Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kjøtt og flesk

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-11, 19:40   #121
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Jeg skjønner at det er det dere mener det betyr, men da skjønner jeg ikke hvorfor man sier kjøtt og flesk. Hva har det med å ikke være gammel nok/god nok/ikke kunne reglene?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 19:43   #122
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skjønner at det er det dere mener det betyr, men da skjønner jeg ikke hvorfor man sier kjøtt og flesk. Hva har det med å ikke være gammel nok/god nok/ikke kunne reglene?

Etter disse forklaringene kjenner jeg i alle fall ikke noe savn etter dette uttrykket i egen dialekt, gitt. Hvordan folk kan føle det betimelig å si noe slikt flere ganger om dagen, går over min begripelse.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 19:44   #123
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sant å si (sant og si??) alltid lurt på hvor i alle dager uttrykket kommer fra selv også, Tally.

Men har liksom brukt det siden jeg var liten, så det virker ikke så rart når jeg ikke stopper og tenker på det.

Gammel 21-08-11, 19:44   #124
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har klart meg fint i veldig mange år uten å støte på dette uttrykket en eneste gang, så det går sikkert fint de neste årene også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 19:49   #125
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker som det er et ganske lite område det brukes i? Bare kysten mellom Stavanger og Bergen?

Gammel 21-08-11, 19:50   #126
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forklarte ikke Veronal det, da?

Elinbli: Jeg overdrev nok litt, men jeg bruker det nok noen ganger i året, i alle fall.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 19:57   #127
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen har hørt det, og er fra Ålesund, men det KAN være at det kommer fra hans omfattende kontakt med folk fra mine trakter etter hvert.

Gammel 21-08-11, 20:03   #128
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Forklarte ikke Veronal det, da?

Nå har jeg lest gjennom hele diskusjonen og alle linkene uten å finne noen fullgod forklaring på hva kjøtt og flesk har med de som er for små til å være med på ordentlig å gjøre. For et kårni utrykk.

Gammel 21-08-11, 20:56   #129
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke enig i alle forklaringene. Det handler om å få være med uten å kunne eller måtte følge reglene, uten at det ødelegger leken/konkurransen/spillet. Veldig typisk når småsøsken, som ellers ikke hadde hatt sjanse, også får delta.

Altså som hvis det er 4 store gutter på hvert fotballag, så får en lillesøster bli med, til tross for at de blir 5 mot 4, og hvis hun tar ballen med hendene, så er det ikke hands, de bare flirer og spiller videre. Fineste begrepet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 20:57   #130
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det virker som det er et ganske lite område det brukes i? Bare kysten mellom Stavanger og Bergen?

Jo, men det er ganske mange menneske som bur i desse traktene / byane. Over 500 000 menneske.

Men sikkert ikkje alle som kjenner uttrykket da

(Det er 920 000 menneske i Hordaland og Rogaland)

Sist redigert av Syrin : 21-08-11 kl 21:03.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 21:03   #131
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det brukes i hvert fall i Sunnfjord også.

- No. 4 -
Gammel 21-08-11, 21:07   #132
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er ikke enig i alle forklaringene. Det handler om å få være med uten å kunne eller måtte følge reglene, uten at det ødelegger leken/konkurransen/spillet. Veldig typisk når småsøsken, som ellers ikke hadde hatt sjanse, også får delta.

Altså som hvis det er 4 store gutter på hvert fotballag, så får en lillesøster bli med, til tross for at de blir 5 mot 4, og hvis hun tar ballen med hendene, så er det ikke hands, de bare flirer og spiller videre. Fineste begrepet.

Det er sånn det er, ja. Og det er stas å få være med på kjøtt og flesk.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 21:11   #133
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På denne siden står utrykket kategorisert under "rævediltar", det høres jo ikke så fryktelig positivt ut...

http://dialekt.uib.no/kommuner/bergen/ordsamling.page

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 21:38   #134
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pippo, her.

På denne siden står utrykket kategorisert under "rævediltar", det høres jo ikke så fryktelig positivt ut...

http://dialekt.uib.no/kommuner/bergen/ordsamling.page

Men det er ikke den veien. En ordentlig rævediltar, altså en "maskot" i buekorpset, er jo med på kjøtt og flesk. Det er en fin ting.

Men metaforen rævedilter, altså en som følger etter andre uten å tenke, og roper korsfest ham, korsfest ham - det har ingenting med kjøtt og flesk å gjøre. Ikke buekorps heller.

- No. 4 -
Gammel 21-08-11, 21:46   #135
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En liten rævedilter er søt (og med på kjøtt og flesk), mens en stor rævedilter ikke er det minste søt og bare er uselvstendig og teit.

Gammel 21-08-11, 21:55   #136
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

For ikke å snakke om en rævslikker.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 21:57   #137
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror vi uhøytidelig kan si at det later til å bli brukt på Vestlandet. Noe som er litt mer enn kysten mellom Bergen og Stavanger.

Jeg må humre litt over at de som er ukjent med utrykket ikke klarer å forstå det. Det har kanskje litt med kulturforskjeller å gjøre?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 22:00   #138
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Det er sånn som Candy sa. Det var veldig fint å få være med på kjøtt og flesk når min seks år eldre bror skulle spille slåball med kompisene, jeg følte meg så viktig og stor og de lo ikke av meg når jeg aldri traff. Det var ikke så morsomt da min bror knuste kjeven på en medspiller...men de var alltid forsiktige med meg.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 22:03   #139
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Daisy, vi forstår jo forklaringene og jeg skjønner jo nå hva folk mener om jeg hører det. Men jeg skjønner ikke opprinnelsen, for kjøtt og flesk har ingen naturlig sammenheng med det dere bruker utrykket om.

Nå kjenner jeg at jeg bare finne ut av dette.

Gammel 21-08-11, 22:06   #140
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

opprinnelsen er ikke så lett å finne ut av alltid

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.