Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-21, 16:04   #121
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg må si jeg synes det er litt merkelig å fremheve dette om seg selv og sin yrkesgruppe samtidig som du fremstiller det som om foreldre melder på barna sine uten å bruke plassen uten omtanke for de ansatte som kunne tatt ut ferie/avspasering. Hva med ha litt tiltro til at det ligger en grunn bak når foreldre gjør det, feks. for tidlig påmeldingsfrist, endringer i hvem som har mulighet til å være hjemme osv?

I år har vi vært de foreldrene. Datteren vår var påmeldt alle dagene i romjula, hun ble det også lenge etter fristen, da ped. leder spurte om vi trengte det etter at jeg ble syk. Da svarte vi ja, slik at mannen min skulle ha mulighet til å besøke meg på sykehuset mens datteren vår var i barnehagen og de kunne ha normale ettermiddager sammen etterpå. Men så havnet jo jeg i karantene og mannen kunne ikke besøke meg, og da mente vi datteren vår hadde det bedre hjemme med pappa enn i barnehagen. Barnehagen vår har på ingen måte uttrykket noe annet enn stor forståelse for det, men vi har likevel kjent litt på det, at vi nå er de foreldrene som har misbrukt ordningen med åpen barnehage i romjulen. Nå er vår situasjon langt mer ekstrem enn de flestes, heldigvis, men jeg tror likevel at foreldre flest ikke bare gir faen og jeg synes det er kjipt å lese barnehageansatte som ser ut til å tro det.

Jeg tror det ofte er sånn, at det stikker mest i de som har gode grunner. Når halvparten av påmeldte unger ikke kommer i barnehagen, så tror jeg ikke det er like gode grunner for alle foreldrene. Jeg tror det er mye sløvskap ute og går, og manglende forståelse.

Og, jeg har gjort det selv også, dessverre. Da jeg var ung, knirk, så tenkte jeg det var fint for ungene å gå i barnehagen noen dager i romjula for å leke med andre, og så tok vi det litt sånn som det ble. Det vet jeg at jeg har gjort flere ganger. Sett i retrospekt, så ville jeg gjort det annerledes. Vi har hatt jobber som har gjort at minst en av oss vanligvis har hatt fri i romjula.

Nå er det jo kommunisert relativt tydelig i år, hvorfor man ikke bør melde barna på "i tilfelle", men jeg kan ikke huske at jeg hadde den innsikten da mine to eldste var små. Godt mulig det var fordi jeg hadde huet langt inni min egen navle.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 16:06   #122
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.175
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.


Tror det er lettere for personer som kjenner til barnehagen fra innsiden å forstå problematikken man står ovenfor.

Jeg kjenner så mange som ønsker seg vekk fra barnehagen nå, inkl. meg selv, man tar ikke vare på de ansattes helse, hverken under pandemi eller til vanlig.

Altså; dette er jo ikke unikt. Jeg har selv byttet jobb som direkte følge av mistrivsel pga pandemidrift.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 16:19   #123
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og hadde barnehagen vært litt mer fleksibel når folk har trodd det gikk greit å ta ut barna, men så skar det seg og man trenger pass allikevel, så ville nok mange flere ikke meldt segpå for sikkerhets skyld. Det går begge veier det der. Etter å ha blitt møtt med en steil holdning den gangen du trengte hjelp, gir du faktisk litt beng.

Jeg har aldri opplevd at vi sier nei , om vi har nok ansatte til å ta i mot flere, men vi kan selvsagt ikke si ja om vi er for få voksne i forhold til barn. Kommunikasjon er uansett nøkkelen tenker jeg og man bør kunne klare å si fra om at barnet ikke kommer likevel, det fjør det lettere å planlegge dagene også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 16:19   #124
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Jeg tror Trixie mener at de sårbare barna blir glemt til vanlig, vi som arbeider i barnehage ønsker virkelig å fange opp og ivareta de sårbare barna, men vår bemanningssituasjon tilsier at dette er noe særdeles vanskelig å få til.

