Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rettssaken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-12, 14:14   #121
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Juss er likevel juss. Som at en del av ofrene har vært sure fordi de ikke får høre hverandres forklaringer i retten før de selv har vitner. hallo, det er da dønn normal juss. Vi kan ikke kaste alt på båten.

Jeg er enig med deg. Noe av det jeg leser om ofrenes reaksjoner på rettsprosessen, får meg til å tenke at for noen av dem så kommer dessverre denne rettssaken tidlig i deres egen prosess med å bearbeide det som skjedde.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 14:30   #122
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettssaken

Vi har hatt en generell tendens over flere år der rettssaker fremstilles mer og mer som en sak mellom offer og gjerningsmann, så det er jo ikke nytt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 14:37   #123
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.517
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

jeg synes mange (ikke nødvendigvis i denne tråden) ikke forstår hva en rettssak handler om. den handler om den tiltalte, som skal forvsre seg og dømmes av samfunnet. man skal fastslå (i den grad det er mulig) hva som fant sted.

mangfe ser derimot ut til å tro at dette er en slags oppreisning for de etterlate, en slags felles come-together-happening, der de blir sure for at han får lese opp ting, ikke har håndjern hele tiden osv.

Straffen består ikke av at han skal nedtrykkes i rettssalen. Straffen kommer etterpå. han er i sin fulle rett til å nekte å svare på noe som helst, så furting over at han leser opp noe i 75 min synes jeg ikke er på sin plass, vhis man ønsker at han skal svare på en god del spørsmål i dagesvis.

Denne saken er først og frem til for ham.

Veldig einig. Sjølv om dette er ei sak av heilt andre dimensjonar enn dei fleste andre saker, er det viktig å halde fast på individets rett til ei rettferdig rettsak. Viss ikkje forkaster vi både viktige rettstatlege prinsipp og viktige menneskerettar.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 14:55   #124
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Jeg leste nettopp at han gjør dette før retten er satt, dermed er det ikke noe de kan gjøre for å forhindre dette.

Nja. Hadde han hatt håndjern på, bak ryggen feks, ville han ikke klart å gjøre dette før han satte seg og fikk av håndjernene.

Jeg tror ikke det har så mye å si for saken, men jeg tror det kan ha noe å si for symbolikken og signalene han gir utad.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 15:19   #125
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettssaken

Det er noen ting jeg lurer på om dere kan og vet noe om.

I hvilken grad får Breivik brevveksle med sine meningsfeller? Og hvorfor i huleste får han lov til det? Jeg leser om alle støttebrevene han får, og at han prøver å svare på flest mulig. Jeg kjenner at det opprører meg. (På tross av at det sikkert er sensur ifht. hva han får lov til å skrive.)

Stortingsrepresentantene og regjerningsmedlemmer, får de følge forklaringen hans? Evt. hvor? I rettssalen?

For første gang har jeg hørt noe fra gjerningsmannen som jeg er enig i. 21 år er en latterlig straff for det han har gjort. Jeg har aldri tilhørt dem som roper på mer straff og som lar meg opprøre av den såkalte luksusen i fengselet. Men jeg kjenner oppriktig og inderlig at 21 år med straff for å ta 77 menneskeliv, skade et enormt antall mennesker fysisk og psykisk, ødelegge bygninger for milliardbeløp (antar jeg), ja det er så latterlig lav straff at det er ikke til å fatte. Det med forvaring synes jeg egentlig er uinteressant i den sammenheng. Jeg vil ha en ryddig saksgang, mannen må dømmes etter det lovverket vi har. Men jeg håper at det blir en diskusjon og eventuelle nødvendige endringer i etterkant av saken.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:21   #126
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

I hvilken grad får Breivik brevveksle med sine meningsfeller? Og hvorfor i huleste får han lov til det? Jeg leser om alle støttebrevene han får, og at han prøver å svare på flest mulig. Jeg kjenner at det opprører meg. (På tross av at det sikkert er sensur ifht. hva han får lov til å skrive.)

Utdrag fra straffeprosessloven § 186:

Sitat:

Den som er pågrepet eller fengslet, har rett til ukontrollert skriftlig og muntlig samkvem med sin offentlige forsvarer. For øvrig kan retten, i den utstrekning hensynet til etterforskingen i saken tilsier det, ved kjennelse bestemme at den fengslede ikke skal kunne motta besøk eller sende eller motta brev eller annen sending, eller at besøk eller brevveksling bare kan finne sted under kontroll av politiet.

