Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 20:33   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Her var det ikke aktuelt frem til hun ble ti år, men de siste 3 årene har hun ikke spurt. Når jeg har nevnt det, har hun sagt at hun ikke ønsker det lenger, i redsel for å ødelegge ørene hvis øredobbene skulle henge seg opp i noe eller sånn. Aktiv jente, rir og spiller fortball. 11 år.

Gammel 14-08-12, 21:01   #2
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fant denne på Det Andre Forumet fra en gammel diskusjon der - ene brukeren hadde sendt mail om dette til en av piercerne på Madison Piercing Clinic. Svaret var:

Sitat:

Her traff du faktisk på et tema jeg er glødende engasjert i.

Jeg blir sjokkert hver eneste dag over hvordan foreldres forfengelighet skal sette barnas helse på prøve, og ørehull er så langt det drøyeste overtramp jeg har sett nest etter omskjæring.

Rent medisins er det to faktorer som er utslagsgivende for mitt standpunkt.

For det første er nerve- og tarapi-punkter i så små barns ører ikke permanente etablert, slik at selv om man stakk riktig og tok hensyn til disse, ville det hullet som ikke gir utslag på de rette måleinstumenter i dag, kunne sitte smack i et nervepunkt eller et akupunkturpunkt om kort tid. Den slags uvettig oppførsel fra foreldrene kan gi barna betydelige smerter senere i livet, og da snakker jeg spesielt om allergier, samt nakke og ryggsmerter.

Som du sikkert er klar over så sitter også en frisørdobb så trangt i vevet at det vil ta evigheter før det er dannet en fullverdig hudkanal rundt smykket, og barnet er disponert for infeksjon i lang tid. Om en slik infeksjon ikke er synlig, så vil i det minste den lilles immunforsvar jobbe overtid for å bøte på mammas dårskap. At smykket er utformet slik at luft ikke kommer til på sidene av flippen og det dannes forråtnelse inne ved huden, kan man lett konstantere ved å lukte på barnets ører hver morgen.

Ennå en et argument mot, er at selv om disse smykkene kalles kirurgisk stål er det faktisk 12 % nikkel i den legeringen som bruker på frisørsalonger (316L). Et så lite barn vil garantert utvikle nikkelallergi senere i livet og lagre opp en menge andre slaggstoffer ettersom dritten anløper.

Og til slutt. Om dobben er sterilt pakket, hjelper lite når pistolen ikke steriliseres mellom hver kunde.

Gammel 14-08-12, 21:03   #3
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min datter får ikke ta hull i ørene hos frisør OVERHODET. Om hun vil ha etter fylte 16, skal jeg ta henne med på piercingstudio.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 21:17   #4
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Min får ikke hull i ørene på lenge enda- hun er sju. Først pga helsemessige årsaker, men nesten like mye pga. at jeg synes det er ufett og sees på som white trash. Så det er flere årsaker ikke bare de "riktige". Nå mener jeg det finnes svært mye annet og absolutt mere alvorlige former for "omsorgssvikt" en et par øredobber det er forskjellige kulturer også i Norge og jeg blir mere provosert over den totale fordømmelsen.( Nå vet kanskje jeg ikke nok om hvor livsfarlig det faktisk er da, men jeg tar sjangsen på å mene at det ikke er blandt de absolutt værste tingene man kan gjøre- korny ok men ondsinnet og omsorgsvikt... nope.)

Gammel 14-08-12, 21:28   #5
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Takk! Ja, jeg venter og drøyer det jeg kan. For nå er hun superfornøyd med et ark klistreøredobber hun fikk av tanten sin. .

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Min får ikke hull i ørene på lenge enda- hun er sju. Først pga helsemessige årsaker, men nesten like mye pga. at jeg synes det er ufett og sees på som white trash. Så det er flere årsaker ikke bare de "riktige". Nå mener jeg det finnes svært mye annet og absolutt mere alvorlige former for "omsorgssvikt" en et par øredobber det er forskjellige kulturer også i Norge og jeg blir mere provosert over den totale fordømmelsen.( Nå vet kanskje jeg ikke nok om hvor livsfarlig det faktisk er da, men jeg tar sjangsen på å mene at det ikke er blandt de absolutt værste tingene man kan gjøre- korny ok men ondsinnet og omsorgsvikt... nope.)

White trash med hull i ørene?

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 21:37   #6
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av era;

men nesten like mye pga. at jeg synes det er ufett og sees på som white trash.