Eller, barnehagen fanger nok opp mange, men det er kontinuiteten i oppfølgingen som blir vanskelig.

Det er provoserende at man er 2 år med pandemi nå skal sette bhg./skoleansatte i «husarrest», og ja, jeg vet at man slipper denne fritidskarantenen dersom man er trippelvaksinert, men per nå er 80% av denne gruppen ikke trippelvaksinert.

Enig.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 16:29   #125
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.739
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Altså; dette er jo ikke unikt. Jeg har selv byttet jobb som direkte følge av mistrivsel pga pandemidrift.

Nei, det tror jeg ikke det er heller.

Men, for min del startet tanken på en annen jobb en god stund før pandemien.
Jeg har jo aldri tid til å gjøre jobben jeg faktisk skal, men det ble nok forsterket av pandemien.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 16:31   #126
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.581
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...t-for-oss-alle

Synes dette beskriver bra det som flere her inne forsøker å få frem.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 16:48   #127
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...t-for-oss-alle

Synes dette beskriver bra det som flere her inne forsøker å få frem.

Oi! Jeg må jo si at det der var mye forskjellig, og mye som heller ikke er diskutert i tråden her.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 16:52   #128
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.889
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Pøblis: jeg synes det er veldig ugreit å tillegge meg holdninger jeg overhodet ikke har. Jeg ugleser overhodet ikke foreldre som sender barna i barnehagen. Vi ber om at foreldre ser om de har bevov. Vel resultatet hos oss idag er at vi kunne vært halvparten av antall ansatte vi er.

Vi ber bare om å få til en bemanning etter faktisk behov. Det handler ikke om å uglese noen som helst.

Og det er kjempedumt, fordi ansatte da må ta ut ferie og avspasering når det er flere barn tilstede.

Jeg leste deg sånn. Jeg syntes innlegget ditt var preget av mistro til foreldrenes faksitks behov, og jeg reagerte veldig på at du skrev "sårbare". For meg betyr anførselstegnene at du er sarkastisk og mener at disse barna ikke er sårbare på ordentlig. Skriftlig kommunikasjon er ikke alltid så lett. Beklager at jeg feiltolket deg. det var sikkert farget av mye av det jeg har lest i sosiale medier de siste ukene.

Jeg har full forståelse for fortvilelse over dårlig bemanning, men jeg mener at det må tas på politisk nivå og ikke bli til at man mistror foreldre som melder at de har behov for å bruke barnehagen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 17:29   #129
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Pøblis: bommet med anførselstegnene. Sårbare barn vet jeg alt om, både privat og siden jeg har spes Ped utdanning.

Tror mange bare er dønn utslitte. Vi har allerede oppsigelse av ansatt hos oss, og flere kommer. Kommunen søkte etter 6 pedagoger idag, som er veldig mye i min lille kommune.

Tror vi i bhg kjenner foreldrene våre ganske så godt. Vi har dialog med alle om behov og åpner gjerne dørene.
Men nå har jeg sagt nok tror jeg. Skal bruke helgen på å søke jobber, i likhet med mange andre dessverre.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 17:31   #130
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Ang politisk nivå: vi når ikke frem der heller. Folk tror vi er bemannet etter norm hele dagen, men det er jo bare 2-3-4 timwr pr dag vi er det når vi trekker ifra lunsj, vakter, ubunden tid, møter osv. Mange er ikke en gang klar over det. Opplever at vi i liten grad blir hørt, og ja, jeg har nå begynt å engasjere meg politisk.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 17:51   #131
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.581
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Pøblis: bommet med anførselstegnene. Sårbare barn vet jeg alt om, både privat og siden jeg har spes Ped utdanning.

Tror mange bare er dønn utslitte. Vi har allerede oppsigelse av ansatt hos oss, og flere kommer. Kommunen søkte etter 6 pedagoger idag, som er veldig mye i min lille kommune.

