|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011
Det kan være lurt å binde den opp, evt sette opp et lite sånt ståltrådstativ foran/rundt. Tviler på at den brekker, men den vil jo kunne bøye seg nedover eller breie seg utover bakken hvis den ikke får støtte.
![]() |
#125 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Eg er misunneleg på dere som alt har bed og planter dere kan flytte rundt og stelle med. Her er det kun ein halvdød plen endå, og ein ugrasåker som skal bli plen ein eller anna gong i løpet av våren/ sommaren. Det klør i meg etter å starta med bedet eg skal laga, men siden det vert liggande midt i "anleggsområdet", er det ikkje noko poeng i det før me er ferdig med gravemaskin og lastebil og alt.
![]() |
#126 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Halvdød plen, det har vi og. Den var fin første sesongen, men de to siste årene har den bare vært pjuskete. Men vi har bestemt oss for at så lenge gutta kan leke på den så får det være. Den er på nedsiden av huset med skog som nærmeste nabo, så det er ingen som blir sjenert av at den ikke ser ut. En gang skal vi gjøre noe med den. Men jeg orker ikke tanken på at halve tomta ikke kan brukes en sommer. Det er viktigere at gutta har steder de kan være. Så da konsentrer vi oss om forsiden av huset, det som folk faktisk ser når de kommer til oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Clematis kan du helt greit flytte, og det vil jo være kjempesynd å la noe så vakkert dø.
Hva med å plante et par New Dawn klatreroser? Det vil være nydelig mot en grå murvegg. Jeg tror de er omtrent de mest herdige rosene som finnes.
Jeg hadde ikke skaffet meg lupiner frivillig. Derimot er jeg veldig glad for at jeg ble kvitt de som stod her (og spredde seg) da vi kjøpte hagen.
Høres ut som du har gjort det helt oppskriftsmessig
![]() |
#128 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Så langt har
![]() |
#129 |
|
Her er den halvdøde plenen det første folk ser når dei kjem. Alle som beveger seg i feltet ser den faktisk, siden den går i plan med vegen. Men i går kveld konstanterte eg at epletreet står full i knopper som springer ut snart, og då får folk noko anna å sjå på.
![]() |
#130 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Så den trenger støtte, syrinhortensiaen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Finnes det plommetrær i potter? Eg veit det finnes epletrær ein kan ha på terrassen, men mamma ynskjer seg plommetre. Alt eg har funnet er familietre, og det er jo kjekt det. Men dama har dårlig helse, så eg ser ikkje for meg at ho klatrer i 5 m høge trær og plukker plommer.
![]() |
#132 |
Sviiisj!!
|
Det er ikke sikkert de trenger støtte. Naboen som har latt sin vokse seg ganske svær, ser ikke ut til å ha støtte for sin.
![]() |
#133 |
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011i botanisk hage er det en stor syrinhortensia - og den er som et tre, og trenger m.a.o. ikke støtte. Jeg har en i hagen selv - ble så inspirert av den i botanisk hage - og den er foreløpig som en busk. Men den ble plantet for kun 3 år siden, da...
![]() |
#136 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Jeg har akkurat fått med meg naboen på å plante syrinhortensia på framsida av husene våre.
![]() |
#137 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
Å plante lupiner er sterkt frarådet da de frøer voldsomt og utkonkurerer den floraen som er i norge. den står på hatlisten til botanikerne. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...delag/1.134572 |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Hos oss skjer det ikkje så mykje. Me har slått plenen, og det er vel i grunn alt.
![]() |
#139 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Mitt epletre blomstrer i dag. Den ene greina i allefall. De to andre greinene er mer sentblomstrende sorter. Noen av blomstene i treet ble spist opp av maur. Jeg oppdaget dem heldigvis og fikk jaget dem vekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Jeg har endelig klart å flytte ei gigantisk rosebusk. Var egentlig klar til å drepe den med roundup, men så klarte jeg å artsbestemme den, og da måtte jeg bare beholde den. Så nå er den flyttet til andre enden av hagen, hvor den kan breie seg ut, uten å forstyrre naboen. Det er en Rosa moyesii som bli 3x3 m. Virkelig et sjakktrekk av tidligere hageeier å sette den 0,5 m fra nabogrensa
![]() |
|
|