|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
I mål
|
Sv: Billige familieferier?Vi har forøvrig aldri hatt AI heller. Nå sist hadde vi frokost og middag, men middag skal vi ikke ha en annen gang. Jeg tror våre typiske sydenferier er turene vi har hatt aller mest tid sammen fordi det ikke går bort noe til praktisk fiksing. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Billige familieferier?[quote=apan;3220870] |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Billige familieferier?
Ikke vi heller. Det er bamseklubb der vi skal nå, men jeg kunne ikke brydd meg mindre om akkurat det. Hvis eldste på død og liv vil dit, så skal jeg ikke nekte henne det, selvsagt, men vi vil jo ha ferie sammen og ikke hver for oss.
|
|
|
#4 |
|
I mål
|
Merk ordet ekstremtypen i mitt eget sitat under her. Jeg sa ingenting om at det ikke skjedde i det hele tatt i tråden, for det gjorde det. Men det har vært verre uttalelser i andre tråder.
Alt under her er eksempler på trådsitater som i mitt hode er utrivelige overfor en ferieform mange ønsker og trives med. Hva er dette ekstreme ønsket om å bruke ordet helvete om andres ferier?
(dette siste er jo regelrett feil)
Det er jo supert at man får folk til å angre på eget ferievalg ved å uttale seg nedlatende, synes jeg |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Ekstreme ønsket?
Dixie sa ikke at hun angret på grunn av nedlatende uttalelser, men fordi hun fikk opplysninger om hva all inclusive ofte gjør med lokalsamfunn. Hun sa også at hun syns det var bra å bli opplyst. Jeg syns ikke det er frekt å opplyse folk om hva masseturisme gjør med andre samfunn, men man kan selvsagt la være å beskylde de som uvitende har valgt denne ferieformen for å være egoistiske jævler. Men jeg syns faktisk ikke det er de rikes folkerett å ha en "enkel" ferie på bekostning av andre.
|
|
|
#6 |
|
I mål
|
Det er selvfølgelig veldig varierende både for den ene og den andre ferieformen, men ja, jeg tror generelt man drar mer kronglete for å komme seg unna typiske sydensteder ja. Da snakker jeg selvsagt om tilfeller hvor man er på jakt etter det samme (strand, bading) - ikke om tilfeller der man ønsker noe helt annet (type opplevelse, byliv). |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Heh, noe av grunnen til at charter stort sett er uaktuelt for oss, er at det ofte er håpløse reiseruter. Avgangstiden kan være grytidlig eller veldig seint, man må kjøre en lang busstur som skal innom mange hoteller osv. Vi legger heller litt arbeid i å finne en smooth reiserute som vi har kontroll over selv.
|
|
|
#8 |
|
I mål
|
Ja, jeg var litt kjapp der altså. Jeg ser det finnes mange varianter, og det er klart at type rutefly og leiebil ofte vil være enkelt og greit. Tenkte litt mer i retning av kollektivtransport til mindre steder. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Billige familieferier?I år er faktisk første året vi reiser på en familieferie, bare oss fire. Vi har rett og slett ikke hatt økonomi til det tidligere. Vi hadde egentlig tenkt å reise til Orlando, men innså at det ble aaaltfor dyrt, og backup-planen var å reise til Danmark sammen med foreldrene mine. Nå viste det seg at vi ikke kunne reise samtidig med dem (Jeg begynner i jobb første august, og de har ikke ferie før den uken.) så da ble det å hive seg rundt og finne et alternativ. Vi gleder oss veldig til å tilbringe en uke sammen, bare oss, i Polen. Vi har ikke råd til mer enn en uke, og jeg tror ikke at jeg orker mer enn en uke med alle fire på samme rom uansett.
|
|
|
|
#10 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Billige familieferier?Men apan, jeg mente ikke at det var til deg, men kunne være en forklaring til at endel anticharter bunner ut i en holdning man har tenkt gjennom. Som sagt har vi selv vært på slikt hotell med klubb for barn, og jeg har et litt dobbelt forhold til det. Nå er barna større og vi drar på andre type turer. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
I mål
|
Jada, det er et greit argument det. Men det er ikke hovedsakelig det argumentet som blir brukt av dem som uttrykker at det der er noe de aldri ville gjort. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Billige familieferier?Apan: selvsagt kan man uttale seg mer diplomatisk. Jeg syns for øvrig det er merkelig å komme med surmaget oppgulp om det i en tråd hvor det ikke har skjedd. Prøver du å provosere det fram?
|
|
|
#13 |
|
|
Samme tenkte jeg. Her har man holdt seg i skinnet en hel tråd, og får fortsatt kjeft. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Billige familieferier?Charter er ikke synonymt med bamseklubb og AI. Jeg har vært på chartertur hvor det lille hotellet vi lå på lå midt i ett boligstrøk, resepsjonen var en bar og vi så ingen andre turister i nærheten. Eneste som minnet om charter var at vi ble møtt på flyplassen av en guide og vi ble busset til hotellet.
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Billige familieferier?Dixie: Jeg tror faktisk veldig mange ikke tenker på dette, reis og ha en finfin tur! Men det som er fint med slike tråder og det man leser og hører er at man faktisk lærer og får mer informasjon etter hvert, og derved kan ta noen andre valg på bakgrunn av det senere! |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Billige familieferier?Ettar at omtrent samtlige slakta rine sitt 100 000-beløp måtte eg inn på SSB og sjekke litt og fant denne tabellen:
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men er det ikke noe med at de trekker lønn for den femte ferieuka i tillegg? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Regelen jeg beregner etter er ti prosent minus noen tusen for sikkerhets skyld. Det stemmer sånn ca. Det er noe med fem uker og månedslønn og daglønner og noe greier ute og går som er altfor komplisert matte for meg. |
|
|
|
#20 |
|
Nye muligheter :o)
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Billige familieferier?Vi skal til Tyrkia 2 uker i mnd.skiftet juli/august med 2 voksne og 4 barn i alderen 5 til 10 år og må ut med 27.500 kr for leilighet og fly. Veldig fornøyd med den prisen.
|
|
![]() |
|
|