Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du for barnet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-09, 11:19   #121
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Vi leser en del i/titter i "Den store ekle boka om blod, snørr, slim og gørr" for tiden
Perfekt for min 4 åring iallefall!!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 05-10-09, 11:25   #122
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Jeg har litt ambivalent forhold til Roald Dahl. Bøkene har slått veldig godt an hos alle guttene mine, så de er lest mange ganger. Filmene om Matilda, Charlie og sjokoladefabrikken og Danny og den store fasanjakten har også vært sett mange, mange ganger.

Jeg liker bøkene og historiene på en måte, men jeg sliter litt med stilen. Han er jo ganske selvrettferdig og dømmende og nedlatende overfor tjukke, de som ser på tv, de som er rike (selv om han vel var temmelig rik selv etterhvert, jeg har ihvertfall en kokebok der det kommer fram at de hadde tjenere). Det er også ett eller annet med språket som jeg ikke fikser helt, uten at jeg klarer å sette ord på det.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 05-10-09, 11:31   #123
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Datteren vår på 7 år har mannen min akkurat lest Heksene av Roald Dahl for. Hun elsket boken - perfekt humor for henne og ikke for skummelt.

Sønnen vår på snart 4 år, elsker en dyrehagemyldrebok vi har, Sabeltann bøker og Morfar er en sjørøver. Dyr og pirater er hans greie for tiden.

Tvillingene på 2 år liker Når to ... bøkene, og noen bondegårdbøker vi har - enkle pekebøker med dyr, mat eller mennesker.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv  
Gammel 05-10-09, 11:36   #124
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

"Heksene" av Roald Dahl. Han er bare sånn måtelig interessert, men dette er lekse. Vi skal lese et stykke hver dag, og har ikke kommet så langt enda, kan hende interessen tar seg opp når det skjer litt mer.

 
Gammel 05-10-09, 22:32   #125
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Vi leser en del i/titter i "Den store ekle boka om blod, snørr, slim og gørr" for tiden
Perfekt for min 4 åring iallefall!!

Den der og "den store ekle boka om matens vei gjennom kroppen" (aka tungeboka) har jeg virkelig lest nok av ja....

Nå leser vi "doktor proktors prompepulver" og jeg er overrasket over at storebror er såpass med på idéen - han mangler jo mange av referansepunktene, egentlig.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv  
Gammel 06-10-09, 11:32   #126
gåsemora
full av drømmer
 
gåsemora sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 7
gåsemora har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Har nettopp lest Garmanns sommer av Stian Hole hjemme. Fine bilder og morsom historie. Begge likte den - og jeg også

__________________
gåsa-04 og gutten-07
gåsemora er ikke aktiv  
Gammel 06-10-09, 11:33   #127
gåsemora
full av drømmer
 
gåsemora sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 7
gåsemora har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Astrid Lindgren er også en slager for tida - for eldstejenta!

__________________
gåsa-04 og gutten-07
gåsemora er ikke aktiv  
Gammel 09-10-09, 08:42   #128
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.199
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Vi driver fremdeles med Harry Potter 2, og en av de morsomme tingene med dette, er at Poden for første gang tydeligvis diskuterer bøker med vennene sine. For litt siden var han tydelig sjokkert over kapittelet der det ser ut til at Gygrid var den som åpnet Mysteriekammeret, og dagen etter kunne han lettet fortelle at en klassekamerat hadde fortalt ham at det ikke var sånn likevel. Og her om dagen sa han at han hadde funnet ut hva monsteret i Mysteriekammeret var, for det hadde en annen kamerat fortalt ham. Jeg synes det er utrolig morsomt at disse 6-7-åringene er så fenget av bøkene at de diskuterer dem seg imellom.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 09-10-09, 08:45   #129
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Vi har opplevd akkurat det samme. Jeg overhørte en veldig kul samtale da jeg hadde med sjuåringen til frisøren, og han kom i snakk med en annen gutt i samme situasjon. De diskuterte Harry Potter, filmer og land de hadde vært i. Og de får med seg masse fra filmer de ikke har sett bare ved å høre andre fortelle om det. Vår gutt har ennå ikke sett en eneste Star Wars film, men vet veldig mye om hva som skjer i de forskjellige.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 09-10-09, 09:33   #130
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Den der og "den store ekle boka om matens vei gjennom kroppen" (aka tungeboka) har jeg virkelig lest nok av ja....

Nå leser vi "doktor proktors prompepulver" og jeg er overrasket over at storebror er såpass med på idéen - han mangler jo mange av referansepunktene, egentlig.

Hvor har dere funnet disse bøkene? Vi kom over den om maten på fastlegekontoret, og nå vil småen bare til legen for å lese mer.

De har ikke hatt den på noen av bokhandlene jeg har vært, og heller ikke i butikken på Teknisk museum, der de har en del slike "barnevitenskapelige" greier.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv  
Gammel 09-10-09, 09:42   #131
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Nå har vi begynt på den store boken om Lotta (Astrid Lindgren) og storesøster (4) syns det er kjempegøy. Etterpå leser vi et avsnitt i den store boken om husdyrene før vi avslutter med en sang.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv  
Gammel 09-10-09, 09:46   #132
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Vi har begynt på Mio, min Mio av Astrid Lindgren.

