|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
24-01-18, 09:00 | #121 |
Permakulturell
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Det er helt OK å være faglig uenig, men jeg er enig med Pebbles i at hun nok gjør mer nytte enn skade med sine råd.
24-01-18, 09:19 | #122 |
Off the map.
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"
Dette. Jeg synes hun dels sparker inn åpne dører (det meste ER jo fornuftig), dels overdriver, spise hele regnbuen hver dag. Spis grønt og grovt, rør deg mer, så enkelt er det egentlig, særlig for den delen av befolkningen som lever usunt. Disse treffer hun ikke. Det korstoget mot sukker byr meg også i mot, mens hun roser honning op i skyene. For å få nytte av det hun fremhever i honningen så må man spise usunt mye.
24-01-18, 09:25 | #123 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Når man, som Fedon Lindberg og Nordstrand (eller for den saks skyld; hudleger med egne serier osv), har en tittel og bakgrunn som gir MYE kred i samfunnet, skal man være ekstra varsom med å blande business og rådgivning. Det er en øvelse å fremstå troverdig i sine råd, samtidig som rådene man gir styrer folk mot egne merkevarer. Jeg har for øvrig vært hos Fedon og følte formelig kolesterolet stige etterhvert som diettplanene ble foreslått Problemet er vel ofte, at folk som SØKER mot diettplaner og livsstilsendringer ofte blir litt ekstreme i sin iver etter å følge opp. Litt mer moderate endringer er sikkert bare bra.
24-01-18, 13:09 | #124 |
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Det er riktig og viktig at vi som er autorisert helsepersonell skal være svært oppmerksomme i forhold til etiske aspekter ved å anbefale produkter.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
24-01-18, 18:07 | #125 |
By the Sea
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Jeg ser bekymringen med rolleblanding.
24-01-18, 18:22 | #126 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
|
Sammenligningen vil vel heller være det at en lærer som aldri har jobbet med barn med spesielle behov ikke kan påstå å ha kompetanse til å lage læremateriell til denne gruppen. Jeg har ikke noe problem med at folk som har relevant kompetanse bruker den, men å bruke en legetittel til å fremme et budskap som ikke er bevist vitenskapelig og som gjerne er langt fra ditt fagfelt er det som er problematisk. For folk er vant til at leger er mennesker som har både kunnskap og som fremmer vitenskapen. Da er det problematisk om man bruker denne tillitten til å fremme noe for egen vinning. |
24-01-18, 19:41 | #127 |
By the Sea
|
Ja, jeg skjønner hva du sier.
27-02-18, 09:52 | #128 |
Leser
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Tenkte å nevne en artikkel på forskning.no i dag som snakker om noe som er en "tanke i tiden" når det gjelder vekt. Og dette er at de har en mistanke om at "kurer" virker forskjellig på forskjellige mennesker på grunn av gener.
27-02-18, 10:48 | #129 |
Yes, we can!!
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Dette er jeg ganske sikker på at jeg har skrevet noe om her inne før.
27-02-18, 10:57 | #130 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
|
Spørsmålet er vel hvor mye som er gener og hvor mye som er grunnet at disse folkene generelt sett er i det nedre økonomiske sjiktet der de bor. For i f.eks. USA er det jo et stort problem at veldig mange av de fattigste bor på steder der det er lite kjøkkenmuligheter i leiligheter, lite utvalg i lokalbutikkene og det som selges av mat har høyt kaloriinnhold og lite næring. |
27-02-18, 11:07 | #131 |
Leser
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"zinatra: Ja, enig. Når det gjelder alkohol mener jeg det er knyttet til spesifikke gener. Men klart det er jo bare en - 1 - ting. (Men ganske vesentlig i livet for de som får problemer med det. Det blir anderledes enn feks cøliaki, selv om det også "preger" hverdagen)
27-02-18, 13:45 | #132 |
Permakulturell
|
Jeg vender stadig tilbake til dette sitatet fra Michael Pollan når det gjelder mat: "Eat food. Not too much. Mostly plants."
27-02-18, 13:56 | #133 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Kommer fra en stamme som levde på fett og sukker for å ha noe å tære på i dårlige tider. De var godt forberedt på sykdom og uår, for å si det sånn. |
27-02-18, 14:28 | #134 |
Leser
|
Det blir vi som overlever zombieakopalypsen!! (I tillegg er det en snarvei til å bli dødelig sprek - pun intended - straks folk er zombier løper de som harer over marken, stopper biler med bare hendene og hopper over gjerder. Tror jeg må intensiverer treningen min. Ellers kommer sprekheten en helt annen plass ifra! )
12-09-18, 14:54 | #135 |
Glamorøs
|
Nei, det kan man ikke.
13-09-18, 21:05 | #136 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
|
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Jeg så en episode om folkeopplysningen i går som omhandlet sukker, og hvorvidt det er så farlig som det ropes om. Og om de såkalte substituttene er så mye bedre. Det er herlig befriende når ordentlige eksperter (folk med ernæringsbakgrunn og doktorgrad) svarer ut masse av disse løse påstandene som helsekostkjeder, bloggere og også Berit Nordstrand har. Raffinert sukker er akkurat like naturlig som mange andre søtningsstoffer. Og sukker gir ikke diabetes type 2 i seg selv. Det man skal passe seg for, uansett søtning, er å innta så mye at man legger på seg og får mye kroppsfett. Da risikerer man diabetes type 2. Men det kan like gjerne skje ved at man spiser mengder med feks pizza og junkfood som at man spiser godteri.