Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektor

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-12, 18:04   #121
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektor

Og de barnehageansatte er medlem hvor?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 18:10   #122
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

De fleste er vel i enten Fagforbundet eller Utdanningsforbundet, tror jeg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 18:30   #123
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for svar. Nå må bare denne streiken avblåses snart. Vi har et logistikkhelvete hjemme om dagen. Jeg og minsten på sykehuset, mannen får pleiepenger for å være sammen med oss nå, men må passe ungene fordi de ikke kan gå i bhg. Håpløst.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 18:47   #124
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Førskolelærerne er stort sett organisert i utdanningsforbundet, mens assistentene stort sett er organisert i fagforbundet.

Gammel 31-05-12, 19:00   #125
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heia Akademikerne.

(Det er vel kanskje mitt forbund også, når jeg tenker meg om?)

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 08:54   #126
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greia et jo at Akademikerne ønsker seg noe helt annet enn de andre forbundene. Nemlig større mulighet for differensierte lønninger, altså en større lokal pott. Hvilket de blant annet har fått gjennomslag for i Oslo kommune. Da kan man jo ikke streike samtidig med de som kjører Solidaritetslinja. Snakk om å skulle låse fast konflikten.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 10:30   #127
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Man kan vel bruke syk barnepasser-dag om man virkelig ikke får hverdagen med streikende barnehageansatte/skoleansatte til å gå opp?

Selv er jeg ikke rammet av streiken. Ennå. Og ikke skal jeg gå ut i streik heller nå i vår/sommer.

Jeg syns det er helt naturlig at en streik rammer en "uskyldig 3. part". Det er da nærmest umulig å sørge for at en streik for de som er skole- eller barnehageansatt, ansatt i helsesektoren, etc, skal ramme arbeidsgiver. Hvordan i alle dager skulle det skje?

Jeg syns det er synd at man blir sure for at folk streiker. Streik har vært og er et svært godt virkemiddel (tidligere det eneste) for å oppnå goder som vi i dag tar for gitt. Ofte er det ansatte som ikke når fram til sin arbeidsgiver på andre måter, som ser det nødvendig å streike. Jeg syns det er fint at vi kan streike i Norge, jeg. (Ja, sånn bortsett fra flygeledere, da. De har jeg vel egentlig ganske liten respekt for i så henseende. )

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 10:41   #128
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Man kan vel bruke syk barnepasser-dag om man virkelig ikke får hverdagen med streikende barnehageansatte/skoleansatte til å gå opp?

)

Strengt tatt kan man jo ikke det. Barnepasser er jo ikke syk, men i streik.

Gammel 01-06-12, 12:33   #129
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, man kan ikke bruke syk barnepasserdag. Barnepasser er ikke syk, men i streik.

Gammel 01-06-12, 13:22   #130
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du at man skal fake sykdom for å dette til å gå opp? Sin egen eller andres? Det synes jeg er direkte umoralsk.

Det er jo synd for deg hvis du blir lei deg over at jeg blir sur på streiking, men det gjør jeg da altså. Jeg er enig i at det har vært et viktig virkemiddel gjennom tidene, men jeg synes man kan prøve å utvikle andre systemer i dag.

Det var en ganske god leder om dette i Aftenposten i dag, der de presiserte akkurat det samme som har vært diskutert her. De streikende har i realiteten full lønn gjennom streikekassen. Arbeidsgiver sparer millioner i lønnsutgifter. De eneste som taper økonomisk er uskyldig tredjepart; enten ansatte i andre sektorer som må ta ulønnet permisjon, eller snille og uskyldige arbeidsgivere som må gi fri med lønn.

- No. 4 -
Gammel 01-06-12, 14:23   #131
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg har alltid trodd at man kunne være hjemme og bruke "har ikke barnepasser/barnet er sykt"-dager, men når dere protesterte sånn, så søkte jeg litt på nettet, og fant ikke støtte for mitt syn. Jeg trodde ordlyden var "barnepasser kan ikke passe barna", men det er altså kun hvis barnepasser er syk? I så tilfelle er det litt verre å få dette til å gå rundt.

Men slik er det altså. Da får man forholde seg til det.

