sier nok mer drittunger enn jentungen og guttungen, men alle betegnelsene blir brukt.

Gammel 09-11-09, 13:00   #13
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Drittunge brukes ikke her i huset, men grisunge brukes stadig vekk... (og det har ikke noe som helst med svineinfluensa å gjøre...)

Gammel 09-11-09, 13:36   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt snobbete å reagere på ordet unge.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 13:47   #15
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg sier verken guttungen eller jentungen, men mannen gjør det av og til når han nevner dem for andre som ikke kjenner dem "jeg har vært med jentungen til lege i dag så jeg kom litt sent på jobb" liksom.

Men jeg sier mye annet til dem, snuppelure på jenta og snuppen på gutten er vel det mest vanlige, i tillegg til "vennen min". Lillegutt (oj der var det enda et kallenavn) har i perioder også blitt kalt Skrikerten, men det var mest de første månedene av sitt liv. Det passer heldigvis ikke like godt lenger. Men dette er jo kjælenavn som brukes hjemme, og ville ikke blitt brukt til andre. Ute bruker jeg navnene deres, ettåringen, toåringen eller ungene hvis jeg skal omtale dem begge på en gang.

Gammel 09-11-09, 13:59   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg synes det er litt snobbete å reagere på ordet unge.

Vel, da er jeg snobb. Det er jo helt teit å snakke om de unge. Passer mye bedre å snakke om de barnete.

Gammel 09-11-09, 14:05   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minsten her i huset går under navnet gutekvalpen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 14:06   #18
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Mannen sier det om lillebror av og til. Men det er fordi vi bare har en av han.
Tror han sier "eldste" om storesøster av og til og "minste" om lillesøster. Det er bare begrep. Tenker ikke noe videre over det.

På vår dialekt sier vi forøvrig onga (led: unger) og ikke barn. Barn og barna er ikke vanlig å si nordpå.
Ordet kjerring brukes mye hjemme om jenter/damer generelt. Det kan være litt negativt, men ikke så veldig.
Ho va ei tøvkjerring, kan jeg godt si. Eller en tøvpeis - mannlig versjon. Peis og kjerring går igjen i mye.

Kjælenavn har jeg dog på dem, litt etter situasjonen. Snuppeline og snuppen og lille vennen og bærteline og pjuskeline og baldrian og et.c. et.c.
Masse rart.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 15:43   #19
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker jentungen/guttungen kun her inne og i settinger der jeg ikke vil oute navnene deres/ snakker med folk som ikke kjenner ungene mine.

Gubben brukes mye rundtomkring her, men det kunne ikke falle meg inn å bruke det om mannen min.

Gammel 10-11-09, 13:03   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vokste opp med neger.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.