Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Drømmefamiliebil?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-12, 15:12   #1
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Er nok ikke så høyt som 200 gram. Tror det er rett under 160. Dagens 2.0TDI-140 er vel på rundt 140. Dette kan man sjekke ved å slenge inn registreringsnummeret på Mekonomen.no for å få ut data om bilen. Evt. har jo forhandleren denne infoen.

Element er vel at de nye 2.0TDI-motoren med Common Rail kom vel i 2009 om jeg ikke husker feil. Denne motoren er bl.a. mer stillegående og noe mindre vibrasjoner.

Man må se alt utstyr opp i mot prisen, og om det er forhandler eller privat - og evt. merkeforhandler og hvilke garantier man får. 324K høres vel ikke usannsynlig ut for en Highline eller Exclusive med 2.0TDI-140, DSG, Xenon, skinn, 7 seter etc. (ikke at jeg vet hvilket utstyr det her var snakk om, så vanskelig å si...). Men den er fire år, så det er snart tid for å bytte dekkene, så kanskje får man 10k i ekstra utgifter der osv.

Men ja, synes det hørtes dyrt ut, uten at jeg har sjekket prisene.

Hvilket tilbud kan de gi på en ny Touran 1.6TDI med det utstyret deres ønsker?

Gammel 19-05-12, 18:24   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Amelie: Skriv rapport når du har prøvekjørt 5008

Gammel 19-05-12, 22:06   #3
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Prøvekjørt: Volvo V60, 2012-mod. 122 hk. God comfort, kjappere enn vår gamle 02-Passat med 2.0 l/136 hk. Stopp/start-funksjonen var bedre på Audien, med Volvoen tok det en halvt sekund for lenge før den beveget seg.

Men liker ikke fronten på V60. Og V50 lages ikke lenger med automat, den går snart ut av produksjon. Kanskje prøve en brukt V50.

Skulle egentlig prøvekjøre Citröen C5, men fikk plutselig for meg at jeg ikke ville prøvekjøre den likevel pga girkassa og fordi de hadde bare sedan inne, ikke stasjonsvogn. Kanskje vi prøver den senere.

Foreløpig mest interessant:
Skoda Octavia/Yeti/Suberb (ikke prøvekjørt)
Peugeot 5008 (har ikke prøvekjørt, kun sett utenifra og ble ikke imponert av designet...)
Audi A4......?

Og det blir nok ikke nybil.
Bøtt still confused.
Kom gjerne med hete, begrunnede tips.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 23:47   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Skulle egentlig prøvekjøre Citröen C5, men fikk plutselig for meg at jeg ikke ville prøvekjøre den likevel pga girkassa og fordi de hadde bare sedan inne, ikke stasjonsvogn. Kanskje vi prøver den senere.

Vi var veeeeldig skeptiske til denne halvautomatiske girkassen som både Citröen og Peugeot bruker, og var 99,9% sikker på at vi ville da velge manuell hvis det ble en av disse bilene Men så prøvde vi den, og det var jo bare uuutrolig deilig å kjøre med! Leste mye på nett - både tester og brukererfaringer, og svært mange av de som hadde bil med denne kassen var faktisk svært fornøyd. Nå har vi hatt bilen (5008) siden januar, og er storfornøyd - også med girkassen! Litt uvant var det jo i starten, spesielt det lille man merker når den skifter, men det går ganske fort å venne seg til det og kjøre slik at det blir minst mulig 'rykk'.

Gammel 19-05-12, 22:32   #5
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Izzi: Jepp!

Gammel 12-11-12, 23:23   #6
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg prøvekjørte den forrige uke. Var veldig positivt overrasket, det var første gang jeg kjørte Peugeot, vi hadde egentlig slått det fra oss.
5008 med EMG hadde veldig god comfort, deilig plass, oversiktlig og fin, digg å ha de ekstra setene bak fordi det er litt frihet å kunne ha muligheten til å bruke dem. Og barna elsket at det var spisebrett i seteryggen foran dem, matvrakene mine...

MEN nå har vi altså prøvd Peugeot 508 RXH også! Miljøvennlig hybrid med 200 hk, 4X4 og dieselmotor. For en drøm, comfort, sterk motor og stillegående hybrid innimellom! Fullspekket med utstyr. Men den er dyr da.

Vi har bestemt oss for leasing, så nå er eventuelle kampanjerenter av interesse, det har ikke 508 RXH men 508 SW har (dieselmotor uten 4x4) men visstnok god på vinterføre (sa selgeren ) - og leveringstid.

Nå er det altså nybil som gjelder, siden det går mot leasing. Tror kanskje fortsatt at Toyota Prius Seven er på 1.plass siden den har kampanjerente og er fleksibel og meget behagelig bil. Noen som har kommentar til den på vinterføre? Eller andre innspill?

Gammel 05-03-13, 22:15   #7
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Tror kanskje fortsatt at Toyota Prius Seven er på 1.plass siden den har kampanjerente og er fleksibel og meget behagelig bil. Noen som har kommentar til den på vinterføre? Eller andre innspill?