Forøvrig er det ikke slik at det "bare" går ut over tredjeparter. Å påstå slikt er ekstremt naivt. Streikekasser er i svært stor grad fylt opp med penger fra de organiserte. Ikke kan jeg tro at arbeidersiden er spesielt godt fornøyd med situasjonen heller. Deres kunder (skole-/barnehagebarn med foreldre, folk som ikke får tømt søpla, etc) er misfornøyde, og jeg kan ikke tenke meg at arbeidsgiver gnir seg i hendene og er fornøyd med streiken. Jeg ville trodd de ønsket å få den avsluttet så raskt som mulig.

Jeg syns det er synd at fokuset og hva skal man kalle det - "hatet" - går mot de streikende. Hvorfor går ikke agresjonen mot det at arbeidsgiver ikke gir arbeidstakere det de ber om? Jeg har forstått det slik at det også er grunn til å tro at man streiker fordi arbeidsgiver har vært ganske arrogant. Jeg syns ikke noe om at man i en forhandlingssituasjon har en part som ikke følger opp for eksempel det at reelle forhandlinger skal finne sted. Det er arrogant og bør ikke aksepteres.

Forøvrig, Candy Daaarling, så skrev jeg ikke at jeg ble lei meg. Jeg skrev at jeg syns det var synd. Jeg hadde håpet på mer forståelse og respekt for det omtrent eneste virkemidlet man har som arbeidstaker hvis man føler arbeidsgiver oppfører seg ufint. Jeg syns nærmest det er historieløst å klage over at folk (enn så lenge ganske kortvarig) streiker, jeg.

Gammel 01-06-12, 14:31   #132
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lille meg: Det er ikke alltid jeg er enig med deg, men nå er jeg det faktisk.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 14:41   #133
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Lille meg: Det er ikke alltid jeg er enig med deg, men nå er jeg det faktisk.

ENDELIG!

Gammel 01-06-12, 15:22   #134
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Hat, agresjon og navneharselering, du verden. Dere får kose dere med sjelden enighet.

- No. 4 -
Gammel 01-06-12, 15:26   #135
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Greia et jo at Akademikerne ønsker seg noe helt annet enn de andre forbundene. Nemlig større mulighet for differensierte lønninger, altså en større lokal pott. Hvilket de blant annet har fått gjennomslag for i Oslo kommune. Da kan man jo ikke streike samtidig med de som kjører Solidaritetslinja. Snakk om å skulle låse fast konflikten.

Men Akademikerne vil ha begge deler, og det syns jeg vitner om ekstrem navlebeskuelse. De har en klausul i sin avtale om at de skal få samme oppgjør som de streikende, dersom den blir bedre enn den Akademikerne har godtatt. Det rimer dårlig med at de ønsker individuelle og lokale forhandlinger. Ja takk, begge deler - sier Akademikerne...

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 16:11   #136
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Hat, agresjon og navneharselering, du verden. Dere får kose dere med sjelden enighet.

Ke? Navneharselering? Jeg leste ikke innlegget til Lille meg såå nøye (leser sjelden innlegg på over 10 linjer, med mindre jeg har skrevet dem selv, da vet jeg jo at de er gode. ), men jeg fikk ikke med meg så mye om verken hat eller navneharselering, jeg.

Og Darth, akkurat.
J#&@.. sleipinger.

Gammel 01-06-12, 17:12   #137
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

:sitter på hendene med kommentar om lærere og staveegenskaper igjen:

- No. 4 -
Gammel 01-06-12, 17:15   #138
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

:sitter på hendene med kommentar om lærere og staveegenskaper igjen:

...sier hun som staver agresjon med en g...

Gammel 01-06-12, 17:33   #139
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Darth: det er Akademikerne i Oslo kommune. All den tid staten er frontfag for kommunene syns jeg faktisk det er helt naturlig at partene klar å bli enige, med forbehold om mulighet for reforhandling dersom frotfaget (altså Staten) kommer til et høyere resultat. Det senker konfliktnivået.

Alademiker Stat er fortsatt ikke ferdigforhandlet.

Greia er at alle parter ønsker samme ramme, men det er uenighet om hvordan rammen skal fordeles, det er også en del av forhandlingene.

Kommunal sektor kunne ha ventet med videre forhandlinger til Stat var ferdig, men det har det altså ikke valgt å gjøre. De ville heller slenge seg med i konflikten, og jeg vet ikke hor sympatisk jeg syns det er. Jeg mistenker at de ikke turte vente til Stat blir ferdig med sin konflikt og forhandlinger, da det ikke er like effektivt virkemiddel å streike når ferieperioden er godt i gang...

Gammel 01-06-12, 17:52   #140
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Rine, jeg hermet.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:23.