Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du vinner 5 millioner i Lotto

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-12, 20:53   #121
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Du vinner 5 millioner i Lotto

Jeg hadde betalt all gjeld (som i hovedsak er studielånet) og kjøpt meg hus/leilighet. Ja, og ny bil, en som forhåpentlig koster meg litt mindre i jevnlige reparasjoner enn den nåværende gjør.

Luvi er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 21:06   #122
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Jeg hadde ordnet ferie til et sted langt vekk for hele familien med, deretter hadde vi betalt ned alle gjeld, kjøpt bil til meg slik at vi har to og kjøpt hytte. Om det hadde gjenstått noen penger hadde de blitt satt av til leilighet kjøpt til ungene når de blir store.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 21:21   #123
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Hadde leid inn folk til å lage hage/terrasse/uteområde alik jeg vil ha det. Fått innredet kjeller, kjøpt steamdusj og stort badekar.
Betalt ned litt gjeld, kjøpt nye biler og investert i feriehus i utlandet. Og tatt ut litt ulønnet permisjon for å reise på en lang ferie sammen med familien.

Gammel 06-10-12, 21:37   #124
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Først: sjekket flyturer til New York

Så spart pengene og sett etter tomt til å bygge drømmehuset. Pengene som vi sparer på å ha lite gjeld, blir satt av til ungene og ferier.

Gammel 06-10-12, 22:03   #125
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Du vinner 5 millioner i Lotto.

Trenger du kontonummeret mitt, Dronninga?

Nuvel. Jeg måtte ha ringt til pappa for å høre hvorfor i alle dager han hadde tippet lotto i mitt navn. Har jeg ikke fortalt ham at lotto er ekstraskatt for folk som ikke forstår statistikk, liksom?

Hvis man virkelig vil vinne, så kan man sette lottopengene inn i et passende aksjefond. Der er man nærmest garantert gevinst.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 22:06   #126
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg hadde betalt ned studielånet, men latt huslånet være.

Hvorfor? Studielånet bør i utgangspunktet være det siste lånet man kvitter seg med. Det er et personlig lån som forsvinner om man som lånetaker skulle dø, det er mulig å få betalingsutsettelse og å slippe rente om man ikke har jobb/er i en dårlig betalt jobb/er sykemeldt, etc.

Gammel 06-10-12, 22:11   #127
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Trenger du kontonummeret mitt, Dronninga?

Nuvel. Jeg måtte ha ringt til pappa for å høre hvorfor i alle dager han hadde tippet lotto i mitt navn. Har jeg ikke fortalt ham at lotto er ekstraskatt for folk som ikke forstår statistikk, liksom?

Hvis man virkelig vil vinne, så kan man sette lottopengene inn i et passende aksjefond. Der er man nærmest garantert gevinst.

Jeg pleie å si at lotto-pengene er prisen vi betaler for retten til å drømme.

Vi er to økonomiutdannede personer som utmerket godt forstår statistikk godt nok til å vite at det finnes mer fornuftige måter å forvalte pengene på om økonomisk gevinst er eneste formål, men som likevel velger å ha fast lottorekke. Men retten til å drømme, spenningen, og div annet har altså også noe å si, som gjør at ren statistikk ikke blir helt avgjørende.

Gammel 06-10-12, 22:13   #128
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Først: sjekket flyturer til New York

Det er helt gratis å sjekke flybilletter!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 22:16   #129
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Nei, men hadde ikke jeg trivdes i jobben min så hadde jeg ikke blitt i den heller. Da hadde jeg funnet meg en ny jobb. Det er jo virkelig ingen (i hvert fall svært få) som må bli i jobben sin?

Jeg syns det er fantastisk å kunne jobbe redusert. Jeg jobber redusert fordi vi har økonomisk mulighet til det, ikke fordi jeg misliker jobben min. Jeg tror ikke det finnes en jobb der ute for meg (dvs at jeg ser bort fra at jeg endelig skal få mitt gjennombrudd i underholdningsbransjen ) hvor jeg vil like jobben så godt at jeg syns 100% jobb er bedre enn den reduserte stillingen jeg har i dag.

Gammel 06-10-12, 22:18   #130
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men retten til å drømme, spenningen, og div annet har altså også noe å si, som gjør at ren statistikk ikke blir helt avgjørende.

Retten til å drømme har man da uansett.

Jeg er forøvrig for realistisk til å drømme om lottogevinst. Jeg sier som min salige grandtante: "Hvis Gud hadde ment at jeg skulle vinne i lotto, så hadde jeg vunnet uten kupong."

Gammel 06-10-12, 22:22   #131
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det er fantastisk å kunne jobbe redusert. Jeg jobber redusert fordi vi har økonomisk mulighet til det, ikke fordi jeg misliker jobben min. Jeg tror ikke det finnes en jobb der ute for meg (dvs at jeg ser bort fra at jeg endelig skal få mitt gjennombrudd i underholdningsbransjen ) hvor jeg vil like jobben så godt at jeg syns 100% jobb er bedre enn den reduserte stillingen jeg har i dag.

