Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hverdagsmat i 1980 og 2010

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-10, 20:47   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Jojo, jeg kan være enig i det egentlig ... Vi har det jo sånn på søndagene, da er det tradisjonsmat med dessert. Så egentlig er vi jo der vi også, på en måte. Men jeg kan like gjerne ha pizza eller lasagne på en tirsdag, mens noen mener det kun er "helgemat". Vi har ikke sånne "regler", egentlig.

Gammel 07-06-10, 21:55   #2
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ah... jeg har jo helt glemt at jeg er komt til fp!
Med "flink" mente jeg da at dem før var bedre til å skille hverdager og helligdager ang hva man serverte til måltidene. Da "feiret" man gjerne helgen mer med god mat! Nå lager mange liksågodt biff eller lign på en tirsdag som på en lørdagskveld....(ikke alle nei, men noen) Og nå sier jeg ikke at man ikke sette pris på helgen/hellidager nå sånn som før, bare at man før lot maten få en større rolle i det hele..... Maten var mer med på å skape rammen og stemmingen rundt helgekosen, -og det vart mer spesielt siden man da gjerne spiste noe man ellers i uken ikke brukte å ha..."You see?"

Sist redigert av ItsOnlyMe : 07-06-10 kl 22:04.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 15:47   #3
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker vi smeltet smør og hadde i mengder av melis og kakao.... Yækk...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 16:05   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns opptil flere av "yæk"-tingene her er godt fortsatt. :eter glasur:

Gammel 08-06-10, 21:05   #5
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Nå kom jeg på favoritt lørdagsgodtet til meg og ei venninne i perioder.

Gelepulver!

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 10:19   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1980, ja.

Ja, matvrak som jeg er, husker jeg godt hva vi spiste.

Vi spiste kneipp, kneipp og atter kneipp. Noen ganger helkornbrød, men stefaren min syntes det var noe stort tull, så det var litt luksus å ha det i hus. Ved spesielt fine anledninger hadde vi finbrød, det som ellers i landet kalles husholdningsbrød.

Til pålegg hadde vi hvitost, brunost, makrell i tomat, leverpostei med gutt på, syltetøy, peanøttsmør og servelat. Noen ganger hadde vi hapå og sjokade. Vi brukte også mye frukt som pålegg. Både banan, epleskiver med ripsgelé og tynne appelsinskiver.

Ellers så spiste vi mye melkesuppe (kokt melk med makaroni, kanel og sukker), nypesuppe, stekt egg og ostesmørbrød.

Til middag hadde vi aldri halvfabrikata, men mye kokt torsk, fiskegrateng, kjøttpudding, hvalbiff, blodpudding, stekt sei, stekt kylling, pannekaker med flesk og sukker og ALLTID risengrynsgrøt med grøtpinn på lørdagene. Vi var ekstremt tidlig ute med å a lørdagspizza. Det startet mamma med allerede på slutten av 70-tallet.

På søndagene var det kjøttpudding, steik, kjøttkaker eller lignende søndagsmat.

Stefaren min tålte ikke krydder, påsto han, så utenom salt og pepper, ble det bare brukt gastromat i maten. Jeg var for øvrig 18 år før jeg smakte mais.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 10:23   #7
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blodklubb og blodpannekaker. Fy filler'n så glad jeg er for at jeg aldri trenger å spise det igjen.

Gammel 09-06-10, 11:29   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Divine: Grøtpinn?

Ellers hadde vi det mye likt, ser jeg. Bortsett fra at vi hadde "grovbrød", da. Jeg ergret meg i mange år over at jeg ikke fant like godt grovbrød som det hjemme, alt smakte jo så - ja, GROVT, liksom! Så skjønte jeg at det egentlig knapt var grovt i hele tatt, det brødet hjemme, det var bare mørkfarget av mørk sirup. Ikke rart jeg er søtmoms: Vokst opp på sirupsfarget "loff" med syltetøy på.

Gammel 09-06-10, 11:43   #9
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grøtpinn, ja. Det hadde vi også. Noe salt etter grøten, middagsrester på flatbrød eller spekemat.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 11:49   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Grøtpinn, ja. Det hadde vi også. Noe salt etter grøten, middagsrester på flatbrød eller spekemat.

Jepp. Vi hadde enten stekte pølser og poteter eller morrpølse med poteter, flatbrød og rømme.