Vi kjøpte Prius 7+ med en gang den kom til Norge (vi hadde ikke sett disse kræsjtestene som mrc har vist i denne tråden blant annet, da hadde jeg kanskje ikke vært så keen). Vi er veldig fornøyd!
Vi synes begge den er god å kjøre på vinterføre, det eneste er at den bråker ganske mye når det er vått på veien (når det spruter opp i siden, eller i hjulkapslene). Dette er skuffende synes jeg, bilukyndig som jeg er, innbiller jeg meg at ekstra lydisolering ikke koster all verden?

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 22:42   #8
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Vi kjøpte Prius 7+ med en gang den kom til Norge (vi hadde ikke sett disse kræsjtestene som mrc har vist i denne tråden blant annet, da hadde jeg kanskje ikke vært så keen). Vi er veldig fornøyd!
Vi synes begge den er god å kjøre på vinterføre, det eneste er at den bråker ganske mye når det er vått på veien (når det spruter opp i siden, eller i hjulkapslene). Dette er skuffende synes jeg, bilukyndig som jeg er, innbiller jeg meg at ekstra lydisolering ikke koster all verden?

Bilkræsjtestene til Prius 7+ har jeg ikke fått med meg (litt glemsk?) - må sjekkes ut... Å legge inn ekstra lydisolering mener jeg koster 5-10 000,-. Min bror vurdere å gjøre det på sin Subaru XV - der er det mye støy!

Gammel 06-03-13, 13:49   #9
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Bilkræsjtestene til Prius 7+ har jeg ikke fått med meg (litt glemsk?) - må sjekkes ut... Å legge inn ekstra lydisolering mener jeg koster 5-10 000,-. Min bror vurdere å gjøre det på sin Subaru XV - der er det mye støy!

http://www.foreldreportalen.no/forum...ighlight=prius

Kan godt være at Prius+ kommer til å gjøre det godt hos EuroNCAP (er vel ikke testet der enda). Amerikanske testene er mer omfattende og nok ikke lett for produsentene å "tilpasse seg til"....

Gammel 06-03-13, 13:51   #10
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Har dere til nå kun kjørt bilen med piggfrie vinterdekk? Normalt sett skulle det bli enda mer støy med sommerdekk, ettersom sommerdekk har hardere gummi....

Gammel 06-03-13, 14:03   #11
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Har dere til nå kun kjørt bilen med piggfrie vinterdekk? Normalt sett skulle det bli enda mer støy med sommerdekk, ettersom sommerdekk har hardere gummi....

Nei, vi fikk bilen på sommerdekk og kjørte vel en måneds tid på dem. Det er altså først og fremst støy fra sprut som jeg synes er høy, altså snø eller skikkelig våt vei.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 22:57   #12
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi kjøpte ny touran til 390 000 rett før jul i fjor. Masse utstyr men ikke skin seter da. Jeg hadde ikke kjøpt en bruktbil til over 300 000.

Gammel 01-06-12, 08:45   #13
mrc

mrc sin avatar

Standard

Med såpass kort kjørelengde er bensin det mest aktuelle.

Praktisk forbruk kan være noe høyere på bensinbiler (altså noe høyere avvik enn oppgitte testtall). riktignok har gjerne bensinbilen litt lavere forbruk ved kald motor (og motoren blir raskere varm, uten tilleggsvarmer).

Gammel 10-06-12, 00:15   #14
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Mazdaen har altså opp mot 1 års leveringstid. Vi lurer på å bestille bilen.
Men hvor forpliktende er det egentlig? Kan vi avbestille den dersom det viser seg at vi av en eller annen grunn likevel ikke kan kjøpe den? Vi betaler jo ingenting før vi får bilen.

Gammel 10-06-12, 10:59   #15
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

CX-5'en er fin, men vi kan ikke vente på så lang leveringstid.

Etter mye spekulering ble vi enige om at vi ville ha en VAG-automat - dvs Skoda, VW eller Audi. Superb fant vi ut var like dyr som Passat med ekstrautstyret vi ville ha. Audi fant vi ut at la på ganske mange tusenlapper pga navnet - ekstrautstyr som kostet 4000 for Passat kunne koste f.eks. 10 000 hos Audi - selv om funksjonen var identisk. A6 er penere, men ikke 160 000,- penere. Så nå blir det Passat på oss. Prøvde flere motorstørrelser. Ender opp med 170hk. Kombinert med automatgir var den sabla gøy å kjøre. Auto-hold funksjonen fungerte så som så i manuellgir-versjonen (det blir rykk i bilen hver gang du setter bilen i bevegelse). Med automat fungerer det hele silkemykt - selv med stopp midt i en bratt bakke. Fortsatt ikke kjempeglad i en del interørdetaljer hos Passat - og definitivt ikke et veldig spennende bilvalg - men stas å kjøre og relativt fornuftig..

Gammel 10-06-12, 11:31   #16
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Moia; jeg har faktisk også sett på nytt på nyere Passat, 2010-2012-modell og ser vi kan få mye bra for pengene der. Passaten er romslig og solid, en ypperlig familiebil. Og de nyere har lavt utslipp. Har sett litt på TSI-motoren med 122 hk, og tror den også er et sprekt nok valg. Så dere på den?
Ja, Passaten er litt enkel inni, men jeg liker det fordi jeg er vant med det, vi har jo Passat-02 nå. Men med skinn og navigasjon hever det inntrykket betraktelig.

