Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-11, 21:18   #1
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Da må noen ta regningen.
Å stenge er billigste løsningen.

Gammel 30-01-11, 21:24   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Mener dere som jobber i barnehage helt seriøst at det ikke kunne vært organisert på en annen måte?

Jeg mener definitivt at ting kunne ha vært organisert bedre, men jeg jobber ikke i barnehage (så jeg er muligens diskvalifisert fra å ha en mening ).

Når det er sagt så er jo organisering alltid avhengig av hvilke rammer man har, og hvis det ikke finnes penger til å leie inn vikarar for individuell avspasering, så skjønner jeg jo at det blir slik. Det er synd, for jeg er rimelig sikker på at også de ansatte ville ha hatt individuell avspasering som et gode.

Sist redigert av him : 30-01-11 kl 21:24. Årsak: glemte ett komma
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:19   #3
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Hvis kommunen betaler, tviler jeg på at ansatte i skole og barnehage setter seg hardt på bakbeina. Men rett skytsen mot kommunen, ikke mot den enkelte barnehage og skole!

Gammel 30-01-11, 21:20   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, hadde jeg fått overtidsbetalt for å planlegge på kveldstid, hadde jeg gjerne tatt i mot de pengene og droppet plandager. Men jeg får bare avspasering for de timene i måneden vi møtes på kveldene, og som nevnt, den avspaseringen får jeg aldri tatt ut.

Gammel 30-01-11, 21:23   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke bare å ta en havtime her og en halvtime der, når man er underbemannet, noe man stort sett er. Tro meg - vi forsøker til stadighet å få folk til å komme senere eller gå tidligere, men ender opp med å ringe etter dem, eller be dem jobbe over, i stedet.

Gammel 30-01-11, 21:26   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

I en perfekt verden, kunne vi leid inn vikarer ved første fravær. Vi har ikke lov å leie inn før tre fast ansatte er borte, dvs. syke, samtidig. Avspasering gjelder ikke som fravær, så vi får ikke vikar om en ansatt avspaserer, men så har vi heller ikke lov å avspasere en hel dag i slengen, der jeg er ansatt nå, men må belage oss på å spise opp de ekstraukene våre ved å ta en halvtime nå og en liten time da, noe som i praksis er omtrent umulig å få gjennomført når det er influensa/noro-sesong.

I en perfekt verden er det nok ansatte pr barn, vi hadde fått overtidsbetalt og kunne planlagt på kveldstid, og vi kunne avspasert ved behov - det hadde vært en fin barnehage å jobbe i det.

Gammel 30-01-11, 21:28   #7
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inagh: Hvem er det som setter disse reglene? Feks den om å leie inn vikar før tre faste ansatte er vekk. Er det kommunen?

Gammel 30-01-11, 21:33   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Alternativet hvis vi skal kutte planleggingsdagene er jo enten å kutte planarbeidet, eller betale personale overtid for å sitte med dette på kveldstid. Hva mener du er best da?

Jeg ser det som billig, enkelt og greit å lønne de ansatte overtid. Eventuelt at de avspaserer hver for seg uten å stenge hele sjappa.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg jobber på en skole, og vi er faktisk på jobb på planlegginsdagene. Fra 8.00-16.00. Hele poenget var jo at jeg faktisk ikke har fri da, selv om mange later til å tro det.

Åh- jeg blir så muggen av å lese noen av innleggene her. :lyst til å rødprikke:

Å, sorry. Me not thinking. Jeg trodde du var hjemme jeg.

Opprinnelig lagt inn av Dani, her.

Vi får ikke bruke vikarer på noe annet enn sykdom, det har vi ikke råd til. Og med tre tilkallingsvikarer kommer vi ikke langt heller. Jeg har min sønn i barnehagen jeg jobber i, og jeg hadde tatt han ut av barnehagen hvis jeg hadde fått vite at halve staben skulle resie bort halve dagen.

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Da må noen ta regningen.
Å stenge er billigste løsningen.

Hvor i alle dager konkluderer du med dette fra? Klart - det billigste for barnehagen er jo om de bare stenger i ett kjør - fremfor å bruke vikarer feks. Men regnskapet drar jo med seg bittelitt mer da. Og sålenge barnehager finansieres av det offentlige ser jeg det som relevant å trekke inn hva den tapte arbeidsinnsatsen faktisk koster altså. Det er innmari mye mer enn litt overtidslønn.

