Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Elleveåring på ti timers togtur alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-13, 19:39   #1
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

På omtrent alle tog i Norge i dag får man strøm ved alle setene. Så underholdning hadde man hatt i alle ti timer.

Tja,jeg ville sjekket det opp før en dro. Vi hadde ikke det hvertfall på vår togtur.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-13, 21:40   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg hadde vært sikker på at telefonbatteriet holdt, så ville absolutt ikke strøm vært noen forutsetning for å kunne være på toget i ti timer verken for meg eller elleveåringen. Vi kan lese bøker, og er ikke nødt til å være på nett eller ha spill de timene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-13, 19:40   #3
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Her kan man sjekke: http://tog.yzi.me/

Gammel 28-03-13, 19:46   #4
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Her kan man sjekke: http://tog.yzi.me/

Takk for link! Familie bør unngås da ser jeg. Stellerom som fasilitet er ikke så interessant lengre.

Gammel 28-03-13, 21:18   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var barn som ble dratt inn i biler og folk som ble drept i Norge også for 14 år siden og lenge før det. Men før internett så hørte vi ikke om alt på samme måte som vi gjør nå.

Gammel 28-03-13, 21:25   #6
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det var barn som ble dratt inn i biler og folk som ble drept i Norge også for 14 år siden og lenge før det. Men før internett så hørte vi ikke om alt på samme måte som vi gjør nå.

Helt sikkert, men i så store tall som ifjor høst? Det tviler jeg faktisk på.

UANSETT, så var ikke den setningen noe å henge seg opp i.
Den var mer for å understreke fra min side at det er ikke skummelheten som gjør jeg ikke ville sende barnet alene med toget, for verden er ett skummelt sted, det er at jeg syns det er for lenge å være alene for 11åringen. Men det var voldsomt så folk skulle henge seg opp i setningen "verden er ett skummelt sted"

Gammel 28-03-13, 21:31   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg hang meg ikke spesielt opp i den setningen, jeg mener bare at verden ikke nødvendigvis er så veldig mye skumlere enn for bare 14 år siden. Uten at jeg har noen konkrete tall å komme med, så tror jeg virkelig ikke det.

Gammel 28-03-13, 23:18   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den (langdistanse)togstrekningen jeg kjører oftest er Trondheim-Oslo, og man skal være ganske entusiastisk for å "få en opplevelse" ut av det altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 00:29   #9
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Den (langdistanse)togstrekningen jeg kjører oftest er Trondheim-Oslo, og man skal være ganske entusiastisk for å "få en opplevelse" ut av det altså.

Og Nordlandsbanen er myyyyye verre. Den strekninga er så kjedelig at det ikke går an å sette ord på det.

Gammel 29-03-13, 01:27   #10
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Og Nordlandsbanen er myyyyye verre. Den strekninga er så kjedelig at det ikke går an å sette ord på det.

Det er faktisk så kjedelig at jeg sliter med å finne ord. Både i bil og på tog. I tillegg er komforten totalt fraværende.

Jeg sliter med å se at en 11-åring skulle ha forutsetning for å ønske å legge ut på en sånn tur. Det er ikke akkurat interrail vi snakker om, barnet (!!) er fortsatt bare 11 år og jeg klarer ikke se på det som noe annet enn en transportetappe

Gammel 29-03-13, 03:52   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde sendt min 11 aaring paa en saa lang tur hvis hun ville det selv. Hun har helt greie forutsetninger for aa vurdere lengden paa reisen. Vi reiste nettopp i 24 timer selv (NB! Ikke tog) og jeg opplevde det som en helt OK tur.

Gammel 29-03-13, 00:55   #12
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kjenner et par stykker som syns det er virkelig en opplevelse.
De bor i Oslo, og syns det er eneste måten å komme seg til Trondheim på.

Har aldri tatt den strekningen selv, så aner ikke.

Gammel 29-03-13, 11:37   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg har vært på mange lange bil- og togturer med barn uten andre elektroniske hjelpemidler enn kassett/cd-spiller i bilen, og det er fullt mulig. Litt mer krevende for foreldrene selvfølgelig, men det går an å ha det hyggelig kombinert med å kjede seg litt. På togturer hadde vi med bøker og kortspill etc.

Minsten har med spill i bilen, men på ferieturer så nekter jeg ham å ha det hele tiden for jeg syns det er utrolig usosialt og at det går an å følge med litt på det som foregår utenfor bilvinduet. Hvis det er kun motorvei er det selvfølgelig ikke så spennende, men det er det som regel ikke. Litt vel stusslig å kjøre forbi de fantastiske utsiktene på Sardinia, og det eneste du har sett er Angry Birds-spillet, som du ser hele tiden hjemme.

Gammel 29-03-13, 12:30   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurte på det samme som Lisa, men får virkelig ikke med seg noe mer av det utenfor om man leser en bok eller spiller Angry Birds.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 12:47   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min tiåring har dysleksi og klarer ikke lese godt nok til å ha glede av det på egen hånd. I stedet hører hun lydbok - på iPhonen. Vi har akkurat kjørt i ni timer for å komme til påskedestinasjonen, og da hørte vi Harry Potter hele familien, og ungene spilte tidvis Minecraft.

Jeg er enig med Lisa: jeg ser ikke helt den store forskjellen mellom en bok og en smarttelefon på reise. Og selvsagt kan man ha det hyggelig sammen som familie selv om man har elektronikk med seg i bilen. Tiåringen og jeg spilte for eksempel Wordfeud sammen store deler av reisen.

Gammel 29-03-13, 12:51   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Nå måtte jeg knegge litt, av tanken på meg selv da jeg var ti år gammel, med nesa i en bok i bilen, ropende "Jeg vil ikke se på en masse kjedelig stein (Stonehenge, red.anm.). Jeg vil sitte i bilen og lese ferdig boken min!" True story!

Gammel 29-03-13, 12:55   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg er enig i at en fint kan ha det hyggelig med elektronikk i bilen, og ser absolutt nytten av spill og underholdning på lange bil- og togturer. Mitt poeng av igrunnen bare at det fortsatt GÅR AN å være på tur uten det, og at jeg begrenser det fordi jeg syns det kan være usosialt og for oppslukende. De får jo ikke lov å spille ti timer i strekk hjemme, så bare det at en befinner seg i bilen er ikke grunn nok til at det ikke er noen begrensninger.

Elleveåringen leser veldig mye og blir ikke kvalm av å lese i bilen, så han kan gjerne lese ut flere bøker på en lang tur. Jeg har ikke like mye begrensninger på lesing som på spill.

Gammel 29-03-13, 13:02   #18
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Poden blir kvalm når han leser i bil, så det får han ikke lov til. Han får spille og høre på musikk for det blir han ikke kvalm av. Når jeg kjører 9 t alene med han , så orker ikke jeg å underholde han store deler av tiden hvertfall. Nå har han ikke hatt spill med siste to gangene,etter 4 t begynner han å kjede seg å mase. Jeg husker selv hvor ufattelig kjedelig det var å sitte i baksetet på lange turer uten noe å gjøre.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 14:04   #19
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Ok, ser jeg muligens har misforstått deg noe, oslo78. Trodde du snakket mer generelt.

Gammel 29-03-13, 14:17   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Men hva med slike unger som det jeg var da, som ble totalt og fullstendig oppslukt av bøker. Er det ok i din bok?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.