Brev- og besøksforbudet har ikke lenger hjemmel i lov, og den varetektsinnsatte kan derfor brevveksle. Brevveksling reguleres dermed av straffegjennomføringsloven, som innebærer at fengselet kontrollerer brev som sendes inn og ut. Dersom innhold i brev vurderes til å være straffbart eller en risiko for sikkerheten, har fengselet anledning til å tilbakeholde brevene. Direktør ved Ila fengsel og forvaringsanstalt til VG om dette:

Opprinnelig lagt inn av VG

Men vi sensurer ikke. Kun dersom det planlegges straffbare handlinger og informasjon som kan avsløre sikkerhetsmessige forhold, holder vi det tilbake og sender det til politiet (...)

Opprinnelig lagt inn av Irma

Det med forvaring synes jeg egentlig er uinteressant i den sammenheng.

Hvordan kan du egentlig synes det, når du mener at 21 års straff er for lite?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:26   #127
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.182
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke helt enig. En rettssak er mellom samfunn og tiltalt (og ikke mellom offer og tiltalt, så resten av poengene dine ser jeg).

Ja, men det er han som skal dømmes, og uten ABB - ingen sak. (Merk; jeg skrev først og fremst) Det er hans rettigheter som først og fremst skal ivaretasslik at saken blir rettferdig.

Så kommer selvsagt samfunnets behov for vern, preventiv effekt osv inn. Men det er jo ikke noen stor del av selve saken.

Tror Niobe er inne på noe vikitg mht at det for en del er for tidlig. Ikke at det burde ha noe som helst å si i forhold til prosessen. De får jo stor spalteplass med synsing og mening, som ejg kanskje ikke helt ser den store relevansen av på måten det blir fremstilt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:29   #128
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.182
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

21 år er en latterlig straff for det han har gjort. Jeg har aldri tilhørt dem som roper på mer straff og som lar meg opprøre av den såkalte luksusen i fengselet. Men jeg kjenner oppriktig og inderlig at 21 år med straff for å ta 77 menneskeliv, skade et enormt antall mennesker fysisk og psykisk, ødelegge bygninger for milliardbeløp (antar jeg), ja det er så latterlig lav straff at det er ikke til å fatte. .

...men det er jo et slikt system vi har?! Jeg har alltid ment at 21 år er for lite. Vie r da ikke forskånet (har det vist seg) for å ha Fritzl-folk, massemordere, terrorister og annet avskum i landet. Vi har til nå hatt flaks, og det har ikke vært politisk ønske om noe mer, uansett hva folk måtte finne på å gjøre.

Så da blir det sånn.

Sverige har livstid.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:29   #129
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.182
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettssaken

...også synes jeg ikke seriøse aviskommentatorer blir mer seriøse av å kalle ham "beikfeit" og med andre karakteristikker. Det er lavmåls.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:40   #130
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.892
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

...også synes jeg ikke seriøse aviskommentatorer blir mer seriøse av å kalle ham "beikfeit" og med andre karakteristikker. Det er lavmåls.

Enig. Det blir for dumt med sånne nedsettende karakteristikker som bleikfeit og pispestemme og sånn.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 18:22   #131
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det er noen ting jeg lurer på om dere kan og vet noe om.

I hvilken grad får Breivik brevveksle med sine meningsfeller? Og hvorfor i huleste får han lov til det? Jeg leser om alle støttebrevene han får, og at han prøver å svare på flest mulig. Jeg kjenner at det opprører meg. (På tross av at det sikkert er sensur ifht. hva han får lov til å skrive.)

Han skrev en kronikk til 3 aviser for en tid tilbake, denne mener jeg ble moderert og kontrollert.

Enig med deg Pelle - hans utseende og stemme har ingenting med saken å gjøre. Det blir flåsete.

Jeg reagerte når jeg hørte stemmen hans, men ikke pga stemmeleie, mer pga jeg syntes han ble litt for "nær". Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men jeg syntes det var "vondt" å høre stemmen hans.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 18-04-12 kl 18:29. Årsak: Quotet feil person..
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 18:27   #132
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettssaken

Takk for info angående brev. Jeg kjenner at det føles veldig feil for meg at han skal få pleie kontakt med sine likesinnede rundt i verden, selv om det i brevene ikke oppfordres til kriminelle handlinger.

