|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva boikotter du?Pels. Egentlig burde jeg vert vegitarianer også, men funker ikke helt..
![]() |
#122 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva boikotter du?
Jeg mener det jeg skriver, at ingen dyr er egnet for å bo i bur.
![]() |
![]() |
#123 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig i at det er et problem. Kjøttindustrien står for et høyere CO2-utslipp enn all transport tilsammen, inkludert fly, så jeg tenker nok mest over den animalske biten av miljøet. Men jeg prøver selvsagt å være flink på alle områder. Man trenger heller ikke å spise mye prosessert langreist mat for å være veganer.
![]() |
#124 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
Et lite spørsmål angående det å være veganer; har du ingen produkter av skinn? For det kan vel ikke være helt greit det heller? Det blir så mange sko og vesker som utgår da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Og man trenger ikke gasse seg i uetisk, mishandlet kylling morgen, middag og kveld selv om man ikke er veganer. Jeg misliker intenst sånne "dette er forbudt"-ideologier, og syns mange veganere og vegetarianere er veldig selvforherligende i forhold til egne valg (altså generelt, ikke spesielt til deg). Jeg ønsker å tenker fornuftig og prøver å ta gode valg i hver enkelt situasjon, ikke bekjenne meg til en "religion" som fordømmer meg for at jeg hadde en teskjed honning i teen, men ignorerer at middagsretten har blitt prossesert i asia, pakket om i USA og så sent til norge. For å sette det litt (veldig) på spissen. Det ligger enorme utfordringer i forhold til dyrevelferd i kjøttproduksjon i verden, men det er ikke så enkelt og svart hvitt som at de som spiser kjøtt er onde hyklere, og de som ikke gjør det er helgener. Det går an å ta gode og dårlige valg i begge leirer. Jeg velger å spise kjøtt, for jeg mener vi har godt av det og trenger det, men jeg anstrenger meg for å øke andelen vilt og lokalprodusert, og få ned det generelle konsumet.
![]() |
#126 |
Nymotens gammeldags
Selvfølgelig bruker jeg ikke skinn, nei. Verken skinn, ull, pels eller silke.
Jeg skjønner hva du mener, men vi ser jo helt forskjellig på det å utnytte og spise dyr, så helt enige kan vi jo aldri bli. Jeg dømmer selvsagt ingen da jeg har vært kjøtteter selv også, jeg håper bare flere innser at kjøttforbruket vi har er helt hinsides all fornuft og veldig ødeleggende for miljøet (og dyrene).
![]() |
#127 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
Ja, unnskyld det var ikke for å være frekk eller noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hva boikotter du?Jeg kjenner at i den store sammenhengen greier jeg ikke å oppvise så mye sympati for silkeormer, altså. Jeg sprayer maurkverk i bedet og knuser vepsebol uten kvaler, så silkeormer? Næh, det bryr jeg meg ikke om i det hele tatt
![]() |
#129 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hva boikotter du?Det er ikke frekt å spørre, så det går greit (dog er jeg alltid litt nervøs for å diskutere det der jeg helt klart er i mindretall, for jeg er alltid litt redd for å bli latterliggjort og at folk på død og liv skal krangle).
![]() |
#130 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hva boikotter du?http://fairtrade.no/produkter/produk...nnelse/bomull/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Nymotens gammeldags
Den ser jeg. Men det som er litt frustrerende, er at man som veganer får kritikk uansett (ikke her, nå snakker jeg generelt). Unngår man alt animalsk, inkludert ull, lus og silkeormer, er man hysterisk. Velger man å spise lus (E120) eller bruke ull, er man hyklerisk. Jeg velger å være helt konsekvent. I tillegg skal man "tas" på alt. "Åja du vet du tråkker på maur når du går utendørs"? Ja, jeg vet det, men jeg gjør det faktisk aldri med vilje. Og helt perfekt kan man aldri bli (som svar til bomullslinken over her), men jeg synes faktisk jeg gjør ganske mye.
![]() |
#132 |
Borte
|
![]() Sv: Hva boikotter du?Bare av nysgjerrighet; er det noen som har kunnskap om hva konsekvensen ble dersom alle eller de fleste ble veganere og vi ikke lenger utnyttet noen ressurser fra dyr?
![]() |
#133 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva boikotter du?Massiv B12-mangel? |
![]() |
![]() |
#134 |
Ser lyst på livet
|
Vi hadde fått en enda større gjengroing av fjellene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Nymotens gammeldags
Det er vel vanskelig å si noe konkret, men en klimaforsker (?) skrev dette for en stund siden. Og FN sier dette. Vet ikke hvor riktig det er, men mye sannhet er det nok i det uansett. Tenker jeg.
![]() |
#140 |
Nymotens gammeldags
Har det noen store konsekvenser for miljøet da, annet enn "forbusking"?
![]() |
|
|