|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Er du vant med alkoholservering i konfirmasjon/dåp? | |||
| Er vant med alkohol i konfirmasjon men ikke i dåp. |
|
10 | 5,00% |
| Er vant med alkohol i dåp men ikke konfirmasjon. |
|
1 | 0,50% |
| Er vant med alkohol i både konfirmasjon og dåp. |
|
23 | 11,50% |
| Er ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon. |
|
140 | 70,00% |
| Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon men vil ikke servere det selv. |
|
18 | 9,00% |
| Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og serverer det selv. |
|
9 | 4,50% |
| Har ikke fått alkohol i dåp/konfirmasjon men vil servere det selv. |
|
2 | 1,00% |
| Dåp: Det varierer, alkoholfritt er mest vanlig. |
|
17 | 8,50% |
| Konfirmasjon: Det varierer, alkoholfritt mest vanlig. |
|
16 | 8,00% |
| Dåp: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. |
|
4 | 2,00% |
| Konfirmasjon: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. |
|
8 | 4,00% |
| Annet. |
|
3 | 1,50% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 200. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol
Skriver IKKE spesifikk etter konfirmasjoner og barnedåp. Jeg skriver i generelthet.
|
|
|
#3 |
|
|
For veldig mange er det hårfine forskjeller. Noe de aller fleste ikke merker selv. (og her er det ikke snakk om flatfyll eller sørpefull)
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
I så fall kan jeg orientere om at jeg på ingen måte blir full av å drikke et glass vin, og at jeg på ingen måte er i kjørbar stand etter et glass vin. Og dette er en helt normal holdning å ha altså. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet at det er mange som kjører etter at de har drukket. Det er ikke det samme som det Maggie insinuerte, med sin nudgenudgewinkwink-kommentar om at noen av oss her på FP, eller vår omgangskrets omtrent var nødt til å gjøre det, siden hun mener det tydeligvis er uvanlig å ta taxi.
Undring? Jeg syns du hørtes ut som en litt sånn "Jassåja, jeg hører du sier det, men jeg tror ikke på deg"-dame.
Nettopp. Jeg kjenner ingen som ikke har denne holdningen. Det betyr selvsagt ikke at jeg tror at alle har den. Jeg tok f.eks. førerkort med en fyr som trodde man ble en bedre sjåfør av å drikke litt.
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholOg en annen ting også, dette med "å ha alkoholfrie soner", det gir meg faktisk litt feil assosiasjoner i forhold til det er ment. Jeg synes det gir assosiasjoner til at man drikker for mye til vanlig.
|
|
|
#7 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn tenker vel de aller fleste vil jeg tro. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholJeg er en av dem som mener at om barn greier å detekte en ørliten endring i oppførsel, så er ikke det nødvendigvis skadelig heller. Jeg var med på mange fester i oppveksten, og at voksne var litt gladere enn ellers var ikke noe som skremte meg spesielt. Som jeg tidligere har nevnt i en annen tråd om alkohol og barn, så endrer jeg også væremåte når jeg har PMS, når jeg er ekstra vårglad, når jeg er stresset, sliten eller avslappet.
|
|
|
#9 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholJeg er jo en av dem som ikke er vant til alkoholservering i barndåp/konfirmasjon, og dermed har svart at jeg heller ikke har servert det i egne barndåper og heller ikke tenker å gjøre det i en evt konfirmasjon. Det betyr imidlertid ikke at jeg hadde reagert negativt om det ble servert alkohol i en slik anledning der jeg var gjest. Jeg er vokst opp med at faren min tok seg en øl til søndagsmiddagen, og det serveres alkohol til julemiddagene og til søndagsmiddagene dersom noen vil ha, og ser ikke på det som noe negativt. Selv drikker jeg aldri til disse middagene, men det mest fordi jeg ikke er så veldig glad i alkohol til mat, og at jeg derfor som regel har tilbudt meg å være sjåfør.
|
|
|
|
#10 |
|
Ekvilist
|
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholSpørsmålet er vel ikke nødvendigvis bare om hvorvidt barnet føler seg trygt til enhver tid. Dette med alkoholfrie soner går vel i større grad på det å forebygge alkoholproblematikk, og at sjansen for det er større statistisk sett dersom barn erfarer at alkohol ikke behøver å være standard ved alle mulige anledninger. Jo flere alkoholfrie soner, jo mindre sjans for alkoholproblematikk. Både hos de voksne, og hos barna. Det er ikke bare snakk om nervøse barn som sitter under bordet fordi foreldrene har drukket et glass eller to. Men i noen tilfeller kan det selvsagt være snakk om det også.