En annen ting er omfanget - hvorfor i alle dager trenger man fem dager i året`Det er jo møter i ett kjør i tillegg også. Jeg jobber i det private med ting som skal planlegges og ganske omfattende prosjekter. Det er jo ikke snakk om at vi stenger butikken fordi vi skal planlegge sammen, ei heller at vi bruker fem dager i året?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

I en perfekt verden, kunne vi leid inn vikarer ved første fravær. Vi har ikke lov å leie inn før tre fast ansatte er borte, dvs. syke, samtidig. Avspasering gjelder ikke som fravær, så vi får ikke vikar om en ansatt avspaserer, men så har vi heller ikke lov å avspasere en hel dag i slengen, der jeg er ansatt nå, men må belage oss på å spise opp de ekstraukene våre ved å ta en halvtime nå og en liten time da, noe som i praksis er omtrent umulig å få gjennomført når det er influensa/noro-sesong.

I en perfekt verden er det nok ansatte pr barn, vi hadde fått overtidsbetalt og kunne planlagt på kveldstid, og vi kunne avspasert ved behov - det hadde vært en fin barnehage å jobbe i det.

Jeg synes egentlig at det er rart at ikke barnehager kan drives sånn at dette er mulig. I vår gamle barnehage går de med store overskudd hvert år, har egen kjøkkenansatt og flotte uteområder. På fem avdelinger. De har også en ekstra ansatt som går i tillegg til grunnbemanningen sånn at de har noe å spe på med når det kniper. (Barnehagen forøvrig skal du få gratis av meg, men økonomien i dette må da være mulig for flere å få til?)

Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:38   #9
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

En annen ting er omfanget - hvorfor i alle dager trenger man fem dager i året`Det er jo møter i ett kjør i tillegg også.

Møter i et kjør? Sikter du til 45-60 min. avdelingsmøter en gang i uken? Møter man sjeldent får til, pga man er avhengig av at andre avdelinger må passe barna i denne tiden.

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:39   #10
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Hvor i alle dager konkluderer du med dette fra? Klart - det billigste for barnehagen er jo om de bare stenger i ett kjør - fremfor å bruke vikarer feks. Men regnskapet drar jo med seg bittelitt mer da. Og sålenge barnehager finansieres av det offentlige ser jeg det som relevant å trekke inn hva den tapte arbeidsinnsatsen faktisk koster altså. Det er innmari mye mer enn litt overtidslønn.

En annen ting er omfanget - hvorfor i alle dager trenger man fem dager i året`Det er jo møter i ett kjør i tillegg også. Jeg jobber i det private med ting som skal planlegges og ganske omfattende prosjekter. Det er jo ikke snakk om at vi stenger butikken fordi vi skal planlegge sammen, ei heller at vi bruker fem dager i året?

Nå var det regnskapet til barnehagen, og kommunene jeg snakket om.
Tror du virkelig folk i kommunene våre sitter ned å regner ut hva denne plandager koster samfunnet økonomisk? De har ett budsjett å forholde seg til, enkelt og greit. Makan!

Jeg er enig i at 5 dager i året for hele personalet er i overkant mye.

Gammel 30-01-11, 21:29   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Akkurat det vet jeg ikke, hvordan det er i kommunale barnehager - vi er blitt pålagt denne regelen fra barnehagens eier. (Privat aktør - en av de store barnehagedrifterne her i landet.)

Gammel 30-01-11, 21:32   #12
him
Leser

him sin avatar

Standard

Akkurat det vet jeg ikke, hvordan det er i kommunale barnehager - vi er blitt pålagt denne regelen fra barnehagens eier. (Privat aktør - en av de store barnehagedrifterne her i landet.)

OK. Alltid interessant å vite disse tingene. I vår kommune var det full krise i barnhagene (og er det muligens enda, jeg har bare skolebarn nå), måten "vår" kommunale barnehage sparte penger var ved å stengte ned helt i juleferie, påskeferie etc. Der mener jeg at kommunene oppfordret til denne måten å spare penger på, men det var opp til hver enkelt styrer egentlig (men så har du det igjen. Hvor mange andre måter var det mulig å spare penger på?)

Gammel 30-01-11, 22:54   #13
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Kan jeg få prikk om hvilken barnehageaktør?

(Barnehagen til Storebror har nettopp fått ny eier, derfor jeg lurer)

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 23:09   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis lærerne skal legge planleggingsdagene sine utenom feriene, må foreldrene ta ekstra feriedager, avspasere eller ta fri uten lønn utenom feriene også. Ser du ikke at veldig mange ville tjent på om lærerne la planleggingsdagene sine til den første eller de to første dagene i skoleferiene?