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Hvordan kan du egentlig synes det, når du mener at 21 års straff er for lite?

Jeg skjønner ikke helt hva du stusser ved, tror jeg. Men jeg kan prøve å svare allikevel. Jeg synes man bør ha mulighet for å gi fengsel mer enn 21 år (definert som tall i dommen, også ved forvaringsdom) uavhengig av hva man mener om gjentagelsesfaren. Om Breivik har blitt frisk fra sine hva-det-nå-enn-er av psykiske lidelser om 21 år, blitt en sympatisk fyr og angrer som en hund på det han har gjort - så synes jeg fortsatt han burde sone lenger. 77 menneskeliv (++) bør i seg selv koste mer enn 21 år i fengsel. Mener jeg.

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

...men det er jo et slikt system vi har?!

Ja? Jeg tror jeg er litt treig i oppfattelsen i dag, eller kanskje har uttalt meg klønete, men jeg skjønte ikke helt hva du mente heller. Jeg skrev at det er et slikt system vi har og som Breivik må dømmes etter, men at jeg synes at saken bør opp til diskusjon.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 18:30   #133
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettssaken

Ref. NRK

Sitat:

Fengselet sjekker den terrorsiktedes kommunikasjon med omverdenen av sikkerhetshensyn, men driver ikke sensur. Tidligere er det blitt kjent at han har brevvekslet både med moren og med meningsfeller utenfor murene

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 18:54   #134
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Takk for info angående brev. Jeg kjenner at det føles veldig feil for meg at han skal få pleie kontakt med sine likesinnede rundt i verden, selv om det i brevene ikke oppfordres til kriminelle handlinger.

Synes du vi burde endre lovverket rundt dette? Hvordan synes du i tilfelle at det burde fungert? Jeg forventer ikke at du har en fiks ferdig plan for dette ferdig, altså (og det er selvsagt lov til å føle noe annet enn det man mener), men jeg lurer på hvordan du mener reglene rundt dette burde vært. Ved en eventuell forvaringsstraff vil jo dette være informasjon som vil være interessant for gjentagelsesfaren, vil jeg anta.

Sitat:

Jeg skjønner ikke helt hva du stusser ved, tror jeg. Men jeg kan prøve å svare allikevel. Jeg synes man bør ha mulighet for å gi fengsel mer enn 21 år (definert som tall i dommen, også ved forvaringsdom) uavhengig av hva man mener om gjentagelsesfaren. Om Breivik har blitt frisk fra sine hva-det-nå-enn-er av psykiske lidelser om 21 år, blitt en sympatisk fyr og angrer som en hund på det han har gjort - så synes jeg fortsatt han burde sone lenger. 77 menneskeliv (++) bør i seg selv koste mer enn 21 år i fengsel. Mener jeg.

Jeg synes det er rart at du ønsker å snakke om 21 års fengsel, og ikke om forvaring, når du diskuterer strafferammer. Jeg ser ikke hvordan forvaringsordningen kan være uinteressant, som du skriver, i denne forbindelse. Slik jeg ser det kunne vi kommet relativt nær reell livstid i Norge dersom vilkårene for løslatelse fra forvaring ble strengere/annerledes.

Men når det er sagt, så er jeg enig med deg i at vi bør ha et vanntett system som gjør at samfunnet slipper å lure på om enkelte personer noen gang vil slippe ut igjen. Det eneste jeg stusset på i det du skrev, var at du utelukket forvaring fra diskusjonen, siden det er det nærmeste vi kommer livsstid fra før av. Jeg håper også at vi får en skikkelig diskusjon rundt dette, som fører til endringer i lovverket. Behovet for det blir veldig åpenbart (for mange) i denne saken, men det er også mange andre saker som etter min mening viser at systemet vi har nå ikke fungerer beskyttende for samfunnet (slik forvaring var ment å være).

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 21:56   #135
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Enig. Og jeg synes de rammene som omgir en rettssak er veldig trygge og dempende spesielt i denne saken. Her skal ikke følelser styre, men juss.