Tror vi i bhg kjenner foreldrene våre ganske så godt. Vi har dialog med alle om behov og åpner gjerne dørene.
Men nå har jeg sagt nok tror jeg. Skal bruke helgen på å søke jobber, i likhet med mange andre dessverre.

Hva slags jobber søker dere dere til? Jeg er rett og slett bare nysgjerrig nå.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 17:52   #132
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.882
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Dette ser jeg mange skriver, men jeg tror jeg er uenig. Vi kan alle være enige om at MANGE sårbare barn burde fått bedre oppfølging i det daglige. Men for mange sårbare barn, så har de allerede uten ekstra oppfølging ekstremt stort utbytte av å være i ordinær skole og barnehage. Det stilles krav, de får mat, de leker med andre, de lærer norsk, de har rolige voksne rundt seg. Fremfor mor i pillerus, foreldre som er på jobb ute av hjemmet i timesvis, uten slem storebror eller tafsete bestefar som barnevakt.

Helt enig, det er bla. derfor at barnehage og sfotilbud kan betales av barnevernet som et tiltak for barnets beste.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-21, 11:19   #133
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Jeg tror ikke denne oppfordringen var ment for folk på hjemmekontor som skal jobbe fullt i romjula. Det var vel heller de som har juleferie eller er hjemme i fødselspermisjon eller av andre grunner ikke skal jobbe i jula, som kunne valgt å ha barna hjemme de dagene.

Ellers så er det som vanlig omtrent bare halvparten av påmeldte barn som dukker opp. Det ødelegger både for ansatte som har sårt tiltrengt ferie og avspasering til gode som kunne vært tatt ut disse dagene, og for bemanningssituasjonen senere når dette MÅ tas ut og alle barna er på plass.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-21, 11:37   #134
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.665
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Om den ikke var rettet mot foreldre som skal jobbe i jula, burde den ikke da vært rettet mot foreldre som ikke skal jobbe i jula? Foreldre i permisjon og feire er ikke foreldre med hjemmekontor.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-21, 12:15   #135
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.250
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tror ikke denne oppfordringen var ment for folk på hjemmekontor som skal jobbe fullt i romjula. Det var vel heller de som har juleferie eller er hjemme i fødselspermisjon eller av andre grunner ikke skal jobbe i jula, som kunne valgt å ha barna hjemme de dagene.

Hvorfor er det greit å oppfordre småbarnsforeldre om å holde ungene hjemme hvis de er i fødselspermisjon eller på annet vis ikke skal jobbe i jula? Hvorfor i alle dager er det akseptabelt at man helt frivillig skal si fra seg å benytte et tilbud man betaler for?

Har ikke småbarnsforeldre nok ting de skal føle dårlig samvittighet for? Skal de i tillegg ta dårlig-samvittighet-belastningen fordi samfunnet ikke håndterer koronapandemien godt nok? Jeg er så lei av det!

Om foreldre benytter seg av barnehagetilbud de har betalt for, så syns jeg ikke bare det er OK - det er noe de helt klart har rett til! Om barnehagen må stenge (slik skolene måtte), så vil jeg anta man 1) slipper å betale og 2) har mulighet til å benytte seg av omsorgsdager. Denne måten å drive - hva skal jeg kalle det - sosial utpresning, det har jeg svært lite sansen for. Det er virkelig ikke småbarnsforeldrenes personlige offer som skal sørge for at vi kommer oss ut av denne pandemien.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-21, 12:20   #136
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Nei, det er visst heller barnehageansattes personlige ofre. Venter bare på «fritidskarantenen» nå. Jeg skjønner ikke helt at det er et offer å ha barna sine hjemme noen få dager om man har juleferie eller er i fødselspermisjon.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-21, 12:28   #137
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvorfor er det greit å oppfordre småbarnsforeldre om å holde ungene hjemme hvis de er i fødselspermisjon eller på annet vis ikke skal jobbe i jula? Hvorfor i alle dager er det akseptabelt at man helt frivillig skal si fra seg å benytte et tilbud man betaler for?
.