Nå er det mulig at vi har en vidt forskjellig definisjon av begrepet "white trash" (som jeg for øvrig mener at egentlig er omtrent like betent som begrepet "neger"), men det hadde virkelig ikke falt meg inn å se på hull i ørene på seksåringer som trashy.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 21:38   #7
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Er det nå det er på tide med en "white trash"-definisjon?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 21:55   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i grunnen enig med era. Det er ganske så trashy med hull i ørene på små unger.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 23:13   #9
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tenkt på dette med hull i ørene lenge, og jeg tror jeg har bestemt meg for at datteren min ikke får før hun har passert ti år. Men, vi er jo to foreldre, så det kan hende det blir seinere.

Jeg tok nylig hull i ørene selv, og jeg skjønner nå enda bedre at det kreves en del av rensing og stell for å unngå verk og at det skal gro pent. Jeg tror datteren min kan ta ansvar for å stelle ørene sine selv, med litt hjelp og vennlige påminnelser fra foreldrene. Men jeg vil gjerne at hun skal bli litt eldre og litt mer moden før hun gjør det, det kan ikke skade å vente til hun starter i 7. klasse f.eks. Jeg har ikke tatt en fast avgjørelse ennå, og det er hun klar over.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 23:52   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg var 6-7 år og utviklet til dels kraftig nikkelallergi.

Gammel 15-08-12, 00:15   #11
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ganske trygg i min påstand at ja hull i ørene på babyer og små barn er sett på som trashy i mange norske kulturer og at det har lettere for å få aksept(litt ovenfra og ned riktignok)som kultur blandt innvandrere.Jeg står altså inne for min påstand at hull i ørene på små unger blir sett på som witetrash av mange selv om det seeeelvfølgelig er de helsemessige farene som gir den massive responsen her inne.

Gammel 15-08-12, 01:44   #12
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Piercing er piercing, ser ikke noen prinsipiell forskjell på ører og øyebryn, for å si det sånn. Det er jo varig lemlesting selv de som lar det gro igjen får aldri tilbake det nydelige øret sitt. Så ut fra det bør jo aldersgrensen være 18 som for enhver piercing.

Nå øker det vel også risken betydelig for å utvikle ev allergi, og jeg kjenner flere som i voksen alder har utviklet relativt aggressiv nikkelallergi som gir problemer med bh-spenner, bukseknapper, mynter osv og virkelig vond kontakteksem. I den grad at enkelte måtte omskoleres fra jobben. Takk, mamma for at jeg fikk hull i ørene

Vi bruker endel klistreøredobber som de har hatt i ulike kjedeklesbutikker. Nå er det gode muligheter for clips også. Glitter har endel! Og de har også selve klipsen som man kan bruke for å gjøre om alle hengeøredobbene deres til clips ( må ha smykketang selv), på Panduro får man kjøpt sånne man kan lage selv ( sølv og gull). Kjenner man noen som skal til England er det en kjede som heter Claire's som har skikkelig mye motsomt i smykker og MYE clips.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 09:30   #13
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En fireåring er ikke uansvarlig om han ønsker seg hull i ørene. Fireåringer er ikke modne nok til å skjønne hva hull i ørene innebærer. Det er foreldrene som har ansvaret og påfører barna dette.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 11:59   #14
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Lillesøster blir 6 i år, og mange av hennes venninner har fått hull i ørene. Hun har spurt et par ganger, men jeg har sagt at det blir lenge til. Helst 16. Jeg har nikkelallergi, i tillegg til en del allergier til.

Jeg får veldig vondt i hodet av å bruke øredobber, så det er sjelden jeg bruker noe. Jeg fikk vel da jeg var 12.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 12:21   #15
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg måtte finne igjen tråden min fra i fjor om hull i ørene på datteren min og innspill til om mitt argument mot var gyldig eller ei.

http://www.foreldreportalen.no/forum...a+hull+%F8rene

Det ble hull i ørene ved 9 år og selv om jeg ikke liker det så innser jeg at mitt argument om at det er "stygt" ikke holdt mål. (Jeg var aldri bekymret for allergier eller at hun ikke ville klare å stelle det selv).

Jeg fant et piercingstudio og snakket mye med de på forhånd (Pinpoint piercing) og de hadde ingen problemer med piercing på en 9 åring (men ville helst ikke ha de så mye yngre en 9. )

Så nå vil hun ikke lenger være den eneste jenta i klassen som ikke har hull i ørene men siden hun nå er stor 4 klassing klarer jeg helt fint å leve med det.

Sist redigert av Lisa : 15-08-12 kl 16:55.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.