Gammel 09-06-10, 12:18   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

På lørdagene hadde vi enten grøt eller suppe. Posesuppe, med rundstykker til. Sånne frosne, fine. Det var veldig deilig å slippe potetmiddag i hvert fall EN dag i uka.

Gammel 10-06-10, 12:17   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke mye sukker i min barndom heller.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 12:24   #13
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var lite brus, gotteri og saft. Vi spiste yoghurt før den kom med frukt og sukker.

Men det var ofte sjokoladepålegg, honning og syltetøy, det var dessert hver dag, og alltid kneippbrød. Og etter middag var det kaffe, det var alltid en kake eller søt kjeks til kaffen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 10-06-10, 12:28   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det var lite brus, gotteri og saft. Vi spiste yoghurt før den kom med frukt og sukker.

Men det var ofte sjokoladepålegg, honning og syltetøy, det var dessert hver dag, og alltid kneippbrød. Og etter middag var det kaffe, det var alltid en kake eller søt kjeks til kaffen.

Dessert hver dag? Var det vanlig før i tiden det?

Vi har dessert på onsdager for da har vi fisk til middag, så jeg føler meg vill&gal&usunn på grunn av det.

Jeg føler for en poll.

Gammel 10-06-10, 12:29   #15
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Blant vennene mine var det vanlig. Jeg husker at en lærer en gang foreslo "kutte ut dessert på søndag" som et tiltak (spare? slanke? - husker ikke), og alle i klassen reagerte med "men hva med de andre dagene"?

Gammel 10-06-10, 18:49   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jepp, veldig vanlig. Mamma vokste opp med det, hun sier det var noe "alle" hadde på femti- og sekstitallet og tidligere. Men det er jo ikke snakk om sjokoladefondant og karamellpudding da, men frukt, diverse fruktgrøter og melkedesserter osv. Mormor serverte mye appelsinfromasj.

Gammel 10-06-10, 19:03   #17
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jepp, veldig vanlig. Mamma vokste opp med det, hun sier det var noe "alle" hadde på femti- og sekstitallet og tidligere. Men det er jo ikke snakk om sjokoladefondant og karamellpudding da, men frukt, diverse fruktgrøter og melkedesserter osv. Mormor serverte mye appelsinfromasj.

Vi hadde mye fruktsuppe. Fra pose.

Gammel 10-06-10, 12:29   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var veldig forskjell. Vi hadde lite sukker i kosten, selv om saften og syltetøyet som ble laget var søtt og det ikke ble spart på noe i kaker og sånn. Men vi fikk nesten aldri saft, syltetøy var sjelden kost og kaker var i helgen. Vi fikk aldri honnikorn eller andre gøyale frokostblandinger. Det var havregryn med eplebiter, rosiner og hasselnøtter og melk. Eller vassgraut med melk og brunost. Eller müsli av Heliostypen.

Vi fikk aldri o'boy, kneipp, hapå, sunda, sjokade eller nugatti. Det var bare hvis vi var på besøk hos mormor i Oslo. Da fikk vi alt som var gøy.

Vi fikk supergrovt brød, laget av grov rug, grov hvete, havregryn og fin hvete, honning, salt og gjær + vann og/eller surmelk. Det brødet er veldig godt og sunt, men akk så kjipt jeg syntes det var å ha i matboksen noen ganger, når andre dro frem tykke skiver med kjøpeloff med nugatti på. Jeg hadde ofte epleskiver eller gulrotskiver på maten, husker jeg.

Og så hadde vi økologisk melk fra fjøset. Iskald, helt fersk og tappet i bunnen av tanken, så den var som ekstralett i konsistensen.

Gammel 10-06-10, 12:31   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg hadde ofte epleskiver eller gulrotskiver på maten, husker jeg.

Når vi skulle skeie ut i helgene fikk vi en brødskive, med smør, tynn epleskive med en liten dert hjemmelaget eplegele i midten der kjerna hadde vært.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 12:32   #20
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Når vi skulle skeie ut i helgene fikk vi en brødskive, med smør, tynn epleskive med en liten dert hjemmelaget eplegele i midten der kjerna hadde vært.

Å, så det var ikke noe mamma hadde funnet på, altså? Jeg spiste ofte det samme, bare med ripsgelé. Men hos oss var det hverdagsmat. Oppå kneippskiva.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:23.