Til opplysning: Vinterferie og høstferie er ikke ferien vår, det er tvungen avspasering. Regner med at du ville synes det var helt greit om din sjef foreslo at "neste gang tar vi planlegginsmøtene på avspaseringsdagen din, Teofelia."
Og nei, at vi avspaserer en uke i februar og en uke i oktober er ikke et "gode" vi har opparbeidet oss pga sterke fagforeninger, det er den eneste måten vi kan få kompensert for veldig konsetrerte arbeidsuker og ubekveme arbeidstider på, i og med at barna skal ha et visst antall skoledager i året og skoleruten er lagt opp med ferier for dem på disse tidspunktene. Det hadde vært helt greit for meg om vi fikk lønnskompensasjon, eller tok ut avspasering på andre tidspunkter enn vinter-.og høstferie (-kanskje jeg også kunne fått meg en billig sydentur en gang ) men jeg tror ikke det heller ville løst den type problemer vi snakker om her.
Og hvordan tenker du at vi "bare kan kutte ned til 43,5 timers uke?" Hva skal vi kutte ut, mener du? Å rette prøven til Ole, eller planleggingen av samfunnsfagtimen? De fleste lærere jobber mer enn 44 timers uke også, og jeg tenker slike forslag viser at folk flest tror egentlig ikke tror at vi jobber så mye. Forsåvidt ikke noe nytt, men det gjør meg like fullt forbanna. Hver eneste gang.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 23:11   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste starten av denne tråden og så slutten, og så fascineres jeg over at dette nok en gang har endt med å være en tråd der man diskuteres lærerenes (altfor) gode kår?

Hvordan skal man kunne bruke av dager der man er påtvunget avspasering (typisk første del av sommerferien) til planlegging? Da må man jo avspasere en annen gang og er like langt? :forvirret:

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 23:21   #16
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I barnehagen jeg jobber i, bruker vi jobbe inn den inneklemte fredagen etter Kr.himmelfartsdag - dvs. vi jobber to sene kvelder med planlegging, og tar denne fredagen fri, slik at vi for en gangs skyld kan få langhelg vi med. Vi har fem planleggingsdager i året, og det er bare denne ene som blir jobbet inn på dette viset.

Slik er det også i Lillemann sin barnehage, vet jeg.

Vi gjør også dette.

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

..............
. Midt på vinteren, f.eks i influensa/spysykesesongen, er sikkert antall barn i bhg lavt nok til at folk kan avspasere. ;-)

Det er jo like mange voksne syke, og da hender det faktisk at vi er "glade" for at også barna er syke.

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Vi gjorde det slik på torsdag vi. Halve staben var på kurs på formiddagen, og halve på ettermiddagen.
Det var en dag utenom det vanlige gitt. Alt av vikarer var hyret inn for å få det til å gå rundt. Ikke ideelt. Og jeg tror ikke det er slik foreldre egentlig vil at en dag i barnehagen skal være. Man får gjort bare det man har nødt til, for mye organisert aktivitet utgår på slike dager.

Sånne fagdager er slitsomt for alle, og hos oss er det gjerne slik at alle barnehagene har det samme opplegget samme dag, og da gjelder det å være tidlig ute for å kapre seg vikarer!

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Hæ? Er det en lønnsforskjell her? Er det forskjell på tid? I dag jobber vi inn tid som du kan få avspasere på planleggingsdagen, da er det ikke overtid. Mens i dag jobber vi inn tid som du kan få avspasere seinere, da er det overtid??

Har vi lagt en plandag på kveldstid regnes bare time for time, det er ikke noe overtidstillegg for den dagen.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Hvis man sammenlikner en barnehage med en sykehusavdeling tror jeg vi skal være sånn noenlunde på samme planet når det gjelder "kundens" hjelpebehov, lovverk å forholde seg til, organisering av tjenesten osv, manglende budsjett til innleie av vikarer, nødvendighete av tilstedeværelse osv.
Jeg har aldri i hele mitt liv hørt om en slik avdeling som har stengt på grunn av kurs og møter. Nei, sorry, du kanke komme hit med blindtarmebetennelsen din, vi har planleggingsdag, liksom
Det deles opp, legges til ettermiddager/kveld, og denne måten å organiserer planlegging/møtevirksomhet på har vært gjort i århundrer på slike steder og det funker jo.
Hvorfor i all verden kan ikke skoler og barnehager se litt på måten de tenker på dette og prøve å gjøre noen endringer?

