Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-16, 11:59   #121
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 29.346
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Jeg har et spørsmål etter å ha skummet denne tråden og Playdatetråden:

Hvorfor er det ikke greit å komme inn i et forum og lure på en spesifikk ting, uten å engasjere seg i resten av forumet? Jeg kan forstå at man bruker internett som oppslagsverk, og siden dette spesifikke forumet heter Foreldreportalen, er foreldrerealterte spørsmål innafor, regner jeg med?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:09   #122
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 29.297
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har et spørsmål etter å ha skummet denne tråden og Playdatetråden:

Hvorfor er det ikke greit å komme inn i et forum og lure på en spesifikk ting, uten å engasjere seg i resten av forumet? Jeg kan forstå at man bruker internett som oppslagsverk, og siden dette spesifikke forumet heter Foreldreportalen, er foreldrerealterte spørsmål innafor, regner jeg med?

Har lurt litt på dette jeg også. Jeg meldte meg en gang inn i terrengsykkelforum, bare fordi jeg lurte på noe helt spesielt, jeg fikk mange gode svar og innspill, og ingen antydninger om at jeg burde presentere meg i en egen tråd eller engasjere meg i andre diskusjoner.

Jeg tror kanskje det er et fenomen som er mest utbredt blant de som ble aktive på forum på tidlig 2000-tall, da forumet var et sted du flyttet inn og ble boende. Jeg tror at de som er for unge for å ha vært med i den perioden bruker internett og forum mer som oppslagsverk, ulike forum for ulike spørsmål, og har venner og chitchat på andre sosiale media i stedet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:09   #123
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.951
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har et spørsmål etter å ha skummet denne tråden og Playdatetråden:

Hvorfor er det ikke greit å komme inn i et forum og lure på en spesifikk ting, uten å engasjere seg i resten av forumet? Jeg kan forstå at man bruker internett som oppslagsverk, og siden dette spesifikke forumet heter Foreldreportalen, er foreldrerealterte spørsmål innafor, regner jeg med?

Selvfølgelig er det lov. Har ikke lest hele denne tråden - er det noen som mener det ikke er lov?? Går man inn på et offentlig arrangement og stiller et spørsmål er det noe som naturligvis er lov, men det som foregår der er i en kontekst. Man kan velge å ignorere konteksten, men svaret man får må likevel ses i lys av sammenhengen man har oppsøkt. Går jeg inn på flyerstalk og stiller et spørsmål, får jeg sikkert svar. Men jeg må regne med at noen av deltakerne der synes jeg må sette meg inn i billetteringsverktøy og bookingkoder, så jeg kan finne svaret selv.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:11   #124
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 29.297
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Selvfølgelig er det lov. Har ikke lest hele denne tråden - er det noen som mener det ikke er lov?? Går man inn på et offentlig arrangement og stiller et spørsmål er det noe som naturligvis er lov, men det som foregår der er i en kontekst. Man kan velge å ignorere konteksten, men svaret man får må likevel ses i lys av sammenhengen man har oppsøkt.

Det er ingen som sier at det ikke er lov, men brukere blir ofte mistenkeliggjort om de kommer inn og stiller et spesifikt spørsmål som sitt første innlegg i forumet, uten å presentere seg noe videre, og uten å delta i andre diskusjoner.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:12   #125
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 28.020
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har et spørsmål etter å ha skummet denne tråden og Playdatetråden:

Hvorfor er det ikke greit å komme inn i et forum og lure på en spesifikk ting, uten å engasjere seg i resten av forumet? Jeg kan forstå at man bruker internett som oppslagsverk, og siden dette spesifikke forumet heter Foreldreportalen, er foreldrerealterte spørsmål innafor, regner jeg med?

Selvsagt er det lov. Jeg har selv registrert meg på forum og stilt spørsmål i et innlegg, ene og alene for å dra nytte av ekspertisen der. Men, om jeg hadde hatt ønske om å etablere meg som bruker der og gi godt inntrykk, så hadde jeg ikke gjort det på den måten. Da hadde jeg introdusert meg og også funnet andre tråder å delta i. Det gjelder nok også om den ene tråden hadde blitt mer omfattende enn jeg hadde tenkt i utgangspunktet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:13   #126
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.370
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Hvorfor er det ikke greit å komme inn i et forum og lure på en spesifikk ting, uten å engasjere seg i resten av forumet? Jeg kan forstå at man bruker internett som oppslagsverk, og siden dette spesifikke forumet heter Foreldreportalen, er foreldrerealterte spørsmål innafor, regner jeg med?

