|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Tenker du det samme om lærere og assistenter i skolen Trulte? For det finnes jo der og. Jeg har jobbet som assistent på skole, kan ikke sammenlignes med å jobbe som lærer. På samme måte som er det stor forskjell på hva en pedleder og en assistent gjør i det daglige i barnehagen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Peppy!
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Jammen, ped.leder og assistent henspeiler nettopp på arbeidsoppgavene. Det er en stillingsbenevnelse. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er naturlig å korrigere om noen spør om du har én type stilling, og man egentlig har en annen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvordan kan foreldrene i barnehagen vite hva vi har i lønn, og slik kalkulere seg frem til hvilket ansvarsområde den enkelte har? Lønnen alene avspeiler heller ikke ansvarsområde. Jeg har en fagarbeider med tilleggsansvar på min avdeling, dette avspeiler seg for henne i form av den lønnen hun får. Som faktisk er like høy som min som ped.leder. Også fordi jeg er relativt nyutdannet, og hun har jobbet hele sitt voksne liv i barnehagen. Og hun er nå nærmere 60 år. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Dig for victory!
|
Ikke blant alle nei, men jeg synes jo det burde være det - og det er også en av grunnene til at jeg bruker begrepet.
Det indikerer ikke egentlig at man jobber med ungdom, men siden man kun har undervisningskompetanse fra femte klasse og oppover ligger det litt implisitt. I alle fall om man er kjent med begrepet, og det opplever jeg at de langt fleste er.
Det er faktisk begge deler. Jeg er utdannet lektor, ikke lærer, og har fulgt lektorprogrammet ved UiO. Lektor med tilleggsutdanning er stillingstittelen min. Som nevnt tidligere synes jeg det er viktig å synliggjøre også utenfor skoleverket at det er forskjell på lærere, og det er derfor jeg bruker lektor-begrepet, men det gjør meg overhode ingenting om noen referer til meg som lærer. Det er jo bare en samlebetegnelse på pedagogisk personale i skoleverket. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Erfaren nok
|
Jeg vil påstå at en tittel som pedagogisk leder sier ganske mye. Og hele poenget er jo at det ER ganske stor forskjell på ansvar og oppgaver når man er assistent og pedagogisk leder i barnehagen. Kanskje ikke sånn at foreldrene ser det tydelig når man svipper innom og henter/leverer barn, men det er definitivt tilfelle. Klart at helheten er viktig, og klart det er viktig at foreldrene føler de kan gi en beskjed til alle ansatte. Men uansett så er det mange som foretrekker å prate med pedagogen når det gjelder ting som angår barna deres.
|
|
|
#7 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc."Barnehagetante" blir for meg like kleint som "sykesøster". Det hadde ikke falt meg inn å kalle en sykepleier for "søster".
|
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg ser heller ikke noe spesielt behov for en enkel samlebetegnelse for "folk som jobber i barnehage". Det har man jo ikke på de fleste andre arbeidsplasser heller.
|
|
|
#9 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Gajamor: Jeg presenterer meg heller aldri som lektor med tilleggsutdannelse, selv om det for å være pinlig nøyaktig er det jeg er, men om noen spør hva yrket mitt er sier jeg alltid lektor og ikke lærer. Det er da mye mer presist, og så skjønner folk raskere at førsteklassingene jeg snakker om er 16 og ikke 6. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
saftig
|
Helt enig.
Komisk? Really? Det går veldig godt an å bli fornærmet eller såret over kommentarer som i utgangspunktet ikke var vondt ment, men som skyldes ren dumskap.
Like naturlig som det er å si neger? For de mener jo ikke noe vondt med det heller, antageligvis.
Vet du hva? Jeg skjønner veldig godt at noen kan føle seg støtt over å bli omtalt som assistent når de faktisk har en bachelorgrad. Dette handler om yrkesstolthet, Trulte. Og hva gjelder dine assistentvenner - dette høres ut som mindreverdighetkomplekser fra deres side.
|
|
|
#11 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Tittelen pedagogisk leder viser hva man jobber som og ikke hva man er utdannet som. Mange er utdannet førskolelærere ja, men ikke alle jobber som førskolelærere. Feks kjenner jeg mange som er utdannet førskolelærere som jobber som lærere i grunnskolen. De er lærere for barn fra 1-4 klasse, og ikke førskolelærere for barn fra 1-4 klasse. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Er dette allmennkunnskap, altså?
|
|
|
#13 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg var ikke klar over at førskolelærer var "svartelistet" som betegnelse, men jeg forstår godt at de ikke vil kalles for "tante/onkel" - At de blir hissige av den grunn er noe annet.
|
|
|
#14 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg visste heller ikke at førskolelærer var svartelistet, og jeg er førskolelærer.
|
|
|
#15 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Førskolelærer er vel ikke svartelistet som tittel? Jeg er ped. leder og bruker det, men på alle andre avdelingene på jobben er det også en førskolelærer. Jeg har hatt 2 stk innom som vikar og, men de var ikke mye brukanes. Men det er stor forskjell i arbeidsoppgavene til en førskolelærer og en ped.leder. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
![]() ![]() |
Førskolelærer er absolutt ikke svartelistet. Det er jo det vi er utdannet som. Det, iallefall jeg, mener er at man i riktig sammenheng må kunne bruke tittelen ped.leder uten at folk tror vi skal vise oss eller noe.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Strukturen i barnehagene har jo endret seg litt de siste åra de også. Mange av assistentene som jobber i barnehage har jo faktisk jobbet der i mange år. Og ikke alle takler forandringene like bra. Før var det mer flat struktur med diffuse arbeidsoppgaver. Nå er det nok mer hierarkisk struktur, og mye av det fordi det har endret seg på "toppen". Nå har styrer/enhetsleder som regel det totale ansvar, både for økonomi, drift, personal - og gjør alle arbeidsoppgaver innenfor dette. Tidligere satt det folk på en adm.avdeling i kommunen og gjorde mange av disse praktiske oppgavene. Det er det slutt på. Og ut i fra dette har strukturen blitt mer tydelig nedover også, og det faller mer ansvar på de som er ledere på avdeling.
|
|
|
#19 |
|
Peppy!
|
Ja, det er akkurat det jeg sitter igjen med følelsen av her nå. Jantelov. Hvis du spør Grete om hun er ped.leder i barnehagen, mens hun egentlig er assistent - er det da også latterlig om hun presiserer at hun er assistent? Altså at hun bør bare jatte med og si ja? Eller går det kun andre veien, man skal kun samtykke i feil tittel dersom det går nedover i hierarkiet? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
saftig
|
Det står for pedagogisk leder, og da er det vel innlysende hva som er ansvarsområdet?
Ja, det er omtrent det jeg sitter igjen med av inntrykk.
|
![]() |
|
|