Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-23, 08:17   #121
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.912
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Tenker det avhenger av både hvor du bor, hvordan infrastrukturen er der og livssituasjon.

Jeg bor alene og har ungene annenhver uke, og hadde egentlig plan om å ikke ha bil da jeg flyttet siden vi bor nært byen og har både buss og tog nært. Men innså at å låne bil til storhandling, hytteturer, henting og bringing av barn osv ble vanskelig og krevde mye planlegging. Så kjøpte meg en rimelig bil som står 90% av tiden, men som er veldig god å ha når jeg har behov for den.

Vi bor i utkanten av en stor by, skoler og butikker er i gangavstand. Nå bygges det også ny gangbru i nærheten, så vi kan gå eller sykle til kjøpesenterområdet på 10 minutter. Jeg sykler året rundt til jobb og ungene har begynt å ta buss/tog til fritidsaktiviteter. Jeg henter de fortsatt, for har ikke så lyst til at de skal ta bussen seint på kveld alene.

Det er stor forskjell på hvor godt kollektivtransporten er dekket rundt om i byen her. Så skjønner at folk kjører for å spare tid. Kjæresten min bor 6 km unna sentrum, men må bytte buss og bruker minst 40 min. Jeg har 10 km på en linje og bruker 30 min. Når han skal på jobb, må han ta to eller tre busser og vil bruke 50-60 minutter. Å kjøre tar 10 min. Når de har gratis parkering blir det et lett valg. Det er ingen parkering der jeg jobber, så da må en venne seg til andre alternativer. De fleste kollegene reiser kollektivt, går eller sykler.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 08:20   #122
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Jeg tror nok at tvang og regulering er veien å gå om det virkelig skal gjøres tiltak for å redusere bilparken. Det er vanskelig å se hva som skulle være motiverende utenom mindre fremkommelighet, mer kostbart bilhold eller et regelrett forbud.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 08:25   #123
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.946
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Det å bygge opp et bedre tilbud på bildeling må også kunne hjelpe. Vi er nok også i den situasjonen der vi ville hatt en bil som stort sett sto i gaten her og tok opp plass om vi ikke hadde hatt muligheten for bildeling.

Det er absolutt situasjoner der vi føler st vi trenger bil. Men da har vi det

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 08:29   #124
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.095
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvis man trenger det får man jo automatisk eksponeringsterapi.

Joa. Jeg kjenner flere som ikke kjører selv om de egentlig kan og det hadde vært praktisk både for dem og familien, primært generasjonen over. Min mor var et eksempel på det, så da pappa døde hadde hun ikke kjørt bil på så mange år at det var for seint, og det ble veldig tungvint for henne i mange tilfeller. Så tror det var sånne ting jeg hadde i bakhodet, at hvis noen hadde klart å få henne over skrekken hadde hun hatt mer mobilitet. Men jeg er enig i at det ikke er noe poeng i seg selv at flere skal ha lyst til å kjøre mer bil, selvsagt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 08:30   #125
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.914
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Jeg tenker at for mange vil en slik tvangsregulering medføre endring i livsstil som ville gi nedsatt livskvalitet. Men de forpliktelsene jeg har, ville et liv uten bil gitt begrensninger som jeg ikke helt vet hvordan jeg skulle kompensert for. Klart det er luksus, men vi betaler ganske mye for den luksusen allerede, i bompenger, innnkjøpskost for bil og driftsutgifter. Jeg tenker at når gamlisene mine ikke lever lenger, kan vi klare logistikken i hverdagen med en bil. Men jeg vil ikke kunne synge i kor og ta meg av gamliser og være sosial uten tilgang på bil - det vil ta for mye tid og koste for mye krefter når jeg jobber slik jeg gjør, og når jeg må dele med mannen som også jobber mye og ofte trenger bilen i jobb.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 08:36   #126
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.973
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror det er utopisk å få kollektivt til å være tilnærmet like raskt som å kjøre selv, utenom taxi. Så om det er grensen man setter så bytter man nok aldri ut bilen. Men pris burde være mulig å gjøre noe med.

