Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan snakker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-07, 09:48   #121
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Jeg snakker vestolddialekt. Litt avslepen og som regel tilpasset den jeg snakker med.

Jeg er også en dialekttyv. Hvis jeg snakker med en bergenser eller nordlending så må jeg ta meg kraftig sammen for ikke å slå om og herme etter dem.

Jæ snakkær sånn her. Ganske breit. Tjukk l, a-endelser og sier flere guttær - alle guttane.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 09:52   #122
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jæi snakker bræi drammenser. Var relativt bræi før åsså, men etter at jeg fløtta til nabokommunen, utpå bøgda, blæi jæi enda bræiere. Det hender at jeg stusser litt over mæi sjøl når jæi prater, men jæi trøster meg sjøl med at dette tross alt er min dialekt. Så her går'e i bannan, sittron, avvis og baggett.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 09:55   #123
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Men - selv om jeg er brei i målet så påvirker ikke dette min uttale av navn. Jeg kommer aldri til å si Annita, Merrete og Sjannett. Og jeg koker litt innvendig når medbygdinger uttaler navnet til datteren min Sjalåtte med trykk på a og tjukk l.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 10:10   #124
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er kav vestfolding.... bilær, båtær....

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 10:16   #125
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg snakker ganske "pent" - men har bakgrunn fra Sarpsborg.
Det er ingen som tror jeg er oppvokst i Østfold når de prater med meg.
Dog er ingen av foreldrene mine derfra - eller bor der lengre. De er begge fra Oslo Vest, og det bærer jeg trolig preg av.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 11:24   #126
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker relativt "pent" bergensk. Det vil si klart bergensk, men uten eg formene og definitivt uten a endinger.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 11:29   #127
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blå snakker veldig pent

Jeg sier derimot EG og "ISJE" istedetfor JEG og IKKE.

Sier heller ikke a-endinger. De er ikke laget for bergensere.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 11:36   #128
Billeba
Aktiv

Billeba sin avatar

Billeba er litt kulBilleba er litt kul
Standard

Jeg er et dialektisk vrak. Svinser og svanser og plukker opp litt her og litt der. Veeeeldig lett påvirkelig er jeg også. Kanskje det kalles 'østnorsk med nogo attåt'?

Billeba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 11:39   #129
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det gjør du definitivt ikke.

Du snakker en underlig blanding av trøndersk og stavangersk og østland/oslodialekt.

(I et øyeblikk trodde jeg du var fra et annet land... )

Gjorde du? Det ville jo vært litt eksotisk da.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Vi kan i hvert fall være enige om at du snakker en salig blanding og at det er umulig å plassere deg ut fra dialekten.

Det kan vi nok være enige om, og dermed blir det litt vrient for meg å si hvordan jeg snakker.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 11:41   #130
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker litt bredt oslomål med noen få østfold-ord. (Kan f.eks ofte si "ho" istedet for "hu"). Ser ikke bort i fra at jeg kan få et snev av østfold-tonefall av og til også. Men det legger jeg nok ikke så godt merke til selv.

Gammel 19-02-07, 11:52   #131
Buffe
Bare svada..

Medlem siden: Feb 2007
Buffe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ta en heftig skarre R, bland med en dæsj finnmarking og noen år i Stavanger.
Dette rører du godt rundt mens du forsiktig blander inn en del sunnmørsord. Tonefallet legger du i til slutt, etter at du har blandet det også.

Dette er meg Helt håpløst, og kan ikke si jeg har noen dialekt i det hele tatt. Men selvfølgelig; det er bare en del av min naturlige sjarme

Gammel 19-02-07, 12:00   #132
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan sn"akker du?

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Æ snakke væl vældi trøndersk....itj som dæm snakke i trondheim da, men sekkert litt mer som dæm snakke utpå lainde tænke æ..

Samme hær
Vi snakkitj by-trøndersk, men heiller itj vældi breittj!

Gammel 19-02-07, 12:02   #133
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper jeg fremdeles snakker "pen" Oslo dialekt mot vestkant.

MEN 10 år i Østfold har nok gjort meg litt avslepen i enkelte kanter...Blir gjort oppmerksom på det fra tid til annen

Gammel 19-02-07, 12:26   #134
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

"Herreguud, dette va gått! Banan å salami på sjevå, samtidigt så eg kose meg i sofaen."

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 12:27   #135
Molly

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg snakker ganske Oslo-vest etter å ha tilbrakt mesteparten av ungdomstiden og tidlig voksentid på Oslo vest, men det sniker seg inn stadig flere a-endelser ettersom jeg har bodd på østkanten de siste 8 årene.

Gammel 19-02-07, 15:57   #136
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker en relativt pen Oslodialekt med en del a-endelser. Jeg legger nok litt om avhengig av hvem jeg snakker med, sammen med foreldrene mine er jeg nok penere i målet enn sammen med venner.

Til mannen hadde jeg sagt;
”Dette var jaggu godt! Banan og salami på brødskiva mens jeg koser meg i sofa’n” :fysj, for en kombinasjon:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 00:07   #137
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg snakker en relativt pen Oslodialekt med en del a-endelser. Jeg legger nok litt om avhengig av hvem jeg snakker med, sammen med foreldrene mine er jeg nok penere i målet enn sammen med venner.

Til mannen hadde jeg sagt;
”Dette var jaggu godt! Banan og salami på brødskiva mens jeg koser meg i sofa’n” :fysj, for en kombinasjon:

Jeg ville ALDRI brukt en ord som "jaggu". Ville du det altså?

Jeg leser forresten "hva smaker du" hver gang jeg skal lese denne tråden.
Tenker "Irma den grisen" liksom..

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 01:11   #138
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg leser forresten "hva smaker du" hver gang jeg skal lese denne tråden.
Tenker "Irma den grisen" liksom..

Ja, banan og salami, æsjameg. :naiv:

Gammel 20-02-07, 07:32   #139
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg snakker rimelig breit ja. Er fra Tønsbær jæj.

Har noen artige ordvridninger innimellom siden det ligger finnmarksblod i meg også har jeg bodd et år i Fredrikstad, det satte desverre litt spor i meg ja.

Gammel 20-02-07, 07:52   #140
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg snakker sånn:

"Herregud, detta var godt. Bannan og sallami på brødskiva, samtidig som jeg koser meg i soffan."

Jeg sier f.eks. bønn(bunn), dom(dem), hu(hun) osv.

Jeg skriver ikke sånn vel og merke.

*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:39.