Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvit saus fra pose?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-07, 20:31   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg trodde jeg var en av dem som brukte mye pose- og ferdigmat, men innser nå at jeg faktisk lager mye mat fra bunnen av uten å tenke over at det er det jeg gjør (jeg har alltid trodd at når noen sier de lager lasagne fra bunnen av så lager de platene selv )

Det er folk som gjør det, ja. Jeg hadde en festlig diskusjon med noen som (i likhet med meg) laget nesten all mat fra bunnen. Etterhvert som samtalen gikk så skjønnte jeg at hun faktisk laget all pasta selv, brød og baguetter bakte hun selv, osv. Hun kunne ikke skjønne at jeg mente at en pastarett tok så lite tid å lage. Da følte jeg meg som en ferdigmatqueen.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 20:55   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Pleier folk flest å kjøpe ferdige kjøttkaker?

Jeg innrømmer forresten at jeg blir småsjokkert av at man kjøper ferdig (?) lasagne og at det å lage den selv liksom er noe flott (for enkelte).

Jeg trodde jeg var en av dem som brukte mye pose- og ferdigmat, men innser nå at jeg faktisk lager mye mat fra bunnen av uten å tenke over at det er det jeg gjør (jeg har alltid trodd at når noen sier de lager lasagne fra bunnen av så lager de platene selv )

Jada, ferdige kjøttkaker, kyllingboller, karbonader har vi i fryseren.
Jeg trodde også at det å lage fra bunnen av var f.eks å lage platene til lasagne selv og det å lage pastaen selv. Jeg føler liksom ikke at jeg har lagd så veldig fra bunn av når jeg steker kjøttdeig og grønnsaker, har litt egenkomponert blanding av sweet chilisaus eller mangochutney pluss krydder oppi og kokt pasta.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 21:58   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

DET er det i hvert fall ikke tvil om er lettere enn å lage dem selv.

Jeg syns ferdigkjøpte er veldig kjedelige på smak, men ellers er det vel ikke noe galt med det? Svigermor kjøper noen knallgode fra slakteren. De smaker bedre enn mammas hjemmelagede.

Gammel 08-02-07, 08:40   #4
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg innrømmer forresten at jeg blir småsjokkert av at man kjøper ferdig (?) lasagne og at det å lage den selv liksom er noe flott (for enkelte).

Jeg tror veldig mange kjøper ferdige kjøttkaker, karbonader, kjøttboller, fiskekaker, osv. ja. Vi gjør litt begge deler når det gjelder kjøttkaker og karbonader. Men poenget er at nesten UANSETT hva du skal lage så må du ha x antall små ingredienser, og det betyr "skapet fullt".

Nå tok jeg egentlig bare kjøttkaker som et eksempel, for det var det første som falt meg inn. Men jeg må jo si at når jeg er ute og handler (og jeg er altså en av dem som liker å bruke god tid og se meg godt rundt i butikken) så ser jeg både at det FINNES ferdigprodukter, og at folk KJØPER dem. Ta for eksempel surkål, gryteretter, lasagne, fiskeboller, osv. Jeg TROR ikke det er mange som står og lager fiskeboller og surkål fra bunnen av.

Nå kommer sikkert mange til å bli sjokkerte igjen, da, men vi bruker ofte pizzafyll fra pose også. Eller noen ganger på glass.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:25   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men for å være alvorlig (noe jeg ikke helt var i sted, nei) så er det ikke BARE et spørsmål om tid. Det er også en "terskel" å komme over før man kan lage gryteretter, sauser, lasagne osv fra bunnen. Og terskelen er nært knyttet til råvareutvalget man har i skapet.

Men hvit saus?
Det er jo snakk om hvetemel, margarin og melk! Har ikke folk det?

Gammel 08-02-07, 10:52   #6
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men hvit saus?

Det kan jo ikke jeg vite, selvsagt, men jeg mener fortsatt at det for mange er en terskel å lage ting de ikke har lagd før. Det kan gå på ingredienser, eller det kan gå på at man ikke har gjort det før. Jeg er ikke sikker på at alle alltid har hvetemel, margarin og melk i huset. (Og for at min fiskebollesaus skal bli god må jeg også ha fiskekraft, buljong og karri - og nei, jeg tror ikke at alle har det i skapet sitt alltid).

Gammel 08-02-07, 12:53   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men hvit saus?

Margarin?

Gammel 07-02-07, 16:13   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men mesteparten av slike råvarer er ting som holder seg i årevis, feks. hermetikk, krydder osv. Jeg har ALLTID et basislager av slike ting i huset. Jeg syns det er verdt å ha basisvarer i huset til enhver tid med tanke på at man slipper alt drittet som er i disse posene, iallefall om man lager slikt ofte.

Gammel 07-02-07, 18:42   #9
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men mesteparten av slike råvarer er ting som holder seg i årevis, feks. hermetikk, krydder osv. Jeg har ALLTID et basislager av slike ting i huset. Jeg syns det er verdt å ha basisvarer i huset til enhver tid med tanke på at man slipper alt drittet som er i disse posene, iallefall om man lager slikt ofte.

Men du må ha det. Jeg har SJELDEN noe lager av ting jeg ikke bruker. Men så er jeg ikke livredd for Toro-poser heller da.

Gammel 07-02-07, 18:53   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men du må ha det. Jeg har SJELDEN noe lager av ting jeg ikke bruker. Men så er jeg ikke livredd for Toro-poser heller da.

