Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Legalisering av narkotika?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør narkotika legaliseres?
Ja, narkotika bør legaliseres og selges fritt 1 0,97%
Nei, men det bør kunne gis narkomane på resept 16 15,53%
Nei, narkotika bør overhodet ikke legaliseres 61 59,22%
Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot 10 9,71%
Bruk av all narkotika bør legaliseres 0 0%
Noen former for narkotika bør legaliseres, både salg og bruk 6 5,83%
Bruk av noen former for narkotika bør legaliseres 9 8,74%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-07, 09:23   #121
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legalisering av narkotika?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og hasj er en del av kulturen flere steder, likeså er f.eks. Khat

En del av matkulturen? Ja, det var den hasjkaka da ...

Sigaretter er heller ikke på menyen på så veldig mange restauranter. Som en del av måltidet.

Søker du på næringmiddel på f.eks Wikipedia ser du at det er synonymt med Mat. Drikke medregnes også. Sitat:

Sitat:

Mat

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

(Omdirigert fra Næringsmiddel)
Gå til: navigasjon, søk
Mat er en fellesbetegnelse på faste substanser som kan konsumeres av levende vesener for å tilfredsstille ernæringsbehov.
(Væsker (flytende substanser) som brukes i denne hensikt blir ofte referert til som drikke, men kan også kategoriseres som mat.)
Mat er ofte basert på dyr eller planter.
Mat kan oppbevares i f.eks en matboks
Mat kan kategoriseres på flere måter:
Etter type

Siden du tydelig vis ikke vet hva et næringsmiddel er. Jeg tror ikke noen form for narkotika kommer under denne definisjonen.

Gammel 07-03-07, 09:26   #122
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så?

Og så hva da? *får fjortisvibber* Jeg synes teoriene dine er interessante, men ikke så begrunnede. Fortell gjerne mer. Når jeg kommer med et (selvopplevd) saklig innspill, synes jeg det er irriterende med et slikt svar.

Gammel 07-03-07, 09:28   #123
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah. Så det er en del av vårt ernæringsbehov å drikke alkohol til mat. Jaggu, det visste jeg ikke. Rart at jeg lever.

Gammel 07-03-07, 09:28   #124
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Og så hva da? *får fjortisvibber* Jeg synes teoriene dine er interessante, men ikke så begrunnede. Fortell gjerne mer. Når jeg kommer med et (selvopplevd) saklig innspill, synes jeg det er irriterende med et slikt svar.

Omtrent som det sterkt undervurderte argumentet "enn du da?"

Gammel 07-03-07, 09:29   #125
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Omtrent som det sterkt undervurderte argumentet "enn du da?"

Det argumentet er forbudt her i huset. Det er det verste argumentet i hele verden!

Gammel 07-03-07, 09:29   #126
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah. Så det er en del av vårt ernæringsbehov å drikke alkohol til mat. Jaggu, det visste jeg ikke. Rart at jeg lever.

Krydder regnes også som næringsmiddel, men det betyr ikke at vi har et ernæringsmessig behov for det. (Unntatt hvitløk, selvsagt.)

Gammel 07-03-07, 09:30   #127
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det er da irrelevant hvilke stoffer som skaper avhengighet. Du får opp det samme med heroin, der er det jo også en eller flere komponenter som skaper avhengigheten.

Nikotin er vanskeligere å slutte med enn heroin, så det er jo soleklart at det er vanskeligere å slutte med hasj også, siden den røykes med tobakk. Om du kommer med de samme påstandene om mariuhana, så skal jeg revurdere mitt standpunkt.

Gammel 07-03-07, 09:31   #128
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Krydder regnes også som næringsmiddel, men det betyr ikke at vi har et ernæringsmessig behov for det. (Unntatt hvitløk, selvsagt.)

Ja, så om jeg vil spre mariuhana over maten min for å spice den litt, så er det selvsagt også et næringsmiddel.

Gammel 07-03-07, 09:31   #129
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Mat og drikke generelt er til for å dekke vårt ernæringsbehov Sitron. Alt av mat og drikke er næringsmiddel. Det er ikke slik at sunn mat er næringsmiddel og usunn eller unødvendig mat ikke er næringsmiddel.

Skjønner du hva næringsmiddel betyr nå, eller må jeg bruke enda mindre teskjeer?

Gammel 07-03-07, 09:34   #130
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, så om jeg vil spre mariuhana over maten min for å spice den litt, så er det selvsagt også et næringsmiddel.

Med en gang du spiser hasj er det et næringsmiddel ja. Men hasjkrydder er ikke en så innarbeidet del av matkulturen som vin til maten, og derfor er det ikke like problematisk å forby.

Gammel 07-03-07, 11:35   #131
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Jeg synes egentlig turi får mer kritikk her enn hun egentlig fortjener, etter hva jeg har fått med meg så er hun i mot all legalisering av narkotika, hva er galt med det ?