Det er jeg enig i. Like raskt vil det aldri bli, kanskje bortsett fra i Oslo, men det kan heller ikke ta dobbelt så lang tid (eller kanskje mer...). Her er det ikke prisen som er problemet, men frekvensen på bussene.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 08:51   #127
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.518
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Det er jeg enig i. Like raskt vil det aldri bli, kanskje bortsett fra i Oslo, men det kan heller ikke ta dobbelt så lang tid (eller kanskje mer...). Her er det ikke prisen som er problemet, men frekvensen på bussene.

Om dobbelt så lang tid er uakseptabelt kommer jo an på utgangspunktet. Om det tar en time å kjøre er jo to timer for mye. Men om det tar 15 min å kjøre syns jeg 30 med kollektiv er innafor.

Også i Oslo tar det ofte lenger tid med kollektiv, men ofte mye kortere i rushtiden.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 08:51   #128
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.003
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Det er jeg enig i. Like raskt vil det aldri bli, kanskje bortsett fra i Oslo, men det kan heller ikke ta dobbelt så lang tid (eller kanskje mer...). Her er det ikke prisen som er problemet, men frekvensen på bussene.

Og ikke minst hvor de kjører.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 09:06   #129
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg tenker at for mange vil en slik tvangsregulering medføre endring i livsstil som ville gi nedsatt livskvalitet.

Jeg er helt enig, og det tror jeg gjelder veldig mange. Derfor er det vanskelig å finne motivasjon som kan treffe de mange som er avhengig av bil for å leve det livet de ønsker seg.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 09:37   #130
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.841
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Vi har 3 biler, to med lappen + ungdommen har egen bil.
Tenker på å redusere til 2 biler, men de bilene vi har, har vidt forskjellige bruksegenskaper som gjør det vanskelig.
Det er uaktuelt å bare ha en bil. Vi bor her vi bor for å kunne dra ut på tur og da er vi avhengig av bil, og med forskjellige frilufts/tur/sport interesser er det ikke så mange turene vi tar i lag.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 09:44   #131
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 958
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Firmabil inkludert har me eitt køyretøy pr person i huset. Det er ca to km å gå til kollektivtilbodet, som rett nok går rimeleg ofte men utan praktisk knytting i andre enden blir det enten nye gåturar på eit par km eller 2-3 timar kollektiv + venting.

Dei fleste dagar er det minst ein bil som står i tunet, men me ser me har logistikkproblemer dei få dagane ein bil er på verksted etc.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 10:08   #132
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.723
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror det er utopisk å få kollektivt til å være tilnærmet like raskt som å kjøre selv, utenom taxi. Så om det er grensen man setter så bytter man nok aldri ut bilen. Men pris burde være mulig å gjøre noe med.

I store byer kan man jo klare det ved å gjøre det veldig upraktisk å kjøre. Når man må regne inn mye tid på å lete etter parkering og kanskje gå langt fra der man har parkert til der man skal, kjøre lange omveier på grunn av stengte eller enveiskjørte gater osv. Jeg tror for eksempel at det med ganske stor sikkerhet vil ta lenger tid fra dør til dør om man kjører fra boligen på Majorstua til jobben i sentrum enn om man reiser kollektivt, litt avhengig av hva man definerer som sentrum.

Jeg tror på at det for veldig mange vil medføre nedsatt livskvalitet å klare seg uten bil, men jeg mener også at veldig mange har alt for høye krav til hva som er livskvalitet og hvor tett den er knyttet opp mot det å ha bil. Det er jo et generelt problem i Norge at vi er blitt så vant med komfort og luksus at vi ikke er villige til å endre på noe særlig, og det handler ikke bare om bil, men også om matvaner, klær, feriereiser osv. De med høyest inntekt kjører jo også desidert mest bil, i tillegg til at de aller fleste bilturer er over korte avstander som er godt innenfor det en voksen bør kunne gå eller sykle.

Jeg mener også at det er kjempeviktig at vi skiller mellom by og land her. Det hadde vært mulig å bygge opp et godt kollektivtilbud på små steder også, om vi hadde vært villige til å prioritere det. Men det er vi ikke. Og da må vi også akseptere at folk er avhengige av bil. Men også utenfor de store byene er jo mange av bilturene under 5 km.

Personlig mener jeg det er både trist og bekymringsverdig at det i løpet av 20 år har gått fra å være helt selvsagt at barn og ungdom går/sykler noen km. til og fra skolen til det motsatte.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 11:08   #133
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.205
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.