Nei men det er jo ingen unnskyldning egentlig, for om du alltid har slikt i hus så KAN du jo lage maten fra bunnen av, og slike ting holder seg som regel leeeenge uansett.

Gammel 07-02-07, 20:29   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, lasagne fra eske smaker jo høgg. Jeg må innrømme at jeg har brukt disse krydderposene fra Santa Maria endel ganger, men det er jo krydder da. Den lasagnen er knallgod, samme med burgerne (skikkelig grillsmak) og chilien.

Gammel 07-02-07, 21:02   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kjapp, lettvint hverdagsmiddag med hjemmelagede pastaplater? Tru'ke det er så mange som lager det, nei.

Jeg syns forøvrig det er milevis forskjell på å lage toropose med hvit saus, og å koke ferdiglaget pasta.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 21:34   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

En kjapp, lettvint hverdagsmiddag med hjemmelagede pastaplater? Tru'ke det er så mange som lager det, nei.
.

Ifølge Jamie (for eksempel) tar det ikke så utrolig lang tid å lage pastaen selv heller. Men akkurat DET er en terskel for meg, det er ikke noe jeg gjør en vanlig hverdag etter jobb. Men det er jo ganske enkelt. Deigen er kjapp å lage, og så er det i grunnen bare å ha den gjennom maskinen. Koketiden er veldig kort på fersk pasta også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 22:04   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Ifølge Jamie (for eksempel) tar det ikke så utrolig lang tid å lage pastaen selv heller. Men akkurat DET er en terskel for meg, det er ikke noe jeg gjør en vanlig hverdag etter jobb. Men det er jo ganske enkelt. Deigen er kjapp å lage, og så er det i grunnen bare å ha den gjennom maskinen. Koketiden er veldig kort på fersk pasta også.

Utfordringen er at den må hvile en stund. Men den kan kanskje lages kvelden før? Hm. Egentlig er lasagne den perfekte "lage ferdig mye og ha i fryseren"-middag. :Note-to-self:

Gammel 07-02-07, 22:30   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget en del pasta fra bunnen av for noen år siden (men gikk lei etter hvert og har ikke laget det på flere år), og det er temmelig tidkrevende saker, synes jeg. Der snakker man virkelige tidsbesparelser altså. Ikke sånn 20 minutter i stedet for 30 minutter, men 10 minutter i stedet for en time/halvannen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 08:55   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg syns bare det er så veeeldig tynt å si at det er stress med skikkelig mat fordi man trenger ditt og datt. Det er vel det minste problemet?

Gammel 08-02-07, 09:01   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns bare det er så veeeldig tynt å si at det er stress med skikkelig mat fordi man trenger ditt og datt. Det er vel det minste problemet?

Ja, virkelig. Man kjøper det man trenger og oppbevarer det i skapet til man trenger det neste gang. Med god planlegging av ukesmenyer og ukeshandling så blir det minimalt med kasting av mat. Om det går en krydderpose eller et glass med sennep i søpla en gang i året eller to, så kan jeg leve med det. Det er iallefall ikke det som stopper meg fra å lage skikkelig middag.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 09:16   #18
bina
Ustabil

Standard

Nei, nei, nei. Du misforstår. Jeg sier ikke at det er "stress". Men jeg sier at det er en TERSKEL. Terskelen er det å skaffe alle ingrediensene, og sørge for å vedlikeholde utvalget i sine egne skap og skuffer, slik at man alltid HAR timian.

For meg er det sånn at jeg lager en del av de tingene jeg "alltid" har lagd, for der er jeg over terskelen. Så jeg kan lage kjøttkaker og hvit saus. Men når jeg kommer til terskelen for hjemmelagd pasta gjør jeg et valg. Jeg orker ikke å gå over terskelen og legge ned innsatsen som gjør at jeg kan lage pasta og surkål hjemme. Det blir et ork. Uff, hvorfor kjøpe 400 ingredienser når jeg kan greie meg med en Toro-pose? (og særlig når jeg personlig syns det er like godt?)

Men jeg baker brød, for det har jeg "alltid" gjort, og jeg syns det smaker bedre enn å kjøpe hos bakeren eller i butikken.

Se for deg noe som DU syns er vanskelig (vet ikke hvor dine terskler er da, men...), og tenk deg at du skal overstige den terskelen. Det meste kan læres. Det gjelder alt fra datamaskiner og biler til oppussing og hagestell. Det er ikke noe PROBLEM å lære seg å dyrke rododendron (det burde nok vært en H inni der et sted), men kanskje du ikke prioriterer det. Kanskje du tenker at uff, jeg orker ikke begynne med det, jeg holder meg til sånn som jeg har det.

Og det er klart at det samme gjelder for matlaging, og en hel del andre ting. Du møter en terskel og må bestemme deg for om du skal forsere den eller ikke. Det er mange valg i livet, og man må prioritere hva man selv føler er viktig. For meg er kanskje ikke hjemmelagd pasta viktig nok, men hjemmebakte brød er det. See?

Har ikke noe med "stress" å gjøre.

Gammel 08-02-07, 09:55   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes heller ikke det er noe problem å ha "x antall ingredienser" i huset. I går laget jeg Bali-kyllinggryte fra scratch, det tok meg faktisk ikke langer tid enn å lage en Toropose og jeg trengte vel kanskje ti ulike ingredienser totalt, og alt var ting jeg likevel har i huset.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:06   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

bina, når du skriver hjemmelagd pasta, mener du å lage selve pastaen?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.