Turte er ikke aktiv  
Gammel 09-10-09, 12:30   #133
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.199
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Hvor har dere funnet disse bøkene? Vi kom over den om maten på fastlegekontoret, og nå vil småen bare til legen for å lese mer.

De har ikke hatt den på noen av bokhandlene jeg har vært, og heller ikke i butikken på Teknisk museum, der de har en del slike "barnevitenskapelige" greier.

Vi fant "den store ekle boka om snørr og gørr", eller hva den nå heter, på en bokhandel (den på Olaf Ryes plass, jeg husker ikke hva den heter), og jeg har sett den på flere bokhandler senere. Den om maten så jeg i går på en bokhandel vi gikk forbi i Bogstadveien, den stod i ett av stativene på fortauet. Lurer på om det var en Libris-butikk, men jeg husker ikke (det er i alle fall fire bokhandler på en ganske kort strekning deromkring).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 09-10-09, 13:34   #134
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.024
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Ungene er 8, og vi er på Harry Potter-bok nr 5 (Føniksordenen). Vi begynte med nr 1 i fjor høst og de første tre gikk kjapt unna. Nr 4 tok mer tid å lese, både pga flere sider og pga mer komplisert handling. Nr 5 har vi holdt på med siden i april, tror jeg. Vi nærmer oss s 600, så nå ser jeg heldigvis slutten.

Tror jeg skal foreslå en HP-pause etterpå og heller lese Narnia. :sliten:

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv  
Gammel 09-10-09, 13:39   #135
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Hvor har dere funnet disse bøkene? Vi kom over den om maten på fastlegekontoret, og nå vil småen bare til legen for å lese mer.

De har ikke hatt den på noen av bokhandlene jeg har vært, og heller ikke i butikken på Teknisk museum, der de har en del slike "barnevitenskapelige" greier.

Bokkilden har iallefall noen også, og flere nettbutikker.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 11-10-09, 23:00   #136
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi driver fremdeles med Harry Potter 2, og en av de morsomme tingene med dette, er at Poden for første gang tydeligvis diskuterer bøker med vennene sine. For litt siden var han tydelig sjokkert over kapittelet der det ser ut til at Gygrid var den som åpnet Mysteriekammeret, og dagen etter kunne han lettet fortelle at en klassekamerat hadde fortalt ham at det ikke var sånn likevel. Og her om dagen sa han at han hadde funnet ut hva monsteret i Mysteriekammeret var, for det hadde en annen kamerat fortalt ham. Jeg synes det er utrolig morsomt at disse 6-7-åringene er så fenget av bøkene at de diskuterer dem seg imellom.

Gøy når de får sånn utbytte av lesingen at de diskuterer det med vennene ja, på den annen side hadde jeg nesten blitt litt furt om hun hadde fått vite for mye før vi faktisk fikk lest det selv. :fniser:

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Ungene er 8, og vi er på Harry Potter-bok nr 5 (Føniksordenen). Vi begynte med nr 1 i fjor høst og de første tre gikk kjapt unna. Nr 4 tok mer tid å lese, både pga flere sider og pga mer komplisert handling. Nr 5 har vi holdt på med siden i april, tror jeg. Vi nærmer oss s 600, så nå ser jeg heldigvis slutten.

Tror jeg skal foreslå en HP-pause etterpå og heller lese Narnia. :sliten:

Vi har Narnia liggende på vent, vi også!

Vi begynte på Harry Potter nr 3 igår. Vi har lest de to første bøkene først og så sett filmene, før vi heiv oss over bok nr 3. Jeg har alle fileme liggende, men det kan ikke falle meg inn å se de før bøkene er lest.

Jeg skulle ønske jeg kunne lest de bøkene for jenta mi før, men har vært forhindret pga leserestriksjoner (ble/blir veldig sliten/utmattet av å lese. )

Jenta mi gleder seg veldig til lesestundene, og jeg føler meg nesten litt snytt om vi ikke rekker å lese en dag...

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv  
Gammel 11-10-09, 23:02   #137
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Hvor har dere funnet disse bøkene? Vi kom over den om maten på fastlegekontoret, og nå vil småen bare til legen for å lese mer.

Jeg har sett dem på Ark!

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv  
Gammel 11-10-09, 23:06   #138
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Harry Potter nr 1 er lest ut og vi har nå begynt på nr 2. Han og pappaen så forresten den første filmen i ettermiddag og det var stor stas!

Denne boka liker forresten begge de to eldste (7,5 og 4,3 år).

Veldig ålreit serie forøvrig!
Han lærte å lese for ca et halvt år siden, hun er svært interessert i bokstaver og skriver navnet sitt og ellers alt hva vi skulle finne på å bokstavere for henne. I dag skrev hun bursdagskort med navnet på jubilanten, og alle våre 5 navn, hvorav 4 av dem er lange dobbeltnavn! Flinke jenta mi!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv  
Gammel 11-10-09, 23:20   #139
Cron
Heklestudent
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 84
Cron har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Her i huset leses det Nifse Nella av Unni Lindel og Fredrik Skavland. Vi er på bok 2 og poden på 8 liker godt bøkene. Det har tidligere gått mye i Svein og Rotta.

__________________
Mirakelbollen-00 og Bonusdatter-95
Cron er ikke aktiv  
Gammel 12-10-09, 06:41   #140
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Jeg og snuppa leser Reven og Grisungen.. veldig morsom... hun er 6.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...3129475&rom=MP

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no