Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva boikotter du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-12, 13:30   #121
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva boikotter du?

Pels. Egentlig burde jeg vert vegitarianer også, men funker ikke helt.. Prøver å kjøpe prudukter som jeg tror eg på "rett side" av industrien iallefall.

Butikker som ikke gjør jobben sin, og som har svært dårlig kundebehandling.

Gammel 01-11-12, 13:36   #122
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Du mener med det at ingen dyr har det godt i bur? Eller at alle dyr vil ha like store eller små lidelser?

Hva med fjøs med løsdrift, ingen forskjell her heller?

Jeg mener det jeg skriver, at ingen dyr er egnet for å bo i bur.
Ingen dyr er skapt for at vi skal domestisere dem.

Så kan vi strekke oss langt eller kort for å gi de dyra vi alikevel har valgt å bruke et liv av en viss kvalitet.
På individasis vil jeg si at løsdrift ikke nødvendigvis er et bedre alternativ en bås. På flokk basis er et godt planlagt og driftet løsdriftsfjøs klart bedre.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 13:37   #123
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Jeg er også skeptisk til miljøprofilen til prosseserte vegetabilske proteinprodukter sendt verden rundt med flyfrakt.

Enig i at det er et problem. Kjøttindustrien står for et høyere CO2-utslipp enn all transport tilsammen, inkludert fly, så jeg tenker nok mest over den animalske biten av miljøet. Men jeg prøver selvsagt å være flink på alle områder. Man trenger heller ikke å spise mye prosessert langreist mat for å være veganer.

Gammel 01-11-12, 13:48   #124
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Enig i at det er et problem. Kjøttindustrien står for et høyere CO2-utslipp enn all transport tilsammen, inkludert fly, så jeg tenker nok mest over den animalske biten av miljøet. Men jeg prøver selvsagt å være flink på alle områder. Man trenger heller ikke å spise mye prosessert langreist mat for å være veganer.

Et lite spørsmål angående det å være veganer; har du ingen produkter av skinn? For det kan vel ikke være helt greit det heller? Det blir så mange sko og vesker som utgår da.

Spør bare av ren nysgjerrighet.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 13:52   #125
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Og man trenger ikke gasse seg i uetisk, mishandlet kylling morgen, middag og kveld selv om man ikke er veganer. Jeg misliker intenst sånne "dette er forbudt"-ideologier, og syns mange veganere og vegetarianere er veldig selvforherligende i forhold til egne valg (altså generelt, ikke spesielt til deg). Jeg ønsker å tenker fornuftig og prøver å ta gode valg i hver enkelt situasjon, ikke bekjenne meg til en "religion" som fordømmer meg for at jeg hadde en teskjed honning i teen, men ignorerer at middagsretten har blitt prossesert i asia, pakket om i USA og så sent til norge. For å sette det litt (veldig) på spissen. Det ligger enorme utfordringer i forhold til dyrevelferd i kjøttproduksjon i verden, men det er ikke så enkelt og svart hvitt som at de som spiser kjøtt er onde hyklere, og de som ikke gjør det er helgener. Det går an å ta gode og dårlige valg i begge leirer. Jeg velger å spise kjøtt, for jeg mener vi har godt av det og trenger det, men jeg anstrenger meg for å øke andelen vilt og lokalprodusert, og få ned det generelle konsumet.

Jeg vil også spesifisere at jeg på ingen måte tror eller anklager deg for å være en vettlaus forbruker, eller selvforherligene på noe som helst vis, jeg snakker generelt. Jeg vet du legger mer tanke bak valgene dine enn mange

Gammel 01-11-12, 13:58   #126
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Et lite spørsmål angående det å være veganer; har du ingen produkter av skinn? For det kan vel ikke være helt greit det heller? Det blir så mange sko og vesker som utgår da.

Spør bare av ren nysgjerrighet.

Selvfølgelig bruker jeg ikke skinn, nei. Verken skinn, ull, pels eller silke.

Og man trenger ikke gasse seg i uetisk, mishandlet kylling morgen, middag og kveld selv om man ikke er veganer. Jeg misliker intenst sånne "dette er forbudt"-ideologier, og syns mange veganere og vegetarianere er veldig selvforherligende i forhold til egne valg (altså generelt, ikke spesielt til deg). Jeg ønsker å tenker fornuftig og prøver å ta gode valg i hver enkelt situasjon, ikke bekjenne meg til en "religion" som fordømmer meg for at jeg hadde en teskjed honning i teen, men ignorerer at middagsretten har blitt prossesert i asia, pakket om i USA og så sent til norge. For å sette det litt (veldig) på spissen. Det ligger enorme utfordringer i forhold til dyrevelferd i kjøttproduksjon i verden, men det er ikke så enkelt og svart hvitt som at de som spiser kjøtt er onde hyklere, og de som ikke gjør det er helgener. Det går an å ta gode og dårlige valg i begge leirer. Jeg velger å spise kjøtt, for jeg mener vi har godt av det og trenger det, men jeg anstrenger meg for å øke andelen vilt og lokalprodusert, og få ned det generelle konsumet.

Jeg vil også spesifisere at jeg på ingen måte tror eller anklager deg for å være en vettlaus forbruker, eller selvforherligene på noe som helst vis, jeg snakker generelt. Jeg vet du legger mer tanke bak valgene dine enn mange

Jeg skjønner hva du mener, men vi ser jo helt forskjellig på det å utnytte og spise dyr, så helt enige kan vi jo aldri bli. Jeg dømmer selvsagt ingen da jeg har vært kjøtteter selv også, jeg håper bare flere innser at kjøttforbruket vi har er helt hinsides all fornuft og veldig ødeleggende for miljøet (og dyrene).
Der er vi jo enige.
For meg er det enklere å boikotte alt, da VET jeg at jeg ikke spiser "lidelse". Det er jo litt vanskeligere å sjekke bakgrunnen til alt man spiser, om den ene høna eller den ene grisen har hatt det bra eller ikke. Ikke minst i utlandet, når man er på ferie, er det jo litt vanselig å vite bakgrunnen til maten man spiser, så jeg synes det er enklere å bare la det være. Men nå har jo jeg også som sagt et syn som gjør at det ikke spiller noen rolle hvordan dyret har hatt det heller, jeg hadde ikke spist det uansett. At vi er uenige der, gjør jo selvsagt ikke noe.

