Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Velkommen til Knertens julaftenfest!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-10, 11:16   #1
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Velkommen til Knertens julaftenfest!

For ein hyggelig tradisjon! Er det mulig for nye å bli med? Sidan eg ikkje har vore med tidligare så veit eg ikkje heilt korleis de brukar gjere dette, men eg kan da vere såpass omtenksom at eg forklarer korleis me vil ha det.

Stiller med mann og ein sønn, ein bror, to søstre med kjærestar, mor med samboer, far som tar med si mor, og ei gammal tante. Fleire av desse skal/bør ikkje vere i samme rom, helst burde dei ikkje vite at dei andre er der. Har med ein hund, tre rotter og ein gullfisk.
Vi har ei som ikkje et kjøt, ei som et nesten berre kjøt, og ein muslim som er litt varierande i kostholdet og i sitt syn på alkohol. Forventer ris og rømmegraut i 12 tida, pinnekjøt, poteter, surkål, raudkål, raspeballar, poteter og kålerabistappe. Riskrem, sitronfromarsj, multekrem og ostekake til dessert. Har tre temmelig forskjellige oppskrifter på pinnekjøt frå tre greiner i familien, eg går ut i frå at alle vil ha si eiga tradisjon men kan sende deg forklaringar seinare.

Du har vel forresten ein låve? Vi må ut med graut til nissen på låven. Er så koselig når nissen ligg i høyet og søv, og vi vekker han med song. Forventes at alle blir med på dette, ellers blir heile jula øydelagt.

Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 01:46   #2
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det ser ut som det blir litt få gjester, jeg, Knerten. Jeg vurderer derfor å takke ja til å komme likevel, selv om jeg egentlig hadde andre planer. Men alt for deg!

Men jeg blir selvsagt nødt til å ta med resten av selskapet jeg egentlig skulle i, dvs. mine to ganske veloppdragne jenter, min bror og hans samboer, min far og hans samboer, fars samboers sønn og fars samboers sønns ekskjæreste. I tillegg kan vi gjerne medbringe min mor og hennes mann, samt tre katter, en kanin og seks sauer (inkl. en vær som må få eget rom - han er litt hissig, nemlig). Det blir jo så trist for dyrene å stå i fjøset på selveste julaften!

Vi liker best ribbe med tilbehør, men broren min spiser glutenfritt og har problemer med fordøyelsen. Så hvis du kunne ordnet litt lettfordøyd ribbe hadde det vært flott altså. Pappa er glad i god vin, jeg vil ha Farris (iskald) og jentene julebrus. Ja, de blir nok spinnville av sukkeret, men det er jo jul - barnas jul!

(Vi kommer med fly, så det blir vanskelig å ordne gaver på forskudd, så det ville vært flott om du tenkte litt på det. Jeg skal sende deg flytidspunktet på pm, slik at du vet når du skal hente oss. )

Gleder meg!

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 20:17   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har liksom litt lyst til å eie festen i år, merker jeg. Kan du ordne det sånn at jeg blir kveldens udiskutable midtpunkt, Knerten?

Jeg vil ankomme rett etter at alle har satt seg til bords, i hest og slede, akkompagnert av Sølvguttene og små gjøglere som slår hjul og står på hodet langs den røde løperen. Rett bak meg kommer familien min, velkledd og velfrisert (vi blir fire voksne og fire barn). De skal holde i små lys, og det må være fuktig i luften, slik at lyset omgir hele meg som en glorie. Fint hvis du dimmer lyset akkurat idet jeg kommer opp foran det dekkede bordet. Også kan du kanskje få noen av gjestene til å late som de dåååner ved synet av meg. Før jeg setter meg vil jeg synge en solo med underdrevne bevegelser og påtatt blygt blikk, før jeg smyger meg opp i en slags juletrone ved enden av bordet. Maten bør serveres på middelaldersk vis på store sølvfat. Jeg vil ha spedgris med eple i munnen!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:26   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg har liksom litt lyst til å eie festen i år, merker jeg. Kan du ordne det sånn at jeg blir kveldens udiskutable midtpunkt, Knerten?

Jeg vil ankomme rett etter at alle har satt seg til bords, i hest og slede, akkompagnert av Sølvguttene og små gjøglere som slår hjul og står på hodet langs den røde løperen. Rett bak meg kommer familien min, velkledd og velfrisert (vi blir fire voksne og fire barn). De skal holde i små lys, og det må være fuktig i luften, slik at lyset omgir hele meg som en glorie. Fint hvis du dimmer lyset akkurat idet jeg kommer opp foran det dekkede bordet. Også kan du kanskje få noen av gjestene til å late som de dåååner ved synet av meg. Før jeg setter meg vil jeg synge en solo med underdrevne bevegelser og påtatt blygt blikk, før jeg smyger meg opp i en slags juletrone ved enden av bordet. Maten bør serveres på middelaldersk vis på store sølvfat. Jeg vil ha spedgris med eple i munnen!