Jeg har ikke kommentert noe om redusert stilling (siden du quoter meg), men det å si opp jobben sin pga en lottogevinst.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 22:25   #132
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Revet huset som er gammelt og lite å bygd nytt. Og bygd garasje

Gammel 06-10-12, 22:35   #133
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Retten til å drømme har man da uansett.

Retten til å drømme om at lottogevinsten skal komme, uten å spille, skal du selvsagt få ha for min del.

Jeg er dog for realistisk til å tro at Gud har planer om å gi meg en gevinst uten kupong, så jeg velger å spille, og kaller det sånn halvt på spøk altså prisen vi betaler for retten til å drømme om å vinne.

Jeg hadde ikke klart å drømme og fantasere om å vinne lotto uten å delta, men om du gjør det, så fritt frem, selvsagt.

Gammel 06-10-12, 22:36   #134
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg har ikke kommentert noe om redusert stilling (siden du quoter meg), men det å si opp jobben sin pga en lottogevinst.

Njaaa. Det jeg kommenterte fra deg var jo et svar du hadde til dette innlegget av Dixie Diner hvor hun påpekte at det var fullt mulig å for eksempel jobbe redusert.

Men du mener altså at det å si opp jobben er rart, ikke det å jobbe redusert?

Jeg forstår forresten ikke det helt heller, jeg. Jeg tror de færreste ser for seg å aldri mer jobbe om man vinner masse penger i lotto. (Med mindre man er veldig nær pensjonsalder.) Men kanskje man vil gjøre noe annet en periode? Reise litt? Være mer tilgjengelig for ungene? Ta seg av syke foreldre, for eksempel? Eller barn med spesielle behov? Det kan være mange årsaker. Jeg tror veldig få av disse årsakene har sammenheng med at man mistrives i jobben.

Gammel 06-10-12, 22:45   #135
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Retten til å drømme om at lottogevinsten skal komme, uten å spille, skal du selvsagt få ha for min del.

Jeg drømmer ikke om lottogevinst uten å ha kupong. Det var et forsøk på humor.

Man har alltid rett til å drømme. Det må ikke være en lottokupong inne i bildet, og jeg må innrømme at jeg syns det er synd om man må betale penger for å drømme.

Det er ikke bare lotto som kan skape store gevinster. Man kan satse penger på børsen, og ha mye større sannsynlighet for å faktisk vinne. Man kan tråle auksjoner eller loppemarkeder på jakt etter sjeldne varer. Du kan pante ei flaske på butikken, og trykke på Røde kors-knappen. Da støtter du i tillegg et godt formål. Du kan delta i kartonglotteriet. Det koster ikke engang penger.

Du kan drømme om å finne en skatt gravd ned i hagen.

Jeg drømmer ikke om å vinne hovedgevinsten i et system som har sannsynlighet på rundt 1 til 5 millioner for å vinne førstegevinst. På samme måte som at jeg ikke bekymrer meg for om lynet skal slå ned og drepe meg eller noen jeg kjenner. Det er vel omtrent samme sannsynlighet. Men det er klart. Kanskje jeg bare er gammel og desillusjonert.

Gammel 06-10-12, 22:45   #136
Malama

Malama sin avatar

Standard

Å jobbe litt redusert i en periode nå som ungene er små er i alle fall ikke noe som handler om mistrivsel i jobb for min del, men om at hverdagen ville bli enklere og triveligere med litt bedre tid.

(Sånn siden lottogevinsten neppe tikker inn tror jeg det får bli løst med en rimelig bil nr 2, som kan gjøre det litt enklere i alle fall. Men noen prosenter kortere arbeidsdag hadde i tillegg vært luksus)

Gammel 06-10-12, 22:47   #137
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke sluttet i jobben min uansett hvor mye penger jeg hadde vunnet. Men jeg hadde nok søkt et års ulønnet permisjon for å reise litt hvis jeg hadde vunnet MYE penger.

Gammel 06-10-12, 22:47   #138
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Men noen prosenter kortere arbeidsdag hadde i tillegg vært luksus

Vi er jo alle forskjellige, men for meg er det å kunne jobbe redusert utrolig mye viktigere enn luksus i form av dyre feriereiser/hotellrom.

Gammel 06-10-12, 22:47   #139
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Fornuftige meg ville betalt ned noe gjeld, satt av penger til guttene og oss på sparekontoer.

Så ville jeg kjøpt denne flasken, ikke for at jeg vet at den er god, men kun for at den er fin.

Så hadde jeg nok gått berserk på ymse stoffbutikker.

Gammel 06-10-12, 22:48   #140
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vel, jeg glemte et ord da, jeg pleier si at det vi betaler for lottokupongen er prisen for retten til å drømme om å vinne.

Også trykker jeg på rødekorsknappen når jeg panter, men glemmer det der med å skrive på melkekartongene.

Og tipper dog ikke egentlig lotto fordi jeg tror vi skal vinne. Men bare fordi. Vi gjør det. Sånn fordi. Selv om vi neppe noen gang vinner stort, er et gøy å drømme om det av og til enkle gleder.

(Og ja, jeg er klar over at å spare de pengene hadde vært mer lønnsomt. Vi velger altså bevist ikke den mest sannsynlig økonomiske strategien. Bevisst på at det er sånn det er.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.