Gammel 01-11-12, 14:07   #127
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Selvfølgelig bruker jeg ikke skinn, nei. Verken skinn, ull, pels eller silke.

Ja, unnskyld det var ikke for å være frekk eller noe.

Men ikke ull eller silke heller? Hadde det vært greit om du visste at ullen kom fra dyr som levde godt og fikk dø av seg selv? Eller "bør" mennesker ikke benytte seg av noe fra et dyr?

Og silke? Er det ormer som lager silke? Lever de under dårlige kår?

Nå høres jeg fryktelig obsternasig ut her, og det er ikke meningen, jeg bare lurer veldig. Jeg er ikke særlig flink på å være idealistisk og gjennomtenkt, for det er så myyyye å tenke på, men jeg prøver da litt. Så derfor spør jeg.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 14:10   #128
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner at i den store sammenhengen greier jeg ikke å oppvise så mye sympati for silkeormer, altså. Jeg sprayer maurkverk i bedet og knuser vepsebol uten kvaler, så silkeormer? Næh, det bryr jeg meg ikke om i det hele tatt

Gammel 01-11-12, 14:12   #129
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er ikke frekt å spørre, så det går greit (dog er jeg alltid litt nervøs for å diskutere det der jeg helt klart er i mindretall, for jeg er alltid litt redd for å bli latterliggjort og at folk på død og liv skal krangle).
Veganere bruker ikke noe som kommer fra dyr overhodet (så langt vi kan, vi må jo feks. bruke gjødslet mat). Det betyr ikke så mye hvordan dyrene har hatt det, det er selve konseptet "dyr er varer som er avlet frem for å brukes av mennesker" vi reagerer på. Så nei, jeg bruker ikke noe fra dyr samme hva. Og det går overraskende greit, det er så mange gode alternativer. Min mann ble veganer for 2 mndr siden (jeg ble det for snart 2 år siden) og han sier også at det er så mye lettere enn han hadde trodd at han angrer litt på at han ikke gjorde det før. Så vanskelig er det overhodet ikke, med mindre man bor langt ute på ei bygd der de kun har en Jokerbutikk da.
Står litt om ull her og hvorfor jeg ikke bruker det.

Gammel 01-11-12, 14:13   #130
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

http://fairtrade.no/produkter/produk...nnelse/bomull/
Men bomull er greit eller?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 14:14   #131
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg kjenner at i den store sammenhengen greier jeg ikke å oppvise så mye sympati for silkeormer, altså. Jeg sprayer maurkverk i bedet og knuser vepsebol uten kvaler, så silkeormer? Næh, det bryr jeg meg ikke om i det hele tatt

Den ser jeg. Men det som er litt frustrerende, er at man som veganer får kritikk uansett (ikke her, nå snakker jeg generelt). Unngår man alt animalsk, inkludert ull, lus og silkeormer, er man hysterisk. Velger man å spise lus (E120) eller bruke ull, er man hyklerisk. Jeg velger å være helt konsekvent. I tillegg skal man "tas" på alt. "Åja du vet du tråkker på maur når du går utendørs"? Ja, jeg vet det, men jeg gjør det faktisk aldri med vilje. Og helt perfekt kan man aldri bli (som svar til bomullslinken over her), men jeg synes faktisk jeg gjør ganske mye.

Gammel 01-11-12, 14:14   #132
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare av nysgjerrighet; er det noen som har kunnskap om hva konsekvensen ble dersom alle eller de fleste ble veganere og vi ikke lenger utnyttet noen ressurser fra dyr?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 14:19   #133
konsulenten
Passiv

Standard

Massiv B12-mangel?

(Det var litt flåsete, for det er mye B12-mangel blant kjøttspisere og).

Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 14:19   #134
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Bare av nysgjerrighet; er det noen som har kunnskap om hva konsekvensen ble dersom alle eller de fleste ble veganere og vi ikke lenger utnyttet noen ressurser fra dyr?

Vi hadde fått en enda større gjengroing av fjellene.

Gammel 01-11-12, 14:20   #135
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det er vel vanskelig å si noe konkret, men en klimaforsker (?) skrev dette for en stund siden. Og FN sier dette. Vet ikke hvor riktig det er, men mye sannhet er det nok i det uansett. Tenker jeg.

Gammel 01-11-12, 14:20   #136
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Vi hadde fått en enda større gjengroing av fjellene.

Forbusking! Det er det forskerne kaller det.

:har hørt på P2:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 14:21   #137
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Forbusking!

Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 14:21   #138
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Kult ord, forbusking.

Gammel 01-11-12, 14:22   #139
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har brukt det i enhver sammenheng det har passet (og ikke passet) siden jeg hørte det radiprogrammet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 14:23   #140
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det hadde i alle fall ført til at en rekke arter kunne stått i fare for utrydning. Hvem ville giddet å ha kyr, sauer, høns og slikt bare for gøy? Disse artene ville ikke kunne leve fritt.

Har det noen store konsekvenser for miljøet da, annet enn "forbusking"?

Årh, flås mer! Kan ikke denne tråden skli ut i flåsing, please.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:13.