Dette GLEDER jeg meg til!

Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:34   #5
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå endrer jeg planene, bare for at jeg skal få med meg dette. Vi slenger Svogers med de elleville ungene i kjelleren sammen med svigerbestemor, og så kommer jeg i tillegg med Forskeren og våre to barn, Forskerens to andre brødre med sine koner og til sammen fem barn, og Forskerens lillesøster. Og søstra til kona til ene broren til Forskeren kommer også med sin mann. De er fra Sverige. Det betyr at vi må ha litt svensk julemat også. Jeg lurer på om ikke vi må ha med ørkenrottene til svenskene. Og med alle disse kommer det diverse hensyn, som gluten- og laktoseintoleranse. Det kommer jo så mange, så noen fra eller til bør ikke spille så stor rolle.

Gammel 08-12-10, 13:41   #6
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg og mannen kommer, og krever kun trådløst internett, stikkontakter og cola. Vi kommer knapt til å merkes.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:46   #7
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Vi kommer knapt til å merkes.

No kidding.
I dette rene galskapens rede skal det godt gjøres å bli lagt merke til. Noen kommer dog til å gjøre mer ut av seg enn visse andre.....

Bare vent å seeee hva mine planer er.......

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:04   #8
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

No kidding.
I dette rene galskapens rede skal det godt gjøres å bli lagt merke til. Noen kommer dog til å gjøre mer ut av seg enn visse andre.....

Bare vent å seeee hva mine planer er.......

Men?

Betyr dette at jeg ikke får være midtpunkt?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:09   #9
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men?

Betyr dette at jeg ikke får være midtpunkt?

Selvfølgelig får du være midtpunkt! Inntil videre hvertfall. Ingen krav fremsatt om midtpunktstatus etter inntatt middag....
Egentlig burde vi laget en egen Lov om Oppførsel på Knertens Julaftenfest med paragrafer i hauger og lass.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 15:01   #10
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi kommer også. Jeg vil sette litt fokus på drikkevarne (som selvfølgelig inntas i begrensede menger og dertil passende oppførsel, men pass litt på svigermor hun kan finne på å drikke seg sippete).

Vi må ha både stuetemperert akevitt og akevitt rett fra fryseren. Vi har både danske og norske tradisjoner. Det må finnes julebrus fra Hamar. Vi vil også ha øl til. Vi ønsker alkolholfritt øl som godt kan være munkholm og gjerne julemunkholm for det er så stas med fine flasker, vi må ha alkoholfritt øl av en spesiell sort som smaker godt. Vi har ammende og gravide. Vanlig øl, Frydenlund, Frydenlund juleøl klasse 3. Du fikk med deg at det må være Frydenlund? Noe veldig godt og sært fra et bittelite bryggeri i Danmark som ingen har hørt om. Gjerne flere forskjellige flasker så vi kan smake forskjellig og bli litt rødmussede i kinnene, men ikke brisne selvfølgelig. Vi ta gjerne vann og farris til, jeg vil helst ha romtemperert vann så husk å tappe opp i god tid. Jeg anar det er godt drikkevann, hvis ikke må det kjøpes inn? Ungene vil selvfølgelig blande brus, gjerne tre sorter om gangen. Kan du finne noe sukkerfrit uten aspartam så de ikke blir så bråkete av alt sukkeret?

Går det greit?.

Gammel 11-12-10, 19:03   #11
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Lover og regler for Knertens juleaften.

§1 Gjestens ønsker og vaner er aller viktigst.

Gammel 11-12-10, 19:27   #12
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Herreminhatt. Har jeg glemt aa melde meg paa her? Vi kommer, saaklart. For at gutten min ikke skal savne hjemstedet sitt (vi bor i Tyskland), maa du arrangere julespill med engler og gjetere og hyrder og hele pakken. Paa tysk. Nissen bör ogsaa snakke tysk, ellers kan det vaere at gutten min plutselig ikke tror at det er den ordentlige nissen lenger og forteller dette til alle de andre barna. Vi spiser pinnekjött, men maa ha baade kaalrabistappe og potetstappe til.

Forresten tar jeg med svigers, ogsaa. De er nederlandske og har aldri smakt norsk julemat, saa du bör nok ha noe annet til dem. De vil forresten aapne gaver 1. juledag paa tidlig ettermiddag, saa du bör tenke paa hvordan vi skal ordne dette slik at ingen blir skuffet. De er vant til at selve julaften er en helt vanlig dag. Dessuten: Barna i Nederland har allerede faatt mesteparten av gavene sine til Sinterklaas 5. desember. Det vil derfor se veldig rart ut for svigers om barna faar veldig mye til jul. Du faar rett og slett be om at de andre gjestene begrenser seg litt paa gavefronten.