Det er jo ikke den enkelte barnehage som kan gjøre noe med dette, det er jo kommunene som lager rammene for dette.

På en sykehusavdeling jobber man i turnus og har dekket opp større deler av dagen, dette gir et annet grunnlag for betaling, antall timer som skal jobbes osv.

Gammel 30-01-11, 23:27   #17
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man kan godt legge inn planleggingen i turnusen, det gjør vi. Det betyr at de ansatte har litt kortere arbeidsdager hele året og at all møtevirksomhet foregår utenom arbeidstid.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 00:24   #18
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Man kan godt legge inn planleggingen i turnusen, det gjør vi. Det betyr at de ansatte har litt kortere arbeidsdager hele året og at all møtevirksomhet foregår utenom arbeidstid.

Dette er akkurat et sånt eksempel jeg tenkte når jeg skrev om litt kortere lunsj etc. Det finnes mange måter å løse ting på uten så alt for store konsekvenser for brukerne.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 23:30   #19
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

I barnehagen jeg jobber i, bruker vi jobbe inn den inneklemte fredagen etter Kr.himmelfartsdag - dvs. vi jobber to sene kvelder med planlegging, og tar denne fredagen fri, slik at vi for en gangs skyld kan få langhelg vi med.

Eneste gangen jeg har langhelg er når jeg blir "pålagt" det av skole eller barnehage.

Jeg pleide ofte å prøve å samkjøre litt på planleggingsdager sånn at jeg passet en gjeng den ene dagen, også hadde jeg barnevakt til mine de neste dagene. Men jeg syntes jo det var litt styrete - særlig om jeg ikke kunne kombinert. Da måtte jeg brukt en hel ferieuke på planleggingsdager fordi de ansatte vil avspasere samtidig.

Dette er en grei måte å gjøre det på for noen, men det er vanskelig å samkjøre i praksis!

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Nå betaler vi heller ikke for planleggingsdagene. Vi betaler for 11 måneder i året og den betalingsfrie måneden dekker planleggingsdagen og de tre ukene ferie som man må ta om sommeren.

Her betaler vi for 11 mnd, men barnehagen er stengt f.o.m. 23/12 t.o.m. 2/1 (i år utgjorde dette 7 arbeidsdager for min del), hele påskeuken (3 ekstra arbeidsdager) i tillegg til de 5 dagene til planlegging. Og selvfølgelig må vi ta tre uker sammenhengende fri i sommerferien. Dette utgjør tilsammen 30 arbeidsdager. Når da SFO i tillegg har 2 plandager, som ikke er sammenfallende med barnehagens dager så gir dette et regnestykke med 32 arbeidsdager som jeg og mannen må bruke feriedager på. Og siden min arbeidsplass har blitt mer restriktiv i forhold til fleksibilitet på å avvikle ferie samlet (unngå enkeltdager) og det er svært vanskelig å få avviklet avspasering så sliter vi litt med dette ja. Vi kunne selvfølgelig vært vanskelig og bedt om betalingsfri i barnehagen utover de 4,33 ukene, siden de gjør at vi må ta fri 6 hele uker tilsammen (30 dager), men allikevel har vi ikke valgt å gå til dette skrittet fordi vi da ser at visse andre goder som vi har i barnehagen vil bli borte pga økonomi.

Vår barnehage kaller forøvrig en spade for en spade og går åpent ut med at de ikke har planleggingsdager, men de har 2 dager høstferie og 3 dager vinterferie i skolens ferie. Ikke det at det hjelper oss noe, for da er jo SFO åpen, men det er da i det minste å spille med åpne kort. De har ellers møter på kveldstid, planlegging lagt til helger med kick-off, og ellers et veldig bra samhold og svært lite sykefravær.

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Og lurer på om det burde eksistert et ikkepedagogisk barneoppbevaringssystem for de som ikke syns det er så farlig om personalet i barnehagene får tid til planlegging, kursing etc, og de som ikke syns det er så farlig om bemanningen er minimal når alle skal avspasere kveldskursene midt i influensasesongen.

Dette finnes, bare ikke for barn i barnehagealder. Det kalles SFO!

Gammel 30-01-11, 21:29   #20
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Der er jeg litt heldig. I barnehagen jeg jobber nå har de satt inn ekstra penger i vikarbudsjettet. Merker det godt på avspaseringslisten min ja.

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:49.