Derfor merker jeg at jeg ikke er så begeistret over latterliggjøringen av/kommentarene til f.eks. stemmen hans. I media og av tilhørere i retten har stemmen blitt framstilt som pipete, feminin og mye annet. Jeg synes dette er unødvendige kommentarer, og jeg synes stemmen hans egentlig er ganske normal og ordinær. Det er mer hva han sier, hvordan han svarer/ikke svarer på spørsmål og hvordan dette samsvarer eller står i kontrast til det han har skrevet i manifestet som jeg synes er interessant. Jeg klarer ikke helt forsøkene på å latterliggjøre ham, for det han er gjort er så gjennomført ondskapsfullt, egoisktisk og ekstremt - og alt annet enn latterlig.

Samtidig synes jeg aktoratets forsøk på å avkle ham og meningene hans er helt på sin plass. Det å vippe ham av pinnen, gjøre han usikker, opprørt osv kan bidra å belyse saken, og så lenge dette skjer innenfor rammene de skal forholde seg, syne jeg det er helt greit.

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

...også synes jeg ikke seriøse aviskommentatorer blir mer seriøse av å kalle ham "beikfeit" og med andre karakteristikker. Det er lavmåls.


Jeg er enig med noen og Pelle. Latterliggjøringen har jeg lite til overs for.

Min kjennskap til rettsaler er ikke stor, men jeg er imponert over profesjonaliteten dommere og advokater viser. Jeg er fullt klar over at det er jobben deres, men allikevel imponerer det meg. Jeg tenker bl.a på da de innledningsvis "hilste" på ABB, måten hans advokater snakker til ham på o.l.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 22:10   #136
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.647
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rettssaken

Lippestad fortjener verdens beste ferie etterpå. Det må være litt av en påkjenning! Jeg snakket med noen pårørende og offer i dag og de syntes at dagen i dag har vært ok. At det var litt godt å se at det han sa ble plukket fra hverandre og at han ikke klarte å svare på de spm som ble stilt.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 22:10   #137
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Jeg er enig med noen og Pelle. Latterliggjøringen har jeg lite til overs for.

Min kjennskap til rettsaler er ikke stor, men jeg er imponert over profesjonaliteten dommere og advokater viser. Jeg er fullt klar over at det er jobben deres, men allikevel imponerer det meg. Jeg tenker bl.a på da de innledningsvis "hilste" på ABB, måten hans advokater snakker til ham på o.l.

Enig, blir ganske paff over hetsen de får for å utføre jobben sin på en profesjonell måte.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 22:25   #138
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.517
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettssaken

Mykje av "problemet" med tanke på straffeutmåling, er jo det at for at rettsstaten skal fungere (noko eg meiner er veldig viktig!), er det ein føresetnad at det er retningslinjer som blir overhaldne og at loven er lik for alle. I USA ville han kunne fått 77 livstidsdommer. Her kan han få 21 år. Det er ein enorm forskjell. Det synest urettferdig. Men å gå utanom loven og retningslinjene for straffeutmåling i einskildsaker vil vere å åpne for ei veldig skremmande utvikling. Rettssystemet skal ikkje og må ikkje ha rom for subjektivisme og relativisme. Dette vil undergrave eit enormt viktig demokratisk prinsipp! Det går an å seie at 22.juli- saken viser oss at det er behov for å auke strafferammene og gå gjennom dei rette kanalane for å gjere det. Men det er ikkje rom for å lempe på allereie etablerte rammer utan ei lovendring. Sjølv om det ABB har gjort er så grusomt at 21 års forvaring synest latterleg lite i forhold, er det pr. nå den strengaste straffa. Og å ikkje overhalde dette vil sette rettssikkerheit og demokrati i fare.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 22:29   #139
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettssaken

Sitat:

Jeg synes det er rart at du ønsker å snakke om 21 års fengsel, og ikke om forvaring, når du diskuterer strafferammer. Jeg ser ikke hvordan forvaringsordningen kan være uinteressant, som du skriver, i denne forbindelse. Slik jeg ser det kunne vi kommet relativt nær reell livstid i Norge dersom vilkårene for løslatelse fra forvaring ble strengere/annerledes.

Men når det er sagt, så er jeg enig med deg i at vi bør ha et vanntett system som gjør at samfunnet slipper å lure på om enkelte personer noen gang vil slippe ut igjen. Det eneste jeg stusset på i det du skrev, var at du utelukket forvaring fra diskusjonen, siden det er det nærmeste vi kommer livsstid fra før av. Jeg håper også at vi får en skikkelig diskusjon rundt dette, som fører til endringer i lovverket. Behovet for det blir veldig åpenbart (for mange) i denne saken, men det er også mange andre saker som etter min mening viser at systemet vi har nå ikke fungerer beskyttende for samfunnet (slik forvaring var ment å være).

