|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#122 |
|
intro
|
Sv: Kjøtt og flesk
Etter disse forklaringene kjenner jeg i alle fall ikke noe savn etter dette uttrykket i egen dialekt, gitt.
|
|
|
|
#123 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kjøtt og fleskJeg har sant å si (sant og si??) alltid lurt på hvor i alle dager uttrykket kommer fra selv også, Tally.
|
|
|
#126 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forklarte ikke Veronal det, da? |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kjøtt og fleskMannen har hørt det, og er fra Ålesund, men det KAN være at det kommer fra hans omfattende kontakt med folk fra mine trakter etter hvert.
|
|
|
#128 |
|
Glamorøs
|
Nå har jeg lest gjennom hele diskusjonen og alle linkene uten å finne noen fullgod forklaring på hva kjøtt og flesk har med de som er for små til å være med på ordentlig å gjøre. For et kårni utrykk.
|
|
|
#129 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Kjøtt og fleskJeg er ikke enig i alle forklaringene. Det handler om å få være med uten å kunne eller måtte følge reglene, uten at det ødelegger leken/konkurransen/spillet. Veldig typisk når småsøsken, som ellers ikke hadde hatt sjanse, også får delta.
|
|
|
#130 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Jo, men det er ganske mange menneske som bur i desse traktene / byane. Over 500 000 menneske. Sist redigert av Syrin : 21-08-11 kl 21:03. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Det er sånn det er, ja. Og det er stas å få være med på kjøtt og flesk. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjøtt og fleskPå denne siden står utrykket kategorisert under "rævediltar", det høres jo ikke så fryktelig positivt ut... |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Men det er ikke den veien.
|
|
|
#135 |
|
Epikur
|
Sv: Kjøtt og fleskEn liten rævedilter er søt (og med på kjøtt og flesk), mens en stor rævedilter ikke er det minste søt og bare er uselvstendig og teit.
|
|
|
#136 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Kjøtt og fleskFor ikke å snakke om en rævslikker. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Kjøtt og fleskJeg tror vi uhøytidelig kan si at det later til å bli brukt på Vestlandet. Noe som er litt mer enn kysten mellom Bergen og Stavanger.
|
|
|
#138 |
|
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjøtt og fleskDet er sånn som Candy sa. Det var veldig fint å få være med på kjøtt og flesk når min seks år eldre bror skulle spille slåball med kompisene, jeg følte meg så viktig og stor og de lo ikke av meg når jeg aldri traff. Det var ikke så morsomt da min bror knuste kjeven på en medspiller...men de var alltid forsiktige med meg. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kjøtt og fleskDaisy, vi forstår jo forklaringene og jeg skjønner jo nå hva folk mener om jeg hører det. Men jeg skjønner ikke opprinnelsen, for kjøtt og flesk har ingen naturlig sammenheng med det dere bruker utrykket om.
|
![]() |
|
|