Dette tenkte jeg på, og jeg synes det er skremmende at oppegående modne mødre altså kan være for en legalisering av hasj.

Jeg vet ikke, jeg husker hvert fall ikke noen tall fra det, men jeg tror også at innføringen av hasj vil føre til at befolkningen eksperimenterer med tyngre stoffer. Det er langt ifra mitt hovedargument imot en legalisering, men jeg synes det er et viktig poeng.

Så det var en som nevnte sigarettrøyking også. Nå har røykeloven fått tid til å feste seg i oss, og signaleffekten tilsier at det ikke lenger er kult eller tøft å røyke - det beste som kan skje mtp våre unge, håpefulle. Men nå skal vi altså innføre hasjrøyking, et nytt rusmiddel, samtidig som vi kjemper for å kvitte oss med de rusmidlene vi allerede har? Hvilken logikk ...

Økt tilgang gir økt forbruk. Man trenger ikke å være søstra til Einstein for å forstå det. Alkohol har også vært ulovlig en gang i tiden, og da gikk også dette forbruket ned.

Jeg er i hovedsak mest skeptisk til å støtte en av verdens største industrier, for da sier man at det er OK at mennesker lever i slaveri for å tilfredstille vår lyst etter rusgifter.

En legalisering vil heller ikke gjøre noe for de som allerede befinner seg i en vanskelig situasjon. Jeg hadde et glimrende sitat her et sted; man kan vanskelig kalle det omsorg å holde noen i hånda mens man serverer dem gift med den andre. Omsorg er å gjøre hva man kan for å hjelpe noen ut av en dårlig situasjon, ikke å begrave dem varsomt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 12:36   #132
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke akkurat kritikken av Turis innlegg gikk direkte og ihvertfall ikke bare på at hun var imot legalisering…i en debatt må man kunne stille spørsmålstegn ved utsagn og argumentasjon uten at man nødvendigvis roper halleluja for det motsatte av hva hun mener.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 21:30   #133
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj! Kanskje ikke så smart å starte en tråd som ta av i et slik tempo at jeg ikke klarer å holde følge med diskusjonen Har noen sider innlegg å else gjennom, ser jeg....

Gammel 07-03-07, 22:09   #134
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Her har det jammen blåst litt siden jeg satt og skummet gjennom de første innleggene på jobb i dag.

I utgangspunktet er jeg mot legalisering av narkotika, som narkotika. At enkelte narkotiske stoffer kan ha en positiv effekt er vi jo klar over, og jeg mener det burde være lov å dyrke fram medisinsk cannabis og hamp som likner på hasjplanten, men ikke er det. Under kontrollerte former og reseptbelagt selvfølgelig.

Akkurat som morfin i dag brukes som smertestillende i kontrollerte medisinske former.

Vet dere forresten at 96% sprit (heimert) regnes som narkotika?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 00:52   #135
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Vet dere forresten at 96% sprit (heimert) regnes som narkotika?

Definisjonen på narkotika er ulovlige rusmidler, så ja, det bør det jo helt klart være.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 01:03   #136
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ligger nok på en linje som er omtrent slik som det er i Nederland.

Norge er jo et godt eksempel på at streng narkotikapolitikk ikke nødvendigvis er det riktige. Mange overdose-dødsfall osv.

Gammel 08-03-07, 07:23   #137
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Irma: Du har vel sagt det meste.

Jeg synes Sitron og turi diskuterer rart. Litt sånn fjortisaktig.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 09:49   #138
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Irma: Du har vel sagt det meste.

Jeg syne turi diskuterer rart. Litt sånn fjortisaktig.

Her er jeg enig med deg, skrev det i ett tidligere innlegg. Må bare nevne att jeg ser svart når noen vil legalisere narkotika! Det får bli min unnskyldning.

Jeg har lest igjennom hele tråden igjen, og ser fortsatt ikke noe bra med legalisering, ikke av noe narkotikum. Heller ikke hasj, mener fortsatt og at det kan være innfallsvinkelen for mange til hardere stoffer, + skadene det gjør i seg sjøl.

Og om hasj blir legalisert, og att en ikke da kommer i kontakt med det hardere miljøet, ser ikke helt att det stemmer. For hasj er ulovlig i dag, og ungdommen idag kommer i kontakt med hasj/miljøet.

hilsen fra nå av skal jeg prøve å diskutere no roligere

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 11:06   #139
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Norge er jo et godt eksempel på at streng narkotikapolitikk ikke nødvendigvis er det riktige. Mange overdose-dødsfall osv.

Jah, det løser vi ved å gjøre hasj lovlig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 12:34   #140
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jah, det løser vi ved å gjøre hasj lovlig.

Det er bl.a. ett av tiltakene, Skremmern.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:50.