Jeg har ikke ønsket å utelukke forvaring som tema for diskusjonen. Jeg har skrevet at forvaring ikke oppleves relevant i forhold mitt ønske om en høyere maksimumsstraff.

Dette er slik jeg har forstått det; Når en sak skal opp til domstolen så har man gjerne et par viktige behov. Ønsket om straff som en konsekvens for en straffbar handling, samt behovet for å beskytte samfunnet mot den domfelte. Straffen gis etter alvorlighetsgrad på lovbruddet. Forvaring gis som et alternativ til ordinær straff når fengselsstraff ikke anses tilstrekkelig for å verne andres helse, liv eller frihet. Løslatelse ved forvaringsdom vurderes ut i fra faren for tilbakefall og lovbryterens atferd og sosiale og personlige funksjonsevne i fengsel. (Jf. straffelovens § 40). Forvaringens minstetid må overstige det som ville vært ordinær straff om det ikke var snakk om forvaring.

Gir man Breivik 21 års fengselsstraff eller forvaring kan han i teorien slippe ut etter 21 år (eller tidligere, alt etter hva vurderingen ifht. prøveløslatelse eller forvaring blir). Mener man at hans handlinger bør straffes med mer enn minimum 21 års fengsel eller forvaring uavhengig av fare for gjentagelser, så måtte man hatt et lovverk som gir mulighet for høyere straffer. Og i den sammenheng synes jeg diskusjon rundt forvaring ikke er så relevant.

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Synes du vi burde endre lovverket rundt dette? Hvordan synes du i tilfelle at det burde fungert? Jeg forventer ikke at du har en fiks ferdig plan for dette ferdig, altså (og det er selvsagt lov til å føle noe annet enn det man mener), men jeg lurer på hvordan du mener reglene rundt dette burde vært. Ved en eventuell forvaringsstraff vil jo dette være informasjon som vil være interessant for gjentagelsesfaren, vil jeg anta.

Jeg kan som du sikkert har skjønt ikke lovverket og praksis rundt dette særlig godt, ergo har jeg ikke klare meninger om hvordan det bør fungere. Det jeg vet, er at det framstår som feil for meg dersom en person som har drept haugevis av barn av ideologiske årsaker, og som åpenbart har et sterkt ønske om å spre den samme ideologien og strategien videre, skal få koseprate med nytt og eventuelt gammelt nettverk om temaet per brev. Selv om det ikke inneholder oppfordringer til straffbare forhold.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 18-04-12 kl 22:38.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 22:50   #140
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det går an å seie at 22.juli- saken viser oss at det er behov for å auke strafferammene og gå gjennom dei rette kanalane for å gjere det. Men det er ikkje rom for å lempe på allereie etablerte rammer utan ei lovendring. Sjølv om det ABB har gjort er så grusomt at 21 års forvaring synest latterleg lite i forhold, er det pr. nå den strengaste straffa. Og å ikkje overhalde dette vil sette rettssikkerheit og demokrati i fare.

Når jeg skriver om endring av lovverk mener jeg for ettertiden. Selvfølgelig.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har ikke ønsket å utelukke forvaring som tema for diskusjonen. Jeg har skrevet at forvaring ikke oppleves relevant i forhold mitt ønske om en høyere maksimumsstraff.

Ja. Jeg forstår hva du mente nå. Jeg mener riktignok at det fremdeles er veldig viktig å ta med forvaring i diskusjonen rundt strengere strafferammer, siden de alvorligste tilfellene som regel blir idømt nettopp forvaring. Men jeg skal ikke gnage mer på det; det viktige er at vi bør ha strengere (maks-)straffer for både fengsel og forvaring, eventuelt vurdere (ihvertfall diskutere) muligheten for å idømme livsstid. Samt strengere vilkår for løslatelse fra forvaring. Jeg synes rett og slett ikke at alle bør få sjansen til å oppholde seg fritt ute i samfunnet igjen.

Det som er litt interessant er at studier visstnok viser at folk flest gir milde straffer dersom de får velge. Jeg finner ikke igjen studien(e) nå, kanskje andre kjenner til detaljene?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no