Er det mange som mener at det ikke er greit, mener du? Jeg opplever ikke at mange synes det er et problem om man kommer inn og spør om/lurer på én spesifikk ting. (Fikk ikke HI i den omtalte tråden ganske mange gode svar før tråden begynte å utarte?)

Men vi har etter hvert en del erfaring med helt nye brukere som kommer inn og spør om merkelige ting og eskalerer tråden med stadig flere (og ofte mer outrerte) opplysninger, og det er ikke unaturlig om det skal mindre til før man mistenker trolling eller andre ugreie saker fra noen som er helt ny og aldri har engasjert seg i noe annet, enn fra noen som har vært her i årevis og snakket om mye forskjellig, og som man dermed har blitt kjent med. (Det samme gjelder nye brukere som drar opp gamle tråder for å komme med tips - det kan være reelt, men i de fleste tilfeller jeg har sett, har det vært snakk om reklame for egne produkter/bedrifter. Dette er heller ikke noe vi vanligvis ville mistenke etablerte brukere for å gjøre.)

Og dette var generelt ment, som svar på ditt generelle spørsmål, ikke ment som en vurdering av hva som har skjedd i "Playdate"-tråden, som jeg knapt har lest.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:19   #127
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.854
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har et spørsmål ette rå ha skummet denne tråden og Playdatetråden: Hvorfor er det ikke greit å komme inn i et forum og lure på en spesifikk ting, uten å engasjere seg i resten av forumet? Jeg kan forstå at man bruker internett som oppslagsverk og siden dette spesifikke forumet heter Foreldreportalen, er foreldrerealterte spørsmål innafor, regner jeg med?

Det er klart det er greit, og i Playdate-tråden får jo også brukeren masse gode innspill som direkte svar på spørsmålet.

Utfordringen med å hoppe inn i et forum for å stille ett spørsmål ligger gjerne i en av følgende:

  • Brukeren prøver å stille krav til forumet, type: "Hvorfor svarer dere ikke bare på det jeg spør om?" og blir sur når forumet ikke bruker nok ressurser på å belyse hans eller hennes problemstilling eller svarer på noe helt annet (fordi diskusjonen tok enn annen vending). Et forum er ikke et oppslagsverk, og det lønner seg vanligvis ikke å oppføre seg som om det var det. Mensen-tråden er jo et fremragende eksempel på akkurat det.
  • Spørsmålet er av liten generell interesse, og brukeren har ikke opparbeidet seg nok kred til at folk gidder svare på noe som er uinteressant. (Jeg deltar tross alt på forum først og fremst ut fra egeninteresse: stiller du et spørsmål som gir grunn for en god debatt, spiller det ingen rolle hvem du er, men spør du om noe som jeg ikke er engasjert i, er det større sjanse for at jeg svarer en kjent bruker, som jeg setter pris på, enn noen jeg absolutt ikke kjenner. Det er litt som at jeg gjerne bruker en time av livet mitt på å forklare en problemstilling eller lese korrektur for noen jeg liker, mens jeg kanskje ikke er så villig til å gjøre det for en fremmed som stopper meg på gata. Man opparbeider seg goodwill ved å være en aktiv bruker av forumet, som man kan "veksle inn" i god service fra de andre. Har man ikke en slik goodwill, må man jobbe mer for å få et forum engasjert, enkelt og greit.)
  • Nye brukere tar gjerne ikke tonen i forumet like godt bestandig, og dette er kanskje særlig et problem i tråder som utarter eller blir veldig lange. Mange nye brukere føler det som et problem/angrep/latterliggjøring når tråden deres sklir ut, slik lange tråder jo alltid gjør før eller siden, og det har ved en rekke anledninger ført til uheldige ordvekslinger. Fleip eller fjas fra erfarne brukere tas som kritikk, den nye brukeren går i forsvar, de gamle er litt for raske til å gå til angrep mot det som kan oppleves som upassende oppførsel fra en nykommer (ingen liker folk som braser inn på en fest og skjeller ut det faste klientellet) og har alt for liten toleranse for at det er vanskelig å trå riktig som nykommer og at FP-toget kan oppleves veldig massivt og ubehagelig for den som er ny (og gammel, for den del).