Fordi det er masse smitte, og fordi noen dager der folk holdt seg hjemme kanskje kunne bremset litt opp? Fordi mange barnehageansatte venter på å få tredje vaksinedose før vi skal ut og ha en drøss med daglige veldig nære nærkontakter igjen uten noen mulighet for beskyttelse?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-21, 13:00   #138
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tror ikke denne oppfordringen var ment for folk på hjemmekontor som skal jobbe fullt i romjula. Det var vel heller de som har juleferie eller er hjemme i fødselspermisjon eller av andre grunner ikke skal jobbe i jula, som kunne valgt å ha barna hjemme de dagene.

Jeg vet ikke om det er gått ut flere oppfordringer så jeg har et veldig "lokalt perspektiv" på denne saken (og diskuterer kanskje på siden av dere), men det som ble sagt her i Trondheim (19.desember) var:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Vi gjør vi så godt vi kan for å holde åpent, både for barn med ekstra behov og for de som har foreldre i samfunnskritiske funksjoner. Men, ut over det, ber jeg foreldre som kan ha barna hjemme - om å vurdere om de kan gjøre det de neste dagene.

Så her var det før jul. (artikkelen er her, men den er bak betalingsmur)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-21, 13:03   #139
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Lille meg: hos oss var oppfordringen fordi vi ikke var nok folk. Og om noen kunne ha barna sine hjemme så kunne vi fortsatt klare å evt holde bhg åpen for noen.
Å si at man ønsker å gi småbarnsforeldre dårlig samvittighet er å dra det langt over streken, fullstendig bomskudd. Det handler om å gi et godt tilbud. Når det bare er vikarer på jibb er det ikke lenger et godt tilbud.
Hos oss har og er målet å ha en fast ansatt på avdeling hver dag… det sier litt. Nå har også folk begynt å si opp, så vi kommer til å slite.
Oppfordringen hos oss kom også av smitte. Vi hadde både omgangssyke, forkjølede og corona hos oss. Det endte med at vi måtte stenge.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-21, 13:05   #140
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.341
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Småbarnsforeldre må nok, i likhet med alle andre, gjøre noen personlige offer for at samfunnet skal komme seg gjennom denne pandemien. Noen ofrer veldig mye, noen ofrer ikke egentlig så veldig mye. Litt som dugnader flest.

En litt mer gjennomtenkt kommunikasjon kunne muligens løst littegrann. Jeg har selvfølgelig ikke lest meldinger fra alle barnehager og AKS-er i hele landet, og er helt sikker på at alle gjør så godt de kan innenfor de rammene de har tilgjengelig og så videre, men av de jeg har lest da, så er det en påtagelig forskjell på dette:

"Vi ber alle sammen om å tenke ekstra etter om de virkelig har behov for plass i barnehage/AKS i romjulen, og blir takknemlige for alle de av dere som kan holde barna hjemme i stedet for"

og:

"Vi har en spesiell utfordring i år med begrenset bemanning og mye sykefravær. Barnehage/AKS holdes åpen som vanlig - og alle som trenger plass skal få plass. Allikevel vet vi at det er ca 50 % av påmeldte barn som allikevel ikke trenger plass, og om dette gjelder din familie i år vil vi gjerne få beskjed om det så snart som mulig, så flere ansatte kan få tatt ut ferie!"

Det er helt nytt for meg, etter å ha hatt barn i atten år, at det er så mange av påmeldte barn som ikke møter i barnehage/på AKS. Jeg har sjelden hatt mulighet til å kunne spå dette så lang tid i forkant som jeg har blitt bedt om å gi beskjed, og har hvert eneste år fått høre "bare meld på for sikkerhets skyld du!", og har da gått ut i fra at det er det som er ønsket.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no