|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Jeg mener definitivt at ting kunne ha vært organisert bedre, men jeg jobber ikke i barnehage (så jeg er muligens diskvalifisert fra å ha en mening
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 30-01-11 kl 21:24. Årsak: glemte ett komma |
|
|
|
|
|
#3 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Hvis kommunen betaler, tviler jeg på at ansatte i skole og barnehage setter seg hardt på bakbeina. Men rett skytsen mot kommunen, ikke mot den enkelte barnehage og skole!
|
|
|
#4 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Ja, hadde jeg fått overtidsbetalt for å planlegge på kveldstid, hadde jeg gjerne tatt i mot de pengene og droppet plandager. Men jeg får bare avspasering for de timene i måneden vi møtes på kveldene, og som nevnt, den avspaseringen får jeg aldri tatt ut.
|
|
|
#5 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Det er ikke bare å ta en havtime her og en halvtime der, når man er underbemannet, noe man stort sett er. Tro meg - vi forsøker til stadighet å få folk til å komme senere eller gå tidligere, men ender opp med å ringe etter dem, eller be dem jobbe over, i stedet.
|
|
|
#6 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?I en perfekt verden, kunne vi leid inn vikarer ved første fravær. Vi har ikke lov å leie inn før tre fast ansatte er borte, dvs. syke, samtidig. Avspasering gjelder ikke som fravær, så vi får ikke vikar om en ansatt avspaserer, men så har vi heller ikke lov å avspasere en hel dag i slengen, der jeg er ansatt nå, men må belage oss på å spise opp de ekstraukene våre ved å ta en halvtime nå og en liten time da, noe som i praksis er omtrent umulig å få gjennomført når det er influensa/noro-sesong.
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Inagh: Hvem er det som setter disse reglene? Feks den om å leie inn vikar før tre faste ansatte er vekk. Er det kommunen?
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Jeg ser det som billig, enkelt og greit å lønne de ansatte overtid. Eventuelt at de avspaserer hver for seg uten å stenge hele sjappa.
Å, sorry. Me not thinking.
Jeg synes egentlig at det er rart at ikke barnehager kan drives sånn at dette er mulig. I vår gamle barnehage går de med store overskudd hvert år, har egen kjøkkenansatt og flotte uteområder. På fem avdelinger. De har også en ekstra ansatt som går i tillegg til grunnbemanningen sånn at de har noe å spe på med når det kniper. (Barnehagen forøvrig skal du få gratis av meg, men økonomien i dette må da være mulig for flere å få til?) |
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Møter i et kjør? Sikter du til 45-60 min. avdelingsmøter en gang i uken? Møter man sjeldent får til, pga man er avhengig av at andre avdelinger må passe barna i denne tiden.
|
|
|
#10 |
|
Tankefull
|
Nå var det regnskapet til barnehagen, og kommunene jeg snakket om.
|
|
|
#11 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Akkurat det vet jeg ikke, hvordan det er i kommunale barnehager - vi er blitt pålagt denne regelen fra barnehagens eier. (Privat aktør - en av de store barnehagedrifterne her i landet.)
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
OK. Alltid interessant å vite disse tingene. I vår kommune var det full krise i barnhagene (og er det muligens enda, jeg har bare skolebarn nå), måten "vår" kommunale barnehage sparte penger var ved å stengte ned helt i juleferie, påskeferie etc. Der mener jeg at kommunene oppfordret til denne måten å spare penger på, men det var opp til hver enkelt styrer egentlig (men så har du det igjen. Hvor mange andre måter var det mulig å spare penger på?)
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Kan jeg få prikk om hvilken barnehageaktør?
|
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Til opplysning: Vinterferie og høstferie er ikke ferien vår, det er tvungen avspasering. Regner med at du ville synes det var helt greit om din sjef foreslo at "neste gang tar vi planlegginsmøtene på avspaseringsdagen din, Teofelia." |
|
|
|
|
|
#15 |
|
I mål
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Jeg leste starten av denne tråden og så slutten, og så fascineres jeg over at dette nok en gang har endt med å være en tråd der man diskuteres lærerenes (altfor) gode kår? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Vi gjør også dette.
Det er jo like mange voksne syke, og da hender det faktisk at vi er "glade" for at også barna er syke.
Sånne fagdager er slitsomt for alle, og hos oss er det gjerne slik at alle barnehagene har det samme opplegget samme dag, og da gjelder det å være tidlig ute for å kapre seg vikarer!
Har vi lagt en plandag på kveldstid regnes bare time for time, det er ikke noe overtidstillegg for den dagen.
Det er jo ikke den enkelte barnehage som kan gjøre noe med dette, det er jo kommunene som lager rammene for dette.
|
|
|
#17 |
|
Tante Sofie
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Man kan godt legge inn planleggingen i turnusen, det gjør vi. Det betyr at de ansatte har litt kortere arbeidsdager hele året og at all møtevirksomhet foregår utenom arbeidstid. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Dette er akkurat et sånt eksempel jeg tenkte når jeg skrev om litt kortere lunsj etc. Det finnes mange måter å løse ting på uten så alt for store konsekvenser for brukerne. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
En Som Trener
|
Eneste gangen jeg har langhelg er når jeg blir "pålagt" det av skole eller barnehage.
Dette er en grei måte å gjøre det på for noen, men det er vanskelig å samkjøre i praksis!
Her betaler vi for 11 mnd, men barnehagen er stengt f.o.m. 23/12 t.o.m. 2/1 (i år utgjorde dette 7 arbeidsdager for min del), hele påskeuken (3 ekstra arbeidsdager) i tillegg til de 5 dagene til planlegging. Og selvfølgelig må vi ta tre uker sammenhengende fri i sommerferien. Dette utgjør tilsammen 30 arbeidsdager. Når da SFO i tillegg har 2 plandager, som ikke er sammenfallende med barnehagens dager så gir dette et regnestykke med 32 arbeidsdager som jeg og mannen må bruke feriedager på. Og siden min arbeidsplass har blitt mer restriktiv i forhold til fleksibilitet på å avvikle ferie samlet (unngå enkeltdager) og det er svært vanskelig å få avviklet avspasering så sliter vi litt med dette ja. Vi kunne selvfølgelig vært vanskelig og bedt om betalingsfri i barnehagen utover de 4,33 ukene, siden de gjør at vi må ta fri 6 hele uker tilsammen (30 dager), men allikevel har vi ikke valgt å gå til dette skrittet fordi vi da ser at visse andre goder som vi har i barnehagen vil bli borte pga økonomi.
Dette finnes, bare ikke for barn i barnehagealder. Det kalles SFO!
|
|
|
#20 |
|
Tankefull
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Der er jeg litt heldig. I barnehagen jeg jobber nå har de satt inn ekstra penger i vikarbudsjettet. Merker det godt på avspaseringslisten min ja.
|
![]() |
| Emneord |
| klassiker, planleggingsdag |
|
|