For å ta noen eksempler på ting som vanskeliggjør det å komme inn på et forum og bare bruke tid i én tråd eller én enkelt diskusjon.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:21   #128
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.480
Blogginnlegg: 1266
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Mensen-tråden!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:29   #129
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 29.346
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Jeg ser argumentene deres og er tildels enig, men jeg synes likevel at -ea- mfl. har et poeng i denne tråden. Jeg tror at Lille*Mys tanker rundt "en ny generasjon" og bruken rundt SoMe kan være riktig.

(Heter det til dels, eller tildels? Ser dere?)

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:48   #130
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.370
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg ser argumentene deres og er tildels enig, men jeg synes likevel at -ea- mfl. har et poeng i denne tråden. Jeg tror at Lille*Mys tanker rundt "en ny generasjon" og bruken rundt SoMe kan være riktig.

Det kan godt hende det er forskjell på hvordan man forventer å bli møtt og hvordan man blir møtt. Og det er fullt mulig dette delvis er en generasjonsgreie. Men om dette er et problem, det er jo et åpent spørsmål. Og hva man synes om det, henger kanskje litt sammen med om man synes det er viktigere at "alle [nye] skal trives" eller viktigere å "holde på særpreget".

Jeg får ellers ikke helt tak på hva du mener. Er du uenig i det jeg skrev? (Jeg ser du sier -ea- har et poeng, men såvidt jeg kan se, har hun primært stilt noen spørsmål, ikke sagt så mye om hva hun selv mener.) Synes du, for eksempel, det er slik at nye brukere ikke får svar på spørsmålene sine på en hyggelig måte?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

(Heter det til dels, eller tildels? Ser dere?)

Nei, det tør jeg ikke svare på i denne tråden.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:54   #131
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.854
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det tør jeg ikke svare på i denne tråden.

Skilpadda er så fintfølende.

Det heter til dels.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:59   #132
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 29.346
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Skilpada: Hun sa hva hun mente i Playdatetråden. (tror jeg). Min feil, jeg trodde det var her.

Nei, jeg synes ikke alltid at alle nye brukere får svar på en hyggelig måte, og jeg la merke til at flere oppfordret HI i Playdatetråden til å delta mer rundt og ikke bare skrive i sin egen tråd. Det var bl.a. feil å kommentere 52 (?, jeg husker ikke tallet nøyaktig) ganger på eget innlegg uten å skrive andre steder.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:59   #133
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 29.346
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Skilpadda er så fintfølende.

Det heter til dels.

Takk. Jeg er blitt overopphengt i særskrivingsfeil, antagelig.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:10   #134
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.370
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Nei, jeg synes ikke alltid at alle nye brukere får svar på en hyggelig måte, og jeg la merke til at flere oppfordret HI i Playdatetråden til å delta mer rundt og ikke bare skrive i sin egen tråd. Det var bl.a. feil å kommentere 52 (?, jeg husker ikke tallet nøyaktig) ganger på eget innlegg uten å skrive andre steder.

Nå har jeg som sagt bare skummet tråden. Men kom det ikke ganske mange hyggelige, konstruktive svar fra etablerte brukere før HI var kommet så langt som til 52?

Jeg skjønner at du mener HI etter hvert fikk en del pes og mindre hyggelige svar. Men mitt poeng var at disse kom langt ut i tråden, da den hadde vart lenge og utviklet seg i en litt spesiell retning - de var en del av en lang tråd, og en lang dialog, og kom ikke som svar på alminnelige spørsmål fra en ny bruker. Og jeg synes dermed ikke den tråden helt kan brukes som eksempel på hvordan nye brukere pleier å bli møtt. Den kan kanskje heller brukes som eksempel på hvordan en krangel av og til utvikler seg.

Men du er kanskje uenig?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:18   #135
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.988
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå har jeg som sagt bare skummet tråden. Men kom det ikke ganske mange hyggelige, konstruktive svar fra etablerte brukere før HI var kommet så langt som til 52?