|
|
|
#11 |
|
Borte
|
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholJeg opplevde heller aldri fyll da jeg var barn. Det ble dog drukket alkohol i de fleste selskaper, og ofte ellers også, uten at noen ble fulle eller merkbart beruset. Jeg har inntrykk av at det var slik det var hos veldig mange i min generasjon i barndommen. Vi visste også veldig godt om det var noen som hadde foreldre som drakk seg fulle ofte eller hadde alkoholproblemer, og det var veldig mange nyanser mellom avhold og fyll.
|
|
|
#12 |
|
Epikur
|
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholDet kan godt hende det blir vin til maten eller noen øl på koldtbordet i minstens dåp i juni. Mannener vokst opp i hjem der man mener folk enten er avholds eller alkis, mens jeg er vant med alkohol til maten i de fleste sammenhenger og har aldri noensinne sett mine foreldre så mye som bittelitt bedugget en gang.
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Jeg prøver å tenke tilbake på vennekretsen min på søtti- og åttitallet, og hvis det var noen som hadde foreldre som drev med fredagsfyll, så var de helt klart i mindretall. Da var det noe vi så på som spesielt. Ellers var ikke alkohol noe vi reflekterte over i så stor grad at vi merket forskjell på foreldre som ikke drakk i det hele tatt, eller foreldre som drakk litt. Jeg har da vokst opp i akademikerkretser på østlandet, og som barn var jeg med på fester tilknyttet Blindern og Landbrukshøgskolen på Ås. Jeg vil jo ikke tro at dette var mennesker som var spesielt avholds, heller.
|
|
|
#14 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholGrunnen til at jeg nevnte alkoholfrie soner er pga av slektninger som på ingen måte holder seg til et par glass med barn tilstede. For eksempel på julaften hvor tanter og onkler drikker seg dritings. Men jeg har ingen problemer med å forstå at i andre familier har man et helt annet forhold til alkohol. Selv har jeg ikke problemer med å holde meg til et glass til maten, så selvsagt synes jeg det er helt greit om det serveres alkohol bare de voksne kan beherske seg. Men i alle familier er det dessverre ikke alltid slik, og da er det deilig med alkoholfrie soner.
|
|
|
#15 |
|
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholSer diskusjonen har forandret seg litt siden H.I. men. Jeg er ikke vant med at det serveres alkohol i verken barnedåp eller konfirmasjon,har aldri hørt om det heller,tror jeg. Men,som barn av en alkoholiker-stefar,ville det ikke falt meg inn engang. Jeg VET jeg har et anstrengt forhold til alkohol og barn,så jeg har vel ennå tilgode å drikke noe som helst med alkohol med barna tilstede. Men,jeg jobber med saken,da,barna vet jo godt at man ikke nødvendigvis blir full av en alkoholenhet,så jeg har planer om å ta et glass vin/øl med de tilstede en dag,men den sitter langt inne,det innrømmer jeg jo. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
![]() |
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholJeg har aldri vært i barnedåp eller konfirmasjon der det er blitt servert alkohol. Jeg kunne heller aldri tenke meg å servere det selv. For meg handler det om å kunne vise at man kan feire og ha det trivelig ilag uten alkohol. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholI jobbsammenheng ser jeg at forventninger til å drikke kan bli et problem, spesiellt i forbindelse med kunde-aktiviteter der det er forventet at man "holder følge" med kundene. Kjip semi-alenemor som jeg er kjører jeg alltid, men det er flere på jobben som jeg mistenker har tatt seg en drink eller tre fler enn de egentlig burde fordi det er en det som forventes, særlig av menn. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholNei, er ikke vant med alkoholservering i dåp eller konfirmasjon.
|
|
|
#19 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholJeg har en gang vært i en konfirmasjon der det ble servert vin, og konjakk. Jeg syntes det var litt rart. Det var ingen små barn til stede, men hovedpersonen selv drakk jo ikke alkohol og jeg syntes det var litt uheldig på en dag som egentlig handler om at en ungdom blir litt mer voksen å lage et veldig tydelig skille mellom de voksne som drakk vin og ungdommen selv. Jeg ville ikke ha servert alkohol i dåp eller konfirmasjon. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Metallica!!
|
Jeg regner ikke med du sikter til meg mtp manglende høflighet, men jeg tillater meg å svare litt.
|
![]() |
|
|