Personlig mener jeg det er både trist og bekymringsverdig at det i løpet av 20 år har gått fra å være helt selvsagt at barn og ungdom går/sykler noen km. til og fra skolen til det motsatte.

Ja, og det bisarre er at vi samtidig er så opptatt av å være i form, folkehelse osv. Vi vurderte å sende et barn på en ungdomsskole som ligger 4-5 km unna, det tar ca 20 min å sykle. Muligens bruke buss om vinter. En nabo vurderte det samme, og spurte om vi skulle dele på å kjøre om morgen. Eh... NEI!!!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 11:33   #134
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.898
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, og det bisarre er at vi samtidig er så opptatt av å være i form, folkehelse osv. Vi vurderte å sende et barn på en ungdomsskole som ligger 4-5 km unna, det tar ca 20 min å sykle. Muligens bruke buss om vinter. En nabo vurderte det samme, og spurte om vi skulle dele på å kjøre om morgen. Eh... NEI!!!

Bare sånn apropos; jeg blir alltid så lykkelig når jeg finner parkeringsplass nærmest inngangsdøren på treningssenteret .

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 11:35   #135
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.205
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Bare sånn apropos; jeg blir alltid så lykkelig når jeg finner parkeringsplass nærmest inngangsdøren på treningssenteret .

(Jeg er ikke bedre selv, altså. Men barna må ofte klare seg selv)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 11:35   #136
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.946
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Jeg vet at jeg er lat som bare det når det gjelder å gidde å bevege meg uten bil, så veldig mye av bilkjøringen min kunne jeg droppet. Men det å komme meg til jobben min er en halvdagsjobb uten bil, så der har jeg ikke noe valg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 11:40   #137
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.518
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Jeg har virkelig full forståelse for at det er tilnærmet umulig for mange å leve uten bil, men jeg ser at de jeg kjenne med bil bruker den også til masse vi bruker beina eller sykkel til. Og det skjønner jeg godt, hadde sikkert gjort det samme selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 11:53   #138
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.723
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har virkelig full forståelse for at det er tilnærmet umulig for mange å leve uten bil, men jeg ser at de jeg kjenne med bil bruker den også til masse vi bruker beina eller sykkel til. Og det skjønner jeg godt, hadde sikkert gjort det samme selv.

Ja, det føles veldig lett å sette seg i bilen. Vi må bestemme oss for at det er et aktivt valg at vi ikke kjører innenfor Oslo, det hender det er veldig, veldig fristende. Jeg skal til Storo litt senere, og hadde jeg hatt førerkort, måtte jeg nok slitt med å overtale meg selv om å ikke kjøre i dette været...

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 11:57   #139
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.817
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Jeg prøvde å ta mer buss da den var gratis her, og tok mye mer buss enn jeg pleier,. Så for meg er pris absolutt et poeng. Gratis var gull.
Men til jobb må det bli bedre tilbud, så der var det ikke ofte jeg tok den, selv om den var gratis. Jeg må nemlig ta buss til sentrum og bytte buss der, og så går bussen melkerute til jobben min, og det tar tid.

Utenom rush bruker jeg 15 minutter med bil, 1 time og 15 min med buss.
I rush bruker jeg 30 minutter med bil, 1 time og 15 min med buss.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 12:00   #140
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.518
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ja, det føles veldig lett å sette seg i bilen. Vi må bestemme oss for at det er et aktivt valg at vi ikke kjører innenfor Oslo, det hender det er veldig, veldig fristende. Jeg skal til Storo litt senere, og hadde jeg hatt førerkort, måtte jeg nok slitt med å overtale meg selv om å ikke kjøre i dette været...

Vi har aldri hatt parkering, og har knegget av oss selv når vi sier "Nei, nå kan vi ikke kjøre, for bilen står så godt". I hele vår bilkarriere har det involvert ganske mye leting etter parkeringsplass, sikkert gjennomsnittlig 20 minutter hver gang. Så det er et veldig godt incentiv til å ikke kjøre. Men jeg skulle ønske det var en måte å få folk til å endre vaner uten den pisken, for den går jo veldig utover de som faktisk trenger bilen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no