Jeg skjønner at du mener HI etter hvert fikk en del pes og mindre hyggelige svar. Men mitt poeng var at disse kom langt ut i tråden, da den hadde vart lenge og utviklet seg i en litt spesiell retning - de var en del av en lang tråd, og en lang dialog, og kom ikke som svar på alminnelige spørsmål fra en ny bruker. Og jeg synes dermed ikke den tråden helt kan brukes som eksempel på hvordan nye brukere pleier å bli møtt. Den kan kanskje heller brukes som eksempel på hvordan en krangel av og til utvikler seg.



Det kom overraskende mange hyggelige, konstruktive og lite kritiske svar i begynnelsen, synes jeg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:43   #136
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.388
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Jeg har også bare skummet tråden, og synes vel egentlig ikke den kan tjene som et godt eksempel på at nye brukere ikke blir tatt imot på en god måte?
Jeg vet at jeg har skrevet det før, men for meg er de stort sett oppegående diskusjonene og de godt formulerte innleggene en av hovedgrunnene til at det som var ment å være en gjesteopptreden på forumet ble til et ganske langvarig opphold. Jeg liker ikke så godt å lese rotete innlegg med mange skrivefeil, men tror ikke jeg har kommentert feil så mange ganger selv. Jeg synes da også at det skal være lov til å ytre seg både her og ellers i samfunnet uten å beherske norsk rettskriving til fingerspissene. Derimot synes jeg ikke at det skal være en menneskerett å ytre seg om hva man vil/når man vil uten å forvente å møte motbør eller få kritiske spørsmål. Dette er tross alt et diskusjonsforum, og da må man nesten gå ut fra at man inviterer til diskusjon når man starter en viss type tråder. Konklusjonen min blir vel at nykommere stor sett blir mottatt bra, men noen starter tråder som playdatetråden der det kan komme et kritisk innspille eller tre blant 50 positive, og det bør de ha mage nok til å tåle om de skal "passe inn" på FP. Mener jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:45   #137
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.558
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

I Playdate-tråden forandra eg syn på HI, då det viste seg at den nye brukeren kom med stadig meir søkte grunnar for å ikkje ta i mot rådet om å lytte etter magekjensla. Eg har sjølv ein treåring og bli med heim- problemstillinga er verken uinteressant eller uaktuell som sådan. Det var i utgangspunktet ein legitim problemstilling å komme inn i eit forum med.

Men når det viste seg at HI avfeide og problematiserte alle dei konstruktive tilbakemeldingane, blei og retorikken litt spissare. Råd om å lytte til magekjensle blei besvart med utdjupande drittslenging om utanforståande sitt kroppsspråk og spekulasjoner. Når dette blei påpeikt blei og saklighetsnivået tilsvarande redusert frå HI si side. Eg slutta i alle fall å ta vedkommande seriøst på grunn av nivået på retorikken utover i tråden. Og eg syntest ikkje at HI kom med innspel som var relevante for si eiga opprinnelige problemstilling etter omtrent s. 4.

Å engasjere seg i eigen tråd er ikkje negativt sånn i seg sjølv. Men det er forskjell på å svare "Takk for mange gode og konstruktive svar, desse råda blir dessverre litt vanskelege å bruke i denne konkrete situasjonen" og på å avfeie svar som i utgangspunktet er støttende til HI si magekjensle med stadig meir søkte og negative spekulasjoner.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:49   #138
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.480
Blogginnlegg: 1266
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Playdatetråden var spesiell, men det var vel først når HI spekulerte i at den andre mammaen var misunnelig fordi HI var yngre, penere og hadde kjent (som var en skrivefeil, det skulle visst være kjekk) mann at det tippet over i "kom igjen, er du helt på tur?"-innlegg. Så vidt jeg kunne se. Og det var jo ikke så rart.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:10   #139
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.427
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Playdatetråden var spesiell, men det var vel først når HI spekulerte i at den andre mammaen var misunnelig fordi HI var yngre, penere og hadde kjent (som var en skrivefeil, det skulle visst være kjekk) mann at det tippet over i "kom igjen, er du helt på tur?"-innlegg. Så vidt jeg kunne se. Og det var jo ikke så rart.

Enig. Jeg synes nærmest at det er litt rart å ikke reagere med skepsis når tråden/HI tok en slik vending.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:11   #140
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 19.007
Blogginnlegg: 351
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar vi imot nye brukere på en god måte?

Dette er jeg veldig enig i. Veldig.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no