Og en liten ting til: Gutten min tar med seg bestevennen. Han tror at det er nissen som kjöper alle gavene. Det er derfor viktig at det ikke staar noen til- og fra-lapper paa gavene. Det maa da finnes en annen maate aa holde rede paa hva som tilhörer hvem? Det faar du finne ut av. Det er jo fortsatt mange dager igjen til jul.

Vi gleder oss!

PS - glemte en ting. Vi maa selvsagt overnatte. Gutten min er jo enebarn og vant til aa sove paa eget rom, men jeg regner ikke med at dette er noe problem. Forresten er det en viss mulighet for at mannen min snorker etter en bedre julemiddag, saa da bör det ogsaa vaere en sofa e.l. som han evt. kan legge seg paa hvis jeg sparker han ut av sengen i löpet av natten. Svigers maa selvsagt ha eget rom de ogsaa.

PPS - bare saa det er sagt: Vanligvis kan jo gjester fra utlandet ta med seg drikkevarer fra tax free. Imidlertid er jeg saa glad i champagne at jeg nok bruker kvoten vaar til aa kjöpe et par flasker til meg selv til aa drikke paa rommet. Fint om du setter inn et lite kjöleskap og noen fine glass. Det smaker jo ikke med god champagne fra kjipe glass, mener jeg. Svigers drikker ikke noe saerlig, men de synes det blir mye aa tenke paa og aa dra paa, saa du kan nok ikke regne med dem.

PPPS: Uff, burde jeg kanskje be med mine foreldre og min söster og familien hennes ogsaa? Hvis vi först drar til Norge i julen, blir de kanskje sure hvis vi ikke feirer med dem. Jeg tror nesten jeg maa be dem ogsaa, jeg, men de er ikke saa vanskelige altsaa. Ekstra akevitt til min far + pass paa at hvis du setter flasker paa bordet, maa det bare vaere de flaskene som er skikkelig fine juleölflasker. Alle andre flasker, inkl. brus og mineralvann maa paa gulvet eller paa et bord ved siden av. Gutten til min söster liker ikke pinnekjött, men pizza er helt greit. Mamma og min söster tilpasser seg alt.

Sist redigert av liefje : 11-12-10 kl 19:41.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 17:45   #13
Pamina

Pamina sin avatar

Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Du, nå nærmer det seg. Jeg trenger å forberede ungene litt så kan du fortelle meg følgende?

Hvor mange blir vi?
Hvilket rom skal vi sove på?
Hvem blir vi sittende sammen med? Ikke noen som røyker, please, og helst noen som ikke blir støyende fulle.
Har du nok barnestoler, husk å telle opp og låne inn slikt at dette ikke blir et problem!
Når begynner middagen?
Har du skaffet nisse?
Hvilken rekkefølge skal vi dele ut gaver i?
og sist men ikke minst,
Har dyrene blitt plassert i egnede bur slik at vi slipper å handskes med dem?

Ser fram til snarlig svar!

Gammel 17-12-10, 18:47   #14
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg regner med at du har spisestuestoler som matcher den lilla kjolen min, Knerten? Brunlige toner, takk. Jeg er også innstilt på at du toner ned det røde ellers i pynten da det skjærer med mine farger. For å få maks utstråling (for meg) er det litt greit at vertinnen har tenkt igjennom slikt, nemlig.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 19:39   #15
Pamina

Pamina sin avatar

Standard

Så grei du er som sier i fra om sånt, Cille. Det er viktig at alle hensyn blir ivaretatt

Gammel 17-12-10, 21:43   #16
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg er ganske grei sånn sett.

Gammel 18-12-10, 00:07   #17
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Vet du hva, det tar jeg som en selvfølge. Ærlig talt.

Gammel 18-12-10, 00:24   #18
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer det en personlig innbydelse i posten? Har gått og ventet på det en stund, nemlig.

Gammel 18-12-10, 12:56   #19
Pamina

Pamina sin avatar

Standard

Ja, Irma, det har faktisk jeg også. Jeg lurer litt på om det er fikset biler (og barneseter) til henting av gjestene. Jeg har lite ønske om å bruke egen bil da det nok blir vanskelig med parkering.

Du fikser det, eller, Knerten?

Gammel 18-12-10, 13:02   #20
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Vi kommer ikke, siden vi ikke har stor nok bil til å få med oss bagasje, julegaver og alle ungene (men det kan du kanskje være behjelpelig med ), og hadde satt veldig pris på om du blogger, twittrer og oppdaterer gjennom begivenheten, og gjerne sørger for live-overføring til oss som er stuck med å feire jul i eget hjem.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
juleselskap, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.