Syns denne hvite ser bra ut og denne.
Skjønner at 170 hk er mye kjøremoro, og når utslippet er bare 149 g/km så er det jo ikke så problematisk heller...
Her er en med bensin.

Gammel 10-06-12, 11:53   #17
mrc

mrc sin avatar

Standard

Moia; jeg har faktisk også sett på nytt på nyere Passat, 2010-2012-modell og ser vi kan få mye bra for pengene der. Passaten er romslig og solid, en ypperlig familiebil. Og de nyere har lavt utslipp. Har sett litt på TSI-motoren med 122 hk, og tror den også er et sprekt nok valg. Så dere på den?
Ja, Passaten er litt enkel inni, men jeg liker det fordi jeg er vant med det, vi har jo Passat-02 nå. Men med skinn og navigasjon hever det inntrykket betraktelig.

Syns denne hvite ser bra ut og denne.
Skjønner at 170 hk er mye kjøremoro, og når utslippet er bare 149 g/km så er det jo ikke så problematisk heller...
Her er en med bensin.

149g er med 4Motion. Er lavere på modell uten 4WD.
Personlig synes jeg ikke det blir all verdens forskjell mellom 140 og 170hk-versjonene. Men nå er vel forskjellen i pris også en del lavere enn den var tidligere.

Gammel 10-06-12, 17:44   #18
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

149g er med 4Motion. Er lavere på modell uten 4WD.
Personlig synes jeg ikke det blir all verdens forskjell mellom 140 og 170hk-versjonene. Men nå er vel forskjellen i pris også en del lavere enn den var tidligere.

Skal snekre sammen utgaven og utstyret jeg ønsker og finne riktig utgave og pris. 4Motion og 170 hk er ikke et stort behov. 140 hk, 2WD og skinn er nok.

Gammel 14-06-12, 22:42   #19
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Skal snekre sammen utgaven og utstyret jeg ønsker og finne riktig utgave og pris. 4Motion og 170 hk er ikke et stort behov. 140 hk, 2WD og skinn er nok.

140 hk var definitivt nok ja. 170 hk var mer over i kategorien gøy - og vi spanderte på oss litt gøy siden vi "tjente" såpass på å ikke kjøpe Audi A6..

Ser Aftenposten melder at dieselbiler muligens vil forbys i Oslo sentrum på de verste vinterdagene:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.T9o8oOstgsI

Hadde vi bodd i Oslo hadde vi nok ganske kjapt endret ordren til bensin.

Diesel har vel noe høyere dreiemoment på lavere gir, men samtidig kan vel noen dieselbiler lettere "kveles" på lavt turtall enn bensinbiler.
...dessuten har jo bensinbilen mindre "traktorlyd".

Det ble diesel på oss denne gangen, men jeg hadde ikke vært vanskelig å overtale til å ta bensin i stedet.

Om interiøret; Det er helst hodestøttene og "boblejakke"-setene jeg ikke er helt glad i. Syns hodestøttene ser forferdelig boksete ut når de er "felt ut". Humpene i setene syns jeg fort ser ut som en gammel IKEA-sofa - om en kikker på bruktbiler på Finn. Gikk til slutt for seter med skinn på kant og alcantara (ser ut som semsket skinn- men er stoff) i midten. Syns det holdt seg bedre på bruktbilbildene fra Finn.. Håper denne komboen også gir minimalt med "henge fast i setet"-følelse på varme sommerdager og ikke SÅ iskald overflate om vinteren.

Innebygget navigasjon tok vi ikke med, da bil-navigasjonshardware uansett ikke kommer til å henge med i utviklingen til f.eks. mobiltelefonløsninger. Kjører bluetooth-kobling mot mobilen i stedet.

Må imidlertid melde at VW har en rekke snodige ekstrautstyrs-komboer som ikke er mulig; f.eks. kan en ikke ha oppvarmet frontrute sammen med vanlig bluetooth. Da må en oppgradere til premium bluetooth. Og ryggekamera går ikke sammen med DAB-radio. Snåle greiene. Til og med selgeren var noe flau over hvor ulogiske noen av disse komboene var.

Sist redigert av Moia : 14-06-12 kl 22:54.
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 11:48   #20
mrc

mrc sin avatar

Standard

Sett i forhold til mye annet synes jeg ikke Passaten er direkte "enkel" i interiøret. Synes interiørkvaliteten virker bra. Ergonomimessig er det også meget bra. VW har en layout på dashbord som gjør at man sjeldent trenger å se for å finne en knapp/vrider.

Men klart - skal man sammenligne med Audi blir det ikke like forseggjort på en del områder. Det er jo også noe av det segmenteringen hos VAG handler om når det gjelder identiteten til VW, Skoda og Audi. Riktignok har kanskje forskjellene blitt mindre, ettersom merkene står litt forskjellig i forskjellige markeder. Forskjellene mellom VW og Skoda har til en viss grad blitt mindre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.